Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera by referee "Jonášová, Jana"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
- Anita Jirovská :interpretační výkonJirovská, Anita(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09
- Bohuslav Martinů: Hlas lesaJelínková, Olga(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08V roce 2009 si připomínáme výročí řady významných hudebních skladatelů, např. G.F.Hăndela, Henryho Purcella, J.Haydna a felixe Mendelssohna-Bartholdyho. V tomto množství oslav však bychom neměli přehlédnout ani 50. výročí úmrtí Bohuslav Martinů. Český skladatel B. Martinů ( 1890 - 1959) patří mezi nejaktivnější autory 20.století.Narodil se v Poličce, kde taktéž strávil své dětství. V roce 1923 odešl studovat do Paříže k Albertu Rousselovi. Zůstal zde následujících 17 let. V roce 1941 emigroval do Spojených států, kde jako uznávaný skladatel dostal možnost komoponovat pro nejslavnější americké orchestry. Přestože se mu stýskalo po domově, nikdy se už do Čech nevrátil. Poslední léta svého života strávil ve Švýcarsku. Zemřel v Liestalu ve věku 69 let.Napsal téměř 400 skladeb ( symfonie, opery, balety a množství skladeb orchestrálních , komorních, vokálních a vokálně-instrumentálních). Mezi jeho nejznámnější díla patří Epos o Gilgamešovi, Polní mše, Otvírání studánek a opery Julietta a Řecké pašije. V tvorbě Bohuslav Martinů se odrazila řada vlivů ( např. expresionismus, konstruktivismus a jazz). Často se nechával inspirovat českou lidovou poezií. Jeho hudební rukopis je charakteristický osobitou melodikou, rytmem a přehlednou strukturou. Tato diplomová práce pojednává o Martinů málo známé rozhlasové jednoaktovce Hlas lesa, jejíž libreto vytvořil český básník Vítězslav Nezval. Toto krátké dílko autor ukomponoval roku 1935. Bylo určeno pro rozhlasové vysílání, což s sebou přinášelo určitá specifika, a to především požadavek na naprostou srozumitelnosta na jiné uchopení dramatického času. Martinů v kontrastu ke kousavé ironii extravagantního libreta vytvořil hudbu citlivou, lyrickou a působící svým nekonečným optimismem.
- Celovečerní sólový recitálDvořáková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2008-06-09
- Dame John Sutherland - 43 let pěvecké kariéryJelínková, Olga(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28Tato bakalářská práce pojednává o jedné z největších světových sopranistek 20. století Dame Joan Sutherland. Zaměřuje se na léta její aktivní pěvecké kariéry 1948 -1991.
- Francis Poulanc a jeho piesneMihalcová, Stanislava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29
- Gabriela Petirová: Bakalářský koncertPetirová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06
- Giacomo Puccini - Opera Edgar- studie interpretačních problémů role TigramyKrejčí, Václava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06Ve své magisterské práci jsem se rozhodla zabývat první celovečení operou Giacoma Pucciniho Edgar, s podrobným zaměřením na jednu z hlavních rolí - Tigranu. V první části mé práce popisuji vznik verismu a jeho vrcholné představitele včetně jejich stěžejní tvorby. Dále se zaměřím na dětství a hudební začátky Giacoma Pucciniho. V následující kapitole se věnuji první opeře Giacoma Pucciniho Le Villi , uvádím zde okolnosti vzniku, děj a interpretační problematiku opery. Po této části je již prostor v mé práci věnován pouze opeře Edgar. Po pečlivém vylíčení děje opery zachycuji okolnosti jejího vzniku. Následuje srovnání opery Edgar s jinými veristickými operami. V závěru práce vykresluji mou profesní zkušenost s rolí Tigrany a přibližuji nastudování opery v Divadle F.X.Šaldy v Liberci.
- Jan Novák : Orfeus a EurydicaKeiko, Michiyo(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06Autorka práce pojednává o interpretaci a úskalá při studiu a provedení komorní kantáty " Orpheus et Eurydice" od jana Nováka. Dotýká se též jeho života i lidského rozměru osobnosti a jeho vztahu k latině. Práci doplňuje informace o vilole d´amore, která má ve skladbě významnou roli.
- Kateřina Kněžíková - bakalářský koncertKněžíková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08
- Keiko Michiyo : Magisterský koncertKeiko, Michiyo(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Kosinová Jarmila : Magisterský koncertKosinová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Mátlová Markéta : Magisterský koncertMátlová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Olga Jelínková - magisterský koncertJelínková, Olga(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08
- Olga Jelínková - sólový recitálJelínková, Olga(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2007-05-28
- Osobnost J. J. Ryby se zaměřením na vokální pastorální tvorbuŽárová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Tato bakalářská práce pojednává o hlavní osobnosti české kantorské hudby 18.století, Jakuba Jana Ryby. Skládá se z části životopisné, skladatelův život a osobnost. Dále se zaměřuje na vokální pastorální tvorbu, zejména však na Rybovu "Missu pastoralis in A" , často nazývanou Českou mší vánoční "Hej mistře!".
- Písňová tvorba Pietra MascagnihoDvořáková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09Tato práce je zaměřena na málo známou oblast tvorby Pietra Mascagniho - písně. V první, poměrně rozsáhlé části přináším životopis Pietra Mascagniho. Tato část je rozdělena do podpkapitol : Pietro Mascagni - životopis, Přátelé, Mascagni a ženy, Mascagni - dirigent a Mascagni a kinimategrafie. Přináším tedy celkem komplexní pohled do skladatelova soukromí i tvorby. V druhé části se již zabývám tvorbou písňovou v podkapitolách: Písňová tvorba, Kompletní přehled písní, Šest písní a Diskografie. V kapitole Šest písní se zabývám důkladněji písněmi, které jsem sama nastudovala.
- Porovnání mluvního a zpěvního hlasu.Jirovská, Anita(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09Diplomová práce " Porovnání mluvního a zpěvního hlasu" je věnována převážně fysiologii hlasu. Celkově lze práci rozdělit na tři základní kapitoly. První kapitola, která se zabývá mluvním hlasem, se soustředí na hlas v řeči běžně užívaný, bez znalostí mluvní techniky. Druhá oblast se týká zpěvu - tentokrát jde o projev s technickým zázemím. Poslední část práce se soustředí na odlišnosti výše zmíněného, tedy mluvního a zpěvního hlasu. Uveden je zde ve zkratce také hlasový vývoj, a to jak z pohledu zpěvního, tak mluvního.
- Rachmaninov a jeho opery.Viskotová, Edita(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06V této práci jsem se pokusila ve stručnosti shrnout život a práci Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova. Byla to jedna z nejvýraznějších postav první poloviny 20. století. Dosáhl nejvyšší posty v oboru skladatelském , interpretačním i dirigentském. Důkazem, jaký výborný klavírista byl, jsou četné nahrávky. Zajímavostí však je, že ten kdo si dal práci s jejich renovací, bali Japonci. Díky nim máme dnes možnost slyšet a posoudit mistrovství, vyjímečnou muzikalitu a technickou dokonalost. Na poli skladatelském patří jeho klavírní skladby k vrcholům pianismu. Jeho III. klavírní koncert je považován za vrchol interpretačního umění. Všechny své čtyři klavírní koncerty i Rapsodii na Paganiniho téma, Rachmaninov natočil s dirigenty E. Ormandym a L. Stokowským. Jeho 2. klavírní koncert se stal , vedla Čajkovského, nejhranějším koncertem. Opery zůstaly trochu ve stínu těchto slavných skladeb, ale je otázkou, zda se dočkáme nových provedení, které by vyzdvihli jejich vysokou hodnotu.
- Václava Krejčí: Magisterský koncertKrejčí, Václava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06
- Viskotová Edita : Bakalářský koncertViskotová, Edita(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06