Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "MAREŠ, Vlastimil"
Now showing 1 - 20 of 20
Results Per Page
Sort Options
- Fenomén Milan Kostohryz - interpret a pedagogŽitný, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato písemná práce je shrnutím velmi obsáhlé kariéry českého hudebního interpreta a pedagoga Milana Kostohryze (1911-1998). Zasloužil se významně o vznik nových skladeb, znovuoživení historických instrumentů, vývoj nových nástrojů, revizi řady starých kompozic a vychoval několik desítek vynikajících hráčů. Jeho činnost měla mezinárodní přesah a nemalý ohlas. Práce je zpracována tématicky na základě dochované písemné pozůstalosti s částečným využitím osobních vzpomínek pamětníků a rodiny, několika málo veřejných literárních pramenů a dochovaných zvukových záznamů.
- Komorní skladby pro zpěv, klarinet a kla vírPospíšilová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-06V úvodu je odůvodněn výběr tématu diplomové práce. Cílem práce je představit komorní skladby a úpravy skladeb pro zpěv, klarinet a klavír a v doplňkové kapitole představit skladby pro zpěv, klarinet, klavír a další nástroje. Práce se skládá z úvodu, hlavních kapitol, doplňujících kapitol a ze závěru. V práci je utvořen stručný přehled komorních skladeb a jejich autorů, které byly napsány ve složení pro zpěv, klarinet a klavír. Je zde uveden děj některých skladeb. V hlavních kapitolách je obsažen 1. soprán, mezzosoprán, alt, tenor, baryton a jejich různá kombinace, 2. klarinet in B a in A, basetový roh, basklarinet, 3. klavír. V doplňujících kapitolách jsou využity další nástroje jako smyčce, dechové nástroje, bicí, vypravěč, herec, elektroakustické nástroje. V závěru jsem svou práci zhodnotila a zamyslela jsem se nad jejím průběhem. Snaha přesvědčit čtenáře a publikum.
- Skladby pro zpěv s doprovodem komorních formací s klarinetemTauchmanová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07V práci je sledováno využití obecných metodických principů výuky hry na klarinet a zpěvu při studiu konkrétních skladeb, a to písňového cyklu Louise Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a písně Franze Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D (965). Práce je členěna do pěti kapitol. V první kapitole je krátce zmíněno historickému pozadí vzniku skladeb se zvláštním zřetelem na změny v hudebním životě v 19. století a životní osudy obou skladatelů. Druhá kapitola, Osobnost interpreta, zmiňuje důležité aspekty, na které by žádný interpret neměl zapomínat při studiu komorního díla, jako jsou mentální příprava, problematika paměti, ale i správný výběr repertoáru z hlediska charakteristiky sopránového hlasu, pro který jsou obě díla napsána, postoj na jevišti, dechová opora, intonace, zvuková vyrovnanost a souhra, a jejich uplatnění při interpretaci písně F. Schuberta i písňového cyklu L. Spohra. Další dvě kapitoly jsou věnovány oběma skladbám, třetí kapitola dílu L. Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a čtvrtá dílu F. Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D(975). Popisují okolnosti vzniku děl, je uveden volný překlad textu písní a interpretační zkušenosti s jednotlivými písněmi. V poslední páté kapitole, nazvané Historická věrnost interpretace je krátkým zamyšlením nad tím, do jaké míry je schopen interpret současnými technickými prostředky zprostředkovat dnešnímu posluchači záměr autora a jak je posluchač schopen tento pocit vnímat. Autorka v práci vyjádřila svůj osobní názor, zkušenosti, problémy a subjektivní pocity, se kterými se setkala při studiu klarinetových a pěveckých partů těchto skladeb.
- Sonáta pro klarinet a klavír Viktora KalabiseČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-10Práce "Sonáta pro klarinet a klavír Viktora Kalabise" se zaměřuje na jedno z koncertantních děl pro klarinet a klavír Viktora Kalabise. V první části práce se věnuji životním zkušenostem skladatele. Ve druhé části se snažím zachytit skladbu z pohledu interpreta a přiblížit problematiku interpretace. Popisuji mé zkušenosti z provedení skladby na koncertě. Upozorňuji na nejkomplikovanější úseky skladby a snažím se nabídnout možnosti jejich interpretace a nácviku. Srovnávám mou nahrávku (2014 - J. Černohouzová, D.Wiesner) se dvěma dalšími záznamy (1970 - J. Štengl, Z. Zichová, 2013 - J. Hlaváč, I. Kahánek). Přibližuji pojetí interpretů a také jejich hráčský styl. Zmiňuji se také o vztahu skladatele a interpreta.
- Stěžejní díla slovenských skladatelů pro klarinetKamencay, Jozef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-10Cieľom mojej práce je uvedenie do sveta slovenských hudobných skladateľov, objasnenie problematiky obdobia, v ktorom skladatelia komponovali a vymenovanie tých najhranejších a najdôležitejších diel od slovenských autorov, skomponovaných pre klarinet. Ako príklad som rozobral Malú slovenskú rapsódiu od Juraja Filasa. Toto dielo obsahuje veľa prvkov typických práve pre slovenskú modernu. V ďalšom bode sa zameriavam na slovenskú klarinetovú školu, jej vývin a najvýznamnejších predstaviteľov v pedagogickej i interpretačnej sfére.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.
- Výuka klarinetové hry v návaznosti na metodickou a psychologickou průpravuDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-05Moje diplomová práce se zabývá problematikou výuky klarinetové hry. Zkoumá jak psychologické aspekty žákovy i pedagogovy osobnosti, tak metodická pravidla výuky na r°uzných stupních vzdˇelání, od pˇrípravných nástroj°u (zobcová flétna, chalumeau, clarinéo), pˇres základní hudební vzdˇelání, studium na konzervatoˇri, až po vzdˇelání na vysoké škole. Hlavní kapitola pojednává o r°uzných smˇerech výuky nejen budoucího profesionála, ale dotýká se i vzdˇelávání amatérských hudebník°u a popularizace vážné hudby pomocí moderních výukových materiál°u (interaktivní uˇcebnice, internet, workshopy).
- Výuka klarinetové improvizacePátek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Ve své diplomové práci se zaměřuji na téma výuky klarinetové improvizace. Hlavním cílem této práce je podat ucelený a srozumitelný přehled o tématu improvizace ve vztahu ke klarinetu, přínosný především pro klasicky orientované hráče a učitele, a navrhnout jednu z možných cest k rozšíření vlastní umělecké či pedagogické činnosti o přínosnou kreativní část. První část práce se zaměřuje na vymezení pojmu improvizace, teoretická východiska a roli improvizace v různých kulturách a žánrech. Druhá část se zabývá problematikou a podmínkami výuky improvizace zejména v českém hudebním prostředí. Třetí část se věnuje specifikům improvizace na klarinet a představuje příklad metodického postupu pro výuku základů jazzové improvizace. Práce také zpracovává přiložené rozhovory s šesti předními českými pedagogy na téma výuky improvizace. Cíle práce jsou zejména metodické a informativní.