Browsing by referee "JIŘIČKA, Lukáš"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Apologie mistra únikůZupanc Lotker, Sodja(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-27ZUPANC LOTKER, Sodja. Apologie mistra úniků: Proměny metod současného divadla směřující k prostorové dramaturgii. Diplomová práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2017, 226 stránek. Divadelní praxe prošla od poloviny minulého století radikálními změnami: 1) vyprávění se decentralizovalo a fragmentovalo, 2) představení vznikají v nedivadelních prostorech, 3) v představeních se využívají autentické materiály, a 4) probíhá snaha mentálně či fyzicky zaktivovat a zapojit diváka do akce. Hlavním předmětem mé práce je inscenace Apologie mistra úniků (Apology of the Escapologist) maďarského divadelního souboru Krétakör z roku 2009, jež poslouží jako příklad metod, jež využívá prostorová dramaturgie. Představení Apologie mistra úniků provedlo diváky osmi různými prostory, jež měly původně různé funkce (ulice, garáže, industriální prostor, nemocnice, domov důchodců, bazén, kanceláře, náměstí), ale žádné z nich nebylo zamýšleno pro divadelní produkci. Celá akce proběhla v několika vlnách během osmi týdnů od 8. března do 1. května, 2009 v městské části 9 v Budapešti. Představení mělo pět částí, z nichž každá obsahovala části další. Proběhlo na osmi různých místech během osmi týdnů a každá část byla divákům předvedena na jiném místě a v jiný den. Představení bylo koncipováno tak, aby divákům poskytlo různé specifické zážitky. Diváci si z uvedených fragmentů museli sami složit příběh a zároveň byli nuceni fyzicky následovat příběh-akci. Představení věnovali nejen svoji pozornost a energii, ale také čas, který přesahoval jeden večer obvyklého představení. Diváci měli možnost vstupovat do prostoru inscenace. V této práci popisuji současné divadlo jako sdílený prostor, do kterého vstupují diváci. Současná dramaturgie se díky prostorové dramaturgii stává „demokratickým“ systémem bez striktní hierarchie a centra a vytváří možnost nových vztahů mezi divadelními elementy, kde jsou diváci dalším důležitým dramaturgickým prvkem inscenace. Prostorová dramaturgie dále používá autentický materiál (prostor, komunity, diváky) a utváří nové vztahy mezi realitou a fikcí. Inscenace Apologie mistra úniků má silný politický aspekt motivovaný současnou politikou v Maďarsku, a proto se budu věnovat jak politické situaci v Maďarsku, tak i politickým aspektům prostorové dramaturgie. Budu popisovat vytváření pozic a vytváření vztahů vztahování jako hlavní strategie prostorové dramaturgie, které mají silný politický nádech.
- (De)Forming PlacesLópez Rengifo, Israel Antonio(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-25In this thesis the author reflects on the process of creation of (de)forming places; a research project around space, perception and experience that concludes with three performative installations in specific buildings: (de)formation #1:Colloredo-Mansfeld palace, (de)formation #2: the National Library in Prague and (de)formation #3: The New Stage of the National Theater of Prague, Building B. Each installation was devised in a site specific format and served as a snapshot of the research process. The installations were framed as performative, as they allowed the space to perform. Space here, is defined as a mutable entity that changes with any interaction with the people that inhabit it. The project considers the possibility of transformations of the experience of a place by the encounter between the different perceptions of one same place. (De)forming places researches the use of sensory manipulation, as a staging element, using mechanisms of sound, smell and light, that modulates the perceptual set of the audience and therefore the experience of the atmosphere of the place. In this sense the installation is performing with the audience, not only as it is constantly transforming, but also by causing transformation in the audience’s perception; the place performs, not because it changes, but because its change affects the audience. In (de)forming places project, the author states that a shift of perception is a movement in space, while questioning our positioning as spectators. We live in an environment where everything is changing, yet if everything is moving, what does it mean to be here?
- Divadelnost v rituálech původních obyvatel Severní Ameriky.Bejčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Práce popisuje kulturu původních obyvatel Severní Ameriky v zastoupení kmenů Šajeni a Oglala Lakota, se zaměřením na jejich zvyky a obřady, v porovnání s dětskou neziskovou organizací Woodcraft, založenou Ernestem Thompsonem Setonem, které se přírodní národy, a především tato kultura, staly ideálním vzorem a inspirací. V duchu indiánské vesnice se nese i letní táboření Woodcraftu, (Ligy lesní moudrosti), v rámci kterého probíhají obřady postavené na pilířích tradičních kmenů Velkých plání. Práce se zabývá otázkami, do jaké míry jsou divadlem a celý tábor hrou v indiánských kulisách, kde je hranice jejich divadelnosti s opravdovostí a jaký může být jejich přesah do civilního, městského života.
- Jenom jakoGajdoš, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Tato bakalářská práce vychází z autorova setkání se s principy kouzelnických triků a jeho dosavadní divadelní zkušenosti. Srovnává rozdíl mezi iluzí v kouzelnické show a iluzí v divadle. Zároveň ale otevírá otázku jejich propojování a vzájemného využití určitých prvků. První část porovnává tyto dva druhy iluze, a to zejména ve vztahu k divákovu vnímání. Zabývá se také otázkou, zdali může být kouzelnická show divadlem a naopak. Ve druhé části pak vybírá konkrétní iluzionistické triky a popisuje možnosti uplatnění jejich principů v divadle. Jednotlivé příklady pak demonstruje na konkrétních viděných i autorem realizovaných divadelních pracích, převážně pak na jeho absolventské inscenaci Moře klidu.
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Politics of Performativityde la Mare, Bria Caitlin Louise(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-19Politics and Performativity is an exploration of theatre’s ability to act as a tool for socio-political change. The foundations of this text will be laid upon the performance/exhibition Popaganda; the final, thesis project created by a team of students from the Academy of Performing Arts in Prague, opening for three days in September 2018 in an empty building in central Prague. Popaganda was a practical experiment which attempted to decipher which conditions might be necessary for a performative act to transform into a agent of socio-political change. Through considering key theories such as artistic activism, ethical spectacle and cognitive shock alongside the results of Popaganda, this text will aim to outline potential conditions for performativity to impact political change. Politics and Performativity will introduce the work of Popaganda and then consider three key elements of the performance; it’s content acquired through appropriation, the effect on the audience achieved through cognitive shock and its potential to effect change through a /consumer/product relationship. These focused topics will provide an opportunity to consider how Popaganda may have impacted some form of concrete change as well as how these elements may be improved and used in other conditions and situations of performativity.
- Zpřítomnění, otevření a sebekontrola na jevištiBerecková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Práce je koncipována jako reflexe od studia na Janáčkově konzervatoři až po absolventskou inscenaci ADA. Mapuje především práci s emocí na jevišti, jejím otevíráním, spouštěním, uchopováním, vývojem v rámci dramatického oblouku, pociťováním v rámci různých divadelních žánrů a následným uzavíráním emoce. Práce je psána spíše jako osobní výpověď a mapuje osobní tvůrčí vývoj.
- Zvuk jako výrazový prostředek herceŠvédová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-29V první části své absolventské práce reflektuji svoji uměleckou cestu od hereckých počátků, přes studentskou skupinovou divadelní práci, až k postupnému přechodu k samostatné autorské činnosti, kde více vystupuji jako performer a hudebník. V druhé kapitole se zaobírám svoji předchozí hudební a performerskou praxí, která mne připravila na samostatnou tvůrčí práci. V třetí, nejobsáhlejší části, se věnuji svému absolventskému projektu s pracovním názvem Stroj vedoucí. Zabývám se jak technologiemi, které v projektu užívám, historickým vývojem i kontextem, tak otázkami, které mi přicházely do cesty v průběhu tvoření.