Browsing by referee "ČERNÝ, Pavel"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Nerovnoměrná ladění v historii a dnešní praxiScholleová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato práce se věnuje historickým laděním. K jejich pochopení je nutné seznámit se s velikostmi přirozených intervalů vyplývajících z alikvotní řady. Je potřebné umět určit frekvenční poměr jakéhokoli intervalu a jeho velikost v centech. Dále je nastíněno, proč neexistuje ideální ladění a že každé ladění je kompromisem, má jiné priority a možnosti využití. Cesta k dnes široce rozšířenému rovnoměrně temperovanému ladění byla dlouhá, v průběhu historie se používalo mnoho nerovnoměrných temperatur. Základní typy jsou zde vyjmenovány a popsány. V dnešní době jsou v souvislosti se snahou o historicky poučenou interpretaci historická ladění opět využívána. Staré hudbě dodají dobový charakter a mohou napomoci interpretovi k jasnější představě o obsahu skladby.
- Osobnost Jiřího Reinbergera a jeho přínos českému varhannímu světuMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-06Abstrakt: Tento text mapuje osobnost varhaníka Jiřího Reinbergera, podává přehled o jeho životě a zabývá se jednotlivými oblastmi jeho působení a shrnuje Reinbergerův přínos pro český varhanní svět ve 20. století, plynoucí z jeho pedagogické, interpretační, skladatelské, organologické a hudebně - popularizační činnosti. Práce také popisuje, jakým způsobem Reinberger ovlivňoval soudobé skladatele i své žáky. Cenným pramenem informací byla pozůstalost Jiřího Reinbergera, uložená v současnosti v Českém muzeu hudby, která obsahuje mimo jiné recenze, programy koncertů, propagační materiály varhanních kurzů, materiály z varhanních soutěží, odborné statě, návrhy varhanních dispozic a také korespondenci.
- Porovnání pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb v ČRPernetová, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato práce se věnuje porovnání současných pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb na středních a vysokých hudebních školách České republiky. Jádrem práce je rozsáhlý výzkum mezi vyučujícími na vysokých a středních školách s následující podrobnou analýzou, porovnáním jeho výsledků a stanovením vyplývajících závěrů, které svědčí o současném stavu výuky varhan v České republice. Tento výzkum se skládá ze dvou částí: obecné analýzy mezi všemi současnými vyučujícími na všech školách, a konkrétní, která zahrnuje porovnání konzultačních vyučovacích hodin s každým z pedagogů mezi sebou a interpretačních otázek, na něž odpovědi charakterizují učitele jako hudební osobnosti. Kromě toho je v práci zmíněna stručná historie výuky varhan od dokumentovaného vzniku varhan v českých zemích, uvádí se podrobná metoda výzkumu, konspekt jedné z vyučovacích hodin, nahrávky dvou výzkumných skladeb a všechny údaje, které se mi podařilo zjistit během spolupráce s učiteli ve formě velkých tabulek, nacházejících se v přílohách.
- Postavenie organistu v spoločnosti na SlovenskuMosnár, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Práca a činnosť organistu má na Slovensku už niekoľko storočí dlhú tradíciu. Tak ako v minulosti i v súčasnosti je funkcia organistu naďalej dôležitá zo stránky duchovného života, ale taktiež i z pohľadu profesionálnej hudobnej činnosti. Na Slovensku sú vnímané rôzne profesie hudobného života ako sú speváci, dirigenti, klaviristi či huslisti, no hudobná profesia organistu sa za posledné roky pomaly stráca z povedomia najmä mladšej generácie. Cieľom našej bakalárskej práce je preto bližšie priblížiť činnosť slovenského organistu, jeho náplň práce vyplývajúcu z jeho povinností či už ako cirkevného hudobníka, alebo profesionálneho organového hudobníka či pedagogického pracovníka. Súčasťou našej bakalárskej práce je taktiež zmapovať situáciu spoločenského uplatnenia a postavenia organistu v slovenskej spoločnosti.
- Přehled mezinárodních interpretačních so utěží v oboru varhanySvoboda, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Bakalářská práce se zabývá mapováním mezinárodních interpretačních soutěží v oboru varhany. Dále by měla mapovat úspěchy českých kandidátů a účast českých porotců v zahraničí. Cílem je přehledně shrnout četnost varhanních soutěží v jednotlivých letech a jednotlivých státech.
- Prieskum píšťalových organov na vybranom území SlovenskaSlovík, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Práca obsahuje prehľad histórie dokumentácie píšťalových organov na Slovensku. Venujem sa spracovaniu údajov z vlastných prieskumov. Vytváram tabuľky a štatistiky na základe systematického prieskumu na území vybraných dekanátov Košickej arcidiecézy. Súčasťou práce je porovnanie skutočnosti s údajmi uvedenými vo firemných katalógoch organárskych dielní Angster a Gebrüder Rieger. Výsledky uvedené v predkladanej práci sú súčasťou dlhodobého prieskumu vykonávaného na území Slovenska od roku 1998.
- Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga n ab-a-c-h op. 150Kopáčik, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Diplomová práca, Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga na B-A-C-H op. 150, upriamuje pozornosť na skladateľov život a spomínané dielo. Práca tvorí prierez históriou vzniku diela, ktorý začína pohľadom na vnímanie hudby začiatkom 20. storočia. Ďalej približujem skladateľov život a dielo, kde pojednávam o jeho hudobnej reči a rozmanitých kompozíciách. Hlavnou témou je vznik a analýza diela B-A-C-H. V kapitolách, jej určených, približujem za akých okolností, prečo a akým spôsobom bolo dielo skomponované. Analyzujem v nich formovú, tematickú a miestami aj harmonickú stránku. Posledná kapitola diplomovej práce pojednáva o skladateľovej koncertnej ceste do Severnej Ameriky, ktorá nám približuje interpretačné schopnosti Sigfrida Karg-Elerta.
- Varhanní dílo Miloslava KabeláčeKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
- Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaciKordas, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
- Varhany v díle Arva PärtaPochopová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato práce pojednává o estonském skladateli Arvo Pärtovi, se zaměřením na jeho život, skladebnou techniku a postavení varhan v jeho díle. Popisuje jeho složitý stylový vývoj, který byl ve velké míře zapříčiněn nevyhovujícími tématy skladeb pro tehdejší komunistický režim a zároveň jeho konverzí k pravoslavné církvi. Samostatná část je věnována stylu tintinnabuli, který je pro druhou skladatelskou etapu autora charakteristický. Další část se zaměřuje na skladby pro sólové varhany a vokální skladby s varhanami. Ke každé sólové skladbě práce poskytne poučení k interpretaci na základě literatury či filmového záznamu, kde se sám autor k této problematice vyjadřuje.
- Vliv varhanní hry na klavírní hru aneb Klavírista varhaníkemPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Cílem této práce je posouzení vlivu varhanní hry na klavírní hru, tedy zmapování různých aspektů, v nichž může být hra na varhany pro klavíristu přínosná či naopak. Je totiž běžné, že varhaníci napomáhají rozvoji svých schopností rovněž hrou na klavír. Funguje to však i naopak? Nejde o ojedinělý případ, když klavírista hraje zároveň i na varhany. Autorka této práce se proto rozhodla zjistit, zda toto může být pro klavíristu i v oblasti jeho klavírní hry přínosné a zda je vhodné tuto praxi klavíristům doporučit. Práce ve svých úvodních částech rozebírá historický kontext varhanní a klavírní hry, následně se zabývá objektivními rozdíly mezi hrou na varhany a na klavír. Největší část práce je pak věnována rozboru konkrétních přínosů, ale i případných rizik, jaká klavíristům může skýtat varhanní hra.