Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing by referee "DAŇHEL, Jan"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Krajina pamäte ako domov - vo filmoch Alaina Resnaisa Prozreteľnosť a Môj strýko z AmerikyMidriaková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-18Táto práca analyzuje filmy Prozreteľnosť a Môj strýko z Ameriky režiséra Alaina Resnaisa. Skúma dva rozdielne pristupy k vnímaniu rozprávača, rozoberá montážne postupy a vytváranie filmového priestoru. Sleduje v jednom prípade rozprávača ,,nespoľahlivého", ktorý je postavou príbehu a jeho spolutvorcom. V druhom prípade rozprávača - komentátora, ktorý je mimo príbehu, nijak doňho nezasahuje, ani sa vo svojom komentári jeho deja kauzálne nedotýka. Rozprávačom sa stáva až vďaka montáži. Práca následne rozoberá ďalšie princípy montáže, na ktorých sú tieto filmy postavené, a prácu s priestorom ako významovým prvkom, kde sa pomocou scenografických variací pojednávaju rôzne varianty príbehu. Posledná kapitola konštruuje "krajinu pamäte" ako metaforu osobného vnútorného domova, "istote", ktorú Resnaisova kinematografia zkúma a spochybňuje.
- Sběrači času v dokumentárním a experimentálním filmuMalá, Ilona(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16Analýza užití časosběrné metody v dokumentárním a experimentálním filmu. Srovnání autorských přístupů Jana Calábka, Godfrey Reggia, Oskara Fischingera a Heleny Třeštíkové.
- Stereoskopie v českém autorském filmu Heart Beat 3D Jana NěmceMoravčíková, Darina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19Práce zkoumá přínos vzniku prvního českého celovečerního autorského stereoskopického filmu Heart Beat 3D (2010) režiséra Jana Němce v kontextu historického vývoje a objevování výrazových prostředků tohoto média. K tomu využívá prototypální model dvojího zrození média, navržený André Gaudreaultem a Philipem Marionem ve stati Médium se vždycky rodí dvakrát..., který se snaží postihnout komplexnost zrodu média jako takového. Druhá část práce se věnuje rozboru filmu Heart Beat 3D a způsobu, jakým s výrazovými prostředky stereoskopického filmu nakládá.
- Tendence vyprázdněné narace v díle Carlose Reygadase v kontextu postupů současné kinematografieHlinková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-12Po více jak stoletém úsilí vytvořit platnou a funkční filmovou řeč jsme došli do míst, odkud je přes ni těžké zahlédnout samotný film. Bakalářská práce zasazuje stručně do obecnějšího kontextu dramaturgické i formální postupy filmového vyjadřování a na příkladech je zpochybňuje. Zkoumá cesty, jak pracovat s filmovým médiem svobodněji. Text poukazuje na některé filmy tzv. vyprázdněné narace, soustředí se přitom především na dílo mexického tvůrce Carlose Reygadase. Práce upozorňuje na rozdíly mezi klasickým narativním filmem a vyprázdněnou narací, zároveň k ní ale nepřistupuje jako k analýze odchylky, jako spíše ke svéráznému tvůrčímu myšlení – vychází ze zkušenosti, kdy je tato tendence často řazena mezi nepřístupné a “pouze estetické” artové filmy. Text v jednotlivých kapitolách zkoumá postupy vyprázdněné narace ve znázorňování světa kolem nás, práci se společenskými dogmaty, symboličnem, linearitou a antropocentrizmem, přičemž hledá souvislosti s ranými představami o kvalitách filmového média. V závěru text zhodnocuje, jaký dopad měl na kinematografii a diváka její dosavadní vývoj. Dodržování zavedených výrazových prostředků filmové řeči považujeme za zvlád-nutí řemesla. Jak ale přetváří nás a naši budoucnost? Lze říci, že filmy vyprázdněné narace nabízí způsoby, jak film vymezit ze zábavního tržního průmyslu a uvidíme, že film může bourat barikády mezi člověkem a okolním světem.
- Záblesky realityKozáková, Mariana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-25V této práci zkoumám realismus ve filmu. Zkoumám už samotný pojem, který je v rámci filmu, jemuž realita matérií samou, komplikovaný. Přes výzkum toho, jak se v našem západním myšlení k realitě vztahujeme, jak o ní myslíme, se dostávám k důležitému vztahu mezi autorem, dílem a divákem. Autor v záblesku reality může na chvíli osvětlit realitu v jejím neuchopitelném smyslu. Nejde o nějaký návod, jak vždy postupovat, ani o obecnou teorii, spíše o výzkum, kdy a jak, se to povedlo v konkrétních případech, ať už v jeskynních malbách, renesanční fresce nebo ve filmech jako “My brother’s wedding” Charlese Burnetta nebo v “La Terra Trema” Luchina Visconito, či v “Husbands” Johna Cassavetese. Zdrojem autentických momentů hodných výzkumů jsou i “dokumentární” texty Jamese Cooka, Michela de Montaigne. Zkoumání autentické řeči mě zavedlo až na večeři ke dvěma diktátorům, Stalinovi i Hitlerovi. Jelikož se ukazuje, že v záblescích reality je důležitá pozice autora, jsou součástí práce i pasáže, které ukazují moje, autorské myšlení, i můj vlastní výzkum práce s autentickým dialogem.