Browsing by referee "HRDINOVÁ, Radmila"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Muzikály Karla SvobodyDamková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13Bakalářská práce Muzikály Karla Svobody si klade za cíl zmapovat muzikálovou tvorbu tohoto českého hudebního skladatele. V práci jsou podrobně rozebrána jednotlivá díla (Dracula, Monte Cristo, Noc na Karlštejně, Golem), přičemž autorka kombinuje dramaturgickou analýzu s historicko-teoretickým přístupem. Všechny Svobodovy muzikály jsou představeny jako umělecká díla tvořená několika složkami, pozornost je věnována především hudbě a libretům. Důležitou součástí práce je rovněž inscenační tradice jednotlivých muzikálů a jejich kritické přijetí. V závěru práce jsou Svobodovy muzikály na základě hudby, libret a inscenací srovnány, autorka mezi nimi hledá styčné body a postihuje hlavní rozdíly.
- Studio DAMÚZA: divadelní tvorba pro batolataŠlechtová, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-21ABSTRAKT Bakalářská práce s názvem Studio DAMÚZA: Divadelní tvorba pro batolata vznikla za účelem zmapování a představení fenoménu české divadelní tvorby pro batolata odborné veřejnosti. Pro konkretizaci zkoumané oblasti autorka zvolila jako modelovou instituci Studio DAMÚZA, které tento typ divadelní tvorby v roce 2014 poprvé v České republice uvedlo. Autorka vymezuje pojem „batolárium“ a dále ho argumentuje v oblasti divadelní teorie, publicistky a základními poznatky z vývojové psychologie. Vlastní analýzou tří inscenací Batosnění, Moment! a Já, ty a to sleduje specifické rysy divadelního jazyka a možné inscenační strategie. Cílem práce je argumentace ve prospěch svébytnosti divadla pro batolata, které autorka vnímá jako specifickou oblast divadla pro děti a ne jako marketingový tah divadel.
- Výzvy současné české divadelní kritikyEtlíková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-22V úvodních kapitolách této disertace se autorka pokouší zjistit, v jakém stavu se nachází současná česká divadelní kritika a jak by se mohla v blízké budoucnosti vyvinout. Svůj výzkum opírá o více než šestiletou praxi v oblasti divadelní kritiky a o zkušenosti, které získala průzkumem soudobé anglofonní blogosféry zaměřené na psaní o divadle. Na četných ukázkách ze současných i historických divadelních kritik (z českého i zahraničního prostředí) staví vlastní pokus o obecnější divadelně-kritickou koncepci. Vplétá do ní poznatky z oblasti tzv. zkušenostního obratu v humanitních vědách a dotýká se myšlenek dekolonizace. Současně autorka navazuje na tradici české divadelní kritiky s kořeny v estetice Otakara Zicha a v českém strukturalismu. Zdůrazňuje silnou kompatibilitu mezi Zichovou divadelní teorií a teorií znaků Charlese Sanderse Peirce. V závěrečných kapitolách autorka zvažuje, jak by se mohla česká divadelní kritika obohatit o poznatky z oblasti kognitivní a neurokognitivní psychologie. Činí tak s ohledem na závěry, k nimž dospěla v předchozích kapitolách. Doufá, že v budoucnu naváže dalším vlastním výzkum na toto téma. Ráda by povzbudila své kolegy k dalším interdisciplinárním experimentům s nástroji k popisu divadelního představení.