Browsing by referee "GREMLICOVÁ, Dorota"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- Balet Národního divadla v 70. a 80. letech 20. stoletíČižmáriková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-05-30Tato práce přibližuje a shrnuje dění v baletu Národního divadla v Praze v 70. a 80. letech 20. století, konkrétně mezi lety 1969 a 1989. Zabývám se v ní osobnostmi na postu šéfů baletu, Jiřím Němečkem, Emerichem Gabzdylem a Miroslavem Kůrou, kteří kromě vedení baletu působili také jako choreografové. Vedle výše zmíněných se v divadle věnovali choreografii také například Jiří Blažek, Antonín Landa, Vlastimil Jílek, či Daniel Wiesner. Přibližuji jednotlivé sezony a konkrétní díla, která se v nich v premiéře uvedla. Dále se ve své práci věnuji výjimečné generaci interpretů, působila zde například Michaela Černá, Marta Drottnerová, Vlastimil Harapes, Jan Kadlec, Lubomír Kafka, Jaromír Petřík, Michaela Vítková, Hana Vláčilová, Aneta Voleská, Pavel Ždichynec a mnozí další. To vše zasazuji do kontextu politické doby, do období známého jako normalizace. Věnuji prostor zahraničním souborům a jednotlivcům, kteří u nás hostovali. Mým primárním zdrojem byl Archiv Národního divadla, dále Ročenky Národního divadla, soudobé periodikum Taneční listy, ze kterých jsem čerpala kritiky a recenze k premiérám. Dalším cenným pramenem byla osobní svědectví umělců, kteří v dané době v Národním divadle působili: Mahuleny Křenkové, Jiřího Němečka ml., Astrid Štúrové, Hany Vláčilové a Daniela Wiesnera.
- Baletní škola Divadla J. K. Tyla v PlzniHradilová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07Abstrakt Tato bakalářská práce mapuje historii Baletní školy při Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Zabývá se okolnostmi jejího vzniku a popisuje její vývoj. Současně představuje jednotlivé pedagogické osobnosti, které se vystřídaly v jejím vedení do roku 1989. První kapitoly se týkají nejstarších osudů této plzeňské taneční instituce. Střední část zmiňuje problémy, s nimiž se v době 2. světové války provoz školy potýkal. Dále zachycuje obrodnou činnost Josefa Škody a prezentuje největší rozkvět školy v době působení Jiřího Němečka. Závěr je věnován učebnímu systému Milady Papežové a její celkové reorganizaci školy. Příloha obsahuje dobové dokumenty, fotografie a vypracovanou tabulku s přehledem představení, v nichž žáci baletní školy účinkovali v letech 1947–1989.
- CapoeiraSlezáková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-19Disertační práce pojednává o brazilském kulturním fenoménu capoeira a jeho české, potažmo evropské podobě. Celý text je rozdělen na dvě základní části, historickou a antropologickou. Po úvodu popisujícím především motivace ke studiu capoeiry stojí pojednání o metodách výzkumu a jeho průběhu, na což navazují lingvistická vymezení užití portugalského pojmosloví. První díl antropologické části uvádí čtenáře do obrazu dějinného kontextu vývoje capoeiry v Brazílii, a následně v Evropě. Informace v tomto oddíle pocházejí především z písemných pramenů, tedy z již dříve prozkoumaných oblastí teorie capoeiry. Na popis evropského kontextu navazuje úsek věnovaný nástupu capoeiry do Česka, kde začíná zpracování poznatků z vlastního výzkumu. Text ústí do antropologického pojednání o procesech provázejících implantaci exotického fenoménu do evropských zemí a o důvodech, které k ní vedly. V poslední části se disertace věnuje důsledkům globalizace capoeiry a různým vlivům, které toto umění v novém prostředí změnily či rozvinuly. Práce přináší nejnovější poznatky z oblasti historie i současnosti capoeiry v rodné Brazílii stejně jako v Evropě a je současně prvním dílem na toto téma v Česku.
- Cesta polky do opery Prodaná nevěstaAdams, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-13Tato diplomová práce obsahuje popis tance polka, její vznik a krátkou historii. Další část je věnována opeře Bedřicha Smetany „Prodaná nevěsta“ od jejího vzniku, přes další uvedení v Národním divadle v Praze až k její současné inscenaci. V závěrečné části jsou popsány tři vybrané choreografie polek z této opery a jejich analýza podle modelu Janet Adshead – Lansdale. Přílohy obsahují životopisy Bedřicha Smetany a choreografů vybraných inscenací – Otto Šandy, Pavla Šmoka a Ladislavy Košíkové.
- Choreografové současného tance 20. a 21. století v BelgiiRezová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-24Tato bakalářská práce představuje současnou belgickou taneční scénu a její nejvýraznější choreografy období druhé poloviny 20. a počátku 21. století. V krátkosti se zabývá dějinami Belgie, belgického tance a baletu. Představuje život a dílo vybraných choreografů a souborů, jmenovitě Anne Teresa de Keersmaeker, Wim Vandekeybus, Sidi Larbi Cherkaouie, Les Ballet C de la B, Les SlovaKs a snaží se zachytit jejich choreografický styl.
- Dance for Camera. Teoretické a praktické principy.Jandová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-11Disertační práce se zaměřuje na provázanost tanečního a filmového umění. Dotýká se experimentální tvorby počátku 20. století, přechází k Maye Derenové, Yvonne Rainerové a Angele Schanelecové a videoartistům, aby poukázala na stanovisko autorky této práce k žánru screen dance. Stejně tak prostřednictvím současných filmařů a choreografů předkládá jejich specifický přístup k žánru, který tvoří základ praktického výzkumu. Předložený koncept výuky semináře taneční katedry HAMU, Tanec a kamera, je podložen metodikou britské umělkyně Becky Edmundsové, ale i osobní zkušeností autorky s žánrem screen dance. Cvičení a úkoly i teoretická část disertace pokrývají znalosti nutné ke schopnosti vytvoření choreografie pro kameru.
- Dramaturgie baletních souborů kamenných divadel na území Čech a Moravy v letech 1918-1948Kantorová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24Tato práce pojednává o všech baletních titulech, které byly uvedeny ve třech největších scénách v Praze, Brně a Ostravě v období 1918-1948. Věnuje se repertoáru třiceti sezón souběžně a přináší srovnání těchto třech scén. Zkoumané jsou především tituly, jejich opakování a cesty v daném období, věnuje se však také kritikám v dobovém tisku, choreografům a tvůrcům děl.
- Elektronická taneční scéna jako obraz životního styluSyslová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Práce se zabývá fenoménem posledních tří desetiletí v oblasti zábavy a volného času mladých lidí ? světem elektronické taneční hudby. Původně experimentální produkce hudby využívající pouze elektronických přístrojů, se od konce 80. let 20. století rozvinula do celosvětově rozšířeného hudebního proudu, který se ve svém rámci rozdělil na desítky subžánrů. Ve své práci sleduji hlavní tři z nich, freetekno, drum and bass a house, a popisuji je na úrovni strukturálních prvků ? myšlenka, hudba, prostor, drogy, tanec. Práce dále předkládá výstup z antropologického výzkumu, při kterém mi byly hlavními výzkumnými metodami zúčastněné pozorování, rozhovory s informanty a sběr dotazníkových dat. Výzkum byl založen na hypotéze, že příznivci každého z jednotlivých tří zvolených hudebních proudů se mezi sebou liší nejen v rovině ekonomické a sociální, ale také v oblasti životních postojů a názorů. Teoretickým východiskem mi byla teorie Communitas předložena veřejnosti Victorem Turnerem v jeho knize Průběh rituálu z roku 2004.
- Folklorní soubor NisankaŠourková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-08Práce se zabývá severočeským folklorním souborem Nisanka, jeho historií z ručně psaných kronik a hlavními osobnostmi souboru. Stručně zpracovává folklor v severních Čechách, dvě hlavní osobnosti tohoto kraje a typické tance. Dále práce představí pásma a tance, které pro Nisanku vytvořila choreografka PaedDr. Jana Hanajová a také na to, jak soubor hodlá i nadále pokračovat ve své činnosti.
- Interaktivní oblek pro tanečníka a jeho použitíKříž, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-11Bakalářská práce se zabývá interaktivním kostýmem pro tanečníka. Vypracování zahrnuje historický vývoj a první postupy pro vyuţití interaktivity mezi tanečníkem a jeho kostýmem. Součást vývoje interaktivního kostýmu je také vývoj technologie. V tomto případě to jsou první pokusy s barevným nasvícením kostýmů, vyuţití projekce ?theatergraph? inteligentní textilie a digitálních médií. Rozbor kostýmu CrossX, je také obsahem mé práce, a to z důvodu dvouletého projektu Mr.CrossX, který vznikl ve spolupráci se studenty a profesory z ČVUT. Shrnuji zde vývoj technologických principů k zhotovení obleku, který si tanečník sám rozsvěcí, čímţ vzniká interakce.
- Jelizaveta NikolskáPollertová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Práce, která nese název Jelizaveta Nikolská zachycuje umělecky i soukromě bohatý život této baletní divy první poloviny 20. století. Její dětství, mládí a taneční začátky v ruské Oděse, cestu do Národního divadla v Praze, kam přijela v roce 1922 a svým ztvárněním role Odetty v nově inscenovaném Labutím jezeře pronikla do české kulturní společnosti. Dále se můžeme dočíst o jejím působení v Paříži a následném angažmá v egyptské Káhiře. Za zmínku jistě stojí i zapomenutý, ztracený a znovu nalezený balet Ruce Bohuslava Martinů. Práce pochopitelně obsahuje i návrat Nikolské do Prahy a její působení v Národním divadle za II. světové války, následnou kolaboraci a útěk z Československa do Venezuely, kde její cesta životem končí.
- Možnosti semiotickej analýzy na príklade párových ľudových tancov na SlovenskuKolačkovská, Laura(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14Diplomová práca sa zaoberá tanečnou analýzou štruktúry, formy a možnosťami semiotickej analýzy ľudových párových tancov zo Slovenska. Výskumnou vzorkou sa stali vizuálne pramene, teda archívne záznamy krútivých tancov čardáš, krucena, prostá a obrtak z troch rozdielnych regiónov. Analýza nie je cieľom tejto práce, ale nástrojom v hľadaní významu tanečného prejavu. Tanec je vnímaný ako znakový systém, ktorý je zároveň prostriedkom nonverbálnej komunikácie. Práca je zameraná na minulú podobu a premenu tanečnej kultúry, so zreteľom na rodové roly. Sledujem symbolické významy v tanečnom prejave muža a ženy, ktoré sa pokúšam dešifrovať, a prostredníctvom úvah prinášať ich interpretácie. Na existenciu a premeny tradície vplývajú rôzne faktory vrátane ekonomických a politických zmien, či takých procesov ako modernizácia a globalizácia. Cieľom diplomovej práce je teda sumarizácia poznatkov o postavení muža a ženy v konkrétnej spoločnosti a spôsobov, ako sa prostredie, prírodné podmienky či historický vývoj premieta v tanečnom prejave. V úvodných kapitolách sa práca venuje metódam a teoretickým konceptom tanečnej analýzy, semiotiky a rodových štúdií. V tretej kapitole sa zaoberá konkrétnymi tancami v ich kultúrno-historickom kontexte, ale aj autoetnografickým pozorovaním s využitím elicitácie. V záverečnej kapitole sleduje jednotlivé časti tanečného prejavu z rodového aspektu.
- Počátky baletu v Ostravě do roku 1934Kantorová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-05-30Tato práce pojednává o vzniku baletního souboru v Ostravě a zaměřuje se na období 1919-1934. Mapuje dění od první divadelní sezóny, která započala příchodem ředitele Václava Jiříkovského a baletního mistra a choreografa Achille Viscusiho, jehož činnost je velmi důležitá i pro ostatní baletní soubory v Čechách, na Moravě i na Slovensku. Věnuje se personálnímu složení baletního souboru a jeho repertoáru, který na závěr srovnává i s ostatními československými baletními soubory ve vybrané době. Práce je zakončena rokem 1934, kdy Ostravu opouští choreograf Saša Machov. Na základě zjištěných údajů je možné nahlédnout na dění ostravského baletu také v kontextu celého Československa a porozumět tak lépe výběru inscenací, ale také umělcům samotným.
- Problematika tanečního managementuKolda, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-10První část práce mapuje historický vývoj všeobecného managementu, současné teorie a výstupy a strukturální rozdělení základních manažerských úkolů a funkcí. Snaží se zdůraznit znalosti, zkušenosti, poučení z chyb a nejužitečnější principy, které pomohly průkopníkům v ostatních oborech k jejich úspěchu. Dále se práce věnuje managementu divadelního umění, analyzuje problematiku uměleckého řízení, jeho význam pro umělce a rozdělení manažerských pozic v divadle. Poslední část této práce zpracovává strukturální rozbor manažerských povinností potřebných pro úspěšnou realizaci daného podnikatelského/uměleckého záměru. Jedná se o schéma vybudované na základě poznatků získaných studiem teorií všeobecného, kulturního a divadelního managementu a praktických zkušeností autora, které se zaměřuje především na oblast plánování, produkce, marketingu a financování realizovaného projektu.
- Schopnosti těla v choreografiiPuchowska, Sara Maria(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-02Předkládaná práce zpracovává problematiku využití možností těla tanečníků přes choreografy. Práce se opírá nejen o studium odborné literatury (teoretická a praktická část), ale také o výzkum, který byl v rámci práce proveden (dotazník pro tanečníky a choreografy). Cílem práce je popsat, jaká je vize tančícího těla v současném světě. Je relativně vyšší věk tanečníka na jevišti předností nebo nevýhodou? Otázka je řešena z hlediska fyzických parametrů, estetiky, atraktivity pro tanečníky i pro choreografy. Zároveň práce pojednává o taneční medicíně jako prostředku zdravotní prevence, který může pomoci předcházet úrazům při choreografických zkouškách a přispět k vědomému využívání fyzických možností těla tanečníků. Využívají choreografové možnosti těla tanečníků především z hlediska věku a fyzických či psychických možností?
- Taneční a choreografická dráha Františka Pokorného / Divadlo F.X.Šaldy v LiberciHanousková, Marika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-11Tato práce sleduje uměleckou dráhu Františka Pokorného. Českého tanečníka, choreografa, režiséra, libretisty a kritika, který se na našem území v druhé polovině minulého století výrazně zasloužil o rozvoj moderního tance a pantomimy. Ve své práci jsem se zaměřila na jeho uměleckou éru v divadle F. X. Šaldy v Liberci, kde byl řadu let šéfem baletního souboru. V nekonvenční choreografické tvorbě Františka Pokorného se zrcadlila charakteristika tehdejší doby a nesla v sobě nadčasové myšlenky. Význam jeho jedinečné umělecké činnosti by měl být příkladem současné i budoucí generaci choreografů.
- Taneční profese - její podoba a socioekonomický status na příkladu baletu ND v Praze do roku 1945Bulínová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-04-21Ve své disertační práci jsem se pokusila přiblížit společenské a ekonomické postavení členů baletního souboru Národního divadla v Praze od jeho vzniku do roku 1945. Zásadním aspektem v tomto časovém úseku bylo úsilí baletu o získání uznání jako plnohodnotného divadelního žánru, osamostatnění od opery, jíž bylo součástí až do roku 1958. Podřadné postavení baletu v rámci divadelní hierarchie se odráželo ve finančním ohodnocení tanečníků; ti měli vždy nižší platy než členové souboru operního a činoherního. Vývoj a proměny sociální a ekonomické situace baletních umělců v pozici zaměstnanců kamenného divadla jsem se snažila zachytit na základě několika konkrétních životních příběhů, v závislosti na dobových okolnostech. Finanční podmínky dokládám dochovanými smlouvami, celkovou životní situaci pak dalšími osobními dokumenty, zejména korespondencí. Četné žádosti o zvýšení gáže či poskytnutí zálohy, prosebné až ponížené dopisy svědčí o tom, že ekonomické podmínky představitelů taneční profese byly často na hranici existenčního minima.
- Taneční studio Contemporary - prostor pro tanecHájková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-11Tato diplomová práce je věnována tanečnímu studiu Contemporary – prostor pro tanec, které sídlí v Praze na náměstí Míru. Úvod práce krátce mapuje historii pojmů tance před vznikem tanečního stylu contemporary dance. Větší část práce je zaměřena na historii, vizi, akce pořádané tanečním studiem, ale také na lektory a lekce, které se zde vyučují nebo vyučovaly. Závěr popisuje nově vzniklou platformu Contemporary Theatre, která dává mladým studentům a choreografům příležitost se v tanci zdokonalit a prezentovat se.
- Taneční tvorba na ZábřežskuKuzník, René(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-04Bakalářská práce "Taneční tvorba na Zábřežsku" by měla čtenáři přiblížit vývoj tance v této oblasti od historie po současnost. Zároveň také přináší informace o založení zdejší Základní umělecké školy a jejím současném fungování. Mapuje také veškeré volno-časové a vzdělávací instituce, které se v Zábřehu nacházejí, a které může veřejnost navštěvovat. V neposlední řadě dává možnost nahlédnout pod pokličku jednoho z pedagogů tance na zdejší ZUŠ, představuje jeho taneční tvorbu, poznatky a zkušenosti. Práce také dává podnět k zamyšlení o podstatě a důležitosti pedagogické činnosti na ZUŠ. V prvních kapitolách se seznamujeme se vznikem ZUŠ Zábřeh, jejich prvních vyučovacích předmětech a úskalích, které tehdejší vedení školy muselo vyřešit. Týkalo se to zejména odpovídajících prostor a vhodného pedagogického obsazení. Postupně se dostáváme do dnešní doby a k tomu, jaká je škola dnes. Práce také čtenáře upoutá taneční tvorbou na ZUŠ, detailním popisem jednotlivých projektů, které se na škole podařilo zrealizovat. Celkovou představu dotváří barevné fotografie. Dále práce podává také zevrubné informace o zábřežských poměrech, možnostech a kulturních vyžitích, které toto město veřejnosti nabízí.
- Taneční vzdělávání ve ŠvédskuPetáková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-05-28Cílem této práce je shrnutí informací o současném tanečním vzdělávání ve Švédsku. Práce se zaměřuje na strukturu a historii tanečního vzdělávacího systému, aplikaci pedagogických zásad vycházejících z učení J.A. Komenského a osobní vhled do problematiky, který vychází z vlastní konfrontace s tématem. Shrnutý materiál ukazuje, kterým směrem se tanec ve Švédsku vyvíjí a kam směřuje v budoucnosti. Záměrem zkoumání této problematiky není srovnávání českého a švédského tanečního vzdělání, avšak cílem je hledání a nalézání inspiračních zdrojů pro profesi tanečního pedagoga v Evropském kontextu a jeho uplatnění v praxi.