Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera by referee "JONÁŠOVÁ, Jana"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Benjamin Britten - The Poet's EchoKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04V této práci jsem se zaměřila na písňový cyklus anglického skladatele Benjamina Brittena The Poet’s Echo, který vychází z poezie ruského spisovatele Alexandra Sergejeviče Puškina. Benjamin Britten tento svůj cyklus věnoval svým blízkým přátelům Galině Višněvské a Mstislavu Rostropovičovi, kteří dílo také uvedli premiérově v Moskvě. Cílem mého příspěvku bylo tedy nastínění pozadí vzniku tohoto obdivuhodného díla, představení všech stěžejních postav zainteresovaných a také zmapování textové a obecně hudební myšlenky cyklu.
- "České" Nabucco v NěmeckuHlaváčková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-04Diplomová práce se zabývá vznikem festivalu Nabucco. První část nás seznamuje s autorem opery Giuseppem Verdim a s dějem a postavami opery. Druhá část je zaměřena na samotnou realizaci projektu a na rozhovory s důležitými osobnostmi podílejícími se na samotném provedení. Cílem díla je nastínit pracovní a jiné pochody , které se skrývají za výslednou inscenací představení Nabucca.
- Cosi fan tutte - (práce na roli Despiny ve studijní inscenaci operního studia HAMU)Smoláková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Diplomová práce se zaměřuje na studentské zpracování opery Così fan tutte v operním studiu HAMU. Cílem práce je prokázat, že symbióza libreta Lorenza da Ponte a Mozartovy hudby otevírá z hlediska své nadčasovosti možnosti pro vkusné moderní režijní uchopení této opery. Na základě charakteristiky studentské inscenace operního studia HAMU, analýzy vybraných hudebních čísel s ohledem na kompozici a inscenační titulky, konečně i pojetí role Despiny z hlediska interpretky práce dokazuje, že úspěch studentské inscenace spočívá v syntéze nadčasovosti opery Così fan tutte a netradičního režijního pojetí. Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které se zabývají vývojem opery buffa v 18. století, charakterem komické opery v Mozartově vídeňské tvorbě a seznamují s operou Così fan tutte. Součástí práce je notový materiál vybraných hudebních čísel. Diplomová práce obsahuje rozhovor s režisérkou Veronikou Loulovou.
- Hlasová hygiena - přírodní metodyKrčková, Annemari(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato bakalářská práce shrnuje aspekty hlasového zdraví pojatého jako zdravý životní styl s ohledem na potřeby zpěváků. Zaměřuje se na fyzickou i psychickou stránku věci a to v několika kapitolách. Zmiňuje vhodné životní a pěvecké prostředí. Vyzdvihuje výhody léčivých potravin dostupných v České republice označovaných jako přírodní antibiotika a okrajově se práce dotýká tématu celostní medicíny.
- Inscenace Monteverdiho Orfea v Plzni s přihlédnutím na roli OrfeaHliněnský, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Ve své bakalářské práci se zaměřuji na významné dílo Claudia Monteverdiho, operu L´Orfeo. Konkrétně na inscenaci této opery, která měla premiéru 2. června 2018 v plzeňském divadle Josefa Kajetána Tyla. Zásadní složkou této práce je život a operní tvorba Claudia Monteverdiho, navazuje obsah díla, popis inscenace a jejího průběhu z pohledu hlavní role Orfea. Práce si klade za cíl poukázat na tuto konkrétní inscenaci prostřednictvím její analýzy s přihlédnutím k přístupu režiséra, dirigenta, dramaturga a představitele titulní role.
- Jiří Gemrot: BachmannliederGemrotová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Autorka této práce seznamuje čtenáře se soudobým skladatelem Jiřím Gemrotem, jeho dílem s důrazem na písňový cyklus pro soprán a orchestr ?Bachmannlieder?. Úvodní kapitolu (1) věnuje samotnému skladateli, jeho cestě ke skladbě, vlivům a etapám jeho tvorby a jím preferovaným žánrům. Z důvodů nedostupné literatury a malému množství pramenů, které o Jiřím Gemrotovi existují, rozhodla se autorka práce ponechat druhou kapitolu (2) výtahu z rozhovorů se samotným skladatelem a tím tak dovolit čtenářům nahlédnout více do skladatelova nitra a jeho smýšlení. Třetí kapitola (3) už pojímá o samotném cyklu ?Bachmannlieder?, o jeho zařazení do kontextu vokální tvorby J. Gemrota, zabírá se zde hudebními prostředky tvořící sloh skladatele, dále následuje formální rozbor písní a poslední část této kapitoly tvoří srovnání orchestrální verze tohoto písňového cyklu s jeho verzí klavírní nazvanou ?Fünf lyrische Lieder?. K ?Bachmannlieder? neodmyslitelně patří i autorka textu, spisovatelka Ingeborg Bachmann, o které se v krátkosti dočtete v poslední kapitole (4) této práce. Přílohy obsahují kompletní soupis jeho díla, jenž obsahuje i skladby, které dosud nebyly zveřejněny, dále pak současné fotografie Jiřího Gemrota, ale i fotografie z jeho mládí.
- Mezzosopránová linie v Národním divadle (ve 20.století)Houdková, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Ve své magisterské práci jsem se snažila představit osm nejznámějších mezzosopránových pěvkyň, které zhruba v průběhu jednoho století byly spjaty s Národním divadlem v Praze. V úvodu vysvětluji proč jsem si vybrala právě toto téma a čeho bych touto prací chtěla dosáhnout. První kapitola pojednává o historii Národního divadla v Praze, okolnostech jeho vzniku a významných osobnostech, které se na vzniku podílely. V následujících osmi kapitolách jsem postupně představila jednotlivé mezzosopránové pěvkyně a poukázala tak na jejich hudební začátky, studia, úspěchy, zkušenosti, názory a umělecké ambice. V závěru shrnuji, zda jsem docílila toho, co jsem si od práce slibovala, a vysvětluji přínos práce pro čtenáře.
- Osobnost Ludmily KotnauerovéKopecká, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce zpracovává biografii významné plzeňské pedagožky Ludmily Kotnauerové, která se celý život věnuje výuce zpěvu a stála také při zakládání pěveckého oddělení na Konzervatoři v Plzni. Kromě přiblížení soukromého života Ludmily Kotnauerové se snaží stručně shrnout její celoživotní pedagogické postřehy a zkušenosti, včetně ukázek technických cvičení a samotné výuky zpěvu. Potřebné informace jsou získány formou osobních rozhovorů s Ludmilou Kotnauerovou a náslechů během její výuky.
- Písňová tvorba Komitase VardapetaMkrtchyan, Varine(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Ústředním tématem této práce je písňová tvorba arménského skladatele a intelektuála Komitase Vardapeta. Jeho nelehký životní úděl sehrál významnou roli v jeho tvůrčím životě, který líčím v první kapitole. Komitas Vardapet se proslavil především jako etnograf arménské lidové hudby, především písní. V této práci dochází k provedení paralel mezi jeho bytím a tvorbou skrze analýzu. Díky svým dokonalým znalostem arménského jazyka, jeho dialektů, spádu melodie, historie národa a vytříbenému citu dokázal Arménům navrátit jejich pravé hudební umění ne jen v oblasti hudby, ale i slov. Vykrystalizoval jedinečné písně, uchvacující posluchače svojí rozmanitostí alegorických textů a hlubokým prožitkem. Některé z těchto písní jsou v této práci podrobně analyzované.
- Porovnání interpretací role hraběte Almavivy z opery Figarova svatbaNosek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tato práce seznamuje s rolí hraběte Almavivy z opery Figarova svatba od skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. V práci je stručně popsán život skladatele se zaměřením na operní tvorbu a zejména operu Figarova svatba. Stěžejní část této práce je věnována srovnání interpretačního přístupu oslovených profesionálních pěvců.
- R.Wagner - Wesendonck Lieder - pohled interpretaMorozová, Tamara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Písňový cyklus Richarda Wagnera Wesendonck Lieder je v díle skladatele, tvořícího takřka výhradně opery, velkou raritou. Přesto má cyklus pěti písní čestné místo v jeho tvorbě a bývá často interpretován. Je zajímavý zejména tím, že stál na počátku hledání jeho vrcholné hudební řeči. Na mnohem menším prostoru, než jsme u Wagnera zvyklí, nalezneme veškeré prvky jeho stylu, jakoby se jednalo o jeho vrcholná operní díla. Účelem práce není popisovat životní eskapády skladatele či uvádět rejstřík jeho děl. Tato práce si klade za cíl přiblížit okolnosti vzniku písňového cyklu a nastínit jeho důležitost pro Wagnerův umělecký růst. Hlavní část práce je věnována mému vlastnímu interpretačnímu uchopení cyklu, který jsem připravila k provedení na svůj bakalářský koncert.
- Vokální tvorba Antonína DvořákaBílková, Ada(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Ve své bakalářské práci bych se ráda zaměřila na vokální tvorbu Antonína Dvořáka. Mým cílem je zpřehlednit jeho dílo a najít v jeho vokální tvorbě inspirační zdroj, ze kterého Dvořák čerpal. Z každé hudební formy vyberu dle tohoto inspiračního zdroje jednu skladbu, kterou přiblížím. Jedním ze skladatelových inspiračních zdrojů, který spojuje jeho tvorbu, je vycházení z lásky k české vlasti pramenící z Dvořákovy slovanské duše. Právě podle tohoto klíče vybírám díla ve své bakalářské práci
- Vznik a vývoj českého muzikáluBenešová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-04Stěžejním tématem mé bakalářské práce je vznik a vývoj muzikálu v České republice. V první části se zabývám žánry, ze kterých se tato hudebně dramatická forma vyvinula. Další díl je věnován prvním muzikálovým kusům zahraničních autorů prezentovaných na našich jevištích a jejich rozboru. Dále zmiňuji význačné divadelní scény, které napomohly rozvoji tohoto fenoménu. Popisuji jejich historii a vůdčí osobnosti. Na závěr přibližuji muzikál současnosti, konkrétně díla uvedená po roce 1989 a uvádím nejmodernější inscenace, které se těší přízni publika dnes.
- Zkušenosti s interpretací opery Il Trovatore G. VerdihoVondrová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16ABSTRAKT Ve své diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit na osobnost Giuseppe Verdiho z širší perspektivy. Značná část textu je proto věnována nejen jeho tvorbě samotné, ale i jeho životním osudům, které se zrcadlily v jeho tvorbě. Po rozboru důležitých dat osobního života mapuji i Verdiho profesní rozvoj v kontextu probíhajícího „risorgimenta“. Ve druhé části své práce se zabývám podrobněji operou Il Trovatore a konkrétně jejímu nastudování v divadle F. X. Šaldy z roku 2019, kde jsem měla tu možnost ztvárnit roli cikánky Azuceny. Detailně popisuji děj po scénách s Verdiho režijními poznámkami, abych mohla později porovnat, jak je liberecké nastudování respektuje, či ne. Diplomová práce s názvem “ZKUŠENOSTI S INTERPRETACÍ OPERY GIUSEPPE VERDIHO IL TROVATORE“ má za úkol přiblížit čtenáři autorovu práci na roli Azuceny v inscenaci opery Il Trovatore v divadle F. X. Šaldy v Liberci a inscenaci jako takovou.