Browsing by referee "BROŽKOVÁ, Jana"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Analýza strojkového deníku (životnost strojků, frekvence výroby, rozdíly v kvalitě …)Klárová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Diplomová práce představuje strojkový deník jako užitečný nástroj, který pomáhá udržet systém a přehled v používaných strojcích. Zároveň deník archivuje osobní historii práce na strojcích a je možné do ní kdykoli nahlédnout. Právě ta je předmětem analýzy souboru strojků za období minulých dvou let. Analýza rozděluje soubor strojků na kategorie, které jsou dále posuzovány z hlediska různých charakteristik.
- Antal Doráti a jeho tvorba pro hobojTrojanová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Diplomová práce ?Antal Doráti a jeho tvorba pro hoboj? pojednává o osobnosti Antala Dorátiho, který byl výborným dirigentem, skladatelem a teoretikem. Blíže seznamuje s jeho skladbami, s Dorátiho dirigentskou dráhou a inspiracemi. Dále nabízí rozbor Dua Concertante. Mohla by se stát praktickým průvodcem pro všechny, kteří se zajímají o maďarskou hudbu, slyšeli nějakou skladbu od tohoto skladatele nebo si jen chtějí rozšířit své znalosti skladatelů. Tato bakalářská práce by mohla mnohé motivovat k výběru Dorátiho repertoáru.
- Benjamin Britten - Temporální variace (hudební rozbor z pohledu interpreta)Škreptáčová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-09Tématem této bakalářské práce je hudební rozbor skladby Temporální variace pro hoboj a klavír Benjamina Brittena z pohledu interpreta. Cílem práce je shromáždit co nejvíce informací o této skladbě nebo souvisejících s jejím vznikem a vypracovat hudební rozbor skladby s přihlédnutím k problematice její interpretace. V úvodu autorka zmiňuje důvod pro výběr tématu práce a postup při jejím vypracování. První kapitola stručně seznamuje čtenáře s autorem skladby a jeho hudební tvorbou. Druhá kapitola je zaměřená na skladatelův život v době vzniku této skladby, po roce 1930. Následuje přehled ostatních skladeb Benjamina Brittena pro hoboj. Třetí kapitola se již soustředí na skladbu Temporální variace, okolnosti jejího vzniku a inspirační zdroje B. Brittena při komponování této skladby. Následuje samotný rozbor Temporálních variací. Je rozdělen na úvodní stručný pohled na skladbu jako celek, po němž následuje rozbor jednotlivých částí. Získané poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
- Benjamin Britten Šest metamorfóz podle Ovidia pro sólový hobojDedičová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-19Tato bakalářská práce se zabývá osobností anglického hudebního skladatele Benjamina Brittena a je zaměřena především na jeho skladbu Šest metamorfóz podle Ovidia pro hoboj sólo op. 49. Obsahuje také informace o životě a díle Publia Ovidia Naso. Součástí práce je interpretační rozbor skladby.
- Dýchání při hře na dechový nástroj se za měřením na hobojTrojanová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Diplomová práce "Dýchání při hře na dechové nástroje se zaměřením na hoboj" nás blíže seznamuje se správným dýcháním a s jeho důležitostí při hře na dechové nástroje. Detailně rozebírá dech ze všech hledisek, poukazuje na případné onemocnění spojené s dechovým ústrojím. Zabývá se nasazením, tvorbou tónu i nátiskem. Pro uvolnění držení nástroje, postoje a uvolnění dechu nabízí možnost cvičení jógy a dechových cvičení. Tato práce by se mohla stát vhodnou pomůckou pro učitele a studenty dechových nástrojů na základních uměleckých školách i na konzervatořích.
- Filharmonie Bohuslava Martinů - historie a současnostDedičová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem Filharmonie Bohuslava Martinů, která v současné době patří k nejvýznamnějším orchestrům v České republice. Obsahuje také informace o městě Zlín - o jeho historii, současnosti a o vývoji hudebního života města.
- Francouzská hobojová škola a její vliv na hobojovou školu českouŠkreptáčová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tématem této diplomové práce je pojem francouzská hobojová škola a následně vliv této specifické školy na českou hobojovou školu. Cílem práce je zjistit platnost tohoto pojmu v současnosti, podat faktické informace o francouzské hobojové škole a zaznamenat vlastní zkušenost autorky s touto hobojovou školou. V úvodu autorka vysvětluje význam pojmu francouzská hobojová škola v této práci, sděluje cíle práce a důvod pro výběr tématu. První kapitola se zabývá pojmem francouzská hobojová škola a jeho významem v kontextu dnešní doby. Druhá kapitola popisuje historický vývoj francouzské hobojové školy, francouzských výrobců hobojů a současný systém hudebního vzdělávání ve Francii. Třetí kapitola na základě autorčiny zkušenosti zachycuje francouzské hobojisty, kteří působili v Čechách. Čeští interpreti, kteří mají spojitost s francouzskou hobojovou školou, jsou uvedeni ve čtvrté kapitole. Poslední kapitola zachycuje autorky zkušenost se studiem na pařížské národní hudební a taneční konzervatoři. Získané poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
- Harmonizující a léčebné účinky hudbyMelkusová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-06V práci pojednávám o léčebných možnostech hudby, o hudbě našich těl, o hudbě okolo nás a hudbě v nás. Snažím se přiblížit nejen hudebníkům skryté účinky hudby. Nabídnout možnost hudební hygieny, která je vhodná jak pro hudební profesionály, tak při pedagogické činnosti, nebo hudební laiky. Ráda bych přiblížila možnosti, které jsou nám běžně k dispozici, ale většinou je účelně nevyužíváme. Chtěla bych upozornit na nebezpečí, která se v mnohé hudbě skrývají a naopak vyzdvihnout i její klady a ukázat její prospěch. V předních kapitolách se snažím vysvětlit, jakým způsobem hudbu přijímáme, vytváříme, dělíme a co nám přináší. V následných kapitolách se zaměřuji k možnostem prospěšného užití hudby pro různé věkové kategorie. Práce může být podnětná nejen hudebníkům, pedagogům, ale také pomáhajícím profesím.
- Hoboj ve filmové hudběHucek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-06Diplomová práce Hoboj ve filmové hudbě se zabývá stěžejními autory světové filmové hudby 20. a 21. století a jejich orchestrálním kompozicím pro hoboj. Nejprve přibližuje historii filmu, posléze se dostává k nejvýraznějším skladatelským osobnostem věnujícím hoboji celé části partitur – především Enniovi Morriconemu a dále pak Johnu Williamsovi, Howardu Shoreovi, Michaelu Kamenovi a Miklósu Rózsovi. Dalším bodem práce je pak notový souhrn interpretačně nejobtížnějších orchestrálních sól a případných autorských poznatků. Cílem práce je přiblížit a seznámit čtenáře s nejdůležitějšími hobojovými sóly celosvětové filmové literatury, případně s jejich interpretační, či technickou problematikou. Nevěnuje se dílům přejatým z klasické hudby, ani sólům psaným pro anglický roh.
- Hobojová skupina Symfonického orchestru Českého rozhlasu.Pavlíček, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Diplomová práce o hobojové skupině Symfonického orchestru Českého rozhlasu představuje první prosopografický přehled hobojistů v letech 1926?2014, kteří byli v orchestru zaměstnáni, či dlouhodobě vypomáhali. Biografický soupis hobojistů a katalogy jejich sólových rozhlasových nahrávek jsou základními předpoklady pro další bádání nad vývojem interpretačních forem. V prvních třech kapitolách jsou popsána východiska práce, použité prameny a historie i současná podoba rozhlasového orchestru. Čtvrtá kapitola přibližuje okolnosti vzniku Pražského komorního orchestru. Poslední kapitolu tvoří životopisy jednotlivých hobojistů, včetně podrobných údajů o jejich vzdělání a umělecké kariéře. Nepostradatelnou součástí jsou tabulky natočených zvukových snímků pro Český rozhlas. Biografický soupis hobojistů autor analyzuje a závěrem se zamýšlí nad rolí hobojové skupiny v rozhlasovém orchestru a její pozicí v interpretaci sólových skladeb. Přílohy zahrnují použité prameny a jiné materiály, fotografie a dokumenty z rozhlasového archivu.
- Metodika hry na hoboj se zaměřením na žáky ZUŠNevrlá, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Bakalářská práce se zabývá začátky hry na hoboj. Při psaní této práce jsem se inspirovala dostupnými publikacemi a především svými zkušenostmi a postupy při výuce žáků na Základní umělecké škole v Litvínově. Práce se zabývá historií a vývojem vybraného nástroje, detailně jsou pak popsány jeho části a v neposlední řadě základní metodické postupy. Práci doplňují praktická cvičení, souhrn častých chyb žáků při hře na hoboj a doporučené kroky k jejich následnému odstranění. V závěru bakalářské práce popisuji samotnou ukázkovou hodinu se žáky základní umělecké školy. Cílem je vytvoření metodiky hry na hoboj pro začátečníky - především pro žáky, kteří již mají odpovídající věk a zkušenosti ze hry (nejen) na dechový nástroj - která bude inspirací pedagogům i jejich žákům.
- Milostný hobojReiserová, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Tato práce je zaměřená především na nástroj zvaný milostný hoboj a věci s ním spojené. Důvodem sepsání této práce byly zcela chybějící obsáhlejší texty v českém jazyce, které by byly věnovány tomuto nástroji. Jedná se vždy pouze o základní informace nepřesahující většinou délku jednoho odstavce. Hlavním zdrojem informací byly cizojazyčné texty v angličtině a němčině. Mým cílem bylo shrnutí starších i nejnovějších informací a přiblížení konkrétní problematiky týkající se milostného hoboje. Nejprve je zde připomenut vývoj hoboje a jeho příbuzných nástrojů. Další kapitoly jsou zaměřeny již na milostný hoboj samotný. Jsou zde k nalezení informace o jeho vzniku, historickém vývoji od baroka až po současnost, ladění a nejvýznamnějších nástrojařích. Část je také věnována skladatelům, kteří jej zapojovali do svých skladeb, dále obecnému popisu nástroje, problematice transponování, podobě současného milostného hoboje a rozdílům s dnešním moderním hobojem. Poslední část pojednává o výrobě a problematice strojků.
- Prevence zdravotních obtíží hobojistůJenešová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-06V souvislosti s nedávnými výzkumy v oblasti zdraví profesionálních hudebníků, se stává častěji předmětem diskuzí otázka prevence jejich zdravotních obtíží. Tato magisterská práce se zabývá vztahem mezi lidským tělem a hrou na hoboj, soustředí se na podání obecných informací ohledně fungování pohybového aparátu a fyzických procesů, které v těle probíhají během hraní. Odpovídá na otázku, jak je důležitá kompenzace jednostranných pohybů během hry, a uvádí možnosti kompenzace. Cílem práce je shrnout pozorování, vlastní zkušenosti a analýzy zdrojových odborných materiálů do zdraví prospěšného cvičebního systému pro hobojisty, který je orientovaný nejen na způsob cvičení na hudební nástroj, ale i na vhodná tělesná cvičení. Závěr rekapituluje nejdůležitější aspekty prevence.
- Původní skladby pro hoboj a kytaru se zaměřením na dílo Napoleona CostehoKlárová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Abstrakt Bakalářská práce představuje výběr skladeb originálně napsaných pro hoboj a kytaru v období od poloviny 19. století do druhé dekády 21. století. Formou rešerše seznamuje s životem a dílem osmi skladatelů. Jsou to Napoleon Coste, Ferdinand Rebay, Karl Pilss, Barna Kováts, Bruno Bartolozzi, Tom Eastwood, Toru Takemitsu a Peter Dayton. Dále se práce zaměřuje se na motivaci, která autory vedla k napsání díla pro hoboj a kytaru. Zkoumá souvislosti vzniku a hledá konkrétního hobojistu/konkrétní hobojistku či kytaristu/kytaristku, kterým mohla být skladba věnována.
- Rozehrávací techniky profesionálního hobojisty/ profesionální hobojistkyTrnčíková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato práce se zabývá tématem rozehrávání profesionálního hobojisty. Obsahem práce jsou rozhovory s profesionálními českými hráči na hoboj o jejich každodenních rozehrávacích technikách a osvědčených cvičeních, která praktikují. Dále práce představuje nejzásadnější knihy o technice hry na hoboj, ze kterých mohou hobojisté čerpat užitečné rady a cvičení. V závěru práce najdeme návrh systematického rozehrávacího a cvičebního plánu, který může být hobojistům inspirací pro každodenní cvičení.