Browsing by referee "KLÍMA, Miloslav"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Divadelní tvorba v původně nedivadelním prostoruVanišová, Apolena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17V této práci se zaměřuji na problematiku divadelní tvorby v původně nedivadelním prostoru. Cílem práce je na příkladě konkrétních projektů popsat vztah mezi prostorem, režijní, scénografickou a výtvarnou složkou díla. V práci mapuji svou tvorbu v původně nedivadelním prostoru a popisuji proces vzniku jednotlivých projektů, které jsem v takovém prostoru realizovala. Na základě zkušeností, které jsem získala během realizace řady inscenací, divadelních instalací a jedné výtvarné instalace, představuji možné umělecké přístupy a pracovní postupy. Podstatou práce je hledání a pojmenování momentů, ve kterých prostor ovlivňuje vznikající projekt, a momentů, ve kterých naopak vznikající projekt ovlivňuje již existující, původně nedivadelní, prostor. Práce poskytuje přehled zkušeností, které jsem nabyla během tvorby v původně nedivadelních prostorech, a představuje možné tvůrčí propojení umělecké a produkční činnosti. Čtenáři zde předkládám řadu možných východisek a předpokladů práce v původně nedivadelním prostoru a upozorňuji na její výhody i úskalí.
- Divadlo jako prostředekVečeríková, Mariana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-02-07Cílem práce Divadlo jako prostředek je zkoumat vliv aktivní divadelní tvorby na osobnost herců i neherců. Tuto problematiku analyzuji především na základě svých zkušeností z Letných divadelních dielní pre deti, kterým se věnuji již tři roky, a svého ročního působení v norském divadelním souboru Stella Polaris. V průběhu práce se také zmiňuji o svých zkušenostech ze studia na DAMU. V této práci se snažím zjistit, v jakých konkrétních směrech může divadelní tvorba osobnost člověka ovlivnit. Věnuji se blíže srovnání mého přístupu v rámci Letných dielní a přístupu Stelly Polaris v oblastech fyzického a intelektuálního přístupu k neherci, v oblasti důvěry a v oblasti spolupráce. Zamýšlím se také nad svým osobnostním rozvojem. Všechny své názory dokládám konkrétními zážitky a zkušenosti z obou projektů.
- Divadlo vs. AdolescentKranich, Dan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-29V diplomové práci Divadlo vs. Adolescent se zabývám problematikou vytváření inscenace pro adolescenty. Toto téma rozebírám v souvislosti se dvěma inscenacemi: Goon: Krvavá pomsta a Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Podrobně popisuji realizaci těchto projektů. Tvůrčí práci ve školním prostředí porovnávám s inscenováním v profesionálním divadle. V práci se také zabývám vztahem současných adolescentů k divadlu a zároveň vztahem divadel k adolescentům. Své teze a myšlenky opírám o praktické zkušenosti nabyté uváděním těchto dvou inscenací.
- Herec a objekt jako rovnocenní partneři (z pohledu režiséra)Maksymov, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-19V této bakalářské práci se autor zabývá reflexí svých čtyř režijních projektů, dvou školních (Růst krystalu a Tisíc tuctů) a dvou mimoškolních (Paprsky slunce a Já jsem Krabat). Na základě těchto konkrétních příkladů uvažuje o možnostech a vnitřních mechanismech loutkového a objektového divadla se zaměřením se na partnerství herce a loutky/objektu. Dále se věnuje analýze a komparaci tvůrčích procesů daných projektů z pohledu režiséra a pokouší se vysledovat, za jakých podmínek vzniká v inscenačním týmu tvůrčí pnutí. Nakonec se vztahuje k výrazným tvůrcům pracujícím s objekty či loutkami, se kterými měl možnost se blíže setkat v rámci workshopu nebo asistence a jejichž tvorbu sleduje.
- Herec a sebereflexe.Böhm, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-02-07Cílem práce je zhodnotit vlastní herecký vývoj a určit milníky, které tento vývoj způsobily, nebo mu dopomohly. Práce mimo jiné reflektuje způsob tvorby jednotlivých inscenací, zejména pak vliv na herecký růst. Výsledkem je vymezení dalšího směřování a nástin dalšího rozvoje.
- Kočovné divadloSpišák, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-02-07Táto práca sa zaoberá možnosťami divadla v súčasnosti. Technickými, spoločenskými, politickými atď. Na základe úvah o týchto možnostiach sa snaží priblížiť k podstate divadla a tým k jeho významu pre súčasnosť.
- LETNÍ PROJEKT DIVADLA CONTINUO Ve sklepěŠišková, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18Diplomová práce Letní projekt divadla Continuo Ve sklepě pojednává o mé zkušenosti na letní dílně pořádané divadlem Continuo a to konkrétně na site specific projektu Ve sklepě. Věnuji se, nejprve formou deníku a poté postupným rozepisováním, jednotlivým přístupům k práci, cvičením a tvorbě představení Ve sklepě. V závěrečné části práce se věnuji vlastní autorské práci Coco.on, která vznikla v rámci školního projektu Sám sobě napospas. Tato tvorba vycházela právě ze zkušeností získaných z letní dílny.
- Mořic Štíflů, Kníže Myškin, Michal Moučka, F.M. Dostojevskij, Frank WedekindMoučka, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-20Ve své diplomové práci popisuji osobní zkušenosti a prožitky sebe jako herce při ztvárnění dvou divadelních postav. Prvním je Moiřic Štíflů z Procitnutí Jara od Franka Wedekinda. Tuto roli jsem nastudoval v divadle Komorní scéna Aréna v Ostravě. Druhou postavou, kterou se zabývám, je kníže Myškin, kterou jsem nazkoušel v divadle Petra Bezruče také v Ostravě. Protože můj život má s těmito dvěma muži mnoho společných rysů, zařadil jsem do této práce i útržky z mého života. V posledních dvou kapitolách jsem uvedl stručná fakta o F. M. Dostojevském a Franku Wedekindovi.
- Narcismus v divadelním prostředíJandáčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-16Bakalářská práce Kateřiny Jandáčkové se zabývá fenomén narcismu a pokusy o nalezení identity v běžném světě, ale především v divadelním prostředí. Tyto problémy se snaží na základě vlastních zkušeností i knižních definic reflektovat u sebe i u lidí, se kterými se setkala. Autorka se zde také vztahuje k problematické otázce, zda divadlo musí být v interakci s dobou. V každé kapitole udává teoretická vymezení, ale i příklady z vlastní osobní i divadelní praxe.
- Od představy k situaciJacques, Nina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Tato práce se zabývá tématem scénického psaní a tím, jakým způsobem se následně taví do výsledného divadelního tvaru. Tedy jak se primární inspirační impulz mění v divadelní situaci či obraz.
- Podoba jevištního hrdiny v moderním divadle.Šulc, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-19V této práci jsem se pokusil definovat a obhájit svůj náhled na hrdinu ve své dosavadní tvorbě. Jako zástupce této tvorby jsem si určil inscenace Cervantesova Důmyslného rytíře Dona Quijota, Tylova Strakonického dudáka, insenaci na motivy Orwellova románu 1984 a Ecova Tajemství růže a svou dramatickou tvorbu zastoupenou zpracováním Ikarovského mýtu a životem Jana Palacha. Ve svých definicích jsem se pak opíral především o antropologické výzkumy Clauda L?vi-Strausse a Davida Lewise-Williamse.
- Pozorovat prázdný prostorPlicková, Karolina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-17Tématem této disertační práce jsou současné podoby autorského neinterpretačního divadla, tedy takového typu divadelní tvorby, který nevychází z předem daného dramatického textu určeného k interpretaci, ale v jehož rámci jsou obsah i forma hledány a utvářeny teprve v průběhu tvůrčího procesu. Zajímá mne typologie textů, s nimiž takové divadlo pracuje, a způsoby, jakými se s texty nakládá. Zaměřuji se na proměny textové roviny v čase divadelní zkoušky, na tvarování textu v čase; téma tedy nahlížím optikou temporality. V první kapitole (Kontext) se věnuji komparaci pojmů autorské neinterpretační divadlo a devised theatre a vymezuji jejich vzájemné rozdíly, které bývají příčinou některých nedorozumění v současném teoretickém i praktickém diskurzu. V druhé kapitole (Text) nahlížím text jako materiál, terén či objekt. Ve třetí kapitole (Čas) se zabývám temporálními otázkami divadelní tvorby. Ve čtvrté kapitole (Proces) provádím reflexi tří tvůrčích procesů, a sice inscenace Jiřího Havelky Ubu se baví (2010), scénické kompozice Jiřího Adámka skončí to ústa (2016) a taneční performance Petry Tejnorové You Are Here (2016). V páté kapitole (Tvar) pak rámcově vymezuji sedm faktorů, které provázejí tvarování textové roviny v procesu neinterpretační divadelní tvorby. Jsou jimi: ikonoklasmus, ghosting, kompozice, situačnost, enumerace, TJing a intuice jako metoda. V závěru navrhuji nový pojem temporální dramaturgie, který odráží hlubší a vědomé zaměření na temporální otázky divadelní tvorby a který by mohl naznačit nové možnosti verbalizace a analýzy některých současných autorských a alternativních divadelních forem.
- Sdílená paměť jako dramaturgické východiskoKlimešová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-19Tato bakalářská práce se zabývá, jakým způsobem může být sdílená paměť inspirací pro autorské divadlo. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část práce nazvaná Sdílená paměť jako dramaturgické východisko zkoumá oblasti vztahu paměti a autorského divadla. Ve druhé části práce se věnuji analýze a reflexi zkoušení bakalářské inscenace Barunka is leaving.
- Spoluutváření divadlaPetrovič, Zoran(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Práce se zabývá fenoménem divadelní události, která se v plné míře rozvine teprve tehdy, když se ve stejném prostoru a čase setkají herec a divák. Zabývá se otázkami, které jejich vzájemnou interakci podmiňují. Závěry se pokouší vyvodit skrze perspektivu divadelního tvůrce a diváka, táže se po smyslu divadelního (spolu)utváření a přitom se opírá jak o praktické zkušenosti, tak o poznatky divadelních praktiků a teoretiků. Pojem divadlo používá v nejširším slova smyslu. Záměrně vychází z různých druhů divadelních provedení. Vychází z poznání, že je divadlo v základě jedno, avšak bezpodmínečně potřebuje oba, jak aktivního herce, tak aktivního diváka.
- Živost impulsůJandáčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-28Kateřina Jandáčková ve své diplomové práci s názvem ŽIVOST IMPULSŮ, o skryté roli náhody a intuice v tvůrčím procesu zkoumá skrze její vlastní divadelní praxi především fenomén intuice, díky kterému je možné zachytit a zafixovat veškeré vnější a vnitřní náhodné impulsy při sběru materiálu a hledání tématu pro připravovanou inscenaci, či při jejím praktickém zkoušení. Každý oddíl nese název jedné ze sedmi inscenací z její dosavadní divadelní praxe, kde autorka reflektuje své tehdejší poznatky a závěry, v neposlední řadě také konkrétní problémy, které musela v kontextu zmíněného tématu řešit. Nakonec nalézá společné praktické i tematické pojítko mezi všemi dosavadními inscenacemi, které se slučuje s jejím společenským postojem.
- Zvuk jako nástroj herceČtvrtník, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18Ve své diplomové práci se zabývám využíváním zvuku v divadle, a to především zvuku, který tvoří herec. Práce se skládá z náhledu do teorie zvuku na divadle, který obsahuje obecnější pohled na problematiku a snaží se formulovat pojmy. Ty posléze využívám v části druhé, kterou je reflexe praktické tvorby, pro níž jsou vybrány tři konkrétní příklady realizovaných inscenací.