Browsing by referee "KRÁLOVÁ, Andrea"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Fragmenty všednosti zkoumané z pohledu scénografie a zvukuFleková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-20Tato práce mapuje přípravu inscenace TAJENKA, jež probíhala od léta 2015 do léta 2016. Téma inscenace vychází z obyčejného života jehož se autorka cítí být součástí. Zamýšlí se nad vnímáním všedností a každodenností a snaží se je zkoumat. Autorka zde uvádí jakým způsobem sbírala materiály k přípravě své první autorské inscenace a popisuje jak z nich posléze vytvářela příběh. Snaží se nabídnout dostatečný vhled do způsobu uvažování nad daným tématem, popisuje jak vyhodnocovala důležitost jednotlivých fragmentů a také jakým způsobem se postavila k práci se zvukaři a režijní složce, jež pro ní byla nová. Práce obsahuje popis všech fází vývoje příběhu, dává nahlédnout i cesty, jež byly neschůdné a zdůvodňuje proč tomu tak bylo. Nabízí vhled do způsobu autorčina myšlení a na závěr je podrobuje rekapitulaci, ve které se snaží odhalit nedostatky a slabiny, kterých se chce při příštích projektech vyvarovat
- Herec a kostýmKrhovják, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-17Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vztahu herce a kostýmu. V první kapitole je uvedena stručná historie vývoje kostýmu a přístupy jeho vytváření. Ve druhé pak funkčnost kostýmu, jeho materiál a možná pomoc herci při tvarování postavy. Závěrečná kapitola pojednává o “převtělení” se do postavy díky kostýmu. Zdrojem jsou především osobní zkušenosti, zážitky a herecká i oděvní praxe. Dále rozhovory s aktivními kostýmními výtvarníky a korespondence s herci.
- Hra jako inspiraceDrdová, Viktorie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Bakalářská diplomová práce, která se zabývá zkoumáním vlivu her a herních principů na (nejen) uměleckou tvorbu člověka. Zamyšlení se nad fenoménem hry a nad tím, jak může být využita v rámci procesu divadelního zkoušení. Práce poskytuje pohled na hru jako na základní hnací sílu lidské tvořivosti a vzájemné komunikace. Zkoumá, jak může časoprostor hry, který stojí mimo běžný život, fungovat jako zdroj motivace a inspirace k umělecké činnosti. Zaměřeno na výtvarnou složku divadla mimo jiné i v divadelní tvorbě specifických skupin (zejména s lidmi s mentálním postižením). Hledání úlohy hry v divadelním procesu skrz analýzu konkrétních uměleckých projektů.
- Ideály krásyRozsnyóová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-15Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať problematiku vnímania ideálov ženskej krásy z hľadiska histórie aj súčasnosti a skúmať, nakoľko je možné zaoberať sa touto témou v divadelnom kontexte, predovšetkým z hľadiska scénografie. Bakalárska práca je členená na dva väčšie textové celky a obrazovú prílohu. Prvá textová časť sa venuje hlavne vysvetleniu pojmu krása, celkovému vnímaniu ženskej krásy podmienenej ideálmi doby a s tým súvisiacej problematike individuality. Práca sa nesnaží o detailný popis všetkých historických období, naopak, v skratke popisuje zaujímavosti z vývoja ženskej starostlivosti o zovňajšok. Druhá časť je zameraná na subjektívnejší pohľad autorky na tému ženskej krásy, a na vlastnej scénografickej práci popisuje realizáciu autorského projektu na túto tému. Na záver práce je priložená obrazová príloha, ktorá ilustruje proces vzniku autorského predstavenia Krása.
- Maska ve výtvarném divadleBrejcha, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-16V této bakalářské práci se budu zabývat využitím masek v autorském výtvarném divadle. Po krátkém úvodu, ve kterém se zaměřím na definicí masky, její vývoj a dělení, budu rozebírat celkem tři vlastní projekty (jeden zrealizovaný, jeden nezrealizovaný a jeden čekající na uvedení v tomto roce). Ve všech těchto projektech budu sledovat zvolený fenomén, použití masky a pokaždé se pokusím aplikovat některé koncepty masky na vlastní tvorbu.
- Obraz, prostor, scénaHubička, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-11-13Disertační práce je věnována fenoménu obrazu ve scénickém prostoru. Obrazy realizované na scéně mají svůj původ ve vnitřních numinózních obrazových vzorcích, rezonujících s tématem konkrétní inscenace. Zvnějšnění vnitřních obsahů na scéně v konkrétních scénických obrazech prochází tvůrčím procesem v charakteristických prostorech. Prostorem paměti – obrazů v nás, prostorem iluzí, prostorem definic a prostorem času. V prostoru paměti se nalézají vnitřní obrazové matrice, pocházející z paměťových vrstev vědomí či individuálního a kolektivního nevědomí. Projevují se jako metaforická sdělení o vnitřním obsahu s emocionálním nábojem, který si nalézá vyjádření ve vizuální formě. Prostor společných iluzí se věnuje tématu iluze jako fenoménu neukotvení v přítomnosti. Nalézáme se v něm spolu s diváky v komunikačním poli a vstupujeme do hry, jejíž pravidla sami tvoříme a jako diváci přijímáme, nebo hry, v níž nevědomě podléháme. Reflexe iluze na scéně přináší redefinici vnitřních obrazových map. Prostor definic je prostorem společných záchytných bodů vizuální komunikace - znaku a symbolu v současné scénografii. Prostor času se zabývá různými formami a vrstvami času v souvislosti s kinetickým scénickým obrazem. Čas, jako událost v prostoru se projevuje v podobě lineární, cyklické, zacyklené, nebo probíhající v několika rovinách. Uvedené prostory ilustrují zhmotnění vnitřního obrazu jako fenoménu, který sám témata otevírá, externalizuje a umožňuje je nahlédnout v nových souvislostech. Proces ilustruji zejména na vlastní scénografické praxi a také na příkladech z jiných oblastí výtvarného umění.
- Okrajové hudební subkultury a s nimi spojená estetika jako výchozí bod pro tvorbu autorského představeníBurdová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16Práce se pokouší nahlédnout na okrajové hudební subkultury, jako na zdroj inspirace potřebné při tvorbě autorské inscenace. Jedním z hlavních zdrojů je metalová subkultura, která se štěpí na další subžánry. Autor staví do centra pozornosti blackmetalovou subkulturu a snaží se podkrýt její možné teatrální prvky. Zabývá se hledáním společných hodnot mezi divadlem a metalovou hudbou a zajímá ho samotné využití hudby, která slouží jako pouhá zvuková kulisa. Při autorské tvorbě se zajímá o výrazové prostředky, které nahradí text. Do popředí je také stavěna metalová estetika, jako východisko pro scénografické uvažování a tvorbu. dále se zabývá interpretací sámské kultury a jejího převedení do divadelního tvaru.
- Pracovní deníkSvobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce. V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury. Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
- Scénografie jako dramaturgie představení EkvipážSléhová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-27V práci mluvím o postupech v představení Ekvipáž, kde jsem použila výtvarnost jako složku komunikace. Tedy scénografie, fungující i jako dramaturgie. Představení pak působí komplexně a práce všech lidí na představení je založená na spolupráci. Výtvarná podoba je tak povýšená na větší význam, než je jen vizuál a promlouvá k divákovi. Kominikace s divákem je velice důležitá a napojení na jeho zkušenost a jazyk se dá prohloubit i přes vizuální složku .
- Tradičné bábkové divadlo na SlovenskuGontková, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-24Diplomová práca sa zaoberá tradičným bábkovým divadlom na území Slovenska, jeho históriou a pretrvávaním tradície v dnešnej dobe. Práca postupne mapuje vývoj bábkového divadla, po jeho výtvarnej i repertoárovej stránke. Približuje vnímanie a postavenie bábkarov v minulosti, a zároveň predstavuje najvýznamnejšie bábkarské rody a ich nasledovníkov. Oboznamuje so základnými charakterovými typmi postáv marionetového i maňuškového divadla. V prípade maňuškového divadla práca poukazuje na vývojové súvislosti vzniku komických postáv v jednotlivých krajinách s rozšírenou tradíciou maňuškového divadla ako Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko, Holandsko, Rusko, Česká a Slovenská republika. Cieľom práce bolo zhrnutie poznatkov o tradičnom divadle a jeho súčasnej podobe na Slovensku a nadviazať na pokusy o oživenie tradície. Práca je rozdelená do dvoch častí, teoretickej a praktickej. Teoretická časť sa skladá z troch kapitol a praktická časť zo štvrtej kapitoly. Prvá kapitola skúma vznik bábky a jej vývoj, druhá kapitola sa zaoberá tradičným marionetovým divadlom a jeho predstaviteľmi, repertoárom a tradičnými postavami. Tretia kapitola je venovaná tradičnému maňuškovému divadlu a podrobnejšie sa zaoberá vývojom v jednotlivých krajinách. Štvrtá kapitola oboznamuje s praktickou časťou, ktorá je výsledkom skúmania tradičného divadla. Uvádza inšpiračné zdroje, textovú predlohu, postup pri vzniku projektu a fotografickú dokumentáciu.
- Využití analogového obrazu v divadleRajnišová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-20V této bakalářské práci se budu zabývat fenoménem analogového obrazu v divadle i jiných uměleckých tvarech. Toto téma se pokusím reflektovat pomocí autorského projektu Chambre of minds, na kterém jsem pracovala uplynulý rok mého studia na DAMU. V úvodu se pokusím osvětlit, co pro mě značí pojem analogový obraz, v první části se zaměřím na fotografii, filmový materiál a vše co s ním souvisí jak v rovině teoretické, tak i technické. Poté tyto pojmy uvedu v kontextu divadla, zaměřím se na inspirační materiály a umělce, kteří se tohoto dotýkají. V praktické části nejdříve nastíním fundamentální myšlenky a specifika uměleckého proudu Art brut, který je v mém projektu úzce provázaný s obrazem a fotomateriálem. Poté vysvětlím základní koncept projektu Chambre of Minds, nadále popíši technologické principy použitých objektů. Poté se budu zabývat celkovým procesem tvorby během dvou uplynulých semestrů a otázkou performance. Posléze nastíním téma fotografie jako nositele idei v divadle, a tuto myšlenku aplikuji na imerzivním divadle Pomezí. Oba tyto projekty porovnám z hlediska využití analogového materiálu a principu fotografie v divadle. Na závěr shrnu všechny dosavadní zkušenosti a pokusím se nastínit výsledek mého bádání v rámci analogového obrazu.
- Zašívat štěstíFleková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-19Obsah této práce mapuje součástky lidového oděvu, které přesahují svými účely pouze funkci praktickou, a jsou povýšeny o různé speciální schopno sti. Jde zejména o součástky svatebního oděvu, pokrývku hlavy a obřadní plachty. Ačkoliv estetiku mají velmi výraznou, jde o ni až druhořadě. Právě z tohoto hlediska se stávají velmi inspirativními pro divadelní tvorbu, ve které se věci s jasným významem s távají estetickými až posléze. Pole celého výzkumu je zaměřeno na území Česka a Slovenska v období mezi 18. 20. stoletím. Tematicky se práce odráží od výzkumu pro závěrečné magisterské představení Proměním se v zajíce se zármutkem a obrovskou opatrností , vybírá si ale pouze jeho zlomek a ten rozšiřuje o další souvislosti. Druhá část práce popisuje tvorbu samotného představení a přibližuje celý proces od sběru materiálu po jeho finální podobu. Představení se zabývá prosbou o změnu, mezní situací a obsahu je silné ženské téma. V závěru je přiložen automatický text vzniklý v rámci procesu zkoušení.