Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "MÁROVÁ, Libuše"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Interpretační přístup ke skladbám Bohusl ava Martinů a Vítězslavy Kaprálové Třišansony pro Červenou sedmu, Sbohem a šáteček.Laubová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Cílem této práce je poskytnout umělecký pohled na cyklus písní Bohuslava Martinů " Tři šansony pro červenou sedmu" a píseň Vítězslavy Kaprálové " Sbohem a šáteček". Ve své práci shrnuji stanovisko analytické s hudebně-praktickým postojem a poskytuji tak umělecký pohled na tyto vokální skladby, jež často zůstávají interprety i muzikology neprávem opomíjeny. Celou práci uchopuji z pohledu interpreta, který se snaží o co nejvíce autentické pojetí vokálních skladeb a studiem kompozičně - osobnostního stylu autorů se chce přiblížit jejich pravděpodobné interpretační představě.
- Koloraturní sopránová árie a její vývojHavránková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Tato magisterská práce s názvem "Vývoj koloraturní arie" je rozdělena do několika částí, které se dále větví na jednotlivé oddíly. V první části se zabývám objasněním základních pojmů koloratury a arie, jak o nich je psáno v naučných slovnících a encyklopediích. Na tuto část navazuji stručným formálním vývojem arie v průběhu věků. Pokračuji historickým rozvojem koloratury od kapitoly Středověk, přes navazující období renesance a vícehlasu po baroko, kde se podrobněji zabývám vznikem opery jakožto dramatického žánru. Právě tato část se dělí na podkapitoly, ve kterých se rozepisuji o vzniku koloraturní arie a recitativu a popisuji zrod jiných žánrů, ve kterých se koloraturní arie hojně využívají. Další kapitola je věnována fenoménu kastrátů, kteří se zasloužili o rozšíření koloraturní arie do celého světa. V kapitolách Alessandro Scarlatti, Georg Friedrich Händel a Johann Sebastian Bach uvádím kromě jejich kompozičních technik také příklady práce s koloraturou a jejich přínos budoucím generacím. Následuje Klasicismus a s ním i kompoziční techniky Wolfganga Amadea Mozarta. V další kapitole zabývající se romantismem se věnuji zejména "belcantistům" Rossinimu, Donizettimu a Bellinimu, kteří se zasloužili o příklon ke koloraturním technikám. Posledním představitelem této éry byl Giuseppe Verdi.V předposlední kapitole píši o vybraných rolích, které by mohly být vhodné pro koloraturní soprán, a závěrem popisuji svůj vztah ke koloraturnímu sopránovému hlasovému oboru.
- Leonard Bernstein: MASSRůžičková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tato diplomová práce podrobně rozebírá dílo Leonarda Bernsteina: MASS (Mše), a to jak po formální, hudebně – teoretické stránce, tak po stránce interpretační. V tomto kontextu se speciálně zaměřuje na problematiku interpretování multižánrového hudebního díla a na jeho definici.
- Role osobní zralosti v pěvecké kariéře.Brückler, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Magisterská práce je zaměřena na problematiku role osobní zralosti v pěvecké kariéře a úlohu emočních kompetencí.
- Umělecká osobnost: Jaroslav ŠarounBařák, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato diplomová práce se zabývá osobností Jaroslava Šarouna, současného skladatele, klavíristy a korepetitora. Zaměřuje se na jeho umělecký a také osobní život. Hlavní důraz je kladen na jeho umělecký život, který je rozveden v několika podkapitolách. V těch je popsán jeho vývoj od mladého studenta až po klavíristu v České filharmonii. Dalším důležitým bodem je jeho pohled na hudební interpretaci a pedagogickou činnost a její principy, které předával jak na Pražské konzervatoři, tak na HAMU. Dále je v této práci rozebírán cyklus Čtyř písní na texty Torquata Tassa. Tomuto písňovému cyklu pro baryton a klavír je věnována velká pozornost z několika úhlů pohledu.
- Věra Soukupová - česká operní pěvkyněVomáčková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Tato práce seznamuje čtenáře s českou operní pěvkyní Věrou Soukupovou, hlasového oboru mezzosoprán. Hlavní část práce se zabývá životem a uměleckou dráhou Věry Soukupové a jejími osobními postřehy z jejího života. Dále se zaměřuje na písňovou interpretaci a hudební rozbor písní Gustava Mahlera, které představovaly vrchol písňového repertoáru Věry Soukupové. Závěrem práce jsou individuální názory různých osobností z kulturního dění, kteří Věru Soukupovou znají osobně.