Repository logo
Home
  • English
  • Čeština
  • Log In
  • All of DSpace
  • English
  • Čeština
  • Log In
  1. Home
  2. Browse by referee

Browsing by referee "KAHÁNEK, Ivo"

Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
  • Balady Fryderyka Chopina s důrazem na ba ladu As dur Op. 47
    Trauškeová, Anna
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-06-01
    Tato práce pojednává o jedněch z nejznámějších a nejhranějších Chopinových skladeb - jeho čtyřech baladách, přičemž druhá část této práce se zaměřuje především na baladu As dur op. 47. Autorka se v této práci věnuje Chopinovým baladám především po obsahové stránce, jejíž možnou inspiraci hledá v dílech Adama Mickiewicze. O provázanosti literární a hudební složky v baladách se zmiňuje nejprve v širším historickém kontextu, o kterém píše v první kapitole této práce - Balada z hlediska historického. Zde uvádí vývoj této formy od jejích počátků až k novodobému typu, který známe dnes. Ve druhé kapitole - Chopinovy balady z hlediska obsahu - jsou předloženy konkrétní příklady možné literární předlohy přímo u jednotlivých Chopinových balad. Ve třetí kapitole se autorka zabývá podrobným rozborem balady As dur, a to po stránce obsahové, formální i harmonické. Poslední, čtvrtá kapitola je pak věnována zamyšlení nad interpretací tohoto významného Chopinova díla.
  • Beethovenovy klavírní skladby bez opusového čísla
    Haniková, Johanna
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-08
    Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
  • Deset preludií op. 33 Sergeje Bortkiewicze. Analýza a interpretace
    Šohajová, Melanie
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)
    Date of thesis defence: 2021-06-15
    Tato práce slouží k tomu, aby obeznámila čtenáře s cyklem preludií Sergeje Bortkiewicze. U každého preludia předkládá rozbor a také interpretační poznámky. Poznámky vycházejí z rad k interpretaci, které jsem získala v hodinách klavíru s panem profesorem Františkem Malým a také z vlastních zkušeností získaných při jejich nastudování. Součástí je stručný životopis skladatele a notové ukázky v textu.
  • F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazení
    Říhová, Barbora
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)
    Date of thesis defence: 2013-06-07
    Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
  • Francis Poulenc - Klavírní dílo
    Františová, Karolína
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)
    Date of thesis defence: 2016-06-01
    Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
  • Klavírní dílo C. Debussyho se zaměřením na cyklus Estampes - harmonický rozbor, srovnání nahrávek
    Suchánková, Eva
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-06-01
    Tématem této bakalářské práce je hlubší analýza interpretačních problémů klavírního cyklu Rytiny od Clauda Debussyho. Byly k tomu zvoleny tři různé postupy analýzy. Nejprve je čtenář seznámen s historickými okolnostmi vzniku tohoto cyklu a všemi autorovými inspiračními zdroji. Druhým postupem je harmonický rozbor celého cyklu, v němž se snažím postihnout výjimečné rysy každé skladby, upozornit na nejdůležitější hudební myšlenky a tematický materiál charakteristický pro hudební impresionismus, který skladatel v díle použil. Nakonec jsou představeni tři významní klavíristé 20. století a jejich různá interpretace cyklu Rytiny: W. Gieseking, E. Gilels a S. Richter. Jejich interpretace jsou porovnány jak vzájemně, tak s ohledem originální notový text. Takto komplexní pohled na toto klavírní dílo může umožnit hlubší náhled do jeho problematiky a může také posloužit k přesvědčivé interpretaci a lepšímu porozumění Rytin. Bakalářská práce začíná úvodem, pokračuje čtyřmi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna čtyřmi přílohami.
  • Klavírní koncerty Bély Bartóka
    Vrána, Tomáš
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)
    Date of thesis defence: 2018-06-05
    Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
  • Klavírní stylizace v hudbě romantického období
    Dupont, Veronika
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-09-04
    Ke zpracování své magisterské práce nazvané Klavírní stylizace v hudbě romantického období jsem se rozhodla z důvodu svého zaujetí pro tvorbu autorů tohoto období a svého zájmu o interpretační problematiku kompozic, vzniklých ve zmíněném hudebním stylu. Práci jsem rozdělila do tří základních kapitol. V první jsem se snažila přiblížit romantismus obecně jako stylové období. Ve druhé sem se pokusila nastínit jeho skladebné, stylové a stylizační znaky a ve třetí jsem se poté soustředila na určitá díla vybraných autorů, jež jsem dále rozdělila do několika podkapitol podle konkrétních dílčích období, do nichž jejich tvorba spadá. V závěru jsem se pokusila o jakési vysvětlení mého způsobu pracovního pojetí a shrnutí poznatků a cílů, ke kterým má práce a snaha směřovala.
  • Klavírní tria Franze Schuberta
    Škodová, Judita
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-08
    Diplomová práce se zabývá tvorbou Franze Schuberta pro klavírní trio, zejména pak Klavírním triem č. 1 a Klavírním triem č. 2. Pro nastínění dobového kontextu je zde stručně rozpracován autorův životopis a popsány okolnosti vzniku a premiér obou děl. Dále jsou zmíněny specifika interpretace Schubertovy tvorby jak z hlediska hudebně-estetického, tak i z pohledu interpretační praxe (problematika notového zápisu atd.). Zbývající část práce je věnována rozboru obou skladeb včetně ilustračních notových ukázek.
  • Luboš Sluka: Komorní tvorba pro violoncello a klavír se zaměřením na violoncellovou sonátu
    Fialová, Terezie
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)
    Date of thesis defence: 2012-09-04
    Obsahem mojí magisterské ráce je komorní tvorba skladatele Luboše Sluky, ve které se zaměřuji pouze na skladby pro violoncello a klavír. Jedná se o shrnutí všech dosavadně vydaných skladeb, podrobněji se věnuji nejvýznamnějšímu dílu této kategorie, kterým je bezpochyby sonáta pro violoncello a klavír. Po krátkém životopise skladatele Luboše Sluky se zabývám formálním rozborem všech violoncellových skladeb, a následně vývojem sonáty vlastním názorem na její interpretaci. Používám zde nejen svého úsudku, ale také užívám srovnání mezi nahrávkami. V příloze je možno najít mimo jiné kompletní seznam již vydaných Slukových skladeb v nakladatelství Editio Musica Humana a partituru sonáty pro violoncello a klavír.
  • Lyrismus v klavírních miniaturách P. I. Čajkovského
    Marková Stepasjuková, Kristina
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-14
    Cílem této disertační práce je analýza lyrismu v klavírních miniaturách Petra Iljiče Čajkovského. Nastíní obecnou charakteristiku klavírního stylu skladatele a význam klavírních miniatur v jeho tvorbě. Hledáním inspiračních zdrojů a rozborem hudebních prvků systematizuje nejdůležitější znaky lyrismu a skrze interpretační analýzu nahrávek předních českých pianistů utvoří komplexní obraz o významu, stylu a zpracování lyrismu v klavírních miniaturách metodou historického bádání, hudebně – teoretické a interpretační analýzy.
  • Nikolaj Medtner a jeho klavírní tvorba s přihlédnutím k cyklům Skazek
    Sládek, Jakub
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)
    Date of thesis defence: 2019-06-07
    Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Nikolaje Karloviče Medtnera s bližším zaměřením na deset unikátních cyklů skazek, které jsou klíčovou částí skladatelova díla. Hlavním cílem je přiblížit čtenáři osobnost Nikolaje Medtnera jako skladatele a klavíristu, často neprávem opomíjeného a přehlíženého, a zároveň nastínit charakter jeho vlastního osobitého stylu skladby. Práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá skladatelovým životem a historickým kontextem. Druhou tvoří přehled jeho děl, který autor doplňuje svými poznámkami.
  • Přehled koncertantních skladeb pro klavírní trio
    Ochmanová, Kateřina
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)
    Date of thesis defence: 2020-09-08
    Diplomová práce zprostředkovává studentům komorní hry se zaměřením na klavírní trio přehled o literatuře, jejíž vyhledávání by je stálo spoustu času a úsilí. Může sloužit jednak jako bezprostřední rozšíření možnosti výběru repertoáru například k absolventskému vystoupení, ale také obohatit celkový odborný přehled. Zmínění autoři koncertantních skladeb pro klavírní trio a orchestr se rovněž věnovali a věnují kompozici velkého množství komorních skladeb a je možno mezi nimi najít velký výběr klasických klavírních trií. Součástí textu jsou stručné životopisy vybraných žijících autorů, včetně oddílu popisujícího jejich hudební řeč, a autentické rozhovory, které tvoří těžiště práce.
  • Preludia F. Chopina, A. N. Skrjabina a C . Debussyho - srovnání
    Hozman, Denny
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)
    Date of thesis defence: 2015-06-05
    Cílem práce je seznámit čtenáře s cykly preludií F. Chopina, A. N. Skrjabina a C. Debussyho a tyto mezi sebou porovnat. K tomu poslouží 3 srovnávací kritéria: 1.) mimohudební, 2.) hudebně teoretická a 3.) hudebně praktická. Kritéria 2.) a 3.) jsou zkoumána na základě analýzy konkrétních vybraných skladeb z vyklů. Jejich zjištěné společné znaky a rozdíly jsou pak shrnuty na konci každé kapitoly.
  • Sibelius: odkaz finské hudby
    Valentová Handzušová, Bára
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)
    Date of thesis defence: 2017-09-08
    Tato magisterská práce se věnuje životu a dílu nejvýznamnějšího finského skladatele a symfonika Jeana Sibelia. Provede nás jeho životem od mládí až po stáří v Ainole, jeho kompozicemi a odkazem. Okrajově se dozvíme také základní informace o vývoji Finska jako samostatného státu, a o důsledcích historie na celý jeho hudební vývoj, včetně významných hudebních událostí a systému finského hudebního školství.
  • Slavná příjmení mezi ženami - skladatelk ami
    Valentová Handzušová, Bára
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)
    Date of thesis defence: 2015-06-05
    Tato bakalářská práce je věnována ženám slavného příjmení. Zastoupeny jsou zde hlavně tři ženy: Alma Mahlerová, Clara Schumannová a Fanny Mendelssohnová. Práce se snaží přiblížit jejich život, manželské období a poukázat na to, že tvořily svou vlastní hudbu. Protože situace žen v devatenáctém a dvacátém století byla jiná než dnes, často narážely na společenské překážky, které nějakým způsobem bránily jejich vývoji. Přesto ale zanechaly bohatý odkaz a velké životní příběhy.
  • Stěžejní repertoár pro trio klarinet, violoncello a klavír
    Marešová, Michaela
    (Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)
    Date of thesis defence: 2013-06-07
    Název mé práce je Stěžejní repertoár pro trio klarinet, violoncello a klavír. Práce je rozdělena do tří kapitol. První se nazývá Historie a současnost tria klarinet, violoncello a klavír. Má tři samostatné podkapitoly, z nichž první zpracovává stručný historický vývoj všech nástrojů. Druhá podkapitola, zmiňuje repertoárové možnosti pro toto seskupení a poslední třetí podkapitola uvádí tři známé světové stabilní soubory. Druhá kapitola se už věnuje hlavnímu tématu a zabývá se všemi nejhranějšími a stěžejními skladbami. Nejprve je zde uveden vždy krátký životopis skladatele a poté formální rozbor díla. Jsou zde řazena díla v následujícím pořadí: Arcivévoda Rudolf a Trio pro klarinet, violoncello a klavír, Johannes Brahms a Trio a moll op. 114, Max Bruch a 8 kusů op. 83, Vincent d´Indy a Trio B dur op. 29, Anton Eberl a Velké trio op. 36, Michail Ivanovič Glinka a Patetické trio, Emil Hartmann a Serenáda op. 24, Vojtěch Matyáš Jírovec a Trio op. 38, Robert Kahn a Serenáda op. 73 a Alexandr Zemlinsky a Trio d moll op. 3. Poslední kapitola se zaměřuje jen na Trio B dur op. 11 Ludwiga van Beethovena. Ve třech podkapitolách je uveden nejprve jeho stručný životopis, dále informace o vzniku díla, jeho formální rozbor a jako poslední rozbor interpretací dvou vybraných nahrávek.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy