Browsing by referee "ŠIMŮNEK, Michal"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- Artist and AthleteSamoson, Hanna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28This diploma thesis is derived from the question: “How to successfully deliver a message of long-distance running being useful for personal growth?“ It is exploring long-distance running through the creative practice to widen the audiences for running by communicating alternative messages about what running is. In the western world, it is culturally constituted that running is something done with the purpose of either winning or fitness and this stereotype is the main antagonist in my quest which the current thesis is looking emancipation for. In the first part of the thesis, I conduct practice-based research through long-distance running and by analysis present the outcomes in the context of personal growth. The ideas include seeing long-distance running as a rite of passage, the possibility of „everything containing everything,“ the idea of „God“ as a representation of the unknown territory, and the development of „drunce,“ a practice that merges running and dancing. In the second part of the thesis, I analyze the art/long-distance running synthesis in practical works of other artists to see how works that carry messages linked to personal growth are communicated. The conclusion suggests the re-enchantment of long-distance running as the key idea which can be accomplished through creating „gaps“ in the familiar so that the viewer can insert their fantasies in it; exhaustion as the way of communicating an authentic message; and tweaking/distorting the concept of running through a different practice as possible solutions.
- Bauhaus in the Soviet UnionSemerikova, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-13There is no doubt that the Bauhaus is one of the most influential art school of the 20th century. In this BA Final Theoretical Thesis I have tried to analyse the relationship between the German architects from Bauhaus and the architectural community in the Soviet Union in the 1920s and 1930s. As a result, I have found a connection in the professional and social aspects. Also, in this work, there is the analysis a current condition of the Bauhaus Heritage in Russia
- Bezkamerové násilíLaytadze, Lali(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Kód přidělený předmětu vstupujícímu do interaktivního prostředí určuje a předznamenává jeho další existenci. V prostředí internetu absence číselného označení představuje nedohledatelnost konkrétního předmětu. Teprve s přidělením unikátního kódu daná věc pro komputerizovaný svět začíná existovat. Předmět po získání odpovídajícího kódu jakoby ožívá, stává se rozpoznatelným, kategorizovatelným, dohledatelným - nabývá svou identitu. Veškeré prostředí, ve kterém se nacházíme, můžeme vnímat za snímané a skenované. Bezfotoaparátovou fotografii potkáváme v momentě našeho existování v umělém prostoru. Jsme skenováni a zároveň jsme tím, kdo skenuje. Jakou roli v procesu skenování a zároveň fotografování hraje člověk, kterého můžeme vnímat jako pomůcku k bezfotoaparátovému fotografování přítomnosti. Je zdrojem určujícím nebo vytvářejícím pravidla? A nebo je pomůckou k ukončování procesu bezfotoaparátového fotografování, protože jako druh určuje a rozpoznává bod, který je stanoven pro existenci a smysl bezfotoaparátového snímání?
- Dokumentární nejistota obrazuTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29Ve své bakalářské se zabývám povahou dokumentárního obrazu a proměnou svědectví skrze něj. Zajímá mě, jakým způsobem k nám v dnešní době tyto na první pohled amatérsky pořízené obrazy promlouvají a jaká byla a je role svědka, který obraz zaznamenal. Jaké jsou hranice mezi očitým, mediálním a materiálním svědectvím? Jak probíhá samotná distribuce a do jaké míry je konečná stimulace člověka na druhé straně obrazovky - zdánlivě vzdáleného diváka - závislá na této distribuci? Důležitá pro mne bude také autenticita pořízeného obrazu potažmo samotného svědectví. Dále pak jejich vzájemná provázanost a věrohodnost z pohledu ne/institucionalizovaného přístupu. Budu se snažit problematizovat pojem svědectví v současném kontextu vizuální kultury v době nadužívání obrazového materiálu.
- Humor v současné fotografiiNovotná, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Subjektivní výběr a kategorizace děl, jenž se snaží zanalyzovat možné přístupy v humoru používaném ve fotografických pracech. Obsah práce by byl tedy jakousi morfologií fotografického humoru a byl by tedy založen na rozboru zcela konkrétního materiálu.
- «Imitacianism»Khaust, Elizabet(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07První fázi této práce bych chtěla věnovat analýze několika sociologickým pojmům, vznikajících pod postmoderním vlivem a označít je jako klíčové koncepty, které budu používat po dobu mé diplomové práce. V další fázi chci pochopit, jak moc lze vysledovat kořeny tohoto tématu. A finální etapou chci představit termín «Imitacianismus» jako pojem označující umění při použití medialních avatarů. To znamená, že využívají alter ego nebo alter situace vytvořené v prostoru sociálních médií. Aby bylo možné dobře analyzovat toto téma, chci prozkoumat některé příklady uměleckých děl, které jsou s ním spojeny.
- Instafood: banalita v instantní podoběČervená, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15„Stisknete tlačítko, my uděláme zbytek“. Ale pokud je zbytek dávno hotový ještě před spuštěním spouště fotoaparátu, co nám pak zůstane z historického sloganu firmy Kodak? Jak se promění naše životy v éře, kdy fotografie konzumujeme simultánně s událostmi, které tyto fotografie zachycují? Svět se stal rychlejším a fotografie s ním. Její základní a nejstarší funkcí je ukazovat, jak něco vypadalo, stvrzovat existenci vyfotografovaného a sdělovat “to již bylo”. Přítomnost je tak pomíjivá, že vše co se nyní stane se rozplyne během pár okamžiků. Takže čím více fotografií je pořízeno, tím více je uspokojena digitální nenasytnost uživatelů. Produkce obrazů zašla dál než produkce samotná a daleko dál než masová produkce, to je naše konzumace. To nás přivádí k obrazovému kapitalismu, kde jsou followers stejně nejistí jako peníze v bance. Homo photographicus tráví fotografie bulimickým způsobem. A homo photographicus není biologicky připraven vidět takové množství dat se kterými se musí denně vypořádat. Čím více fotografií spotřebovává, tím více roste jeho touha spotřebovávat další. Co se tedy s námi stane v éře tzv. instantní fotografie? Tato práce se věnuje instantní povaze dnešních společností, zejména pak na příkladu současných vernakulárních fotografických praxí poukazuje na sociální důsledky instantnosti.
- Integration of self in social documentary worksYoung, River(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14In the wake of Martha Rosler's Critique in her essay “In, around and afterthoughts” the genre of Documentary photography has experienced a crisis as to defining itself in the face of history and its own purpose. Leaving space for new kinds of approaches to creating work in this field that may not completely address or avoid the critiques, however lead to powerful ways of interpreting problems and challenges in the world around us. My interest in this topic comes from my own questions and doubt surrounding the genre of Social Documentary photography. My intention in writing this thesis is to find merit in projects that have personal contexts with the artists who make them. The strategy of the integration of the ‘self’ in the social documentary themed projects is the approach that I will attempt to define and discuss in this thesis. I will review artists Latoya Ruby Frazier and Sophie Calle and their approaches with specific projects. By defining and discussing the strengths and weaknesses of artists and literature surrounding this strategy I will prove the existence of social documentary works that yield more importance in the face of typical critiques like that of Martha Rosler's in 1980’s. This theses will address the strengths and weaknesses of the strategy of integration of the ‘self’, however ultimately it will address this approach in context of contemporary ways of interpreting social documentary issues and its place in the current climate of the world.
- Iranian Jews and Their Family Photo AlbumsSarbakhshian, Hassan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14The thesis investigates how newer generations of immigrant Iranian Jews understand their family’s photo albums, all of which were captured in Iran several decades ago during the analog era. Since locating to a new country, the majority of them can not return to their birthplace and the meaning of a family album has seen a significant change from the print era to the cyber world. The thesis aspires to find answers to relevant questions such as: What is the process of reading family photos? What is the meaning of the language of photography in a new environment? How do new generations view their old photos? Can photos be called an inheritance? And, finally, can photographs help to find family's roots and identities?
- Nenormativní těla v performance a performativním uměníSvoboda, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29Tato teoretická práce se zabývá klíčovými aspekty performance a performativního umění v posledním desetiletí, a pozicí nenormativních těl v ní. Toto časové období je zvolené zejména proto, že nastal v tomto desetiletí největší rozmach sociálních médií, která jak budu ukazovat, ovlivnila reprezentaci a viditelnost nenormativních těl a ovlivnila tak i vývoj performance a performativního umění. Hlavní metodologií je zde intuitivní výběr a rozhovory, jak s umělkyněmi*umělci z Česka pracující s nenormativní tělesností v performance a performativním umění, tak osobnosti ze zahraničí, které hrají klíčovou roli v rozvoji tématů těla, queer komunity a nových technologií. Kritický postoj autora textu vychází ze specifické pozice a optiky queer osoby vůči heteronormativnímu uvažování. Text je rozdělen do několika kapitol jejichž názvy si autor propůjčil ze slangu queer taneční subkultury vogue. Tento specifický tanec je klíčovým zdrojem jako historická forma performativního umění, která silně rezonuje v určitých komunitách a za posledních deset let stále roste. Principy tance vogue a některých současných performance jsou reflektovány v popisovaných uměleckých pracích a fungují jako strategie proti heteronormativnímu diktátu.
- Okno jako fotografický motiv a objekt v české fotografiiŠevčíková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Bakalářská práce se zabývá motivem pohledu z okna a také samotnému oknu jako estetickému objektu ve fotografii. Cílem mé bakalářské práce je analýza nahlížení formy vybraných autorů na tento motiv. Přibližuji čtenáři, jak autoři s tímto motivem pracují. Mimo jiné se v mé práci věnuji výzkumu psychologických principů nahlížení na motiv okna z pohledu pozorovatele. Vědomí versus nevědomí estetické formy rámovaného obrazu, iluze zobrazování ohraničené reality či imaginace tohoto objektu.
- Pornografie jako součást audiovizuální kulturyTvrdík, Kajetán(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Během druhého a třetího ročníku studia na katedře fotografie FAMU jsem v ateliéru dokumentární fotografie pracoval s tématem problematiky internetové pornografie a jejího vlivu na společnost především se zaměřením možných rizik a patalogických vlivů na konzumenta. Produkci pornografie vnímám jako neoddělitelnou součást audiovizuální kultury, která má zásadní vliv na dynamiku společnosti, vztahů v nich a vývoj jedince především během dětství a následného dospívání. Především období dětství vnímám jako velmi alarmující. Všeobecné povědomí a zažitý postoj ke konzumaci pornografie z mého pohledu vysoce neodpovídá možným rizikům s konzumací spojenou. Tento pocit se mi stal motivací pro bližší zkoumání tohoto fenoménu. Informovanost a vzdělanost v této oblasti mohou přispět k prevenci před patalogickými důsledky nad míru užívané pornografie nebo špatně užívané pornografie. Mezi běžně diskutované patří závislost na pornografii, která může přispívat ke vzniku psychických poruch. Zdravá míra se odvíjí od každého jednotlivce individuálně a je tedy problematické generalizovat a aplikovat obecně platná tvrzení. Pornografie bývá jedním z prvních zdrojů informací o sexu se kterým se člověk v západní společnosti setká. Tento jev může vést k pokřiveným představám dospívajícího o mezilidských vztazích a sexu, bodyimage, genderových rolí a dalších. Ve své práci plánuji zmapovat jakým způsobem na toto téma reagují uměleci a umělkyně v kontextu současného umění.
- Representation of Suicide Across Media & CulturesDeb, Ranaji(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Objective of this thesis is to explore the phenomenon of suicide through various forms of representation across media and popular culture. To establish context, we begin by understanding the (self) construction of identity from a sociotechnological sense and how the proliferate visual culture affects our life expectations. Thereafter an attempt is made to trace the origins of suicidal representation across various art forms while dissecting the semiotics and context associated with events in antiquity, which might have a bearing on how we understand the topic today. Correlations between mythologies, artistic expressions and culturally linked traditions are subsequently outlined and a contemporary albeit fragmented version of perception is assessed through hashtags on popular social media platforms. In conjunction, stock photographs and non-professional image uploads are analyzed through computer vision vis-à-vis my own perceptions to uncover trends and unstated associations in the content we are consuming. Concluding remarks are intended towards asking understated questions rather than an attempt to reconfigure the meaning of voluntary death or being a discourse on universal representation.
- The "Phantom" in photographyXu, Yeting(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18The thesis deals with the idea of fuzziness in photography and its aesthetic significance. It uses typical examples and comparative methods to analyse the meanings, uses and expressive potential of deliberately unfocused photography. As a unique way of expression, fuzziness runs through the creation of photographic art, and is often considered more artistic and appealing than the idea of “clear”. In addition to finding different ways to present“fuzziness” in photos, it is also important to see that the creation of fuzziness in photography is the result of multiple variables and discover how these variables interact.
- THE CONSUMPTION OF BANALITY: live-streaming ChinaZheng, Minghui(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07In this essay the author describes and critically reflects on the online live-streaming phenomena in mainland China. Within the last three years (2015 - 2018), online live-streaming became one of the most popular topics and potent business models in China. This relatively new media form is by now wildly accepted, to such an extent that it is used by different state departments in several cities, such as the fire department, traffic police, the communist youth league and so on and so forth. In June 2017, the number of live-stream users who had installed a streaming application was over 300 million, that is, an astonishing 45.6% of all internet users in China. In this essay, the author critically reflects on the development of this new social phenomena by creating a brief genealogy of live-streaming from its origin in game-streaming in the early years of the 21st century until today in 2018. Critical questions are asked about whether embracing whatever change called “high-tech” without hesitation, absorbing whatever new elements from any advanced models without any criticism, could cause other results worse than being technologically backwards? What happens when our private life become increasingly transparent? What does it mean to consume videos of people eating noodles in real-time? What does this desire tell us? The author also ponders upon the potential political potentiality of live-streaming and asks whether live-streaming can be used against the government, who control their online activity on a day to day basis? She also reflects on how artists can use live-streaming to make performance pieces? And, what role would chance encounters play within this context?
- The expression of gender characteristics in fashion magazine on the example of the USA Vogue magazineGershkovich, Elizaveta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-13American Vogue magazine has long been the golden standard in the modern fashion world. For over a hundred years this fashion periodical sets beauty codes all over the world. For my Final Theoretical Thesis, I decided to analyze the American Vogue magazine and identify the presence of gender characteristics in the printed editions of Vogue.
- Tvář jako indexHelcel, Oskar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07Bakalářská práce Tvář jako index se zabývá vztahem člověka a stroje. Tuto problematiku zkoumá skrze fenomén technologie rozpoznávání tváře a jejích souvislostí v kontextu všeobecného dohledu. Autor v první části uvádí čtenáře do psychologických a mozkových procesů, které jsou spjaty s rozpoznáváním tváře. Dále pak na konkrétních příkladech neurovědních výzkumů spjatých s těmito procesy ukazuje spojitost s vývojem strojového rozpoznávání tváře. V části zabývající se historickými konotacemi vývoje samotné technologie rozpoznávání tváře autor rozebírá klíčové momenty, které ústí v počátek jejího zavádění do praxe. Problematiku databáze, změnu technologického principu a vztahu privátního a veřejného sektoru v souvislosti s využíváním zmíněné technologie autor zkoumá v další kapitole re-flektující její stav v posledních několika letech. V poslední části práce pak reflektuje vztah člověka a stroje skrze umělecké projekty zaměřené především na lidskou tvář a fenomén strojového vidění.
- Umění jako prostředek pro boj s environmentální krizíDušek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Práce si klade za cíl prozkoumat na pozadí vzrůstající ekologické krize kořeny environmentálního umění v uplynulých padesáti letech a hledat v tomto kontextu východiska a možné funkce pro současné umění. V úvodu práce se zmíním o problémech, které vedly ke vzniku ekologického smýšlení; budu se zaměřovat především na české území. Poté budou následovat budou kapitoly věnované dvěma projektům, a to Na pomezí samoty (Frontiers of Solitude), a Rivers of Emotion, Bodies of Ore. V prvním případě je věnována pozornost zkoumání „obětovaných míst“ člověkem z pohledu sensitivní bytosti. Manifestem se projekt Na pomezí samoty snaží poukázat na důležité ideje spojené s uvědomováním si vztahu prostředí a vnímavého přijímajícího subjektu. Je v něm vznesen apel na umělce, jakožto „brusiče smyslů“.Rivers of Emotion, Bodies of Ore se pak věnuje problematice tzv. extraktivismu. Za pomocí výzkumů okolností dopadů různých lidských zásahů do krajiny vznikly dokumentární filmy mapující poničená teritoria „třetích světů“, instalace související se stále složitějšími technologiemi pro místa s omezenějším přístupem k těžení (například pod mořem). Byly reflektovány dopady těžby mědi v okolí norského Trondheimu. Sjednocujícím aspektem v textu je snaha o nazírání na biosystém jako na něco, co je nedílnou součástí člověka a kultury, kterou vytváří. Na základě těchto myšlenek tak nastolíme téma budoucnosti kultury, v němž smysl pro udržitelnost a citlivost nejen k mimo – lidskému bude základním stavebním prvkem a estetickou kvalitou. V závěru tedy zkusím porovnat vlastní výzkum s myšlenkami současné filozofie.
- Umění jako terapieSchön, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29V této bakalářské práci se zabývám tématem umění a jeho terapeutickým využitím. Zkoumám, do jaké míry může mít umění vliv na psychiku jedince. Práce se bude soustředit především na specifické arteterapeutické aktivity a angažované umění, které využívají znalostí z psychologického prostředí pro terapeutické a léčebné účely. Cílem je poukázat na umění jako na nástroj společenské změny. Jedná se tak o rozšířené aktivity především z oborů arteterapie a angažovaného umění, které usilují o rozvoj kreativity, motivace a originality jednotlivce. Umění zde také slouží jako potenciální nástroj k přeměně lidského vztahu, jak ke světu, tak i k sobě samému a k ostatním, a rozvíjí jeho emoční inteligenci. Umění lze také brát jako nástroj péče a sebepéče; poznávání sebe sama a svého těla. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou druhů terapie uměním. Popisuje její metody, techniky i účinky.
- Virtuální realita v současném umění na českém územíŠtěpánková, Erika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Bakalářská práce se zabývá virtuální realitou v současném českém umění. Cílem je zmapovat využití a možný budoucí potenciál této technologie. Práce je uvedena historickým exkurzem do historie zvoleného tématu. Na základě rozhovorů s českými umělci, kteří tuto technologii používají pro své výstavní výstupy, zjišťuji, proč pracují právě s tímto médiem, jaké vidí jeho výhody a nevýhody a co si myslí o jeho budoucnosti. S poznatky získanými z rozhovorů a na základě výzkumu tohoto média se snažím zodpovědět několik otázek. Informace z odpovědí pomohou odhalit, kam budoucnost využití VR v umění na českém území spěje.