Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "Provazník, Jaroslav"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Dětské divadlo a jeho hodnocení na přehlídkáchRezková Přibylová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Date of thesis defence: 2006-01-11Práce je zaměřena na přehlídky dětských divadelních souborů s důrazem na celostátní přehlídku dětského divadla Dětská scéna. Zabývá se postupovým systémem Dětské scény, funkcí poroty, požadavky na její činnost a předpoklady pro práci v porotě. Věnuje se otázce hodnocení inscenací dětského divadla s ohledem na jejich specifika a jednotlivé složky divadelní práce. Uvedené poznatky pak uvádí do souvislostí s Dětskou scénou v roce 2005.
- Divadelní a dramatická práce se senioryVorlová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Hlavním tématem mé diplomové práce je možnost uplatnění divadelních a dramatických aktivit při práci se seniory. V šesti na sebe navazujících kapitolách vymezuji základní pojmy, uvádím do problematiky sociální péče o seniory a představuji jednu z jejích částí ? aktivizační činnost. Postupně pojmenovávám bio-psycho-sociální zvláštnosti objevující se s přibývajícím věkem, zabývám se specifickými požadavky na komunikaci se seniory a uvádím tuto oblast do kontextu divadelních a dramatických aktivit. Součástí diplomové práce je přehled pražských zařízení a skupin, které se nechaly pro organizované činnosti se staršími lidmi inspirovat divadelním uměním. Na základě vlastních profesních zkušeností získaných v Domově pro seniory Krč představuji Literárně-dramatický klubu, jeho členy, východiska a náplň jeho činnosti. Ve speciální kapitole nabízím ukázku konkrétní dramatické lekce realizované se skupinou pravidelně se scházejících seniorů. Diplomová práce je doplněna osobními rozhovory se seniory, seznamem konkrétních organizací zabývajících se divadelními a dramatickými aktivitami s touto skupinou v Praze a fotodokumentací aktivit Literárně-dramatického klubu. Součástí přílohy je také návrh strukturované dramatické lekce na téma Alzheimerova choroba určené pro děti od deseti let.
- Dramatická výchova jako prostředek k pochopení kultury neslyšícíchWoláková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Práce se zabývá možnostmi dramatické výchovy ve vzdělávání neslyšících. Vychází z postoje, který chápe neslyšící jako kulturní a jazykovou menšinu. Možnou cestou pro dramatickou výchovu neslyšících je její propojení s multikulturní výchovou. Cílem práce je formulovat, jakou podobu by měla takto zaměřená multikulturní výchova mít, a dále pak navrhnout možné postupy při práci s dětmi v hodinách dramatické výchovy. V úvodní kapitole jsou nastíněny dva různé postoje, které tuto menšinu provázely celým historickým vývojem a které se odrážely ve způsobech vzdělávání sluchově postižených dětí. Dále se práce zaměřuje na definice kultury neslyšících a její aspekty. S ohledem ke specifičnosti situace neslyšících dětí a jejich kulturní identity se v dalších kapitolách práce pokouší postihnout východiska a cíle multikulturní výchovy. Dále jsou pojmenovány dva hlavní proudy multikulturní výchovy a jejich konkretizace v různých projektech. V propojení multikulturní a dramatické výchově jsou hledány možné výhody pro obě oblasti. V námětech na práci s neslyšícími dětmi se vychází ze čtyř zdrojových oblastí kultury neslyšících. V poslední kapitole jsou uvedeny ukázky hodin, jež vycházejí ze stanovených premis.
- Literární látky pro studentky střední odborné školy pedagogickéFidlerová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Jádrem této práce jsou literární a dramatickovýchovné analýzy sedmi literárních predloh vhodných pro práci s prevážne dívcí skupinou adolescentního veku na strední odborné škole pedagogické. Tyto rozbory se soustredují zejména na odkrývání témat výchovne hodnotných a zároven pritažlivých pro patnáctici šestnáctileté dívky a na možnosti jejich využití v ruzných typech dramatickovýchovných cinností a jsou doplneny detailním popisem ctyr realizovaných projektu a jejich prubehu. Zvláštní kapitoly jsou venovány pedagogicko-psychologické charakteristice skupiny, charakteristice predmetu Osobnostní a dramatické výchova, který se na SOŠPg vyucuje, a typum dramatickovýchovných práce, které je možné v jeho rámci provozovat.
- Průniky dětského divadla a divadla vzešlého z druhé divadelní reformySittová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Práce se zabývá styčnými body vybraných divadel hraných dospělými na jedné straně a divadel, která vznikla cestou dramatické výchovy. Tyto body poukazují na fakt, že při zkoumání kvality a profesionality divadla nevede ostrá dělicí čára mezi dětským divadlem a divadlem hraným dospělými, ale jednoduše mezi divadlem dobrým a špatným. ?Dětské divadlo? je v práci vnímáno jako divadlo, které vzniklo na bázi dramatické výchovy. Vedoucí kolektivu, který dělá takové divadlo, je učitel dramatické výchovy. V práci jsou uváděna představení např. Hany Frankové, Aleny Palarčíkové nebo Ireny Konývkové. ?Divadlem vzešlým z druhé divadelní reformy? je míněna taková tvůrčí práce, která je podstatně inspirována tvorbou Grotowského a jeho přístupem k divadlu. V tom nejširším okruhu sem spadají jak práce samotného Grotowského, tak práce Odin Teatret či Gardzienic. Argumentace této diplomové práce je postavena na představeních Farmy v jeskyni a Divadla Continuo, která jsou v České republice nejdostupnější ?živou učebnicí? tohoto druhu. O představeních Farmy a Continua se v práci hovoří jako o inspiraci a učebnici divadelního umění pro učitele dramatické výchovy, a to nejen z pohledu zvolených prostředků ke sdělování divákům (tj. divadelního představení), ale i z pohledu zřejmých principů divadelní tvorby a přístupů k ní (tj. fáze průpravy hereckého kolektivu a fáze tvorby představení). Práce předkládá výčet bodů z oblasti divadelní průpravy, tvorby a realizace představení, v nichž jsou si oba typy divadel blízké. Jejich prostřednictvím se mohou představení divadel jako je Continuo nebo Farma v jeskyni stát cenným inspiračním zdrojem především těm učitelům dramatické výchovy, kteří výuku směřují k výstupům v podobě divadelních představení.
- Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovyRosen, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-08Diplomová práce Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovy ?aneb Vyučování dramatu dramatem? má za cíl čtenáře seznámit s možnostmi využití dramatické výchovy ve vyučování. Zabývá se podrobněji rolemi učitele ve vyučovacím procesu, s fokusem na učitele dramatické výchovy. Práce dále popisuje praktický projekt zaměřený na vyučování dramatu, který je vhodný nejen pro předmět český jazyk a literatura, ale i pro rozvoj divadelního myšlení. Projekt je vzhledem ke zvoleným různorodým metodám určen jak žákům základní školy s minimální zkušeností s DV, tak i těm kteří již s dramatem pracují. Použitá dramata byla vybrána tak, aby splňovala základní elementární složky divadla, kterými jsou dramatičnost a konflikt. Diplomová práce může být použita jako inspirace pro učitele, kteří chtějí rozšířit nejen své vlastní poznatky o divadle, ale i obohatit svůj způsob vyučování a myšlení.