Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "ČIHÁK, Martin"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Dům v exiluKolmačka, Benjamín(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-10Práce je analýzou filmu Jonase Mekase Lost Lost Lost, předmětem zkoumání je korelace mezi stylem a formou reprezentace prostoru a autorovým vztahem k němu. Téma je nahlíženo perspektivou literárně teoretické studie Poetika prostoru francouzského filosofa Gastona Bachelarda.
- Jump cut, střih poskakující po konvencích kontinuální vazbyKozáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-13Tato bakalářská práce nahlíží diskontinuální střihový postup - jump cut v kontextu teoreticko-historickém, tak v rámci tří filmových analýz pak i praktickém a významovém. Teoretická část této práce slouží k uvědomění si základních principů střihové skladby a zejména pak definuje okolnosti, které stojí za úspěšnou vazbou záběrů obecně. V další části textu je věnován prostor technické stránce jump cutu a s tím souvisejícím aspektům, které jsou určující pro jeho skladebnou kvalitu. V této části je také zkoumán historický původ jump cutu na příkladech filmů, kde se objevuje vůbec prvně, popřípadě uvědoměle. Do značné míry je zde rozvedeno, nakolik a jakým způsobem k jeho popularizaci přispěla dobová filmová kritika. A konečně analýzy tří vybraných filmů, které zkoumají jak technicky “povedený” jump cut, tak i případy, kdy se tak nestalo, mají za cíl konkrétně charakterizovat význam i provedení jump cutu a jeho vliv na diváka v rámci příběhu analyzovaných děl a zda, popřípadě za jakých okolností jump cut přispěl k výslednému celku díla, či nikoliv.
- Obraz svět(l)a ve virtuálním nekonečnuKrutský, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19Vztah člověka k novým technickým principům se teprve utváří. Z mého pohledu, podpořeného prostudovanou literaturou, se často přehlíží fatální změny, související právě s nástupem totálního obklopení virtuálním světem, vytvářející lidské existenci zcela nové podmínky pro veškeré bytí. Podle určité hypotézy bylo právě umění vždy tím nejvýstižněji formulovaným "záznamem" ve kterém se obraz lidské společnosti ukazoval jak pro současné pozorovatele tak i následným generacím. Nekladu si za cíl, bez možnosti časového odstupu rozřešit tuto, do jisté míry, neuchopitelnou problematiku. Důvod pro výběr tématu - Obraz svět(l)a ve virtuálním nekonečnu - je čistě v rovině potřeby se k této otázce vyjádřit.
- Střihová skladba flashbacku v sovětských filmech o Velké vlastenecké válceDulskaia, Elvira(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-12Táto práce se zabývá analyzou kinematografického výrazového prostředku, známého jako flashback, v sovětských filmech šedesátých a sedmdesátých let, jejichž tématem je Velká vlastenecká válka. V práci se podrobně rozebírají tři filmy a jeden televizní seriál, v nichž je flashback použit originálním, anebo naopak velmi příznačným pro toto filmové období způsobem. Cílem práce je ukázat široké významové a formální možnosti filmového flashbacku, a také přibližit českému čtenáři některé méně známé sovětské filmy.
- Úskalí filmu vyprávěného z pohledu první osobyJankovec, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17V posledních letech můžeme sledovat nebývalý rozmach POV filmů. Tento jev lze přičítat hlavně technologickému rozvoji. Díky home videu a internetovému obsahu máme přístup k velkému množství materiálu, který pracuje s ruční, "hand-held" kamerou. Filmaři rozmachu této snímací metody využívají z několika důvodů. Umožňuje jim pracovat neotřelým způsobem s vyprávěcí technikou, která může působit velice autenticky. Video, kde je kamera v rukou aktéra nepovažujeme za profesionální hraný film a současně v nás vzbuzuje dojem, že sledujeme "realitu". Natáčení takového filmu přirozeně vyžaduje menší finanční prostředky, protože okázalé svícení, záběrování i obsazení známými herci by tuto autenticitu záznamu narušilo a působilo by kontraproduktivně. Kamera z pohledu první osoby nás zdánlivě usazuje přímo do těla hlavní postavy, což je pro diváka nová zkušenost, která mu umožňuje si situace projít "na vlastní kůži" a opravdu si je prožít. Tato metoda ale s sebou přináší celou řadu omezení tradičních vyjadřovacích postupů ve filmu, na které jsme už přes sto let navyklí, ať už jde o režii, práci s kamerou, zvuk i střihovou skladbu, a které zásadně omezují vyjadřovací schopnosti autora. V této práci bych se chtěl pokusit o rozkrytí těchto nedostatků, zároveň bych ale chtěl zkusit nalézt způsoby, kterými by se tato omezení dala kompenzovat.