Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Americká opera a její vývoj ve 20. stoletíVacíková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato práce pojednává o vývoji americké opery, tj. opery na území dnešního USA, ve 20. století. Je chronologickým přehledem hlavních vlivů, které tento vývoj formovaly. Zaměřuje se na přelomové okamžiky, historické milníky, významné operní skladatele a jejich stěžejní díla. Všímá si odlišností americké a evropské hudební tradice a soustředí se na specifika formující americkou operní tvorbu. Práce byla vytvořena kompilační metodou, která vychází z několika odborných děl předních amerických muzikologů či badatelů v oblasti kulturní historie. Důvodem pro vznik je absence jakékoli obsažnější či souhrnnější literatury v českém jazyce, která o tomto tématu pojednává.
- Bohuslav Martinů a jeho jednoaktové oper yŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou tvorbu jednoaktových oper Bohuslava Martinů.
- Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnkyViskotová, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01Tato diplomová práce se zabývá tématem Mozartovy opery Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnky a jejím zasazením do kontextu vrcholné tvorby W. A. Mozarta. Základním cílem je rozbor Mozartova díla v širších souvislostech skladatelova životního příběhu, děje samotné opery a interpretačního pojetí role hraběnky třemi vybranými protagonistkami. Druhotný cíl diplomové práce pak vyzdvihuje význam Mozartovy operní tvorby v hudební historii. Úvodní část mapuje život W. A. Mozarta, následuje přehled tvorby a rozbor jeho operních děl. Stěžejní částí je pak rozbor opery Figarova svatba a role hraběnky v různých pojetích. Závěr práce potvrzuje hypotézu o Mozartově zásadním významu pro klasicistní operní tvorbu.
- Giacomo Puccini - operní triptych s přihlédnutím na Sestru AngelikuVagenknechtová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Tato práce seznamuje s třemi jednoaktovými operami Giacoma Pucciniho. Blíže se zaměřuje na rozbor druhé opery z této trojice, Sestru Angeliku. Srovnává interpretační ztvárnění 2 inscenací světových jevišť. Seznamuje s názory 4 představitelek titulní role této opery, které ji ztvárnily na našich jevištích.
- Komparace hudby v hitlerovském Německu a stalinovském Rusku (SSSR)Mkrtchyan, Varine(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato diplomová práce se věnuje otázce hudby, hudebního vkusu, hudebním stylům a oblíbencům v době snad největšího teroru moderní historie, který se odehrával v polovině 20. století prostřednictvím komparace. Zaměřuje se na Stalinovo Rusko (SSSR) a Hitlerovo Německo (Třetí říše), dva diktátory, kteří svými ideologiemi, názory, ovlivnili umění své doby. Zákaz svobodné tvorby, nutnost splňování podmínek pro veřejné provádění hudebních děl mnohé vedlo k duševní záhubě, nebo v lepším případě k exilu. Někteří prožili větší část svého života v emigraci, avšak nezapomínali na své kořeny a vraceli se zpět, jak tomu bylo například u Igora Stravinského a Sergeje Prokofjeva. Velikáni hudby jako je Richard Strauss, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič a další byli po celý život poznamenáni hrůzami války, diktátorským režimem, omezováním a strachem.
- La Traviata na cestě světem za sto letMilotová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Těžištěm diplomové práce jsou rozbory konkrétních inscenací Verdiho La traviaty, které jsem posuzovala samostatně, bez okolních vlivů, na základě videozáznamů z živých provedení. Tyto inscenace jsou porovnávány pěvecky, režijně a inscenačně. Všechna zpracování této opery jsou řazena do různých částí na základě společných prvků a poté jsou analyzována. Součástí mé diplomové práce je stručný popis Verdiho díla v časové ose a dále historické portfolio opery La traviata, týkající se premiéry v Benátkách a jejího uvedení v Čechách.
- Opera v ÁzerbájdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tématem této magisterské práce je Opera v Ázerbajdžánu. Vycházím ze své bakalářské práce. Práci rozděluji do těchto kapitol: Uzeir Hadžibejov životopis, Uzeir Hadžibejov a ázerbájdžánská opera, Epos „Köroğlu“ a žánr opera, Postavy a děj opery, Formální obsah opery, Hudební formy v „Köroğlu“. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole vyprávím o vlivu tohoto pracovitého génia na Ázerbájdžánskou operu. V dalších kapitolách analyzuji nejpřínosnější dílo v historii Ázerbadžánu – operu „Köroğlu“. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami.
- Operní zpěv jako životní stylMourečková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato diplomová práce se zabývá způsobem života operního pěvce. Zkoumá, do jaké míry jeho profese zasahuje do každodenních návyků. Pojednává o životním stylu jako takovém, a dále pak uvádí různé aspekty, které souvisí s vykonáváním tohoto povolání. Zabývá se příčinami civilizačních chorob jako je stres a reflux a následně popisuje, jak řešit nebo předcházet jejich důsledkům. Zjišťuje, jaká fyzická aktivita je pro pěvce vhodná. Uvádí několik dechových cvičení a zaobírá se duševní a hlasovou hygienou. Dále pak vlivem současných nároků moderní společnosti na pěvce. Nezbytnou součástí práce jsou strukturované otevřené rozhovory s českými operními pěvci, které výzkumnou metodou dotazování doplňují teoretickou část práce. Dotazovaní respondenti působí nejen v České republice, ale i v zahraničí. Záměrem práce je pomocí rozhovorů objasnit, jaké dovednosti musí operní pěvec v dnešní době ovládat a jaká další hlediska působí na míru jeho profesního úspěchu. Závěry, které z práce vyplývají, potvrzují tvrzení, že operní pěvec musí mít široký umělecký záběr, a dokazují, že tato profese značně zasahuje do jeho životního stylu.
- Porovnání dvou světových operních scén se zaměřením na jejich operní studiaHořejšová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato práce srovnává dvě největší světové operní scény - miláskou La Scalu a newyorskou Metropolitní operu, a zaměřuje se především na jejich operní studia. Cílem je zjistit co nejvíce dostupných informací pro uchazeče o místo v těchto programech a zjistit, která instituce nabízí lepší možnosti. Při bližším zkoumání divadeních scén jsem kromě objevení spousty nových informací využila také známosti s aktuálními frekventanty a mohla jejich zkušenosti porovnat s mými. Rozkryla jsem dva různé způsoby, jak se do operního studia dostat a nakonec došla k závěru, které je pro mě osobně vhodnější. Kromě praktických informací práce obsahuje také historická fakta a poznatky o významných operních osobnostech. Práce by měla primárně sloužit jako zdroj informací pro operní pěvce, kteří usilují o světovou kariéru.
- Přínos operní reformy Richarda Wagnera pro následující generaceVaculík Erlebachová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01Tato diplomová práce se zaměřuje na osobnost Richarda Wagnera, na jeho tvorbu a operní reformu. Po seznámení s životopisnými daty umělce se práce zabývá vznikem a jednotlivými etapami hudebního festivalu a Festspielhausu v Bayreuthu. Nedílnou součástí této práce je snaha o postihnutí všech inspiračních zdrojů, které Wagnera dovedly až k reformě - od svých kolegů, hudebních skladatelů, přes formální hudební struktury po ispirace dramatem a mytologií. Hlavní důraz je v této práci kladen na samotnou reformu, která úzce souvisí s teoretickými díly Richarda Wagnera a kterou následně uplatňuje ve svých operách., které jsou zde z tohoto hlediska podrobně rozebrány. Dále se práce zaměřuje na řadu hudebních skladatelů, které reforma Richarda Wagnera ovlivnila a ispirovala je v jejich operní i instrumentální tvorbě. Závěrem práce je shrnutí přínosu Wagnerovy operní reformy.
- Role Fiordiligi z opery Cosi fan tutte od W.A.MozartaUramová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16Práce se zaměřuje na operu Così fan tutte od Wolfganga Amadea Mozarta s detailním přihlédnutím k roli Fiordiligi, jedné z protagonistek děje. Pohled na roli poskytují významné sopranistky. Též poskytuji svůj vlastní názor, jelikož jsem celou roli pro Akademii Múzických Umění roku 2018 nastudovala.
- Vokální tvorba Otakara Ostrčila se zaměřením na baladu Osiřelo dítěMlčáková, Pavla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato práce se zabývá životem a tvorbou Otakara Ostrčila, se zaměřením na baladu Osiřelo dítě. Cílem práce je rozšířit odborné zpracování rozboru života a díla skladatele, jež je dodnes nedostatečné. Dílčím cílem je poté nastudování interpretace balady Osiřelo dítě, což může posloužit při přípravě zpěvačkám. Nejprve je v práci vypracován chronologický popis jeho života a tvorby a následně se pojednává o téma baladu a jejího vzniku a vývoje v hudbě a literatuře. Nakonec dojde k rozboru samotného díla v literatuře a v Ostrčilově zpracování a posouzení již nahraných přednesů dvou nejslavnějších mezzosopranistek.