Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "ULRYCHOVÁ, Irina"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Autenticita dětského jevištního projevuJurkasová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-02Diplomová práce se věnuje tématu autenticity jako cíli inscenačního procesu s dětmi a mládeží. V první části teoreticky popisuji, čím je inscenační tvorba s dětmi a mládeží specifická a které prvky mají vliv na scénickou autenticitu žáků. V druhé části začíná samotný výzkum, popis přípravy představení hraného žáky literárně-dramatického oboru a následného dotazování se diváků, hráčů a vybraných učitelek z oboru dramatické výchovy. Snažila jsem se zachytit moment, kdy jednající osoba před vámi vyjeví celou svou tvůrčí energii a téma prolíná všemi částmi práce. Hledám předpoklady a podmínky, které musím vytvořit k tomu, aby jevištní autenticita mohla nastat. Dívám se na ni z mnoha různých pohledů, které následně komparuji.
- Poezie Josefa Bruknera pro děti a její inspirace pro dramatickou výchovuŠimánková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-05-27Tato práce se věnuje poezii Josefa Bruknera určené dětem. První část zkoumá Bruknerovu poezii z hlediska použitých básnických prostředků, obsažených motivů, práce s rytmem a rýmem s ohledem na možnosti využití. Druhá část nabízí praktické využití poezie Josefa Bruknera pro děti v hodinách dramatické výchovy. Tato část obsahuje návrhy možných lekcí, které obsahují příklady, jak lze s poezií pracovat ve vybraných oblastech, kterými jsou: rozvoj kultury řeči, poznávání básnických prostředků, rozkrývání výtvarného uměleckého díla, rozvoj kreativity a fantazie, rozvoj herních a hereckých dovedností. Tato práce sleduje možnosti využití poezie Josefa Bruknera v interní práci v hodinách dramatické výchově a to i s ohledem na cestu k jevištnímu tvaru.
- Reflexe v dramatické výchověNavrátilová, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-05-28Předložená diplomová práce mapuje a rozšiřuje poznatky o reflexi v dramatické výchově a poskytuje tak teoretický základ pro vědomou práci s tímto pedagogickým nástrojem, který učební proces zefektivňuje a dává mu přesah. V jednotlivých kapitolách je popsáno, co se skrývá za pojmem reflexe, co pedagogovi dramatické výchovy a účastníkům lekce nabízí, jaký má v lekci význam, co je možné reflektovat, jak a kdy lze reflektovat, jakou roli hraje v reflexi otázka a čemu je nutné reflexi přizpůsobovat. Součástí práce je také analýza reflektivní složky pěti vybraných lekcí dramatické výchovy, která nabízí cestu k tomu, jak lze k rozboru reflexe přistupovat, a zároveň ověřuje a obohacuje dosud získané poznatky.
- Současné francouzské divadelní texty pro děti a mládežCoufalová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Cílem práce je představit současné francouzské divadelní texty pro děti a mládež, jako nástroj k porozumění sobě, druhým a světu. Ambicí práce není komparovat, či hodnotit francouzský přístup k divadelnímu umění ve výchově s českým, spíše popsat a ukázat, jak tento ve Francii funguje. Díky divadelnímu textu, který je nezbytnou součástí mozaiky spolupráce mnoha různých aspektů, můžeme nahlédnout do skoro až organického propojení divadel, nakladatelství a škol, přičemž nám tyto instituce spojuje společný jmenovatel, a to dítě. Proto se ve své práci věnujeme jak historii divadel pro děti a mladé publikum, tak vzniku prvních edic divadelních her zaměřených na dětského diváka. Dále analyzujeme vybraná díla a zamýšlíme se nad příklady možné práce s dětmi ve školách. Pro lepší vykreslení situace uvádíme rovněž i příklad spolupráce umělce a učitele na základní škole v Saintry sur Seine, kteří společně s dětmi připravovali představení jednoho ze současných textů. V závěru se zamýšlíme nad proběhlou debatou o divadle pro děti a mladé publikum v České republice a ve Francii, která se uskutečnila v rámci prvního ročníku festivalu francouzského divadla v Praze.
- Výuka dramatické výchovy v rámci tematic kých celků ve 2. ročníku na střední pedagogické školeTurčanová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Anotace: Diplomová práce se zabývá zkoumáním funkčnosti výuky povinného předmětu Dramatická výchova na střední pedagogické škole, hledáním postupů, které by zajistily smysluplnost výuky pro studenty samotné, ale také pro jejich budoucí profesní praxi. Hledáme další možnosti ve výuce dramatické výchovy v rámci tematických celků, pokoušíme se nastínit systém práce v rámci projektové výuky. Seznamujeme s možnostmi didaktické transformace, metodickou přípravou pro vedení skupiny v rámci dramatické výchovy. Teoretickou část tvoří souhrn teoretických principů tematické a projektové výuky, teoretické předpoklady úspěšné didaktické transformace. Praktickou část tvoří výzkumné šetření zaměřené na zjišťování přístupu studentů k plánování lekcí dramatické výchovy.
- Žánr fantasy jako východisko pro lekce dramatické výchovyZelená, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-08Tato diplomová práce se zabývá žánrem fantasy a možnostmi jeho využití v dramatické výchově, konkrétně v samostatných lekcích určených pro interní práci skupiny. Východiskem pro tvorbu lekcí se stala tři díla: Hobit, aneb Cesta tam a zase zpátky (J. R. R. Tolkien), Harry Potter (J. K. Rowlingová) a Hvězdný prach (N. Gaiman). Dramatické lekce jsou odstupňovány podle věku účastníků, náročnosti dramatických metod a technik a propojenosti s příběhem jednotlivých děl. Jsou vytvořeny s různými cíli, především z oboru dramatické a osobnostně-sociální výchovy a také z výchovy literární. Realizovány byly v několika skupinách žáků prvního i druhého stupně základní školy a jejich výstupem jsou podrobné písemné reflexe.