Repository logo
Home
  • English
  • Čeština
  • Log In
  • All of DSpace
  • English
  • Čeština
  • Log In
  1. Home
  2. Browse by referee

Browsing by referee "GLOGR, Karel"

Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
  • Albert Camus - Cizinec komplexní scénografický projekt
    Strmisková, Denisa
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-09-06
    Ve své diplomové práci se věnuji významnému francouzskému autorovi Albertu Camusovi a následně analyzuji vlastní scénografické řešení jednoho z jeho předních děl - Cizinec (1942). V první části představuji tuto osobnost v kontextu dějin filosofie, literatury a dramatické tvorby. Přibližuji zde historické pozadí jeho života v první polovině dvacátého století, zejména pak vliv jeho původu v Alžíru, té doby politicky a kulturně ovládaném Francouzi, v kontrastu s pozdějším pobytem v samotné Francii. Právě tato životní zkušenost zásadně ovlivnila osobitost Camusovy tvorby a jasně ho nasměrovala k vlastnímu výkladu a literárnímu vyjádření existencialismu. Dále nastiňuji základní principy této filosofie a představuji jeho nejvýznamější literární a dramatická díla. V konkrétnějším rozboru se pak věnuji samotné novele Cizinec. Tématem dalších kapitol je ztvárnění vybraných Camusových textů na českých i světových jevištích a jejich specifikace. V krátkosti také zmiňuji jejich filmové adaptace nebo prostředky filmové předlohy. V druhé části práce analyzuji vlastní zpracování Cizince se zaměřením na scénografii. Ta úzce souvisí s praktickou složkou diplomové práce, tedy s návrhy jednotlivých scén a maketami, které přikládám ve fotodokumentaci. Vysvětluji způsob práce se samotným textem novely a uzpůsobením jeho struktury v souvislosti se scénografií. Detailněji pak analyzuji jednotlivé dramatické situace a scény z hlediska scénografického řešení. V krátkosti se věnuji i technickému a světelnému řešení této inscenace. Závěr diplomové práce odkazuje na přínos Camusova díla a jeho vliv na umění 20. století.
  • B.Fosse, R. Asherwood: Cabaret - komplexní scénografický projekt v prostoru Hudebního divadla v Karlíně
    Svoboda, Martin
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-06-17
    Tématem mojí magisterské práce je muzikál Kabaret, který byl psán podle předlohy knihy Berlínské příběhy spisovatele Christophera Isherwooda. Kaberet jako muzikál vzniknul ve spolupráci Johna Kandera (hudba), Fredda Ebba (texty) a Joea Masteroffa (libreto). Ve své práci se na začátku zmiňuji o historii kabaretu a jeho vývoji. Poté jsem se snažil probádat vznik kabaretu v jeho kolébce Paříži, v Německu a také u nás v Čechách. Jako další téma je historie muzikálu, jeho principy a fungování. V dalším okruhu mé diplomové práce rozebírám divadelní pojmosloví, které je úzce spojeno právě s kabaretem. V praktické části řeším otázky příběhové linie již samotného muzikálu Kabaret. Praktická část také obsahuje řešení jednotlivých obrazů a vlastní koncepci scénografického návrhu a prostoru. Diplomová práce také obsahuje inspirační obrazové materiály, které mi napomáhaly nalézt finální řešení.
  • Carl Orff: "Chytračka" - komplexní scénografický projekt
    Kharchevka, Vasylyna
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-09-04
    Ve své bakalářské práci se budu zabývat operou Carla Orffa "Chytračka" podle pohádky bratrů Grimmů. Její filozofickou a morální ideou, dějem, postavami a jejich rolí ve hře. Dále půjde o popis mých modelů a obrázků, toho, co reprezentují, a jejich symboliky.
  • H. Ibsen:" Paní z moře" - komplexní scénografické řešení
    Hotmarová, Lenka
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)
    Date of thesis defence: 2016-01-14
    Práce se zabývá scénografickým zpracováním Ibsenovy inscenace Paní z moře. Zaměřila jsem se na pojetí hry z pohledu samotného dramatika, Henrika Ibsena. K vytvoření širší škály řešení jsem zvolila moderní inscenace od Roberta Wilsona a Luboše Hrůzy. Cílem bylo pojmout dané inscenace jako inspirační zdroje a poučení, jak se scénou naložit v mém vlastním návrhu.
  • Henrik Ibsen: Nepřítel lidu - komplexní scénografický projekt (současná interpretace realistického dramatu)
    Dvořák, Pavel
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-09-04
    Práce se v teoretické části věnuje historickým pramenům a kontextu vyplývajícího z tématu hry Nepřítel lidu, určené pro Stavovské divadlo. Věnuji se tak pozadí a historii hry, autoro-vi, Stavovskému divadlu a v neposlední řadě se též věnuji autorům, kteří tuto hru již zpra-covávali přede mnou. V praktické části pak navrhuji výtvarné řešení v kontextu doby a místa, kde se má hra uvést. Zároveň představuji nové pojetí hry, ke kterému jsem dospěl.
  • Jevgenij Zamjatin: "My" - komplexní scénografické řešení
    Kharchevka, Vasylyna
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)
    Date of thesis defence: 2018-06-14
    Tato diplomní práce se zabývá problémy, výzvami a inspiracemi, s nimiž se scénograf musí vyrovnat při adaptování antiutopického románu pro jeviště. Román Jevgenije Ivanoviče Zamjatina My z roku 1920, který přímo inspiroval George Orwella při psaní 1984, se přímo nabízí k efektnímu divadelnímu zpracování, ale také ke zkoumání i scénické realizaci principů symbolistického divadla. Jedno z oblíbených témat tohoto divadelního hnutí, dualita postavy jako osobnosti ve společnosti a jako loutky manipulované loutkářem/Osudem, má velmi blízko k tématu My: zkoumání osoby, obdařené vlastní vůlí, emocemi a schopností rozhodovat o vlastním bytí v mechanickém, nelidském prostředí společnosti v antiutopii. Práce je rozdělena do dvou části. V první kapitole se zabývám vlastním Zamjatinovým románem a různými kontexty, jež ovlivnily jeho vznik, a také historickými, estetickými, uměleckými a filosofickými faktory, které mě jako scénografku při práci na návrhu inspirovaly, oslovily a přispěly k formování jevištního ztvárnění. Ve druhé kapitole na těchto všeobecných základech stavím konkrétní scénografickou koncepci inscenace jevištní adaptace Zamjatinova románu My pro jeviště Stavovského divadla. Definuji zde jednak celkové řešení prostoru a jeho vývoj a proměnu v průběhu představení, jednak symbolické konotace a konkrétní fungování jednotlivých prvků tohoto řešení. Tato kapitola obsahuje také podrobný scénář inscenace, který v šestnácti obrazech podrobně předvádí, jak moje scénografie bude vyjadřovat konflikty, symboliku i hlubší emocionální a lidské momenty představení, a jejich vzájemné interakce.
  • Josef Kajetán Tyl "Strakonický dudák" - komplexní scénografické řešení
    Maleninská, Barbora
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-07
    Tato diplomová práce se zabývá problematikou inscenování dramatických textů sloužících v minulosti coby nástroj šíření ideologie. Mapuje způsoby, jakými tato skutečnost ovlivňuje současnou percepci díla veřejností a na ně navazující přístup potenciálních inscenátorů. Hledá inscenační postupy, které by napomohly rehabilitaci původního dramatického textu, vedoucí v ideálním případě ke zvýšení zájmu o jeho inscenování. Popsaná problematika a potenciální tvůrčí postupy jsou demonstrovány na dramatickém textu Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák aneb Hody divých žen.
  • Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven - komplexní scénografické řešení
    Mathé, Lukáš
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)
    Date of thesis defence: 2019-06-17
    U této práce jsou jistí pouze autor a čtenář. Vše ostatní je nejisté.
  • Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček KÁŤA KABANOVÁ
    Akhmetzhanova, Polina
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)
    Date of thesis defence: 2018-09-06
    Cílem této bakalářské práce je vytvořit a popsat komplexní scénografickou a kostýmní koncepci opery Leoše Janáčka ​ Кáťa Kabanová​ , která vznikla na půdorysu hry A. N. Ostrovského Bouře. Kromě popisu práce a vlastní koncepce, obsahuje tato diplomní práce také vybrané okamžiky ze života a tvorby skladatele, které mi připadaly vzhledem k tématu důležité - podmínky a příčiny vzniku obou děl - opery Káťa Kabanová i dramatu Bouře, včetně důležitých prvků ruské reality oné doby, sociální kupecké třídy a kompendiu pravidel, kodexu Domostroj. Dále se zabývám rozdíly mezi operou a její předlohou, tématem hudebního bohatství opery a jejími různými prezentacemi v Čechách, na Moravě i v zahraničí. Práce také obsahuje krátkou synopsi námětu opery. Při popisu praktické části vyprávím o svém vztahu k dramatu i opeře, popisuji proces vzniku scénické i kostýmní koncepce a také to, co mě k nim vedlo a co inspirovalo. Součástí práce je popis každého kostýmu a podrobný scénosled.
  • Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček VĚC MAKROPULOS
    Semotánová, Michaela
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)
    Date of thesis defence: 2018-09-06
    Tato bakalářská práce pojednává o jedné z pozdních oper Leoše Janáčka Věc Makropulos, jež byla vytvořena podle stejnojmenné divadelní komedie Karla Čapka. V práci se autorka zabývá kontextem vzniku opery, podobou libreta v porovnání s divadelní předlohou, možnostmi interpretace prostřednictvím osobního přístupu. Značnou část práce tvoří autorčiny osobní postřehy a poznámky, případně interpretační východiska, těžiště práce pak spočívá ve vlastním scénografickém řešení operního zpracování.
  • Leoš Janáček: "Jenůfa" - komplexní scénografický projekt
    Justichová, Eva
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)
    Date of thesis defence: 2015-09-21
    Cílem mé bakalářské práce bylo komplexní scénografické řešení Janáčkovy opery Jenůfa. Ve své práci jsem se snažila najít principy lidového divadla v kontextu dnešní moderní společnosti. Hlavními motivy použitými v mé práci byl kontrast hmoty a detailu, které jsem uplatnila jak ve scéně, tak v kostýmu.
  • Martin McDonagh: "Pan polštář" - komplexní scénografické řešení
    Kuchařová, Mariana
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-09-07
    V druhé polovině dvacátého století se začíná objevovat názor, že moderní doba je překonaná a začíná se formovat doba postmoderní. Tato myšlenka se postupně rozšířila i do architektury, literatury, filmu a výtvarného umění. Při bližší zkoumání jednotlivých uměleckých kategorií můžeme objevit opakující se principy. Diplomová práce pojednává o hledání a pojmenování některých z těchto postmoderních principů, a zkoumá jejich potencionální využití ve scénografii.
  • Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G.Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projekt
    Brotánková, Anna
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)
    Date of thesis defence: 2013-09-05
    Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Bohuslava Martinů na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování opery a obecně vůbec o smyslu opery. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi surrealistické avantgardy týkající se scénografiie. Zabývá se přenositelností surrealistických principů na jeviště, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů české surreálné avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Julietta (Snář) a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
  • William Shakespeare: "Titus Andronicus" - komplexní scénografické řešení
    Lippertová, Dominika
    (Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)
    Date of thesis defence: 2014-06-17
    Práce se zabývá scénografickým zpracováním a koncepcí Shakespearova divadelního díla Titus Andronicus. Kromě historického a teoretického nastínění doby a vzniku hry práce rozebírá některé české a zahraniční inscenace tohoto díla z hlediska koncepční a výtvarné stránky. Dále se práce věnuje komplexnímu rozboru vlastního scénografického konceptu a výtvarného řešení. Okrajově se text dotýká charakterizace stěžejních postav a kostýmního zpracování. Cílem práce je přiblížit výtvarné zpracování konkrétní divadelní hry a popsat procesy hledání vlastního osobitého výtvarného řešení. Práce není pouze historickým rozborem, jedná se především o subjektivní pohled na danou problematiku, který má čtenáři přiblížit konkrétní scénografické zpracování hry.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy