Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera by referee "LÁSZLOOVÁ, Zuzana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Geneze operní inscenaceDolejš, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-18Tato bakalářská práce pojednává o vzniku divadelní inscenace a jejích jednotlivých krocích, které jsou potřeba kvúspěšnému uvedení nově nastudovávaného operního díla. V první části mojí práce popisuji historický vývoj jednotlivých uměleckých složek divadla, které se na vzniku operního díla podílejí, společně s jejich stručnou charakteristikou. V další části se pak věnuji jednotlivým oddělením divadla jako například dramaturgie divadla či marketingové oddělení, které mají na starost propagaci a přípravu daného díla. V závěru své práce se pak pouším demonstrovat tvůrčí proces, který při přípravách probíhá, počínaje od vybrání konkrétního díla dramaturgem opery až po finálový večer označovaný jako premiéra, který je pro celý tvůrčí tým společně s uměleckými složkami považován za nejdůležitější část daného tvůrčího procesu kdy s napětím očekávají, jak bude jejich několika měsíční práce přijata publikem.
- Typy sopránových komických rolí - vycházejících z komedie Dell´ArteGrohová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-06Diplomová práce se zaměřuje na renesanční divadlo komedie dell’arte a na ustálené typy ženských postav. Hledá spojitosti s tímto žánrem v operním oboru komických sopránových rolích. Na základě analýz tří odlišných inscenací klasicistní opery Il matrimonio segreto a podrobném zkoumání vybraných rolí z oper W. A. Mozarta a D. Cimarosy práce dokazuje, že komedie dell’arte je neopomenutelný prvek ve zpracování operního díla. Teoretickým základem práce jsou kapitoly zabývající se vývojem komického žánru a divadelní reformy Carla Goldoniho a kapitoly, které předkládají komplexní přehled sopránových komických rolí od klasicismu po současnost. Cílem práce je dokázat, že odkaz komedie dell’arte je v sopránových komických rolích tak silný a propracovaný, že je i v novodobém zpracování zajímavým prvkem pro mladé režiséry a interprety. Diplomová práce obsahuje rozhovor s režisérem Jakubem Hliněnským.