Repository logo
Home
  • English
  • Čeština
  • Log In
  • All of DSpace
  • English
  • Čeština
  • Log In
  1. Home
  2. Browse by referee

Browsing by referee "BERNÁŠEK, Václav"

Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
  • 70 let violoncella na AMU v Praze
    Petrásek, Daniel
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-09-06
    Tato práce pojednává o studijním oboru - violoncello od samotného vzniku školy až po součastnost. Text je uspořádán do tří kapitol. První část popisuje historii a jednotlivé pedagogy a jejich studenty. Druhá kapitola je ucelený soupis diplomových prací studentů oboru violoncello. Třetí kapitola obsahuje seznam pedagogů a studentů v akademickém roce 2016/2017.
  • Camille Saint-Saëns a jeho tvorba pro violoncello
    Hájková, Dora
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)
    Date of thesis defence: 2019-06-04
    Tato bakalářská práce pojednává o tvorbě pro violoncello francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse. V první kapitole je ve stručnosti představena doba a prostředí, ve kterém skladatel žil a komponoval, a to z hlediska jak politického, tak částečně i kulturního. V druhé kapitole je pak představena samotná osobnost C. Saint-Saënse. Jsou zde v obrysech uvedeny informace o jeho rodině a vzdělání, o jeho významném postavení mezi osobnostmi jeho doby a o jeho životních úspěších i pádech. Třetí, nejrozsáhlejší kapitola se již zabývá rozbory děl samotných, a to jak po stránce formální, tak z hlediska kontextu vzniku díla nebo z hlediska využití díla v pedagogické praxi. Poslední kapitola je věnována analýze výsledků průzkumu skutečného stavu povědomí o Saint-Saënsově violoncellovém díle mezi českými cellisty, o oblibě a o četnosti uvádění jeho tvorby v českém violoncellovém prostředí.
  • D.Šostakovič - Skladby pro klavírní trio
    Štěpánek, Matěj
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-09-09
    Cílem práce je prozkoumat Šostakovičův repertoár pro klavírní trio. Autor vychází z vybraných dobových pramenů i z moderních publikací. Výrazně se zaměřuje na Klavírní trio č. 2 - e moll jako na jedno z nejdůležitějších děl světového repertoáru. Snaží se o hlubší porozumění historickým okolnostem vzniku díla a také jeho obsahovému sdělení. Rozebírá problematiku narativní interpretace Šostakovičova hudebního jazyka a zmiňuje vybrané dobové souvislosti - skladatelovo dětství, studia a první úspěchy i nesnáze jeho rané kariéry, období Druhé světové války. Akcentován je především vztah k I. I. Sollertinskému, jehož památce je druhé trio věnováno. Nechybí ani zamyšlení nad autenticitou a přínosem Volkovova Svědectví. Klavírnímu triu č. 1 a Sedmi romancím na Verše Alexandra Bloka je samostatně věnována kapitola číslo dvě. Ve zbytku práce se autor zabývá Klavírním triem č. 2 a zejména jeho čtvrtou větou, ve které spatřuje interpretační těžiště díla.
  • František Jílek, význačný dirigent Janáčkovy opery Brno
    Kružík, Robert
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)
    Date of thesis defence: 2016-09-07
    Jméno Františka Jílka rezonuje v úzkých odborných kruzích do dnešní doby, a to je tomu již dvacet tři let od jeho smrti. Já sám ho mám, už od útlého dětství, spojeno s Janáčkovou hudbou a interpretační precizností jemu vlastní, na kterou vzpomínají všichni hudebníci, kteří s ním po léta spolupracovali. V této práci se budu zaměřovat zejména na Jílkovo období v pozici šéfa brněnské opery. Doložím jeho činorodost mnohými recenzemi na jednotlivé premiéry operních titulů, kterých bylo za bezmála třicet let ve funkci mnoho. Dále bych rád zmínil i jeho působení pedagogické na hudební fakultě JAMU a taktéž pětileté období ve funkci šéfdirigenta Státní filharmonie Brno.
  • Gustav MahlerJugendorchester
    Drtina, Štěpán
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)
    Date of thesis defence: 2015-06-03
    Práce pojednává o prestižním mezinárodním orchestru mladých - Gustav Mahler Jugendorchestru ( GMJO). Zabývá se jeho vznikem, historií, jeho iniciátorem Claudio Abbadem, postavou Gustava Mahlera. Autor předkládá své osobní zkušenosti z působení v tomto orchestru a sleduje i příbuzné iniciativy a orchestry - dirigentskou soutěž pod záštitou Salzburského festivalu, Mahler Chamber Orchestra a Gustav Mahler Academy v Bolzanu.
  • Jaroslav Krček - osobnosť a tvorba
    Varhoľáková, Mária
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-07
    Predmetom tejto diplomovej práce monografického charakteru je priblíženie osobnosti a tvorby Jaroslava Krčka. Cieľom bolo poukázať na celostnú kontinuitu vnímaného umelca, ktorú tvorí niekoľko profesijných zložiek súčasne. Sú to: skladateľ, režisér, dirigent, inštrumentalista a srdcom folklorista. Každá sféra je v práci prezentovaná osobitne, ale zároveň tvorí jednotu. Predstavuje skladateľovu tvorbu, v ktorej krátko rozoberá jednotlivé diela s ich základnou charakteristikou. Ťažiskom sú autorské súbory Chorea Bohemica a Musica Bohemica, prostredníctvom ktorých dosiahol originálny prínos v českej kultúre a priniesol poklady vo folklórnom, ale aj klasickom umení. V závere práce je prepis osobného rozhovoru, ktorý prináša odkaz mladej generácii, a potvrdzuje iskru osobnosti Jaroslava Krčka.
  • Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll, op. 34
    Juřenová, Kristýna
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)
    Date of thesis defence: 2021-06-17
    Bakalářská práce se zabývá Klavírním kvintetem f moll op. 34 Johannese Brahmse a je rozčleněna do tří kapitol. První kapitola seznamuje čtenáře s životopisem autora. Druhá kapitola přináší informace ohledně okolností vzniku kvintetu. Nejrozsáhlejší třetí kapitola obsahuje hlavní náplň práce. Zaobírá se hudebním rozborem, který v první řadě zkoumá užitý tematický hudební materiál, jeho zpracování pomocí motivické práce a především jeho význam při vzájemném interpretačním dialogu členů komorního souboru. V neposlední řadě rozbor přináší vhled do harmonické a formální struktury díla. Pro lepší orientaci je text doplněn notovými ukázkami.
  • Karl Davidov - zakladatel ruské violoncellové školy
    Boiprav, Hanna
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)
    Date of thesis defence: 2013-06-05
    Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Karla Julieviče Davydova, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola se v pěti podkapitolách a třech menších podkapitolach soustředí na umělecký vývoj Karla Julieviče Davydova od jeho dětství přes studium violoncella, působení jako profesora v Rusku i v zahraničí a účinkování v komorních souborech. Druhá kapitola se věnuje pedagogickému odkazu a pedagogickým zásadam Karla Julieviče Davydova a zejména jeho ?Violoncellové Škole?.
  • Marek Jerie - violoncellista a pedagog
    Zemen, Jan
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)
    Date of thesis defence: 2013-09-09
    Tato diplomová práce se podrobně zabývá uznávanou a respektovanou osobností Marka Jerieho, kterou vykresluje z pohledu jeho pedagogické a interpretační činnosti, přibližuje jej však také jako člověka a výraznou postavu kulturního dění. Stranou neponechává ani obtíže způsobené minulým režimem a jeho odchod do emigrace. Prostřednictvím práce se dále velmi úzce setkáváme s čelními osobnostmi violoncellového světa ( Bohuš Heran, Pablo Cassals, Andrér Navara, Mstislav Rostropovich ad.), s jejich názory na interpretaci a umění obecně i s jejich naturelem. Objevujeme také mnohé z vazeb a provázaností struktur uměleckého světa. Velmi podstatným bodem této práce je souhrnný pohled na Jerieho interpretační a nahrávací činnost opřenou o studii dobových zahraničních kritik. Kromě sólového působení Jerie byl členem řady komorních ansámblů ( Nové pražské trio, Duo Bohuslava Martinů, ad.). Detailně se práce v tomto ohledu zaměřuje na Jerieho umělecké působení s Guarneri triem Praha, jehož členem je přes dvacet pět let. Jednou z posledních kapitol je pohled do jeho pedagogické " dílny ". Jeho žáci se s úspěchem uplatňují po celém světě a jeho metody jsou všeobecně uznávány širokou světovoiu violoncellovou veřejností.
  • Nové směry hudby 20. stol. ve vztahu k d obovému výtvarnému umění
    Drtina, Štěpán
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-05-23
    Práce pojednává o možných vztazích hudebního a výtvarného umění, vymezeného počátkem 20.století. Předkládá možnosti srovnávání různých druhů umění z estetické stránky, hledá společné prvky, které jsou oběma umění vlastní, dokládá je příklady děl, jenž jsou druhým uměním ovlivněny. Pojednává o nejdůležitějších směrech, které hudba i výtvarné umění ve 20.století přineslo a jejich vzájemných příbuznostech. Zbytek práce je věnován konkrétním případům, kdy se obě umění setkávají na jednom místě - působení hudebních skladatelů ve 20. a 30.letech v okruhu výtvarného spolku Mánesa, souboru Ruského baletu S. Ďagileva a fenoménu barevné hudby a její realizace, především v díle Zdeňka Pešáka.
  • PKF - Prague Philharmonia
    Střelcová, Hana
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)
    Date of thesis defence: 2016-06-07
    Záměrem práce je charakterizovat orchestr PKF – Prague Philharmonia, který působí na české hudební scéně již 22 let. Autorka se detailněji zabývá historií tohoto tělesa, představuje šéfdirigenty a koncertní mistry a snaží se zmapovat nejdůležitější momenty orchestru v průběhu času. Dále uvádí momentální činnost PKF – Prague Philharmonia a v závěru práce přináší rozhovor s bývalým ředitelem PhDr. Iljou Šmídem, který byl jednou z důležitých osobností tohoto orchestru a stál v jejích začátcích.
  • Pražákovo kvarteto
    Dorazilová, Marie
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)
    Date of thesis defence: 2018-06-06
    Práce se zabývá Pražákovým kvartetem, jeho historií a historickou souvislostí v rámci hudební scény. Zpracovává data poskytnutá autorce přímo členy Pražákova kvarteta nebo nalezená na oficiálních stránkách osob a institucí zmíněných v této práci. Cílem je obeznámit veřejnost s historií tohoto vyjímečného souboru.
  • Smyčcové kvarteto v žánrové pluralitě 21. století
    Marek, Šimon
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)
    Date of thesis defence: 2019-09-09
    Práce se zabývá pohledem na podobu smyčcového kvarteta a jeho postavení v současném hudebním světě. Zároveň zkoumá vlivy různých směrů a stylů hudby, jak se do kvartetní hudby dostávají a jak ji ovlivňují. Jako příklady různých pojetí smyčcového kvarteta je zde rozebráno několik rozdílných souborů a uskupení, které jsou inovátory tohoto pilíře komorní hudby.
  • Smyčcové kvartety Bohuslava Martinů
    Chudý, Karel
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-06-04
    Následující práce je zaměřena na smyčcové kvartety Bohuslava Martinů. Autor se v ní detailně věnuje ?Nultému?, Prvnímu ?Francouzskému?, 2., 4. a 5. smyčcovému kvartetu a Koncertu pro smyčcové kvarteto s orchestrem. V práci je zachycen zevrubný rozbor, ale především se autor zaměřuje na práci s autografní partiturou a porovnává ji s tištěnými materiály a částečně s nahrávkami. Zabývá se též interpretačními poznámkami k jednotlivým kvartetům.
  • Viktor Ullmann a jeho 3. smyčcový kvartet
    Petrásek, Daniel
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)
    Date of thesis defence: 2016-06-09
    Tato práce pojednává o česko-německém skladateli židovského původu Viktoru Ullmannovi a jeho třetím smyčcovém kvartetu. Text je uspořádán do dvou kapitol. První část popisuje život Viktora Ullmanna. Jeho život je zde rozdělen na dvě období. První je vymezeno mezi roky 1898-1942 a druhé je zaměřeno na poslední dva roky skladatelova života v letech 1942-1944, které prožil v koncentračním táboře Terezín. Druhá kapitola pojednává o Ullmannově třetím smyčcovém kvartetu, který složil v terezínské ghettu v roce 1943.
  • Violoncello v tvorbě Roberta Schumanna
    Frantová, Magdaléna
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-07
    Tématem této bakalářské práce je tvorba Roberta Schumanna pro violoncello, která je zde demonstrována na interpretačním rozboru jeho skladby Pět kusů v lidovém tónu pro violoncello a klavír op. 102. Primárně se zabývá pohledem interpreta a seznamuje čtenáře s problematikou a specifikami interpretace této skladby. Sekundárně řeší skladbu po stránce harmonického a formálního rozboru. V neposlední řadě dílo zařazuje do kontextu violoncellové literatury.
  • Violoncellové koncerty Antonína Dvořáka
    Jamník, Tomáš
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-09-03
    První část práce popisuje všechny dostupné verze Dvořákova Koncertu A dur v provedení s orchestrem. Základem analýzy jsou grafy, které mapují provedené střihy. Šířeji je popsáno dílo Güntera Raphaela a verze Jarmila Burghausera. Druhá část práce analyzuje tempový průběh všech českých nahrávek Dvořákova Koncertu h moll. Vypracované grafy ukazují rozdíly mezi autografním zápisem a jednotlivými interpretacemi.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy

We collect and process your personal information for the following purposes: Authentication, Preferences, Acknowledgement and Statistics.
To learn more, please read our
privacy policy.

Customize