Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments by referee "Černý, Pavel"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Ebenovo vnímání světa, Eben vnímaný světemŽáková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-03
- Gric Drahoslav: Francouzský a německý varhanní romantismusGric, Drahoslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Obsahem následující práce je porovnání kompozičních postupů nejvýznamnějších varhanních skladatelů romantické epochy ze dvou rozdílných zemí, ve kterých se nový směr rozvíjel nejzřetelněji. Čtenář bude seznámen s historickým kontextem, který vedl varhanáře a skladatele k novému postoji při tvorbě. Důležité bude nahlédnutí k varhanářskému umění, které do značné míry skladatele ovlivnilo. To je také demonstrováno na několika dispozicích významných varhan. V neposlední řadě budou uvedeni ti skladatelé, kteří významně obohatili repertoár varhanní hudby a tím přispěli k jejímu vývoji. U každého z nich se zaměřujeme na polyfonní práci. Dle rozborů jejich fug pozorujeme rozdíly či shody v kompozičních technikách každého z nich. Texty jednotlivých rozborů jsou pro lepší představu proloženy notovými ukázkami.
- Káčerková Michaela: Bakalářský koncertKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního dílaZahrádková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.
- ÚLOHA VARHANNÍ IMPROVIZACE PŘI LITURGIIKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-04V této práci je pojednáno o úloze varhanní improvizace ve vztahu k liturgii Římsko-katolické církve. Důsledkem politických událostí ve druhé polovině 20. století byla vyspělá tradice chrámové hudby v České republice přerušena. Oficiální působení profesionálních hudebníků na poli chrámové hudby bylo, až na výjimky, znemožněno. Postupem času je zastoupili hudebníci z řad amatérů, kterým se často nedostalo náležitého školení. Byla tak značně oslabena umělecká úroveň hudebních projevů a v důsledku toho se snižoval hudební vkus posluchačů. Cílem této práce je poukázat na to, že varhanní improvizace není jen nějakým nahodilým preludováním, ale že se jedná o odbornou činnost, jejíž dobré zvládnutí vyžaduje často mnohaleté úsilí. Dále vyzdvihnout fakt, že cílem dobře konané liturgické varhanní improvizace je prohloubení prožívání jednotlivých částí liturgie. Doufám, že obsah této práce by se mohl v budoucnu stát předmětem diskuze o stavu chrámové hudby v Čechách a zde uvedené úvahy základem lepšího porozumění podstaty a smyslu této činnosti.
- Varhanní koncerty F. X. BrixihoKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Cílem práce na téma "Varhanní koncerty F. X. Brixiho" je především soustředit dostupné prameny jednotlivých skladeb, na jejichž základě by v budoucnu bylo možné pořídit kritické edice. V práci jsou analyzovány koncerty, které vyšly v edici Musica Antiqua Bohemica a Brixiho koncerty jsou zde obecně srovnány s varhanními koncerty J. Haydna.