Browsing by referee "Kudláčková, Jana"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Autenticita a herecká stylizaceMaroušková, Hana Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-14Ve své magisterské práci se zaměřuji především na hledání charakteru herecké postavy. Ukazuji na dvou rozdílných hereckých příležitostech, které jsem v divadle DISK měla ? Marie v Moli?rově Tartuffovi a Karolína v Horváthově Kazimírovi a Karolíně ?, že přístupů a prostředků k hledání konečného tvaru je mnoho a že nikdy nelze se stoprocentní jistotou dopředu říct, jaký se kdy použije.
- Bratři Karamazovi. Inscenace v DiskuŠpinar, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-19Má diplomová práce nese název BRATŘI (KARAMAZOVI) ? INSCENACE V DISKu, ve které, jak už titul napovídá, popisuji přípravy a realizaci inscenace podle románu Bratři Karamazovi spisovatele F. M. Dostojevského ve školním divadle DISK. V úvodní kapitole se věnuji samotnému F. M. Dostojevskému, snažím se poodhalit jeho složité osobnostní rysy, a popisuji nejrůznější životní zvraty a zlomová data, která jej výrazným způsobem formovala a celkově tak ovlivňovala jeho tvorbu. V kapitole druhé, která se jmenuje ČETBA ROMÁNU A JEHO REFLEXE, odkrývám svůj čtenářský zážitek z románu Bratři Karamazovi, rozebírám jeho spletitý děj a poukazuji na formální i obsahovou specifičnost tvorby tohoto autora. Odpovídám zde také na otázku, proč se Dostojevskij stále a opakovaně dramatizuje a inscenuje na divadle. Třetí kapitola je nazvána PRÁCE NA DRAMATIZACI, a zabývám se v ní svými postřehy, úvahami a pracovními postupy během psaní dramatizace Bratři (Karamazovi). V poslední kapitole s titulem PRÁCE NA INSCENACI líčím konkrétní přípravu a celý proces zkoušení inscenace Bratři (Karamazovi) v divadle DISK. Detailně rozebírám scénografii, popisuji kostýmy, scénickou hudbu a narážím na herecké problémy, které vyvstávají v souvislosti se zkoušením Dostojevského. Kromě informací o inscenaci a fotografií z představení je k práci přiložen i samotný text dramatizace Bratři (Karamazovi).
- Čechovovy Tři sestry a jejich současná generační reflexeBárta, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-19Bakalářská práce Čechovovy Tři sestry a jejich současná generační percepce (Možnosti a úskalí interpretace textu) vychází z dramaturgické analýzy hry Antona Pavloviče Čechova a dále zkoumá možností jeho současného inscenování. Text dramatu konfrontuje se dvěma nyní uváděnými inscenacemi a všímá si jejich podobné tendence k aktualizaci dramatu do doby nedávné normalizační minulosti.
- Divadelní etikaBeretová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-01-15Ve své diplomové práci jsem se snažila postihnout téma etiky v divadle. Nejde o vědeckou práci, spíše o osobní pohled na dané téma. Zabývám se pojmy ctností, neřestí, svobody a svobodné volby, smyslu povolání, zodpovědnosti. Pokusila jsem se obecná témata doplnit o mé vlastní zkušenosti, které jsem získala na škole a v divadle. Práce by se dala považovat za osobní zpověď člověka, pro něhož jsou etické otázky podstatnou součástí života.
- Dramatik Woody AllenŠotek, Milan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-25V první kapitole autor seznamuje s podstatou a historií americké stand-up comedy, jejímž významným představitelem byl v 60. letech právě Woody Allen. Modifikací klubových výstupů do dramatického textu se zabývá druhá kapitola, a to na příkladu Allenova broadwayského hitu Nepijte vodu. Také na další úspěšné hře, Zahraj to znovu, Same, autor vysvětluje, proč v Allenově dramatice přikládá větší význam minulosti stand-up komika než zkušenosti filmového režiséra. Třetí kapitola patří střetu americké a evropské kultury v díle Woodyho Allena. Autor ho dokládá na kafkovské travestii Smrt. V závěrečné kapitole nejprve zasazuje aktovku Central Park West do kontextu Allenovy tvorby 90. let, aby se poté věnoval reflexi vlastní dramaturgické spolupráce na její jevištní realizaci.
- Epická látka jako inspirace divadelního dílaNováková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2001-09-19Bakalářská práce Marie Novákové Epická látka jako inspirace dramatického díla se zabývá problémem transformace epického v dramatické a popisuje rozdíl mezi dramatizací a adaptací. Reflektuje proces tvorby scénáře a dramaturgickou spolupráci na inscenaci Krabat, legenda o čarodějově učni.
- H. Kleist: Katynka Heilbronská. Kostým jako objekt v dramatickém prostoru.Valevská, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-20Práce se zabývá principy fungování kostýmu v dramatickém prostředí. Praktická část přináší celkovou kostýmní koncepci pro představení Katynka z Heilbronnu do myšleného prostoru divadla Archa. Teoretická část hledá souvislosti mezi kostýmem jako objektem a paralelními tendencemi v umění hmotné kultury ale i v jiných odvětvích. Práce se v těchto souvislostech vyjadřuje k arte povera, akční scénografii, přenesení imaginace, scénickému objektu a fetiši.
- Herecké techniky a přístupy v akademickém i profesionálním životě herceOrozovič, Igor(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-26Autor se ve své práci podrobně věnuje hereckým technikám a metodám výchovy herce, se kterými se setkal během studií i na prknech profesionálních divadel. Popisuje jednotlivá cvičení a postupy, srovnává je a snaží se vyvodit obecně platné principy pro kvalitní hereckou práci a vývoj. Opírá se při tom o společný teoretický základ těchto metod, který položil Michail Čechov. Paralelně s tematikou herecké techniky se autor zabývá možnostmi herecké tvorby v kontextu různých divadelních stylů a přístupů: realistického - iluzivního, zcizovaného (inscenace Svatá země), stylizovaného (inscenace Oidipus). Červenou nití práce je téma přístupu k herci z pozice pedagoga či režiséra a jejich vliv na herce jako na samostatnou tvůrčí bytost.
- HERECTVÍ V ČINOHŘE, MUZIKÁLU, FILMU A TV SERIÁLUBadinková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-16Jelikož již během studia jsem měla možnost vyzkoušet si práci jak ve školních činoherních inscenacích, tak v muzikálu, filmu a televizním seriálu, rozhodla jsem se věnovat svou práci právě společným a naopak rozdílným přístupům k herecké tvorbě. Nejedná se tedy o práci ve smyslu teoretické studie, nýbrž subjektivní úvahu nad daným tématem.
- Historizace a aktualizace jako dva protichůdné přístupy k inscenování klasické dramatiky v současném divadleOndruch, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-25Centrum této práce spočívá v pojmu velké klasické činoherní divadlo (neboli velká činohra). To je chápáno jako mluvené divadlo postavené na výrazně estetizovaném dramatickém textu, básnickém dramatu, které se dotýká hlubších společenských problémů, hodnot a vůbec celkového světonázoru člověka. Divadlo je zde tak pojímáno jako společenská, morální a vzdělávací platforma. Tato práce se jednak snaží fenomén velké činohry pojmenovat, a jednak chce zkoumat možnosti, jak dramatické texty velké činohry inscenovat v současném moderním divadle. Při scénování klasického dramatického textu se totiž střetávají odlišné konvence - konvence scénování v době vzniku textu a konvence scénování v současném divadle. Z toho vyplývá, že každá inscenace velké činohry je nutně adaptací. Vždy se jedná o pokus oživit, teď a tady, obsahové kvality dramatického textu. Způsob jakým adaptujeme klasický text velké činohry může být dvojí. Posílíme-li mýtickou hodnotu dramatu (interpretace z hlediska kosmu), adaptujeme text historizačním principem. Zatímco přeneseme-li text do současné aktuální společenské situace, postupujeme v adaptaci principem aktualizačním. První část této práce se snaží výše uvedené skutečnosti popsat. Druhá část tyto poznatky aplikuje na konkrétním praktickém případu inscenování českého dramatického textu velké činohry. Charakterizace adaptace Hippodamie Jaroslava Vrchlického mimo jiné dokazuje, že ač přistupujeme ke scénování dramatického textu velké činohry z historizačního hlediska a tedy z hlediska věčnosti, dotýkáme se zároveň jistým způsobem i současných problémů. Historizace a aktualizace se tak ukáží jako dvě strany jedné mince.
- Klady a zápory mé praxeČerný, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-26Cílem této práce je popsání těch nejdůležitějších zkušeností, které ovlivnily mé dosavadní působení u divadla i mimo něj. Je to ohlédnutí za deseti lety mé praxe. Většina této diplomové práce předkládá můj pohled na muzikál, na cvičení a techniky, které mě dopomohly k dosažení lepších výsledků. Zmiňuji zde praxi v Disku, kde se spíše než rozborům jednotlivých inscenací věnuji okolnostem, které určovaly jejich vývoj a výsledný tvar. V kapitolách o černém a zájezdovém divadle zmiňuji asi nejvíce záporů ze své praxe a to především neprofesionalitu, se kterou jsem se setkal.Rád bych zdůraznil, že všechny postřehy a zkušenosti zde popsané, vychází čistě z mých vlastních zkušeností a názorů, se kterými nemusí každý čtenář souhlasit. Jejich neomylnost tedy není nevyvratitelná, ale pro mou budoucí praxi je v každém případě nepostradatelná
- Literární předloha, scénář, divadelní text, dramatická situaceKolečko, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-15Tato diplomová práce se zabývá posledním vývojem psaní pro divadlo, především pak změnami dramatické struktury v souvislosti s nástupem divadelní ?scenáristiky.? Právě rozlišení dramat a scénářů je velmi důležitým momentem pro úvahy nad směřováním současné divadelní hry v této práci. Práce se na současné psaní pro divadlo dívá ze tří základních hledisek. Prvním z nich je vymezení současného stavu v kontextu historického vývoje, druhým pak úvahy nad hrou jakožto složkou divadelního představení a nakonec třetím způsobem, kterým se práce snaží problematiku zpracovat, je současná hra v současné kultuře či společnosti. Výsledky práce by měly být spíše dramaturgického charakteru, ale napsaná je z pozice divadelního autora nikoli dramaturga. Kromě příslušné literatury jsou důležitým zdrojem úvah v této práci také osobní autorské zkušenosti, dále pak rezidenční pobyt autora v Royal Court Theatre v Londýně a s ním spojené setkání s mnoha zahraničními autory.
- Prozaický text, jeho dramatizace a jeho inscenováníOlšovský, Lumír(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-25Ve své bakalářské práci porovnávám pět dramatických textů, které vycházejí ze stejné předlohy: novely Carmen, kterou napsal francouzský prozaik Prosper Mérimée. V počáteční kapitole zmiňuji stručný životopis autora i okolnosti zrodu samotné novely. Následuje odstavec o vzniku(genezi?) opery Carmen Georgese Bizeta, která zásadním způsobem přispěla k tomu, že se příběh o této cikánské svůdnici stal světoznámým. Dále uvádím, které další autory příběh inspiroval k dramatizaci nebo adaptaci (balet, film, muzikál).Předmětem následujícího porovnání jsou: libreto opery Carmen (autoři Henri Meilhac a Ludovic Halévy), divadelní hra Carmen (autor Gustav Skála), libreto muzikálu Carmen/Viva Amor! (autoři zpracování příběhu Egon Kulhánek, Adam Novák, book Norman Allen, lyrics Jack Murphy), text bakalářské inscenace Carmencita (autorka Tereza Ludvíková) a moje vlastní dramatizace Don José!, která je k práci přiložena.Zabývám se zde stavbou díla, charakteristikou postav, použitými motivy a dramatickou situací textu v konfrontaci s jeho literární předlohou. Zkoumám mechanismus přerodu literárního textu v text dramatický a zásadní rozdíly dílčích stavebních prvků díla: věta ? replika, informace ? akce, osoba ? postava.V závěru popisuji vlastní postup při tvorbě přiložené dramatizace.
- Slovo v dramatickém textu Josefa Topola (Konec Masopustu ) a Jáchyma Topola (Cesta do Bugulmy)Frydrychová, Magdalena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-19Začátek práce vymezuje hledisko zkoumání her Josefa Topola Konec masopustu a Jáchyma Topola Cesta do Bugulmy, které je určeno především specifickým postavením dramaturga, který je situován mezi text jako součást literatury a jeviště. Stěžejní část práce tvoří rozbor jednotlivých obrazů obou her z hlediska děje (času, prostoru a faktických údajů) a pojmenování všech jejich primárních témat a motivů. Zvláštní kapitola je věnována dvěma jazykovým a významovým rovinám hry Konec masopustu, hledání tematické rovnice mezi oběma dramatickými texty a srovnání jejich odlišných jazykových struktur. V závěru nabízí práce krátké nahlédnutí do problematiky krize slova, kterou oba texty svébytným uměleckým způsobem reflektují.
- Téma postavy a herecké prostředky, král v Calderonovi a postavy během studiaHorák, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-18Na počátku této práce byla spousta dojmů, inspiračních zdrojů a myšlenek, které jsem si přál zaznamenat a podělit se o ně. Vycházím ze školy nabitý čerstvými zkušenostmi a diplomová práce je pro mě příležitostí, aspoň částečně zhodnotit své působení na DAMU, ohlédnout se, připomenout si určité momenty, porovnat a pojmenovat si ony zkušenosti, které jsou zatím uloženy v mé paměti spíše v podobě dojmů a pocitů. Chronologicky budu procházet jednotlivými etapami mého studia, popisovat svou práci na svěřených úkolech s ohledem na herecké prostředky a témata postav. Občas se zastavím, tu nad novou myšlenkou, tu nad překážkou, se kterou jsem se potýkal. "Jdu se vám teď vyzpovídat" - To jsou první verše krále Basilia, mé absolventské role. Nechť má diplomová práce není ničím jiným.
- TEXT A INSCENACE,Eliášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-22Práce zaznamenává dramaturgickou přípravu a následnou režijně ? dramaturgickou koncepci inscenace Baal. V úvodní části Helena Eliášová reflektuje fázi dramaturgického výběru textu k bakalářské inscenaci. V druhé části se zaměřuje na vznik hry a jeho dobový kontext. V části třetí se věnuje komparaci jednotlivých textových podob Brechtova Baala. Čtvrtá část práce je vlastní dramaturgická analýza obsahující rozbor z hlediska příběhu, stavby dramatické situace, způsobu vytváření postav, práce s časem a prostorem. V závěru této části se autorka zabývá problémy vyplývajícími ze specifičnosti expresionistického textu. Pátá část obsahuje samotnou režijně - dramaturgickou koncepci inscenace zahrnující interpretaci jednotlivých postav, analýzu akcentovaných motivů a komentář k inscenační úpravě textu. V závěru Eliášová zmiňuje úlohu scénografie při dotváření celkové koncepce.
- Vnější a vnitřní herecká technikaŠtulc, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-16Svou práci jsem se rozhodl věnovat vnitřní a vnější herecké technice, motivacím a prostředkům, pomocí kterých může herec pracovat a tvořit. Herectví je jednoduché a složité zároveň. Jednoduché ve výsledném dojmu, kterým herec na diváka působí. Cesta k němu je ovšem složitá. Herec musí zvládnout řadu dílčích disciplín, techniku dechu, mluvy, pohybu, rozvíjení fantazie a zároveň použít sebeuvědomování svého osobního citového a duševního života. A vnímat a zaznamenávat pro případné použití, jak jedna složka ovlivňuje druhou. Obecné uvažování nad touhle problematikou jsem spojil s vlastními zkušenostmi získanými při školní herecké práci a tvorbě.
- Žena v situaci - Nora, Maryša a Mladá ženaŠpíglová, Aneta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Bakalářská práce Žena v situaci se zabývá srovnáním tří významných divadelních her: Nože ve slepicích Davida Harrowera, Domeček pro panenky Henrika Ibsena a Maryša Aloise a Viléma Mrštíků. Zaměřuje se zejména na osud hlavních ženských postav těchto her; na dramatickou situaci, ve které se ocitají. Základním nástrojem srovnávání a zkoumání jednotlivých her je dramaturgický rozbor. Autor se pokouší v každé z uvedených her postihnout stěžejní situace pro vývoj hrdinky a především pojmenovat základní dramatickou situaci. Získané poznatky se následně snaží zobecnit, poukázat na archetypálnost dramatických situací, a dokázat tak na univerzální platnost zvolených textů.