Browsing by referee "Císař, Jan"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Budování divadlaHrbek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-28V průběhu devadesátých let začal v pražských divadlech dynamický pohyb soivisející se změnou politického režimu, s nástupem nové generace divadelníků(Nastal proces výměn na postech určujících zaměření a poetiku jedotlivých scén), s koncepčními i živelnými proměnami pražské divadelní sítě a změnami ve financování kultury v Praze. Důsledkem tohoto pohybu byl vznik nových souborů a divadel (nebo jejich obnovení), ale také zánik nektrých tradičních scén.
- Divadlo a postmodernaPokorný, Vít(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-12Práce popisuje a analyzuje vývoj a podobu postmoderního dramatu od 80. let minulého století po současnost. V první části je postmodernismus charakterizován jakožto filozofický směr. Obecně je představeno postmoderní umění s důrazem na literaturu. V této souvislosti se autor zamýšlí nad možnostmi objektivní interpretace postmoderního textu ve vztahu k základní doktríně tohoto směru, podle níž není možné určit žádný pevný interpretační význam. Své teze pak autor rozvíjí a ověřuje v druhé části práce. Ta je souborem pěti analýz postmoderních dramat. V nich dochází k přesvědčení, že v uměleckém díle lze najít stabilní významotvorné jádro, které je dáno kulturní a civilizační tradicí. Propojuje tak umění nejen s filozofií, ale obecně i s každodenním praktickým životem. Ten je podle jeho přesvědčení hlavním zdrojem umělecké tvorby.
- Falešná kočička na cestě za štěstím /sentimentální veselohry dvacátých let/.Slouková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-11Pohled na sentimentální veselohry dvacátých let a jejich hrdinky. Pokračování stereotypů do dneška.
- Herecký portrét Jana VondráčkaVinická, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-13Práce v sedmi kapitolách pojednává sedm rolí Jana Vondráčka (*1966) v Divadle v Dlouhé v rozmezí let 1997 až 2008. Na základě analýzy Vondráčkova hereckého výkonu v každé z těchto inscenací autorka pojmenovává Vondráčkova herecká specifika a také zobecňuje vlastnosti jím nejčastěji zpodobňovaných postav. Stručně se pak zamýšlí nad postavením typového herectví v kontextu současného českého divadla.
- Herectví Josefa Abrháma.Nosková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-12Ve své diplomové práci se věnuji herci Josefu Abrhámovi a vedle podrobného mapování jeho hereckého osudu se na příkladech stěžejních rolí divadelních i filmových pokouším analyzovat nejdůležitější znaky hereckého typu umělce, který se stal jedním z nejosobitějších a nejvýznamnějších představitelů generace vstupující do profesionálního života počátkem šedesátých let minulého století. Jeho herecká kariéra je tak úzce spjata s výrazným vzepětím divadla a filmu v jednom z vrcholných období velkého vzmachu české kultury, stejně jako s pokusem o jeho likvidaci v letech následujících i s hledáním nového společenského bytí po listopadu 1989. I když většinu svého profesního života prožil Josef Abrhám v nelehké době normalizace, dokázal - jak lze doložit výsledky jeho herecké práce, za kterou si získal i velkou popularitu - přes různá omezení, že lidsky a profesionálně silná osobnost může skrze své umění výrazně ovlivnit úroveň moderní české kultury.
- Hlediska herectvíKomlosi, Alexander Robert(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-03-27Práce zkoumá to, jak přispívá dialogické jednání s vnitřním partnerem, jakožto
- Mýtus, řecké tragédie a jejich současná interpretaceMikeska, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-17Tato práce se zabývá antickým divadlem, resp. řeckou tragédií, starořeckou mythologií, mýty, mystérii. Snažil jsem se vystihnout a pojmenovat fungování a postavení divadla a náboženství v životě občana starořecké polis. Především ale chci na konkrétním příkladu své absolventské inscenace Euripidova Oresta názorně demonstrovat obtížnosti a úskalí, se kterými se střetává současný inscenátor starořecké tragédie. Nezanedbatelnými zdroji mého bádání byly i mé praktické zkušenosti z cest po Řecku, především shlédnutá představení v originálním prostředí. Na závěr této práce, jako názornou ukázku, jakým způsobem ze starořeckých tragédií konkrétně vycházejí následující kulturní epochy Evropy, resp. jak zpracovávají jejich témata, jsem zařadil srovnání tří odlišných zpracování tragédie Médea (Médeia).
- Obraz a slovo, v divadle zvlášťNeznal, Vít(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06Bakalářská práce s názvem Obraz a slovo, v divadle zvlášť se zabývá fenoménem obrazu a slova jako základních konstitutivních složek divadelního díla. Zároveň autor reflektuje a interpretuje jejich fundamentální úlohu v umění obecně. Vychází přitom hlavně z teorie sémioticko-strukturální školy, přičemž se snaží i o konfrontaci s hermeneutikou. Cílem práce je definovat obraz a slovo nejen z pohledu noetického divadla usilujícího o znak, ale hlavně poukázat na jejich tendenci realizovat se v rámci ontologického principu v divadle. Ačkoliv obraz a slovo procházejí v umělecké oblasti značnou proměnou, pokouší se autor prokázat, že divadlo ve své performativitě nemůže obraz a v důsledku ani slovo postrádat. Primárním východiskem mu je přitom recepce obrazu a slova v jejich procesualitě vycházející z povahy časovosti divadelního umění.
- Od Tylových hereček ke Sklenářové-MaléMarková Chválová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2012-01-23Disertační práce podrobně popisuje vývoj ženského herectví a proměny obrazu ženství v dramatu a divadle 19. století v Čechách, od vzniku prvního českého profesionálního hereckého souboru ve 40. letech, až k největší české herečce 19. století, Otýlii Sklenářové-Malé, a klade tento vývoj do přímé souvislosti a spojení s vývojem českého dramatu od J. K. Tyla až k dramatikům Prozatímního divadla, V. Vlčkovi a E. Bozděchovi. Studie sleduje tvůrčí spolupráci výjimečných uměleckých osobností v divadle a zabývá se podobami a smyslem herecké dramaturgie jako možnosti rozvíjení osobitého talentu a bytostného tématu herce. Práce vychází především z autentických dobových svědectví a překonává některé opakované předsudky divadelní historie.
- Proměna hrdiny v dramatických textech Václava HavlaKubák, Ivo Kristián(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-26Práce se na pokouší postihnout proměnu hlavního hrdiny ve stěžejních hrách Václava Havla z let 1963?1985: Audience, Largo desolato, Pokoušení, Protest, Vernisáž, Vyrozumění, Zahradní slavnost a Ztížená možnost soustředění. V úvodu je přesně vymezeno pole zkoumání a jeho metodika, přičemž za základní hledisko je stanoven literárněvědný a dramaturgický rozbor, a s ohledem na chybějící jednoznačnou definici hlavního hrdiny je zde popsán klíč k jeho výběru. V rámci analýzy jednotlivých her vždy nejprve podrobně zpracovává příběh hlavního hrdiny, a poté zevrubně rozebírá hlavní dramatickou postavu jako fiktivní literární subjekt. Závěr plynoucí ze zjištěných faktů konstatuje, že proměna postav je spojitý proces, ovšem nikoliv pouze absorpční, ale spíše pozvolně ontogenetický.
- Řízení ke jmenování profesorem doc. MgA. Jakuba KorčákaKorčák, Jakub(2021)Date of thesis defence: 2021-03-10
- Úvod do herectvíJanák, Aleš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-28Leningrad, listopad 1993. Kulturní dům Komsomolu na Vasilijevském ostrově. Zkoušky a cvičení divadelní probiologie, heldání a odkrývání základního článku divadla, vytyčování přesné hranice mezi živým a neživým na scéně. Z těchto pokusů vznikaly etudy a choreografie, které se na konci každého týdne představovaly pozvaným divákům. Nebyla to regulérní představení, ale demonstrace výsldků práce. Tak vznikalo první představení Vremia Durak (Čas Hlupá) Teatru Novogo Fronta
- Výskum a jeho aplikácia v praxiKršiaková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-12-13Práca prináša a systematizuje poznatky získané z výskumu brazílskych kultúrnych foriem počas expedícií medzinárodného divadelného štúdia Farma v jeskyni v Brazílii v rokoch 2008 ? 2009 a ich následné spracovanie a premenu do špecifického divadelného jazyka. V práci je sústredená pozornosť na tvorbu hereckých partitúr počas dvojročnej prípravy predstavenia Divadlo v jednotlivých etapách ich spracovania
- ZÁNIK MASKULINNÍHO PATRIARCHÁLNÍHO SVĚTA A DRAMASlouková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-19Ve své práci Zánik maskulinního patriarchálního světa a drama se věnuji problematice dnešní krize patriarchátu a maskulinity. Na rozborech her Nora (Henrik Ibsen) a Co se stalo, když Nora opustila manžela (Elfriede Jelineková) se snažím ukázat genderové stereotypy i dobovou situaci. Problematiku aspektu otcovství rozebírám na hře Reto Fingera Kaltes Land, kterou jsem přeložila a uvedla v divadle Disk.