Browsing by referee "HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
- Americká opera a její vývoj ve 20. stoletíVacíková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato práce pojednává o vývoji americké opery, tj. opery na území dnešního USA, ve 20. století. Je chronologickým přehledem hlavních vlivů, které tento vývoj formovaly. Zaměřuje se na přelomové okamžiky, historické milníky, významné operní skladatele a jejich stěžejní díla. Všímá si odlišností americké a evropské hudební tradice a soustředí se na specifika formující americkou operní tvorbu. Práce byla vytvořena kompilační metodou, která vychází z několika odborných děl předních amerických muzikologů či badatelů v oblasti kulturní historie. Důvodem pro vznik je absence jakékoli obsažnější či souhrnnější literatury v českém jazyce, která o tomto tématu pojednává.
- Bohuslav Martinů a jeho jednoaktové oper yŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou tvorbu jednoaktových oper Bohuslava Martinů.
- Fenomén jménem PavarottiDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01Cílem této práce je přiblížit a blíže vysvětlit jedinečný přínos Luciana Pavarottiho pro popularizaci vážné hudby a operního zpěvu jako takového. Práce je zaměřena na jedinečný aspekt pěvecké kariéry Luciana Pavarottiho, kterým byla syntéza hudby vážné s hudbou lidovou či populární a sloučení sféry klasické hudby (patřící spíše do operních domů k hudebně vzdělanému posluchači) se sférou populární hudby, jež poslouchají miliony lidí bez ohledu na hudební vzdělání. Je zde relativně podrobně rozebrána pěvcova povaha a pro něj typické charakterové vlastnosti, které mu umožnily bezprostřední vystupování na veřejnosti a dopomohly mu k získání ohromného množství fanoušků. Je zde též vyzvednuta velmi důležitá úloha pěvcova agenta Herberta Breslina, jenž velmi úspěšně směroval Pavarottiho kariéru v oblasti populární sféry. Hlavním přínosem práce je hlubší ponoření do okolností vedoucí k hvězdné kariéře operního pěvce v oblasti populární hudby. Přináší bližší pochopení pěvcovy povahy, jež sehrála pro jeho úspěšnou kariéru nemalou úlohu, a hlubší proniknutí do nevšední problematiky, kterou je prolínání sfér vážné hudby a hudby populární u jednoho z nejslavnějších umělců v oboru vážné hudby a operního zpěvu vůbec.
- Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnkyViskotová, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01Tato diplomová práce se zabývá tématem Mozartovy opery Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnky a jejím zasazením do kontextu vrcholné tvorby W. A. Mozarta. Základním cílem je rozbor Mozartova díla v širších souvislostech skladatelova životního příběhu, děje samotné opery a interpretačního pojetí role hraběnky třemi vybranými protagonistkami. Druhotný cíl diplomové práce pak vyzdvihuje význam Mozartovy operní tvorby v hudební historii. Úvodní část mapuje život W. A. Mozarta, následuje přehled tvorby a rozbor jeho operních děl. Stěžejní částí je pak rozbor opery Figarova svatba a role hraběnky v různých pojetích. Závěr práce potvrzuje hypotézu o Mozartově zásadním významu pro klasicistní operní tvorbu.
- Giacomo Puccini - operní triptych s přihlédnutím na Sestru AngelikuVagenknechtová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Tato práce seznamuje s třemi jednoaktovými operami Giacoma Pucciniho. Blíže se zaměřuje na rozbor druhé opery z této trojice, Sestru Angeliku. Srovnává interpretační ztvárnění 2 inscenací světových jevišť. Seznamuje s názory 4 představitelek titulní role této opery, které ji ztvárnily na našich jevištích.
- Komparace hudby v hitlerovském Německu a stalinovském Rusku (SSSR)Mkrtchyan, Varine(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato diplomová práce se věnuje otázce hudby, hudebního vkusu, hudebním stylům a oblíbencům v době snad největšího teroru moderní historie, který se odehrával v polovině 20. století prostřednictvím komparace. Zaměřuje se na Stalinovo Rusko (SSSR) a Hitlerovo Německo (Třetí říše), dva diktátory, kteří svými ideologiemi, názory, ovlivnili umění své doby. Zákaz svobodné tvorby, nutnost splňování podmínek pro veřejné provádění hudebních děl mnohé vedlo k duševní záhubě, nebo v lepším případě k exilu. Někteří prožili větší část svého života v emigraci, avšak nezapomínali na své kořeny a vraceli se zpět, jak tomu bylo například u Igora Stravinského a Sergeje Prokofjeva. Velikáni hudby jako je Richard Strauss, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič a další byli po celý život poznamenáni hrůzami války, diktátorským režimem, omezováním a strachem.
- La Traviata na cestě světem za sto letMilotová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Těžištěm diplomové práce jsou rozbory konkrétních inscenací Verdiho La traviaty, které jsem posuzovala samostatně, bez okolních vlivů, na základě videozáznamů z živých provedení. Tyto inscenace jsou porovnávány pěvecky, režijně a inscenačně. Všechna zpracování této opery jsou řazena do různých částí na základě společných prvků a poté jsou analyzována. Součástí mé diplomové práce je stručný popis Verdiho díla v časové ose a dále historické portfolio opery La traviata, týkající se premiéry v Benátkách a jejího uvedení v Čechách.
- Management divadlaSteinbauerová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Práce se zabývá problematikou divadelního managementu a zhodnocení obecných aspektů manažerské práce se zaměřením na vlastní mechanismy uměleckého prostředí, zvláště pěveckého oboru. Věnuje se vývoji divadelního prostředí po roce 1989 až dodnes, definování obecné funkce divadla a jeho významu ve společnosti a očekávanými atributy osoby manažera v rámci celého divadelního procesu. Práce si klade za cíl zhodnotit odlišné nazírání na divadelní proces z pohledu manažerského i pěveckého.
- Moderní režijní interpretace opery v polovině 20. stoletíOtava, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03Tato práce je určena především pro mladé operní režiséry a studenty tohoto oboru. Je rozložena do čtyř kapitol. První tři se zabývají vývojem režijních interpretačních přístupů ve 20. století (se zvláštním zaměřením na hudební divadlo). Představuji v nich teoretické úvahy i trendy práce režisérů. Druhá polovina práce, 4. kapitola, dává nahlédnout do praxe režisérovy práce s důrazem na jeho spolupráci s výtvarníkem. Ambicí tohoto textu bylo také začlenit dílo významného českého operního režiséra Bohumila Hrdličky do českého, a po jeho emigraci i do evropského kontextu. Doposud neprávem opomíjená osobnost, režisér evropského významu, stále čeká na komplexní zpracování své tvorby. Ve svém bádání jsem se zabýval celou rozsáhlou tématikou oboru operní režie a to jak v rovině historické, tak praktické. Mým cílem bylo uvědomit si komplexnost tématiky, zpracovat ji a shrnout z pohledu režiséra tak, abych sám získal potřebný nadhled nad oborem v horizontu celého 20. století a mohl tyto poznatky dále zúročit nejen ve své práci režiséra, ale především pedagoga. Pro studenty operní režie v České republice podobná historicko-praktická příručka s vlastním pohledem na problematiku a vývoj této profese dosud neexistovala.
- Mozartův Don Giovanni z interpretačního hlediska.Plachetka, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Téma své práce jsem zvolil se zřetelem na své dosavadní profesionální zkušenosti. Mozartovu operu Don Giovanni a její titulní postavu pokládám zajedno z nejzajímavějších témat v dějinách opery vůbec. Ve své práci jsem sezaměřil na otazníky v interpretaci Dona Giovanniho a opřel jsem se o vlastní zkušenosti z rozličných produkcí na evropských jevištích a o názory zkušenějších kolegů, kteří postavu Dona Giovanniho ztvárňují po mnoho let. Práci jsem rozdělil do kapitol Obsah opery s důrazem na hlavního hrdinu, Vztahy Dona Giovanniho k ostatním postavám, Psychologie Dona Giovanniho a Don Giovanni v moderních evropských inscenacích. V příloze lze najít kompletní rozhovory s představiteli Dona Giovanniho Geraldem Finleyem a Christopherem Maltmanem v původním znění.
- Opera v ÁzerbájdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tématem této magisterské práce je Opera v Ázerbajdžánu. Vycházím ze své bakalářské práce. Práci rozděluji do těchto kapitol: Uzeir Hadžibejov životopis, Uzeir Hadžibejov a ázerbájdžánská opera, Epos „Köroğlu“ a žánr opera, Postavy a děj opery, Formální obsah opery, Hudební formy v „Köroğlu“. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole vyprávím o vlivu tohoto pracovitého génia na Ázerbájdžánskou operu. V dalších kapitolách analyzuji nejpřínosnější dílo v historii Ázerbadžánu – operu „Köroğlu“. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami.
- Operní zpěv jako životní stylMourečková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato diplomová práce se zabývá způsobem života operního pěvce. Zkoumá, do jaké míry jeho profese zasahuje do každodenních návyků. Pojednává o životním stylu jako takovém, a dále pak uvádí různé aspekty, které souvisí s vykonáváním tohoto povolání. Zabývá se příčinami civilizačních chorob jako je stres a reflux a následně popisuje, jak řešit nebo předcházet jejich důsledkům. Zjišťuje, jaká fyzická aktivita je pro pěvce vhodná. Uvádí několik dechových cvičení a zaobírá se duševní a hlasovou hygienou. Dále pak vlivem současných nároků moderní společnosti na pěvce. Nezbytnou součástí práce jsou strukturované otevřené rozhovory s českými operními pěvci, které výzkumnou metodou dotazování doplňují teoretickou část práce. Dotazovaní respondenti působí nejen v České republice, ale i v zahraničí. Záměrem práce je pomocí rozhovorů objasnit, jaké dovednosti musí operní pěvec v dnešní době ovládat a jaká další hlediska působí na míru jeho profesního úspěchu. Závěry, které z práce vyplývají, potvrzují tvrzení, že operní pěvec musí mít široký umělecký záběr, a dokazují, že tato profese značně zasahuje do jeho životního stylu.
- Osobnost Emy Destinnové, její život a kariéraProuzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tato práce seznamuje čtenáře se sopranistkou Emou Destinnovou. Nejprve se zabývá jejím životem - počínaje dětstvím, přes první krůčky v kariéře až ke konci jejího pěveckého působení. Dále zmiňuje důležité kolegy a skladatele, kteří ovlivnili její život. Zkoumá její osobnost a hlas. Závěrem práce je zmínka o učitelích, kteří Destinnovou školili.
- Porovnání dvou světových operních scén se zaměřením na jejich operní studiaHořejšová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato práce srovnává dvě největší světové operní scény - miláskou La Scalu a newyorskou Metropolitní operu, a zaměřuje se především na jejich operní studia. Cílem je zjistit co nejvíce dostupných informací pro uchazeče o místo v těchto programech a zjistit, která instituce nabízí lepší možnosti. Při bližším zkoumání divadeních scén jsem kromě objevení spousty nových informací využila také známosti s aktuálními frekventanty a mohla jejich zkušenosti porovnat s mými. Rozkryla jsem dva různé způsoby, jak se do operního studia dostat a nakonec došla k závěru, které je pro mě osobně vhodnější. Kromě praktických informací práce obsahuje také historická fakta a poznatky o významných operních osobnostech. Práce by měla primárně sloužit jako zdroj informací pro operní pěvce, kteří usilují o světovou kariéru.
- Přínos operní reformy Richarda Wagnera pro následující generaceVaculík Erlebachová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01Tato diplomová práce se zaměřuje na osobnost Richarda Wagnera, na jeho tvorbu a operní reformu. Po seznámení s životopisnými daty umělce se práce zabývá vznikem a jednotlivými etapami hudebního festivalu a Festspielhausu v Bayreuthu. Nedílnou součástí této práce je snaha o postihnutí všech inspiračních zdrojů, které Wagnera dovedly až k reformě - od svých kolegů, hudebních skladatelů, přes formální hudební struktury po ispirace dramatem a mytologií. Hlavní důraz je v této práci kladen na samotnou reformu, která úzce souvisí s teoretickými díly Richarda Wagnera a kterou následně uplatňuje ve svých operách., které jsou zde z tohoto hlediska podrobně rozebrány. Dále se práce zaměřuje na řadu hudebních skladatelů, které reforma Richarda Wagnera ovlivnila a ispirovala je v jejich operní i instrumentální tvorbě. Závěrem práce je shrnutí přínosu Wagnerovy operní reformy.
- Role dona Alfonsa v opeře Cosi fan tutte W.A.MozartaLíkař, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Tato práce seznamuje čtenáře s operou Così fan tutte od W.A. Mozarta a postavou Dona Alfonsa. Na začátku je popsána Mozartova operní tvorba. Poté opera Così fan tutte. V poslední kapitole charakteristika Dona Alfonsa a problematika hlasového zařazení Dona Alfonsa, ale i jiných mozartovských basových postav.
- Role Fiordiligi z opery Cosi fan tutte od W.A.MozartaUramová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16Práce se zaměřuje na operu Così fan tutte od Wolfganga Amadea Mozarta s detailním přihlédnutím k roli Fiordiligi, jedné z protagonistek děje. Pohled na roli poskytují významné sopranistky. Též poskytuji svůj vlastní názor, jelikož jsem celou roli pro Akademii Múzických Umění roku 2018 nastudovala.
- Scény šílenství koloraturních sopránů ve světových operáchSkarková, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato bakalářská práce se zabývá vybranými scénami šílenství koloraturních sopránů ve světových operách. První část je věnována teoretickému pojetí daného tématu. Na začátku práce je vysvětleno, co znamená pojem šílenství z psychologického hlediska a je uvedeno pár příkladů scén šílenství z vybraných oper. Druhá část této práce se věnuje zvoleným italským a francouzským operám, konkrétně, Lucia di Lammermoor (Gaetano Donizetti), Puritáni (Vincenzo Bellini), Hamlet (Ambroise Thomas) a Faust a Markétka (Charles Gounod). Následně jsou scény šílenství analyzovány v samostatných kapitolách.
- Soňa ČervenáŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Operní pěvkyni Soňu Červenou jsem si vybrala proto,že jsem ji měla možnost poznat a dokonce s ní stát na jednom jevišti a pochopit, že je to Umělkyně s velkým U.Celý svůj život obětovala divadlu, ale pro ni to oběť nebyla, brala divadlo jako svoji rodinu. Ráda bych touto prací připomněla její nevyčerpatelnou pracovitost a jak je důležité nebát se a jít dopředu s hlavou vztyčenou naproti osudu.
- Vliv redukčních technik na kvalitu hlasu u hlasových profesionálůDvořáková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-11Vliv reedukačních technik na kvalitu hlasu u hlasových profesionálů Práce se zabývá problematikou hlasových profesionálů a jejich vzdělávání v oblasti hlasové výchovy. Ústřední téma práce tvoří výzkum v oblasti rezonančních cvičení – brumend z kategorie SOVTE. Autorka dokládá jejich pozitivní efekt na profesionální hlas v několika studiích. Zabývá se problematikou hlasové rezonance, barvy hlasu s ohledem na podíl vyšších harmonických složek v hlase (ringing vocie quality a lesk), dále na terapeutický efekt těchto cvičení při hlasové námaze a absenci dechové a hlasové techniky. Popisuje práci v hlasovém experimentu, způsob vyhodnocení pokroků v tréninku. Uvádí celou řadu akustických, statistických a percepčních metod, včetně dotazníků a zpětné vazby od zúčastněných subjektů, které pro vyhodnocení výsledků tréninku používá. Pracuje též s konceptem multidisciplinárního týmu, tedy týmu složeného z řady odborníků na hlasovou problematiku, který se na hlasové terapii a výzkumu v oblasti hlasu podílí. Práci je možné označit za experimentální text z oblasti nového vědního oboru – vokologie. Práce se též věnuje širší problematice hlasových profesionálů a jejich specifickým hlasovým požadavkům. Zvláštní důraz je věnován budoucím uměleckým profesionálům bez patřičného hlasového školení. Autorka rozebírá jejich specifické problémy, vymezení vzhledem k hlasovým profesionálům klasického typu i nutnost jejich vzdělávání. Věnuje se jejich hlasovému tréninku v rámci účasti na experimentu distanční výuky pomocí nízko-latenčního videa a audio přenosu. V rámci dané problematiky též zmiňuje dvě další oblasti, které jsou pro profesionální hlasový výkon klíčové. Jsou to oblasti neverbální komunikace a problematika nakládání s trémou. Autorka rovněž na konci kapitol nabízí praktická doporučení pro danou problematiku a typ výuky.