Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments by referee "KAHÁNEK, Ivo"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Balady Fryderyka Chopina s důrazem na ba ladu As dur Op. 47Trauškeová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato práce pojednává o jedněch z nejznámějších a nejhranějších Chopinových skladeb - jeho čtyřech baladách, přičemž druhá část této práce se zaměřuje především na baladu As dur op. 47. Autorka se v této práci věnuje Chopinovým baladám především po obsahové stránce, jejíž možnou inspiraci hledá v dílech Adama Mickiewicze. O provázanosti literární a hudební složky v baladách se zmiňuje nejprve v širším historickém kontextu, o kterém píše v první kapitole této práce - Balada z hlediska historického. Zde uvádí vývoj této formy od jejích počátků až k novodobému typu, který známe dnes. Ve druhé kapitole - Chopinovy balady z hlediska obsahu - jsou předloženy konkrétní příklady možné literární předlohy přímo u jednotlivých Chopinových balad. Ve třetí kapitole se autorka zabývá podrobným rozborem balady As dur, a to po stránce obsahové, formální i harmonické. Poslední, čtvrtá kapitola je pak věnována zamyšlení nad interpretací tohoto významného Chopinova díla.
- Beethovenovy klavírní skladby bez opusového číslaHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
- Deset preludií op. 33 Sergeje Bortkiewicze. Analýza a interpretaceŠohajová, Melanie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15Tato práce slouží k tomu, aby obeznámila čtenáře s cyklem preludií Sergeje Bortkiewicze. U každého preludia předkládá rozbor a také interpretační poznámky. Poznámky vycházejí z rad k interpretaci, které jsem získala v hodinách klavíru s panem profesorem Františkem Malým a také z vlastních zkušeností získaných při jejich nastudování. Součástí je stručný životopis skladatele a notové ukázky v textu.
- F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazeníŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Klavírní dílo C. Debussyho se zaměřením na cyklus Estampes - harmonický rozbor, srovnání nahrávekSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tématem této bakalářské práce je hlubší analýza interpretačních problémů klavírního cyklu Rytiny od Clauda Debussyho. Byly k tomu zvoleny tři různé postupy analýzy. Nejprve je čtenář seznámen s historickými okolnostmi vzniku tohoto cyklu a všemi autorovými inspiračními zdroji. Druhým postupem je harmonický rozbor celého cyklu, v němž se snažím postihnout výjimečné rysy každé skladby, upozornit na nejdůležitější hudební myšlenky a tematický materiál charakteristický pro hudební impresionismus, který skladatel v díle použil. Nakonec jsou představeni tři významní klavíristé 20. století a jejich různá interpretace cyklu Rytiny: W. Gieseking, E. Gilels a S. Richter. Jejich interpretace jsou porovnány jak vzájemně, tak s ohledem originální notový text. Takto komplexní pohled na toto klavírní dílo může umožnit hlubší náhled do jeho problematiky a může také posloužit k přesvědčivé interpretaci a lepšímu porozumění Rytin. Bakalářská práce začíná úvodem, pokračuje čtyřmi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna čtyřmi přílohami.
- Klavírní koncerty Bély BartókaVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
- Klavírní stylizace v hudbě romantického obdobíDupont, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Ke zpracování své magisterské práce nazvané Klavírní stylizace v hudbě romantického období jsem se rozhodla z důvodu svého zaujetí pro tvorbu autorů tohoto období a svého zájmu o interpretační problematiku kompozic, vzniklých ve zmíněném hudebním stylu. Práci jsem rozdělila do tří základních kapitol. V první jsem se snažila přiblížit romantismus obecně jako stylové období. Ve druhé sem se pokusila nastínit jeho skladebné, stylové a stylizační znaky a ve třetí jsem se poté soustředila na určitá díla vybraných autorů, jež jsem dále rozdělila do několika podkapitol podle konkrétních dílčích období, do nichž jejich tvorba spadá. V závěru jsem se pokusila o jakési vysvětlení mého způsobu pracovního pojetí a shrnutí poznatků a cílů, ke kterým má práce a snaha směřovala.
- Luboš Sluka: Komorní tvorba pro violoncello a klavír se zaměřením na violoncellovou sonátuFialová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Obsahem mojí magisterské ráce je komorní tvorba skladatele Luboše Sluky, ve které se zaměřuji pouze na skladby pro violoncello a klavír. Jedná se o shrnutí všech dosavadně vydaných skladeb, podrobněji se věnuji nejvýznamnějšímu dílu této kategorie, kterým je bezpochyby sonáta pro violoncello a klavír. Po krátkém životopise skladatele Luboše Sluky se zabývám formálním rozborem všech violoncellových skladeb, a následně vývojem sonáty vlastním názorem na její interpretaci. Používám zde nejen svého úsudku, ale také užívám srovnání mezi nahrávkami. V příloze je možno najít mimo jiné kompletní seznam již vydaných Slukových skladeb v nakladatelství Editio Musica Humana a partituru sonáty pro violoncello a klavír.
- Nikolaj Medtner a jeho klavírní tvorba s přihlédnutím k cyklům SkazekSládek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Nikolaje Karloviče Medtnera s bližším zaměřením na deset unikátních cyklů skazek, které jsou klíčovou částí skladatelova díla. Hlavním cílem je přiblížit čtenáři osobnost Nikolaje Medtnera jako skladatele a klavíristu, často neprávem opomíjeného a přehlíženého, a zároveň nastínit charakter jeho vlastního osobitého stylu skladby. Práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá skladatelovým životem a historickým kontextem. Druhou tvoří přehled jeho děl, který autor doplňuje svými poznámkami.
- Preludia F. Chopina, A. N. Skrjabina a C . Debussyho - srovnáníHozman, Denny(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Cílem práce je seznámit čtenáře s cykly preludií F. Chopina, A. N. Skrjabina a C. Debussyho a tyto mezi sebou porovnat. K tomu poslouží 3 srovnávací kritéria: 1.) mimohudební, 2.) hudebně teoretická a 3.) hudebně praktická. Kritéria 2.) a 3.) jsou zkoumána na základě analýzy konkrétních vybraných skladeb z vyklů. Jejich zjištěné společné znaky a rozdíly jsou pak shrnuty na konci každé kapitoly.
- Sibelius: odkaz finské hudbyValentová Handzušová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-08Tato magisterská práce se věnuje životu a dílu nejvýznamnějšího finského skladatele a symfonika Jeana Sibelia. Provede nás jeho životem od mládí až po stáří v Ainole, jeho kompozicemi a odkazem. Okrajově se dozvíme také základní informace o vývoji Finska jako samostatného státu, a o důsledcích historie na celý jeho hudební vývoj, včetně významných hudebních událostí a systému finského hudebního školství.
- Slavná příjmení mezi ženami - skladatelk amiValentová Handzušová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Tato bakalářská práce je věnována ženám slavného příjmení. Zastoupeny jsou zde hlavně tři ženy: Alma Mahlerová, Clara Schumannová a Fanny Mendelssohnová. Práce se snaží přiblížit jejich život, manželské období a poukázat na to, že tvořily svou vlastní hudbu. Protože situace žen v devatenáctém a dvacátém století byla jiná než dnes, často narážely na společenské překážky, které nějakým způsobem bránily jejich vývoji. Přesto ale zanechaly bohatý odkaz a velké životní příběhy.
- Stěžejní repertoár pro trio klarinet, violoncello a klavírMarešová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Název mé práce je Stěžejní repertoár pro trio klarinet, violoncello a klavír. Práce je rozdělena do tří kapitol. První se nazývá Historie a současnost tria klarinet, violoncello a klavír. Má tři samostatné podkapitoly, z nichž první zpracovává stručný historický vývoj všech nástrojů. Druhá podkapitola, zmiňuje repertoárové možnosti pro toto seskupení a poslední třetí podkapitola uvádí tři známé světové stabilní soubory. Druhá kapitola se už věnuje hlavnímu tématu a zabývá se všemi nejhranějšími a stěžejními skladbami. Nejprve je zde uveden vždy krátký životopis skladatele a poté formální rozbor díla. Jsou zde řazena díla v následujícím pořadí: Arcivévoda Rudolf a Trio pro klarinet, violoncello a klavír, Johannes Brahms a Trio a moll op. 114, Max Bruch a 8 kusů op. 83, Vincent d´Indy a Trio B dur op. 29, Anton Eberl a Velké trio op. 36, Michail Ivanovič Glinka a Patetické trio, Emil Hartmann a Serenáda op. 24, Vojtěch Matyáš Jírovec a Trio op. 38, Robert Kahn a Serenáda op. 73 a Alexandr Zemlinsky a Trio d moll op. 3. Poslední kapitola se zaměřuje jen na Trio B dur op. 11 Ludwiga van Beethovena. Ve třech podkapitolách je uveden nejprve jeho stručný životopis, dále informace o vzniku díla, jeho formální rozbor a jako poslední rozbor interpretací dvou vybraných nahrávek.