Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "DVOŘÁK, Tomáš"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Alexei Gastev and His Relevance in Art PracticeToija, Leevi Matias Waltteri(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28My bachelor work focuses on the vision of Soviet Russian ultra-taylorist Alexei Gastev and his fascination with turning man into steel, and so into a machine. Gastev`s ideas are compared to broadly contemporaneous discussions in avant-garde arts, specifically to the programme of the constructivist group. In addition to an overview of his thoughts and intentions I examine the political ideology of Gastev, showing possible similarities of him and the Italian futurists. The inevitable relationship with the USSR’s political regime is looked into, and reviewed on ideological and practical levels regarding Gastev’s life and work.
- Cities of IndividualsJessen, Nikolaj Poerksen(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28While humans keep being reluctant to give up their consumption patterns, human’s refusal to learn and to consider other alternatives to perceive our planet is the most extreme violence against nature. A revolutionary new phase on our planet has begun, the Capitalocene. It has been unleashed by corporations and they carry out their actions motivated by solely economic reasons. The moral code of human beings has become obsolete, and we need some radical thinking to turn the world upside down. To rethink our relations among non-human elements and the metaphors we use to describe them, can shift how we value our surroundings and thus change how we aim to protect our natural environment. This text will challenge how modern-western societies conceive of the material world, and this proposition will be based on the commonality between humans and non-humans. The purpose of this research is to rethink and to understand life more broadly and understand that there are other patterns to follow instead of the Keep-Moving-Forward-Movement as an individual. In my thesis, I focus on how we as individuals can change our behavior into becoming collaborators. Non-human elements have the power to teach us this, because of their evolution. They have a long history, they are far better capable of adapting and benefitting from the ecosystems that we drastically are trying to eradicate. I will therefore search for alternative ways to relate to the non-human world. What has been the problem so far, is that we have not archived a way for humans to represent an altruistic way to behave in nature and pioneer such an alternative way towards all species and our common future.
- Don't Shoot! Street Photography Ethics in Terms of Law, Philosophy and CultureYakovleva, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10The work, being based on the self-doubt on moral and ethical side of the problem of taking photographs of strangers on the street is trying to deal with this dilemma by analyzing the problem in terms of legislation, philosophy and the artistic approach, religion and culture.
- Maska, převlek a autorská hra na role v současném fotografickém autoportrétu u nás a ve světěHelfertová, Žofie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Bakalářská práce se zabývá rolí masky, převleku a autorskou hrou na role v současném fotografickém autoportrétu u nás i ve světě. V prvních kapitolách sleduje obecný vývoj a stručnou historii autoportrétu ve fotografii a jeho podoby a tendence až po současnost, dále je zaměřena na masku obecně a roli masky a převleku v dějinách fotografie. Stěžejní částí této práce je poslední kapitola, která se věnuje nejmladší generaci současných fotografek. Ty ve svých autoportrétech projevují tendenci používat masku a převlek pro záměnu své identity. Nevytvářejí ovšem identity nové, ale přejímají, či tvoří iluzi již existujících, definovaných identit. Cílem této práce je představit masku jako prostředek hry s identitou skrze autoportrét.
- Metody rozkrývání digitální manipulace v kontextu ČRJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09V této práci se zaměřuji na postprodukční techniky v žurnalistické fotografii a na forensní metody, kterými je možné tyto zásahy rozkrýt. Pomocí rozhovorů hledám význam pojmu autentický v digitální éře a způsoby, jakými média, porotci fotografických soutěží a soudní znalci ověřují pravost digitálních fotografií. Příklady z minulosti jsou zde zastoupeny jako předzvěst úprav v digitální éře. Tato éra je pak zastoupena jednotlivými případy, které zároveň slouží jako kategorie pro nejtypičtější druhy manipulací fotografie v oblasti zpravodajství, fotografických soutěží a vědecké fotografie.
- New Means of PhotographyAregger, Adrian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06This thesis gives an overview over the di erent wave bands of the electromagnetic spectrum (EMS) beyond human perception and the means to capture them, as well as their use in science, industry and art. With the revelation of light being an electromagnetic wave and the discovery of the EMS in the late 19th century, technology made an unprecedented leap, revealing the light beyond human perception. Todays technology is able to visualise the light of di erent wavebands with shorter wavelength than the visible spec- trum, such as micro waves and infrared radiation, as well as the bands of longer wavelengths like ultraviolet, x- and gamma radiation. ere are scienti c elds, such as archeology, astronomy or geology, that make use of the special characteristics of each band, industries that use them for improving products and artists, that discovered the unique worlds. In this thesis a brief summary of the historical events and theoretical back- ground needed for understanding the wavebands of infrared, ultraviolet, x- and gamma radiation and its applications.
- Photography, Sheying, Shashin and ZhaoxiangZhou, Junsheng(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10Since 4 years ago I moved to Prague and study photography there, I've been thrown into a gap betweem what we called "photography" (or Photographie, Fotografie) in europe and how it calls in my native language. In this gap, I got chance to study what does "photography" mean, and in the meanwhile, the meaning of names of photography in Sinosphere language become visible as well since I was being out of my native language. In one hand all the names bring completely differant meaning of "what is photography" to me and confused me a lot. But in the other hand, when I started to research the original force of naming the photography, a quesion came up: are the names actually conected deeply with each other in side of language, or namely: are they telling us one same essence of photography?
- Playing Against the PhotoprogramCevallos, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Photography goes hand in hand with technology, the accelerated evolution of cameras has reduced production times (photographic) to a minimum, increased quality and reduced the size of equipment, now fit in a pocket. Cameras with sophisticated programs that facilitate the creation of images automatically leave errors in time-aperture calculations in the past. Mobile communication incorporates a camera into your device, so photography expands globally more than ever in history. The media and social networks mutated photography into a "product" of mass consumption, fast and instant and transforming some photographers into image collectors. Digital galleries are a breeding ground for experienced amateur photographers, who are not professionals but through practice and self-learning they have found a niche of work with low costs for clients who do not seek high quality professional services. What leaves in doubt what is the role of the professional photographer today. We live in an era where the role of the device-operator (selfie) has changed, now it is the camera that looks at the photographer. In a world overloaded with images and photographers, it becomes more difficult to find new alternatives in creative processes, it would seem that all ideas are repeated and fall victim to the abuse of digital techniques and artificial tendencies that modify the image and its aesthetics at will. For this reason, I am interested in experimental photographers who play with the apparatus against the "photoprogram", which through the misuse of the camera or the development processes create images where it is difficult to recognize the world through them. Where the very nature of photography hidden in the program of the apparatus is questioned. I want to analyse and experience the bad use of the apparatus as a tool in the creative process; create and show with my images the world in a different way to the natural, giving a new meaning to the documented. Exploring the modification of the camera or dispensing with it to create images that do not exist in the Everyday world. Could it be said the misuse of the apparatus and the creative process are in the "true apparatus" in experimental photography? For this purpose, I need to analyse concepts related to photography such as: • Object / apparatus / operator. • Misuse of the device / camera modification. • Photography without camera / camera obscura. • Photography vs. apparatus / experimental photography. Finally, I want to understand the importance of the rebellion of photography against the “photoprogram”, analyze and understand the work of photographers who consciously or unconsciously are referents of experimental photography and have used the camera as a tool in the creation of their art. Barthes, Roland and Richard Howard (2006). Camera Lucida: Reflections on Photography. 26. print. New York, NY: Hill and Wang, 2006. Batchen, Geoffrey (2016). Emanations: The Art of the Cameraless Photograph, Munich: DelMonico Books. Berti, August (2010). ‘Kurtis’ ‘Vandalised’ Photographs: On the Problem of Technical Images in Post-Documentary Photography’, Flusser Studies, 10, 1–19. Flusser, Vilém (2000). Towards a Philosophy of Photography, London: Reaction Books. Lenot, Marc (2017a). ‘Flusser and Photographers, Photographers and Flusser’, Flusser Studies, 24, 1-18. Seers, Lindsay (2007). Human Camera. Birmingham: Article Press. Shapley, Greg (2011). “After the Artefact: Post-Digital Photography in Our Post-Media Era.” Journal of Visual Art Practice 10, no. 1: 5–20. Steyerl, Hito (2009). ‘In Defence of the Poor Image’, e-flux, 10. Available at (last accessed 28 October 2019).
- Po stopách reálnéhoPustina, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Bakalářská práce Po stopách reálného - tautologická halucinace a technické obrazy se zabývá vztahem technického obrazu a skutečnosti. Fotografie je obvykle chápána jako věrné zobrazení světa před objektivem. Tato práce skrze teorie Jeana Baudrillarda a Viléma Flussera poukazuje naopak na to, že fotografie není otiskem světa a je znakovým systémem, který neodkazuje ke světu kolem nás, nýbrž jen k jiným reprezenčním modelům, které jí předcházeli.
- Světelné znečištění jako kulturní fenoménKučera, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Práce se zabývá veřejným osvětlením a s ním souvisejícím světelným znečištěním, přičemž je důraz kladen především na kulturní význam těchto jevů. Úvodní část práce se věnuje definici pojmu světelného znečištění a jeho zakotvení v právu. Dále se zabývá obrazovou reprezentací světla a světelného znečištění v historii. Tato část je rozdělena podle základních mezníků ve vývoji veřejného osvětlení, a to na dobu před jeho zavedením, dobu svícení topnými oleji, dobu svícení plynem a zavedení svícení elektrickým proudem. Každá z těchto epoch je zastoupena několika vizuálními příklady, ať již uměleckých, reklamních či populárně vědeckých výstupů, na kterých je demonstrován tehdejší stav a význam světla, potažmo veřejného osvětlení. Zasazení problematiky do historického kontextu umožní přesnější uchopení současné debaty, které je věnována poslední kapitola.
- Teaching Strategies in Art EducationBonneau, Camille(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14This thesis examines contemporary Fine-Art Photography teaching in universities. It is a multi-layered study on curriculums from the most reputable photography programs to analyse the current problems surrounding Fine-Art Photography degrees in higher art education. For this, I have used two methods of research: (1) literature review of books and essays that focus on the subject of teaching methods and art degrees in universities located in the western world, and (2) individual case studies of curriculums in reputable universities for their Fine-Art Photography programs. I have examined literature from contemporary artists who have given their opinions and proposed improvements on the education systems found in art schools, with the intention to present solutions for teaching and curriculum reform. This thesis aims to challenge the meaning of being an art student in photography in the contemporary art world, by questioning the definition of an artist-photographer, and introducing a multifaceted reform to the more traditional approach to photography in the art world.
- The Aesthetic of the Crime Scene Photography: The Case of Arthur “Weegee” FelligSharova, Taisiia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07Forenzní fotografie hraje velmi důležitou praktickou roli při dokumentaci místa činu, přičemž mnohdy sama slouží jako důkazní materiál zachycující objekty, jež mají při řešení daného zločinu důkazní hodnotu. Fotografie jakožto nástroj trvalého, autentického, přesného a objektivního záznamu skutečnosti tak velmi často hraje klíčovou roli v průběhu policejního vyšetřování a soudního projednávání případů. Z těchto důvodů se musí forenzní fotografie podřizovat souboru konvencionalizovaných pravidel, technik a metod. Cílem kvalifikační práce je popsat vizuální rétoriku forenzní fotografie a ukázat, jak je tato přebírána v oblastech fotožurnalismu a umění. Práce a argumentace v ní rozvíjená je postavena zejména na analýze fotografií, které ve 30. a 40. letech pořizoval a bulvárnímu tisku nabízel Arthur „Weegee“ Felling.
- The semiotic self in a digital ideological machine.Erhardsen, Niels(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28I aim to use a journal with the psychotherapeutic topic that claim, that the diagnose schizophrenia, is not a valid diagnose since there isn’t scientific prof for it. I will project this into my investigation on how we interpret the digital real for the actual real and make a discussion about how this occurs with philosophical theory from Badieu. From that discussion I will discus how we justify our claims that some digital symbols are more valid than others in our digital perception and how this threshold is used in artictics practices and self perceptive dynamics.
- To what extent can originality and authorship be defined with the interference of Artificial Intelligence?Ji, Gayoun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Abstract in English Questioning the originality of art to artificial intelligence(AI) is also the same as doubting the performance of developing technologyover the human-power and the human-made. The world has turned into a heavily digitized space; its existence has become part of everyday life. However, artificial intelligence not only started to recommend contents and ring notifications for users,but they have started to learn how to see the world from their own perspective. To categorize, to recognize, and to use these analyses to create, and to create art is one of them. As Trevor Paglensays, “Something dramatic has happened to the world of images: they have become detached from human eyes. Our machines have learned to see without us...”(Paglen quoted in Strecker 2019). The emergence ofAI as a “creative author” is not only about machine-making art, but rather questions the true meaning of “originality”.How do we define the originality of art? Is it the artist or the pure creativity itself? Furthermore, if the algorithm is made by a database that was “provided” by human history, isn’t art made by artificial intelligence also made by humans? What are the borders of authorship? And what will happen once people start admitting art made bythe AI?
- Walking simulator v galerijním prostředí a digitální distribuciVajt, Maximilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Bakalářská práce se pomocí analýzy a komparace snaží pojmenovat rozdílné přístupy autorů her v žánru walking simulator. Ve svém úvodu autor stručně uvádí čtenáře do historie a problematiky žánru a následně definuje parametry, v jejichž rámci bude srovnání provádět. V první části hlavního těla textu se zabývá mocí svěřené do rukou hráče a uvádí příklady konkrétních děl, která v různých úrovních tuto moc omezují. Pojmenovává tak konkrétní rozdíly obou prostředí a především škálu palety vyjadřovacích prostředků, které žánr umožňuje. V části druhé nejdříve definuje kategorie tak zvaných extenzí, které mnohé video hry doprovázejí. Následně ukazuje rozdílnost jejich využití při změně původního kontextu hry. Kriticky se vyhrazuje vůči přístupům jak uměleckých institucí, tak herního průmyslu. Konec této kapitoly je věnován krátké polemice nad možným řešením stávající situace.