Browsing by referee "Krajný, Boris"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- B. Martinů - klavírní dílo - Sonáta pro klavírMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14V bakalářské práci na téma Bohuslav Martinů - klavírní dílo - Klavírní sonáta se budu zabývat z malé části skladatelovým životem, větší prostor hodlám věnovat komentářům nejhranějších, nejvýznamnějších sólových skladeb a nejvíce prostoru dostane autorova nejvýznamnější klavírní skladba - Sonáta pro klavír č. 1 z roku 1954. Také se budu zabývat problémem tzv. autentického provedení a pokusím se vysvětlit, co v mém pojetí znamená v uvozovkách psaná pravdivá, nebo ideální interpretace.
- Bakalářský koncert Ladislava Doležela: Bohuslav Martinů - Fantasie a ToccataDoležel, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-04
- Bedřich Smetana - České tance - polkyYoshimura, Yuka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Vybrala jsem si téma České tance od Bedřicha Smetany. Přestože je Smetana známý jako operní skladatel, zkomponoval také mnoho skladeb pro klavír. Zaujalo mě, že Čech Bedřich Smetana ukázal ve své hudbě české národní tance. Zvolila jsem si I. řadu českých tanců, kterou tvoří čtyři polky fis moll, a moll, F dur, B dur. Ty jsem podrobně rozebrala a zjistila jsem, že dohromady vytvářejí cyklus.
- Bohuslav Martinů: Klavírní díloDoležel, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11V této práci jsem se pokusil popsat klavírní dílo Bohuslava Martinů, se zaměřením na jednu z vrcholných skladeb jeho odkazu - Fantazii a Toccatu. V úvodu se zmiňuji o své motivaci k psaní této práce. První kapitola pojednává stručně o životě a díle Bohuslava Martinů. Druhá kapitola je zaměřena na vývoj klavírní tvorby v průběhu celého života Martinů. Snažil jsem se zde poukázat na šíři a různorodost jeho tvorby pro klavír. Třetí kapitola uvádí klavírní skladby v přehledném soupisu, řazené podle roku vzniku a čísla Halbreichova katalogu. Nejprve je zde stručný úvod, a poté soupis skladeb rozdělený na skladby z mládí a skladby zralé, tj. skladby vzniklé od počátku pařížského období. Čtvrtou kapitolu tvoří soupis děl koncertantních. Pátá kapitola uvádí přehled skladeb pro dva klavíry. Šestá kapitola rozšiřuje přehled tvorby pro klávesové nástroje o skladby pro cemballo a pro varhany. V následující sedmé kapitole se zabývám stěžejními díly a rozebírám okolnosti vztahující se k jejich vzniku. Osmá kapitola je zaměřena na konkrétní skladbu - Fantazii a Toccatu. Uvádím zde okolnosti jejího vzniku, poznámku o dedikantovi skladby - Rudolfu Firkušném, a rozbor skladby. Devátá kapitola je dopněním k osmé a poukazuje na kompozice, které doprovázely vznik Fantazie a Toccaty. V závěru píši o významu díla Bohuslava Martinů a důležitosti porozumění jeho tvorbě.
- Carl Czerny a jeho klavírní dílo s přihlédnutím k jeho instruktivní literatuřeValčová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Tato bakalářská práce je zaměřena na významného vídeňského skladatele, pedagoga a klavíristu s ryze českými kořeny, Carla Czerného. Práce se zabývá osobností Carla Czerného zejména z hlediska jeho metodického zaměření. Tato práce předkládá můj pohled na Carla Czerného, kterého považuji za jednoho z nejvýznamějších autorů klavírní instruktivní literatury 19. století. V práci je k nalezení stručná biografie Carla Czerného, jeho pedagogický význam v souvislosti s jeho nejúspěšnějšími žáky, dále stručná charakteristika jeho klavírních škol a samozřejmě přehled dalších významných autorů klavírních škol v souvislosti s pojmem etuda, jež byli Czerného současníci. Na konci práce přikládám katalogy sestavené z Czerného klavírní tvorby, z jeho instruktivní literatury a dále soupis děl pro čtyř-,šesti- a osmiruční hru.
- Jan Ladislav Dusík - klavírní díloKapr, Robert(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11Jan Ladislav Dusík jako styčná osobnost mezi klasicismem a romantismem. Stručná charakteristika hudby v období klasicismu, tři základní období, význačné osobnosti. Pohled do dějin klavíru: rozdíly v uplatnění cembala a klavichordu, hybridní nástroje, Bartolomeo Cristofori a první kladívkové klavíry, vídeňská a anglická mechanika. Vídeňská a londýnská klavírní škola, rozdíly v přístupu k technice hry. Pojednání o Janu Ladislavu Dusíkovi a jeho přínosu světové klavírní literatuře i interpretační praxi. Dusík jako klavírní pedagog. Romantizující prvky v jeho klavírních skladbách (zkoumané z hlediska melodie, metrorytmické stavby, harmonie, formy a klavírní stylizace) dokumentované na příkladech a porovnávané s díly Ludwiga van Beethovena a pozdějších autorů.
- Klavír v tvorbě Césara FranckaVolková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14Tato magisterská diplomová práce pojednává o klavírní tvorbě Césara Francka. Je rozdělena do šesti kapitol. Po krátkém úvodu, kde autorka zdůvodnuje volbu tématu, následuje kapitola, která je věnována životu a osobnosti tohoto skladatele. Další tři kapitoly se již podrobněji zabývají jednotlivými klavírními díly, a to nejprve skladbami pro sólový klavír, poté skladbami pro klavír a orchestr a nakonec komorními díly s klavírem. Největší pozornost je zaměřena na Symfonické variace pro klavír a orchestr a Sonátu A dur pro klavír a housle. Za závěrem, který je stručným shrnutím celé práce, je umístěn ještě katalog všech Franckových skladeb (díla s klavírem jsou zvýrazněna) a seznam použité literatury.
- Klavírní dílo Klementa SlavickéhoKasík, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-14Klement Slavický je čelným představitelem české skladatelské generace 20. stol. Jeho tvorba zasahuje do oblasti orchestrální (4 symfonietty, Rapsodie atd.), vokální (písně, sbory), komorní a sólové. Tato práce se zabývá jeho klavírním dílem, které obsahuje skladby koncertního i instruktivního charakteru. Základem jsou analýzy skladebného stylu, postihují vývoj a charakteristiku jeho hudební řeči. Slavického dílo je silně expresívní, s důrazem na virtuózní uchopení nástroje. Vyrůstá z moravského folklóru, je inspirováno Janáčkem, příbuzné Bartókovi, Prokofjevovi a v posledním období Messiaenovi. Slavický byl za komunistického režimu silně diskriminován,
- Klavírní tvorba B. Lyatošinského se zaměřením na jeho preludiaIvanenko, Olena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Tato práce je zaměřena na zkoumání klavírní hudby a svéráznosti tvorby ukrajinského skladatele první poloviny 20. století Borise Ljatošinského, který je zakladatelem ukrajinské národní skladatelské tradice. Zároveň je analýzou rysů hudební dramaturgie, stylu, charakteristických rysů cyklů klavírních preludií op. 38, op. 38 bis, op. 44 a prozkoumáním jejich interpretačních aspektů. Součástí této práce je: seznámení v plném rozsahu s teoretickou hudební literaturou, věnovanou klavírnímu dědictví B. Ljatošinského; zkoumání cyklů preludií v kontextu tvorby skladatele; hledání rysů osobního stylu na příkladech klavírních preludií; vyznačení principů individuálního přehodnocení žánru preludia a komplexní ozřejmění interpretačních problémů v těchto cyklech. Práce může být využívána v předmětu Dějiny a literatura klavíru, v koncertní a pedagogické praxi studentů klavírního oddělení.
- Klavírní tvorba inspirovaná literárním dílem Williama ShakespearaBudínská, Šárka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11Tato práce s názvem "Klavírní tvorba inspirovaná literárním dílem Williama Shakespeara" se zaměřuje na dvě nejvýznamnější klavírní díla s touto tématikou - Klavírní suitu z baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva a Skicu ke scéně Shakespearově - Macbeth a čarodějnice Bedřicha Smetany. V jejich rozboru v rámci této práce jsem se zejména snažila nahlédnout rovinu jejich vzájemných hudebních a literárně-dramatických souvislostí.
- KoncertNedorostová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06
- Lucie Valčová: Bakalářský koncertValčová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Michal Mašek - magisterský koncertMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Michal Monoszon Bakalářský koncertMonoszon, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2009-06-04
- Mimohudební inspirační zdroje klavírní tvorby Roberta SchumannaBartoš, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06Tato magisterská diplomová práce poodhaluje vliv mimohudebních inspirací (zejména literárních) na klavírní tvorbu Roberta Schumanna. První kapitola je věnována nedůležitějším momentům Schumannova života. Druhá kapitola se věnuje Schumannově literární činnosti a závěrečné dvě kapitoly pak přibližují dvě osobnosti světové literatury- Jeana Paula Richtera a E.T.A.Hoffmanna, jejichž díla zásadně ovlivnila Schumannovy názory a hudbu.
- Olena Ivanenko - magisterský koncertIvanenko, Olena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- POZDNÍ OBDOBÍ, KLAVÍRNÍ SONÁTY LUDWIGA VAN BEETHOVENAMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-04V magisterské práci s názvem POZDNÍ OBDOBÍ, KLAVÍRNÍ SONÁTY LUDWIGA VAN BEETHOVENA, jsem se zaměřil na období skladatelova života, kdy psal své poslední klavírní sonáty. Snažil jsem se podat pohled na toto období v souvislostech. V souvislostech s vývojem nástroje, doby, a zejména pak poukázat na jeho myšlenkové pochody a stavy duše, které zaznamenal do hudby jako nikdo jiný. Zabývám se také otázkou, proč právě klavír byl tak důležitý nástroj v životě tolika skladatelů, proč právě jemu je věnováno tolik literatury, proč má tak výjimečné postavení. Zmiňuji nejvýznamnější interprety, nesrovnávám je však mezi se sebou, ale snažím se poukázat na rozdíly jejich verzí provedení cyklů. Na závěr dávám do souvislosti pohled na celý cyklus, jako na jedno veliké dílo.
- Přehled klavírního díla Sergeje Rachmaninova, jeho tématika a psychologické aspektyTimoščuk, Roman(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14Předložená práce nabízí přehled klavírního díla ruského skladatele Sergeje Rachmaninova a pohled na tématiku a emocionální obsah jeho tvorby z hlediska jeho osobních prožitků.