Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism by referee "HANČIL, Jan"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Ivan Vyskočil a jeho pedagogikaPetelíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-04V této práci se pokouším propojit vlastní zkušenosti získané kontaktem s pedagogikou prof. Ivana Vyskočila a teoretická hlediska zabývající se diváckou recepcí. Moji práci tvoří dvě části. V první části se věnuji fenoménu diváctví. Zaměřuji se především na ontologický princip divadelní tvorby a s ním spojenou zpětnovazebnost ve vztahu divák ? herec. Vycházím z tezí Otakara Zicha, Eduarda Bullougha, Jaroslava Etlíka, Maxe Herrmanna a především Eriky Fischer-Lichte. Zmiňuji se o fyziologické podstatě vnímání související s tzv. zrcadlovými neurony. Pokouším se uvést do kontextu divadelně teoretický a neurovědecký pohled na recepci jakožto psycho-fyzickou zkušenost. V druhé části práce se zaměřuji na koncepci studia prof. Ivana Vyskočila, (zakladatele Katedry autorské tvorby a pedagogiky na DAMU), která spočívá v pěstování psychosomatické kondice, ve výcviku sebereflektujících tvůrců - herců, kteří jsou zároveň i diváky. V závěru se pokouším poukázat na spojitost mezi vlastním pěstováním psychosomatické kondice prostřednictvím studia herectví na Katedře autorské tvorby a pedagogiky a rozvíjením určité divácké kompetence, která úzce souvisí s kvalitou estetického zážitku a jeho reflexí, a tedy i s prací divadelního kritika, k níž mimo jiné vede studium na Katedře teorie a kritiky na DAMU.
- Ženy a přízraky ve hrách Mariny CarrSmrčková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-17Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou Mariny Carr. Základ mé práce tvoří analýzy her Porcie Coughlanová, U kočičí bažiny a Žena a megera. V první části se zabývám zejména ženskými protagonistkami a jejich charaktery, které zkoumám především ve vztahu k mateřství a k rodině. Ve druhé části mapuji hlavní inspirační zdroje autorky s důrazem na zakotvení v irské a keltské kulturní tradici s přihlédnutím k motivům smrti a přízraků.