Browsing by referee "KRAJNÝ, Boris"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- Alexander N. Skrjabin: Sonata no. V.Rossa, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Cílem é bakalářské práce je především lépe pochopit a zařadit A. N. Skrjabinovu pátou sonátu do celkového jeho díla. Též více objasnit složitou strukturální a harmonickou stránku skladby a poukázat na možnosti interpretace páté sonáty. Jako prostředek k tomuto cíli jsem především využil odbornou literaturu (viz prameny), dále názory velkých hudebních osobností s kterými jsem toto téma konzultoval a v neposlední řadě též mé vlastní zkušenosti. Myslím, že mým přínosem může být nový dvojí pohled na věc (jak pohled interpreta, tak pohled skladatele), neboť i v mé osobě se kloubí podobně jako u A. Skrjabina osobnost interpreta a skladatele.
- F. Chopin - Sonáta č. 2 b moll, op. 35Valentová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15Tato bakalářská práce se zaměřuje na Chopinovu klavírní Sonátu č. 2 b moll, op.35 a obsahuje dvě kapitoly. V první kapitole je stručně představen skladatelův život, druhá kapitola se věnuje samotné Sonátě č. 2 b moll op. 35 a obsahuje čtyři podkapitoly, které nesou názvy podle označení jednotlivých vět sonáty: 1. věta: Grave – Doppio movimento, 2. věta: Scherzo, 3. věta: Marche funèbre a 4. věta: Finale: Presto. Druhá kapitola se v úvodu věnuje informacím, kde a kdy sonáta vznikla včetně jejího přijetí v hudebním světě. Především se ale zabývá interpretačním rozborem dané skladby.
- Formální a interpretační otázky klavírního kvintetu Césara FranckaCzepa, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Práce provádí detailní analýzu formální struktury a interpretačních aspektů klavírního kvintetu Césara Francka. Je proveden harmonický a formální rozbor dostupných notových materiálů, který je dále konfrontován s několika nahrávkami a autorovou vlastní interpretací díla na základě praktické koncertní zkušenosti.
- Gymnázium a Hudební škola hl.m. Prahy - fenomén českého hudebního školstvíDonovalová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce se zabývá institucí Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy, jakožto fenoménem českého hudebního školství. Kromě historických souvislostí a ideového konceptu školy se snaží přiblížit její specifičnost. Popisuje fungování jak obou původních institucí, tak i školy, která v roce 2012 vznikla jejich spojením. Práce si klade za cíl mimo jiné blíže nastínit studium na instituci z pohledu absolventa. Je doplněna vzpomínkami bývalých studentů, vlastním pohledem autorky na školu a fotografiemi ilustrující školní prostředí. Měla by čtenáři podat komplexní přehled o dané problematice.
- Ilja Hurník a jeho přínos do klavírní pedagogikySkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá slavným českým skladatelem, klavíristou, spisovatelem a pedagogem Iljou Hurníkem, a to zejména jeho pedagogickými a instruktivními klavírními díly a pedagogickými metodami. Obsahuje také výzkum, nakolik jsou jeho instruktivní díla oblíbená a jaké obohacení pedagogům i žákům klavírní hry přinášejí. Po úvodu je čtenáři představen Hurníkův život. Následuje orientační výčet jeho hudebního i slovesného díla. Ke klavírnímu a instruktivnímu dílu jsou přiřazeny kapitoly, které podrobně rozebírají nejvýznamnější zásady jeho klavírní pedagogiky a nejpoužívanější instruktivní díla pro výuku dětí. Poslední část práce se zabývá výzkumem oblíbenosti jeho děl, provedeným formou dotazníku; získaná data jsou zpracována kvantitativně.
- Jan Václav Hugo Voříšek - klavírní díloKlánský, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Tato práce pojednává o široké škále interpretační problematiky klavírního díla Jana Václava Huga Voříška, českého skladatele působícího na počátku devatenáctého století ve Vídni. Práce se snaží se objasnit principy přístupu klavíristy k jeho tvorbě, zabývá se rozdíly v edicích Sonáty op. 20 a nahlíží na jeho dílo i s přihlédnutím k problematice dobové estetiky a jejího dnešního vnímání.
- Klavírní koncert G dur Maurice Ravela.Vlasáková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Abstrakt Tato práce pojednává o Klavírním koncertu G dur Maurice Ravela. Nejprve seznamuje čtenáře s významnými okolnostmi autorova života a poté se zabývá genezí díla a jeho prvními ohlasy. Následuje přehled hlavních inspiračních zdrojů Maurice Ravela, které se odráží v Klavírním koncertu G dur. Na základě analýzy formy, harmonie, klavírní stylizace a poznámek od první interpretky tohoto díla, Marguerite Longové, jsou zde formulovány závěry, podstatné pro získání výchozích interpretačních stanovisek. Ta jsou zde konfrontována s vynikajícími provedeními díla nejprve Marguerite Longovou a poté třemi renomovanými pianisty různých národností (Leonard Bernstein, Boris Krajný a Hélène Grimaud). Práci doplňuje CD dokumentující baskickou lidovou hudbu, jež byla jedním z výchozích inspiračních zdrojů Koncertu G dur a obsahuje také záznam rozebíraných nahrávek výše uvedených pianistů.
- Klavírní preludia A.N. SkrjabinaGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05V této práci jsem se zaměřil na popis klavírních preludií A.N.Skrjabina. Skrjabin napsal během svého života 90 preludií, která spadají do tří tvůrčích období: období rané, období střední a období závěrečné. Rozdílnost jednotlivých období vychází z postupné proměny skladatele-myslitele. Jeho postupně rozvíjející se filozofické myšlenky jsem zpracoval v samostatné kapitole „Skladatel-myslitel“. O vlivu F. Chopina na Skrjabinovu ranou tvorbu pojednávám v kapitole č. 2, kde srovnávám jejich cyklus čtyřiadvaceti preludií. O dalším vývoji, z hlediska harmonie a motivické práce, píši v závěrečné kapitole, kde rozebírám poslední Skrjabinovu kompozici – 5 preludií op. 74. Analýza vybraných klavírních preludií A.N.Skrjabina vychází mj. i z mé koncertní zkušenosti, v čemž spatřuji jeden z hlavních přínosů mé práce.
- Klavírní tvorba Josefa MyslivečkaSkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato magisterská diplomová práce se zabývá Josefem Myslivečkem, českým skladatelem vrcholného klasicismu, ve své době jedním z nejslavnějších, se zaměřením na jeho klavírní dílo. Je určena případným interpretům jeho klavírních skladeb nebo pedagogům, kteří je zadávají svým žákům, a přibližuje charakteristické rysy a klíčové momenty jednotlivých rozebíraných skladeb.
- Martina Maixnerová - pedagog a koncertní umělkyněPelcová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Předmětem této práce je osobnost pianistky a vynikajícího pedagoga Martiny Maixnerové, která díky emigraci upadla v zapomnění. Seznámíme se s jejím životním příběhem , koncertním působením i pedagogickými úspěchy. Dotkneme se i osobnosti výzmaného houslisty Pavla Prantla, který se stal jejím životním partnerem a to jak v osobním, tak i v profesním životě.
- Miroslav LangerSedláčková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Po první kapitole, která shrnuje základní biografické údaje o klavíristovi Miroslavu Langerovi, včetně jeho hudebních kořenů a uměleckém vývoji, následuje kapitola o nejvýraznějších rysech jeho hry a přístupu k tvůrčí umělecké činnosti s doplněním o jeho významná koncertní vystoupení, včetně programů. Závěrečná kapitola se věnuje pedagogické činnosti, která popisuje principy výuky Miroslava Langera a jeho vztah s žáky.
- Moje praxe v klavírním triu, jeho historie a vývojFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato práce není výzkumná, jedná se o soubor postřehů, rad a získaných zkušeností, které jsem posbírala za tři roky naší společné cesty. Popíši náš způsob cvičení a zkoušení. Dotknu se věcí, které by hráč v jakémkoli souboru měl dodržovat. Z mé zkušenosti a zkušenosti kolegů rozeberu slavné i méně známé komorní soutěže a co vás na nich může čekat. Popíšu jeden z našich největších úspěchů, členství v Europien Chamber Music Academy. Výhody, které pro nás tím plynou, nedocenitelné zkušenosti, jež jsme díky tomu získali, a způsob, jak se do této asociace dostat. Dále rozeberu část z našeho repertoáru a rady, které jsme získali z našich zahraničních cest, soutěží, koncertních zkušeností a jiný přístup ke skladbám a studiu samotného, který je v zahraničí běžný.
- Moje seznámení s českou hudbou se zaměřením na klavírní literaturuLin, I-Hsien(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato práce se zabývá mým seznámením s českou klavírní literaturou. První kapitola se věnuje definici pojmu „klavírní literatura“ a vzniku tvorby pro klávesové nástroje. Druhá kapitola mapuje dějiny české klavírní literatury. Třetí a stěžejní kapitola rozebírá české skladatele, jejichž díla interpretuji na svém absolventském koncertě. Shrnuji jejich životní a umělecké osudy a význam pro českou kulturu a vyjadřuji vlastní postoje k jejich tvorbě.
- Ostravská klavírní škola po 2. světové válceKozák, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Práce je rozdělena na čtyři hlavní části. První část obsahuje stručnou obecnou historii ostravského hudebního školství. Druhá se zaměřuje na nejstarší osobnosti klavírní pedagogiky, které v Ostravě působily po druhé světové válce a staly se zakládajícími profesory Vyšší hudebně pedagogické školy. Většina z nich patří také do třetí části, která se zaměřuje na pedagogy Ostravské konzervatoře, kterou však po roce 1959 obohatilo mnoho nových osobností. Čtvrtá část se věnuje pedagogům, kteří působili na Ostravské univerzitě. V závěru práce je uvedena také současná podoba konzervatoře a univerzity.
- Pařížská šestka se zaměřením na klavírní dílo F. PoulencaSinkulová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Stěžejní část této magisterské práce se zabývá historií, charakteristikou tvorby, kompozičního stylu a životy členů pařížské Šestky. Práce obsahuje i stručný rozbor cyklu šesti skladeb L´Album des Six, ve kterém každý autor zkomponoval jednu část. Pozornost je věnována i každému autorovi zvlášť ve vlastní podkapitole. F. Poulencovi a jeho klavírní tvorbě jsem se věnovala o něco více. Jako prohloubení zájmu o jeho kompoziční styl jsem přiložila rozbor jeho klavírního koncertu.
- Srovnání nahrávek Goldbergových variací v podání Glenna Goulda Glenn Gould jako interpret Goldbergových variací, srovnání nahrávek z let 1955 a 1981Znamenáčková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Tato bakalářská práce se věnuje dvěma nahrávkám Goldbergových variací, které za svoji interpretační kariéru nahrál kanadský klavírista Glenn Gould. Tyto nahrávky srovnává a na základě srovnání vyvozuje závěry nejen o rozdílech mezi nimi, ale i o směřování a tvůrčím vývoji interpreta v průběhu dvaceti šesti let kariéry.
- Stěžejní klavírní díla a transkripce Ferruccia BusonihoKorbelová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Diplomová práce se zabývá osobností Ferruccia Busoniho. První část je zaměřena na jeho život, druhá část je souhrn jeho klavírních děl a třetí část se zaobírá rozborem třemi významnými díly - Ciaccona, Klavírní koncert a Klavierübung.
- Vzestup klavírního umění v Číně.Tian, Haochen(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Tato práce je zaměřená hlavně na vznik, vývoj a charakteristiku klavírního umění v Číně. Klavírní umění jakožto jeden z druhů umění existuje v Číně pouze přibližně jedno století, ale jeho vývoj byl ve skutečnosti komplikovaný. Autor sám rozděluje celý proces vývoje klavírního umění v Číně na čtyři důležitá období. Pojednává o období od prvního kontaktu klavírního umění s Čínou - podle Evropanů vzdálenou a neznámou - až do období dnešní zdánlivé prosperity. Práce se nevyhýbá ani zvláštní citlivé době kulturní revoluce, ale politických událostí se dotýká jenom okrajově.
- Ženy u klavíruOchmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03Bakalářská práce Ženy u klavíru má čtenáři poskytnout přehled o vývoji pozice žen ve společnosti, umožnit stručně nahlédnout do životních osudů vybraných významných klavírních interpretek minulosti i současnosti s těžištěm v osobních svědectvích a podnítit k úvaze nad individuálními kvalitami, které mohou ženy do umění vnést v dnešní uniformující době.