Browsing by referee "Šiktancová, Jaroslava"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Chování a jednání - materiál hercovy práceHolík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-20Tato práce se zabývá chováním a jednáním v herecké práci a mými zkušenostmi, nabytými za čtyři roky studia herectví, které s chováním a jednáním v herecké práci přímo souvisejí. Dotýkám se zde i pedagogické práce svých kantorů a zabývám se myšlenkami souvisejícími se studiem na DAMU. Dále se podrobněji věnuji herecké práci na postavě Rudolfa v Koltésově Západním Přístavu, jemuž jsme se věnovali v absolventském ročníku. Snažím se zde sebereflexí formulovat svoje postupy při vlastní herecké práci a též se věnuji samému vzniku představení.
- Hra s otevřeným koncemRut, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-24V úvodu píše Adam Rut o snaze uchopit režii jako hru s otevřeným koncem. V první části popisuje základní východisko. Ve druhé části reflektuje ve vztahu k tématu připomínky, jež dostal během tří let bakalářského studia od svých pedagogů. Ve třetí části popisuje průběh zkoušení bakalářské inscenace a snaží se najít podněty a zkušenosti, které lze využít i pro další práci s autorem, dramaturgem, scénografem a především herci tak, aby hra byla stále otevřená.Ve čtvrté části píše o obavách režisérů, divácích a o tom, co máme v moci.
- Režisér jako iniciátor kolektivní tvořivosti při tvorbě inscenace a zodpovědnosti za společné díloLudvíková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-14Diplomová práce se zabývá úlohou režiséra při práci v tvůrčím kolektivu. Režisérova práce se odehrává v neustálém dialogu. Schopnost vést dialog je proto u tohoto povolání zásadní. Stejně jako umění hledání a udržování rovnováhy mezi chtěním ovlivňovat a odvahou být ovlivňován. Práce se okrajově věnuje přípravné práci režiséra před zkušebním procesem, kdy je stěžejní jeho kontakt s autorem, dramaturgem, výtvarníky či skladatelem. Dochází však k závěru, že pro výslednou podobu a zdar inscenace má ústřední význam až režisérův kontakt s herci. Herec je zde vnímán jako středobod celé divadelní události, jejíž nejvlastnější kouzlo je právě v setkání živých lidí v hledišti s živými lidmi na jevišti. Práce se proto soustřeďuje především na podobu vztahu režiséra a herce, na vzájemnou závislost jejich tvůrčích procesů. Ve snaze prozkoumat různé cesty režisérova přístupu k herci se ohlíží i do historie, kde nachází dvě protikladné tendence. První tendence nahlíží na herce jako na nástroj režisérovy tvořivosti, druhá jej vnímá jako její zdroj. Režisér, který počítá s hercovým přínosem dílu je zodpovědný za iniciaci a vedení jeho tvořivosti. I zde se vynořují dvě protikladné cesty. Jde o provokaci tzv. otcovské režie a motivaci režie tzv. mateřské. Volba mezi těmito cestami je dána povětšinou osobnostním typem režiséra. Zkušební proces, který je založen na důvěře v hereckou tvořivost, vyžaduje zvláštní etický postoj zúčastněných. Práce zkoumá souvislost mezi zodpovědností a tvořivostí. Dochází k přesvědčení, že tato souvislost je, vzhledem ke specifické povaze hercovy i režisérovy tvorby, k níž patří časová ohraničenost, kolektivnost, veřejnost a intimita, velká, ba zásadní. Proto se dále zabývá podmínkami, které vzniku zodpovědnosti svědčí. Ty jsou totiž těsně spjaty s podmínkami, které svědčí vzniku tvořivosti. Dochází k závěru, že ideálním prostorem pro rozvoj těchto ctností je stálý soubor.
- Specifika komediální situace v dramatické tvorbě Woody Allena, zejména v díle Central Park WestTyc, Mikoláš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-25Práce se zaměřuje zejména na specifika komediální tvorby Woodyho Allena. Mikoláš Tyc popisuje v úvodu překážky, se kterými se inscenační tým setkal na základě práce na bakalářské inscenaci jednoaktové hry Central Park West. Interpretace této hry vychází z rozboru postav a struktury příběhu, která se v mnohém shoduje s Freytagovou technikou dramatu - těmto tématům se věnuje druhá a třetí kapitola. Čtvrtá část se zaměřuje na textové změny provedené za účelem snížení věkové hranice postav z pětačtyřiceti na přibližně pětatřicet let. V páté kapitole popisuje autor této práce ze svého režijního úhlu pohledu proces zkoušení a vývoj některých herců v žánru konverzační komedie. V závěrečné šesté části autor zkoumá, co se povedlo a co se nepovedlo na zmiňovaném představení z hlediska své další divadelní práce.
- Výstavba herecké postavy a osobní zkušenostPoláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-18Ideální by bylo, kdybych díky této práci objevila tu nejefektivnější metodu pro výstavbu herecké postavy, což však zní velmi nepravděpodobně. Pokusím se tedy alespoň nalézt základní aspekty, které herce při práci na postavě ovlivňují.