Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "Marušák, Radek"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Čínský mýtus Opičí král jako literární předloha pro práci v dramatické výchověŠvecová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-07Tato diplomová práce hledá cestu propojení čínského mýtu Opičí král a dramatické výchovy. V první kapitole se dotkne některých aspektů problematiky využití literatury v dramatické výchově a hledá témata a možnosti mýtu jako literární předlohy napříč věkovými skupinami. Následující část je věnována mýtu, jeho historii a je směřována k mýtu čínskému s jeho specifiky a oblastmi, které úzce souvisí s mýtem o Opičím králi. Další kapitola popisuje a hodnotí projekt pro žáky třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který usiloval o zprostředkování témat čínského mýtu Opičí král této věkové skupině metodami dramatické výchovy. Na základě studia mýtu i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že mýtus Opičí král je vhodnou literární látkou pro dramatickou výchovu.
- Den, kdy se mi změnil životOplatková Rezková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-05-31Anotace Magisterská práce s názvem Den, kdy se mi změnil život, je výukovým programem pro žáky devátých tříd základní škol zaměřený na období Protektorátu Čechy a Morava. Prostřednictvím tohoto projektu se žáci seznámí s osudy čtyř dětí, jejichž životy významně ovlivnila druhá světová válka a holocaust. Jedná se o dějepisný projekt s využitím metod dramatické výchovy. Jeho možnou součástí je divadelní inscenace Anděl nepřišel?. V první části práce se zabývám teoretickými východisky včetně nabídky dramatických metod vhodných pro výuku dějepisu. V druhé části se věnuji popisu samotného projektu včetně scénáře a realizace na dvou základních školách. Cílem projektu je získávání a prohlubování dějepisných vědomostí a především vytvoření hlubšího vztahu žáků k tomuto tématu.
- Dramatická výchova jako samostatný vyučovací předmětBlahůšková, Marcela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-04Diplomová práce se věnuje problematice dramatické výchovy na druhém stupni základní školy. Cílem práce bylo jednak zmapování situace na brněnských základních školách, jednak specifikace faktorů, které v praxi umožňují úspěšné začlenění dramatické výchovy do výchovně vzdělávacího procesu na druhém stupni základní školy, a také hledání cesty, jak využívání potenciálu dramatické výchovy na druhém stupni základní školy rozšířit. Východiskem práce byl výzkum autorky na brněnských školách, data získaná z 83 škol jsou zpracována do sumářů a tabulek. Autorka zachycuje kromě číselných výstupů také zkušenosti pedagogů i ředitelů škol s výukou dramatické výchovy jako samostatného předmětu na 2. stupni i se vstupem dramatické výchovy do školy. Kromě přehledu faktorů, ovlivňujících úspěšnost zavádění i vyučování dramatické výchovy nabízí práce v závěru návrh rámcového plánu začlenění dramatické výchovy do života základní školy, vytvořený na základě informací, získaných z výzkumu i zkušeností autorky.
- Dramatické metody ve vyučování mediální výchovyStonová Prančlová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-05-31Diplomová práce zkoumá možnosti využití dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy. Diplomová práce má dvě části. První část je teoreticky zaměřena na vymezení tří oblastí - médií, mediální a dramatické výchovy. Tato část práce tedy podrobněji nastiňuje, co jsou masová média, mediální komunikace, jaký je vliv médií. Vymezuje mediální výchovu jako průřezové téma a popisuje její tematické okruhy a obsah. Pojmenovává principy, metody a obsah dramatické výchovy a současně naznačuje, jakým způsobem je možné využít metod dramatické výchovy při výuce mediální výchovy a proč tak vůbec činit. Druhá část práce obsahuje scénáře a reflexe realizací programů věnovaných vybraným tématům mediální výchovy. Scénáře jsou doplněny o stručné vymezení mediální problematiky, které se daný program věnuje - objektivní a vyvážené zpravodajství, mediální stereotypy a reklama. Scénáře programů i reflexe realizací ověřují a hodnotí funkčnost využití konkrétních dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy.
- Jiná cesta k výuce literatury na gymnáziuSlepičková, Vendula(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Tato práce se pokouší pohlédnout na metody a techniky dramatické výchovy z pohledu gymnaziálního učitele předmětu Český jazyka a literatura. Úvod odpovídá na otázku Proč hledat jinou cestu k výuce literatury na gymnáziu. První kapitola pak hledá v současném systému (Rámcový vzdělávací program, státní maturita) možnosti uplatnění metod a technik dramatické výchovy v hodinách literatury. Další kapitola už je věnována teorii metod a technik dramatické výchovy, i toho, co je dále označováno jako větší výukové celky. Třetí kapitola obsahuje konkrétní návrhy, jak lze metody a techniky dramatické výchovy využít v praxi při vyučování literární výchově. Jedna podkapitola se věnuje znovu menším celkům, v druhé najdeme návrhy velkých výukových celků pro jednotlivé ročníky gymnázia vycházející z probírané literatury ? Othello, Maryša, Proces a Nesnesitelná lehkost bytí. V závěru práce hodnotí potenciál a upozorňuje na úskalí použití těchto metod v hodinách literatury.
- Možnosti využití divadelní masky při práci v dramatické výchově s dětmi nad 12 letFerklová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-09-12Tato magisterská práce se věnuje použití divadelní masky při práci s dětmi v dětském divadelním souboru. Práce se zaměřuje na smysl a funkci masky, specifika hraní s maskou a zásady používání masky při práci s dětmi. Dále se zabývá praktickým použitím divadelní masky a to konkrétně prací s larvální, charakterní a neutrální maskou. Práce také popisuje charakteristiku a specifika hraní s jednotlivými druhy masek a zaměřuje se na to, co jednotlivé masky nabízí dětem, co se tedy díky nim děti učí. Součástí kapitol je i metodický postup a konkrétní příklady cvičeních pro práci s maskou.
- Mravní výchova jako součást obsahu dramatické výchovyNěmecká, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Diplomová práce se věnuje problematice mravní výchovy v souvislosti s výchovou dramatickou. Zdůvodňuje, jakými způsoby a proč je výhodné začleňovat mravní výchovu do obsahu dramatické výchovy. Objasňuje efektivitu postupů dramatické výchovy ve vztahu k morálnímu vývoji. Dokládá kvality dramatické výchovy vzhledem k dosahování kompetencí požadovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části předkládá konkrétní návrh lekcí dramatické výchovy, které mají za cíl podporu morálního rozvoje dětí ve třetím až pátém ročníku základní školy.
- Romské pohádky - cesta k překonání předsudkůPonížilová Koutová, Lubomíra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2009-01-06Tato práce navazuje na bakalářskou práci napsanou v roce 2004. Na základě závěrů, ke kterým jsem došla před čtyřmi lety, hledám cesty, které by děti a mládež seznámily jednak s romskou pohádkou, ale skrze ni také s romskou kulturou a romským naturelem. Práce je inspirována knihami romských pohádek, které u nás zatím vyšly, navazuje na práci bakalářkou věnující se převážně pohádkám neupraveným, které z autentického vyprávění zaznamenávala romistka Milena Hübschmannová, a obšírněji se věnuje pohádkám dalším, tentokrát už autorským. Ze slovenštiny přeložená je kniha romské autorky Eleny Lackové a v češtině vyšla už v šedesátých letech kniha Mileny Voříškové, ryze autorské jsou pak také pohádky Hany Doskočilové. Pro každou věkovou skupinu se hodí pohádky jiné. Specifickou přípravu a výběr textu pak vyžaduje homogenní skupina romských dětí.
- Uplatnění metod dramatické výchovy při výuce češtiny jako cizího jazykaLažanová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-07Tato práce pojednává o možné metodě výuky češtiny jako cizího jazyka s prvky dramatické výchovy. Mapuje osobní zkušenosti při práci se skupinou cizinců jazykové školy Jeviště a popisuje strukturu kurzu češtiny jako cizího jazyka a jeho výsledné divadelní představení.
- Využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu "Lidé a čas" na 1. stupni základní školyŽáčková, Romana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Date of thesis defence: 2006-01-11Diplomová práce je návrhem využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu Lidé a čas na I. stupni ZŠ. Tento tematický okruh je součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Toto vymezení je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Je zpracováno pět vyučovacích bloků pro jednotlivé ročníky I. stupně, ve kterých se pracuje především metodami dramatické výchovy. Blok pro 1. ročník je zaměřen na roční období, blok pro 2. ročník na rodinu a rodinné oslavy, v bloku pro 3. ročník se pracuje s časem jako fyzikální veličinou, blok pro 4. ročník je úvodem do učiva o středověku a v 5. ročníku je v bloku shrnuto historické učivo a pracuje se s pojmem budoucnost.