Browsing by referee "ŘEZNÍČEK, Martin"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Animus - kreativita strojůPetřina, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-10Bakalářská práce Animus - kreativita strojů se zabývá myšlenkou, zda je současná umělá inteligence schopna natočit plnohodnotný film. První část práce vysvětluje funkci neuronové sítě a strojové učení. Poté práce zkoumá jednotlivé fáze výroby filmu (Preprodukce, realizace, postprodukce a distribuce), kdy byla využita umělá inteligence, aby mohla nezávazně tvořit. Druhá část práce se věnuje přípravě a natáčení bakalářského filmu ANIMUS, který se zabývá umělou inteligencí a přenosem duše. Práce popisuje zvolenou metodu a jak jsem pracoval s informacemi z rozhovorů s filosofy Ditou Malečkovou a Antonínem Dolákem a vědcem Tomášem Mikolovem. Závěr práce obsahuje nejen zhodnocení vlastní práce na filmu, ale také osobní stanovisko a prognózu na kreativní stránky současné umělé inteligence.
- Foucaltovo pojetí diskursu a dokumentárn í filmKohout, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18Práce porovnává způsoby vylučování, tak je popsal Michel Foucault se způsoby vylučování diskursu, které používá dokumentární film. Jedná se o základní tři druhy "tabu předmětu", "rituál okolnosti" a "privilegované nebo výhradní právo subjektu". Obecně je projednán dokumentární film jako společenská instituce a předmět společenského diskursu. Jádrem práce je způsob vzniku dokumentárního filmu. Na proces natáčení a na proces následného střihu je pohlíženo jako na momenty určitého vylučování témat a promluv (abych něco ukázal, musím ostatní zakrýt). Dokumentární film se ukazuje prostředí, které svůj výběr nerealizuje podle mocenských pozic hegemonických diskursů, protože je jištěn náhodou a přemýšlením skrze záběry, které jsou jištěny skutečným světem, nikoli řádem slov. Nejcitelnějším diskursivním tlakem, kterým je dokumentární film omezován, je společenské vnímání (skrze instituce i běžnou řeč), které je zas naopak jeho nutnou podmínkou existence.
- Krabice plná světlaPřibylová, Květoslava(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-10-04Ve své diplomové práci Krabice plná světla, osobnost a myšlenky Nielse Bohra jako inspirace pro vědeckopopulární film se z pozice tvůrce zabývám základními principy a podobou typického současného vědeckopopulárního filmu. Považuji tuto podobu z velké části za neutěšenou, povětšinou plochou a postrádající přesah. Snažím se rozklíčovat z čeho pramení a ukazuji, že úzce souvisí s představou vědy v obecném povědomí, která stojí na základech newtonovsko-karteziánského paradigmatu. Tedy zejména na idejích měřitelnosti, objektivity a matematizace. Současně se zamýšlím nad vztahem vědění a moci, vědou jako určitou ideologií, a tím pádem souvislostí mezi vědeckopopulárním a ideologickým filmem. Ve druhé části práce hledám inspiraci pro umělecky hodnotnější a především mnohovrstevnatější dokumentární filmy o vědě. Nacházím ji v myšlenkách dánského fyzika a myslitele Nielse Bohra.
- Obraz čečenské války v českém dokumentárním filmuChaloupka, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-14Bakalářská práce se zabývá obrazem čečenského konfliktu v českém dokumentárním filmu devadesátých let a snaží se postihnout, v jakém prostředí tento obraz vznikal. Značná část práce je věnována společenskému a politickému kontextu tehdejší doby. Jedná se především o porevoluční vznik institucí, jako byly Člověk v tísni a agentura Epicentrum, které se významně podílely na mediální interpretaci celého konfliktu. Práce dále analyzuje televizní dokumentární filmy reflektující čečenskou válku z hlediska obsahu a vyznění. Závěrem se dostává k úvaze, do jaké míry bylo vyznění dokumentárních filmů ovlivněno ideovými postoji tvůrců a společenskou objednávkou. Cílem práce je zjistit, jaké faktory ovlivnily výslednou podobu filmů a na základě čeho bylo straněno jedné ze stran konfliktu.
- Obraz násilné ženyChalupová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-11Ve své bakalářské práci se zabývám způsoby zobrazování násilí působeného ženami v kontextu hraného filmu západní kultury minulého roku - tj. 2017. Popisuji konktrétní příklady ženského násilí ve filmu na pozadí mocenských a genderových tendencí ve společnosti. Silnými ženskými postavami se zabývám z pohledu několika okruhů, a to na základě motivací k násilí, propracovanosti charakterů a možného společenského dopadu ve smyslu redefinování postojů k genderovým otázkám. Na závěr navrhuji vlastní řešení ve formě jakéhosi manifestu. Uvádím vlastní představu o překonání dilemat při snaze zobrazit (ná)silné a zároveň uvěřitelné postavy, osvobozené od zátěže stereotypních očekávání.
- Od věrné hvězdy k light pollution tematizace umělého světla v českém autor ském dokumentárním filmuPřibylová, Květoslava(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18V bakalářské práci Od věrné hvězdy k light pollution, tematizace umělého světla v českém autorském dokumentárním filmu srovnávám šest konkrétních filmů z různých období a ukazuji, jak se proměňuje postoj filmařů k tématu umělého světla. Kromě zachycení dobových proměn se snažím dokázat, že umělé světlo zároveň nese symbolické významy, které přetrvávají napříč časem.
- Premeny slovenského autorského dokumentárneho filmu a jeho reflexia spoločnostiNvotová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-17Slovensky dokumentarny film, tak ako slovaci samotni, dlho hladal svoju identitu / sam seba. Na tejto ceste, ktora bola limitovana a poznacena politickymi rezimami, ci financnymi alebo institucionalnymi obmedzeniami sa tato praca sustreduje na autorske filmy, ktore sa vo svojej dobe vztahovali k sucastnej spolocnosti. Nejde len o filmy cisto angazovane, slovensky reziseri sa vyvyjali s dobou a ich smer urcovalo tak ako prostredie okolo nich, tak aj ich ucitelia/predchodcovia. Preto tato praca analyzuje vysek od konca sedemdesiatych rokov po sucastnost , vysek v ktorom sa prestriedali rezimy, styly, moznosti, ale v ktorom sa aj zachovala ista kontinuita slovenskej dokumentarnej poetiky.
- Přírodovědný dokument jaký není a měl by býtNováková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-10-03Diplomová práce se formou eseje pokouší porovnat neutěšenou mainstreamovou produkci přírodovědných filmů o zvířatech se vzorkem výjimečných filmových počinů na totéž téma. Rozborem filmových postupů zdůvodňuje, proč se analyzovaná díla stala kanonickými, zatímco většina obdobné tematické produkce je pouhými efemeridami - či - jak říká Gauthier - "podřadnou kinematografií". V závěru nabízí možná východiska pro kýžený a nevyhnutelný paradigmatický zlom.
- PROMISED LANDS: Dokumentární tvorba Susan Sontagové v odrazu její esejistické tvorbyKošař, Lumír(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-14Cílem této práce je představit u nás méně známou dokumentární tvorbu americké spisovatelky Susan Sontagové. K tomuto účelu slouží filmová analýza výrazových prostředku užitých v dokumentárním snímku Promised Lands. Charakteristické režijní metody Susan Sontagové jsou zde představeny a vysvětleny s pomocí jejích literárních textů. Pozornost je v této práci kladena hlavně na metodu zobrazování válečného utrpení, kterou Sontagová zvolila. Mimo to práce představuje literární tvorbu Susan Sontagové, její vztah k filmu a nabízí krátký vhled do situace během jomkipurské války.
- Sebereflexe a zodpovědnost střihače politicko-satirického pořadu NeboliKunc, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-09Tato práce je mou reflexí a formulací zvláštních střihově skladebných postupů politicko-satirického pořadu „Neboli“, na kterém spolupracuji jako střihač. V poslední době narůstající význam politické satiry si žádá čím dál větší zodpovědnost k satirické tvorbě. Práce si klade za cíl analýzu a zhodnocení mé zodpovědnosti vůči střihu tohoto pořadu.
- Spolupráce režiséra, kameramana a zvukaře při vzniku situačního dokumentuBičák, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-10Tato práce se věnuje specifikům spolupráce a komunikace základního štábu ve složení režisér, zvukař a kameraman při natáčení zejména situačního dokumentárního filmu. Prostřednictvím rozhovorů s šesticí tvůrců, kteří reflektují své zkušenosti, sestavuje možné způsoby spolupráce, uvádí konkrétní příklady a zkušenosti. Kromě úlohy režiséra, kameramana a zvukaře ve štábu z pohledu tří profesí se věnuje základním předpokladům fungování štábu, roli přípravy filmu a specifiku vztahu tvůrčích profesí k postavám, které natáčí.
- Tchaj-ťi čchüan a ruční kameraŠípek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-08Čínské bojové umění tchaj-ťi čchüan klade vyjímečný důraz na stabilitu těla, plynulost pohybu a zejména chůze. Tato práce si klade otázku, zda je možné technik tchaj-ťi využít při práci s ruční kamerou. V úvodní eseji autor subjektivně interpretuje elementy čínského myšlení i umění tchaj-ťi čchüan tak, jak měl šanci se s nimi seznámit. V anketě s českými dokumentárními kameramany hledá spojnice s orientální praxí, aby pak v závěrečné části představil soubor technik z tchaj-ťi, které mohou být v kameramanské praxi užitečné.
- Ženy v evropském "filmu-cesta" - ceska k sobě samým?Ziegler, Fiona Gelsomina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-09V této práci bude mým cílem zkoumat ?narativ založený na ženské postavě? ve filmech Agnés Vardy Cléo od pěti do sedmi a Bez střechy a bez zákona v kontextu evropského "filmu-cesty" a v rámci zkoumání svého vlastního diplomového snímku, který jsem točila jako třiceti minutový "film-cesta" v Izraeli. Analýzou Vardiných filmů zamýšlím dosáhnout většího porozumění, jak vyvíjet hlavní postavu a vůbec pracovat s její vnitřní a vnější transformací, resp. ne-transformací v průběhu vyprávění, v jeho struktuře, tématu a v celém filmovém jazyce. Poté, co definuji sub-žánr americké road-movie jako evropský film-cesta, provádím analýzu konkrétní ženské perspektivy v tomto žánru, jmenovitě ve dvou zmíněných filmech Agnés Vardy, a uzavírám tuto práci vlastní reflexí ženské postavy ve svém "film-cesta".