Repository logo
Home
  • English
  • Čeština
  • Log In
  • All of DSpace
  • English
  • Čeština
  • Log In
  1. Home
  2. Browse by referee

Browsing by referee "HORA, Jan"

Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
  • Bakovská varhanní knížka; se zaměřením na varhanní skladby J.I. Linka
    Valenta, Ondřej
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-06-05
    Práce podává přehled – kontext, přehled skladeb, informace o autorech – o varhanní knížce uložené v Bakově nad Jizerou, kde také vznikla. Obsahuje skladby Jiřího Ignáce Linka, Josefa Norberta Ferdinanda Segera, Františka Xavera Brixiho, Jana Augustina Fibigera, Roberta Führera a skladby autorsky neurčené. Představuje tak významný pramen pro českou varhanní hudbu zejména 18. století.
  • Notační zápis hudby pro varhany od nejstarších skladeb do roku 1700
    Pernet, Daniel Knut
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)
    Date of thesis defence: 2019-09-06
    Tato práce se věnuje popisu všech důležitých způsobů zápisu hudby pro varhany. Popsány jsou nejstarší tabulatury do roku 1450, dále v oddělených kapitolách stará německá varhanní tabulatura, nová německá varhanní tabulatura, španělské tabulatury, italská tabulatura, zápis varhanní hudby ve Francii a nakonec na území České republiky. Práce není určena pro laiky, počítá se sice s tím, že čtenář není zasvěcen do způsobů zápisu hudby pro varhany do roku 1700, přesto by měl ovládat současnou notaci varhanní hudby a mít lehké povědomí o hudebním vývoji po roce 1300. Práce obsahuje velké množství praktických ukázek dobových rukopisů a tisků, na nichž je dobře vidět hudební vývoj zápisu varhanní hudby v celé Evropě.
  • Petr Eben / Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
    Michalovičová, Ivana
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-06-05
    Tato práce se zabývá cyklem Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora, skladatele Petra Ebena, který se inspiroval stejnojmennou knižní předlohou Jana Amose Komenského. Zmíněn je i Ebenův Smyčcový kvartet, komponovaný na totéž literární téma. Text práce obsahuje stručné životopisy obou autorů, Ebena i Komenského, pro lepší vhled do Komenského díla je rovněž připojen nástin soudobého politického vývoje a jeho filozoficko-náboženského pozadí. Podrobněji je zde přiblížen i obsah jednotlivých částí Komenského textu, které Petr Eben používal jako inspiraci k varhanním improvizacím, a rovněž je zde podán popis jednotlivých hudebních částí cyklu. Přiblíženy jsou dále inspirační zdroje Ebenova cyklu, zejména Komenského duchovní písně, uveřejněné v Amsterodamském kancionálu. Podává se zde také srovnání Ebenova rukopisu a dostupných tištěných verzí jeho cyklu, zmíněny jsou i dostupné nahrávky jeho provedení. V neposlední řadě jsou v této práci uvedeny příklady děl dalších českých skladatelů druhé poloviny 20. století (např. J. Krček, M. Raichl, A. Tučapský), kteří se inspirovali Komenského dílem (nejen Labyrintem).
  • Srovnání českých a německých varhanních škol
    Dvořáková, Ludmila
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-06-05
    Diplomová práce „Srovnání českých a německých varhanních škol“ sumarizuje přehled učebnic výuky hry na varhany (varhanních škol) sepsaných na českém a německém území v období od poloviny 19. století do současnosti a porovnává je mezi sebou, hodnotí různé přístupy jejich autorů k výuce. Zahrnuty jsou i takové varhanní školy, které u nás dosud nebyly známy.
  • Varhanní tvorba na objednávku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro
    Svoboda, Pavel
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-14
    Disertační práce Varhanní tvorba na objednávku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se zabývá historií varhanních soutěží Pražského jara s důrazem na soudobou hudbu, která vznikla pro účely těchto soutěží. Stěžejním úkolem je shrnout a zpřehlednit uskutečněné ročníky, dohledat chybějící či nekompletní informace a zasadit je do kontextu. Součástí je i porovnání s dalšími mezinárodními soutěžemi podobného rozsahu včetně reflexe následování zahraničních trendů na Pražském jaru.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy