Browsing by referee "MAKONJ, Karel"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Alternativa na KALD.Vydarený, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-27Diplomová práce na téma Alternativa na KALD reflektuje osobní zkušenosti a postřehy z průběhu studia na DAMU. K tomu účelu je vybráno několik důležitých momentů, zejména inscenace v divadle Disk. Text je rozdělen do jednotlivých kapitol, z čehož každá je samostatnou úvahou na dané téma.
- Co to znamená být na začátku II.Šimek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-23V této diplomové práci se pomocí zpětné analýzy procesu vzniku dvou vlastních autorských inscenací GoG a LONELiNESS & STUFF snažím popsat základní způsoby a předpoklady pro vlastní autorskou práci bez scénáře, kdy na počátku stojí pouze téma nebo literární předloha (která je chápána spíše jako hlavní inspirační zdroj). Tyto způsoby a předpoklady nazývám Začátek, což je slovo, které je nejlépe jednoslovně popisuje, což je také důvodem, proč se celá práce jmenuje Co to znamená být na začátku II. Tento název by měl symbolizovat moje neustále hledání dalších a sofistikovanějších způsobů práce na vzniku autorského inscenace. Celá práce začíná kapitolou Východiska, což je soubor toho nejdůležitějšího z mého studia na Katedře alternativního a loutkového divadla. Kapitola je rozdělena do podkapitol podle pedagogů, kteří se obměňovali ve vedení hlavního předmětu Herecká tvorba. V každé podkapitole jsem se snažil zachytit to, jakým způsobem vybrané osobnosti ovlivnily moji vlastní autorskou práci. Následují kapitoly GoG a LONELiNESS & STUFF, které popisují moji vlastní práci na konkrétních příkladech z procesu vzniku obou inscenací. V obou kapitolách popisuji vlastní „nové“ postupy a zkušenosti. Dávám do vzájemného kontextu procesy obou představen a popisuji vzájemné rozdíly. Snažím se také hledat propojení mezi podkapitolami z kapitoly východiska s konkrétními příklady z vlastní autorské práce. Celá práce končí kapitolou Co to znamená být na začátku, kde shrnuji a zobecňuji problémy, se kterými jsme se museli v rámci naší autorské práce vypořádat, a stanovuji požadavky pro vskutku kreativní proces vzniku autorské inscenace. V závěru celou práci hodnotím jako ohlédnutí za vlastními zkušenostmi. Dále stanovuji pravidla - z mého pohledu ideálního způsobu práce, a definování diváka jako rovnocenného spoluautora divadelního představení. Nicméně tento ideální způsob práce v podstatě neexistuje, protože pointou je zušlechťování vlastní schopnosti se neustále přizpůsobovat a měnit, jednat intuitivně.
- Divadelní vrstvení.Dušková, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-27Diplomová práce s názvem Divadelní vrstvení je pokusem reflektovat jednotlivé momenty v procesu přípravy divadelní inscenace, které mohou ovlivnit interpretaci textu předlohy. Autorka se v ní zabývá především využíváním textu, obrazu a hudby v divadelní práci, která se pohybuje na pomezí divadla interpretačního a neinterpretačního. K analýze přitom využívá zkušenosti z vlastní režijně-dramaturgické praxe v průběhu studia na DAMU.
- Hrací plocha jako zdroj divadlaErbes, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Tato bakalářská práce se zabývá aktivizací diváka. První část zkoumá otázku naladění divákova vnímání na základě návodů a básní. Druhá část se zabývá participací založenou na rekonstrukci válečných konfliktů. Třetí část se věnuje participaci bez vytváření rolí. Práce vychází z autorových projektů, ke kterým hledá paralely nejen z oblasti divadla, zkoumá různé koncepty zapojení diváka do vzniku díla, rozpouštění hranice mezi autorem a recipientem.
- Inscenovanie SarajevaGonda, Peter(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-16Bakalárska práca sa zaoberá procesom vzniku bakalárského predstavenia Sarajevo. Predstavenie tématicky vychádza z udalostí vojny v bývalej Juhoslávií a špecificky sa venuje situácií obliehania Sarajeva. Predstavenie formálne súvisí s inscenáciou Endgame, vytvorenou v 4-tom semestri štúdia réžie-dramaturgie KALD DAMU. V prvej časti práci sa autor venuje vzniku a koncepcíí textu Endgame a následnému inscenačnému procesu, a rôznym problémom a ich riešeniam počas celého trvania práce na predstavení. V druhej časti sa autor venuje vzniku predstavenia Sarajevo. Autor sa v záverečnej diskusíí pokúsi zhrnúť svoje náhľady na prostriedky použité v oboch predstaveniach.
- Já herec, já člověk.Josephová, Anne-Françoise(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-18Diplomová práce zkoumá paralely mezi hereckou průpravou a každodenním životem. První část zpracovává jednotlivé domény v širším pojetí (vnímavost, dech, hlas, pohyb), v druhá část je zaměřená na konkrétnější pole, a sice pole divadelní improvizace. Práce pojmenovává předpoklady kreativního přístupu k tvorbě, jež napomáhají živému a naplňujícímu procesu. Na základě myšlenky, že běžný život je výsledkem tvorby právě jako umělecké dílo, pak reflektuje tyto předpoklady a jejich dopad v oblasti každodenního jednání a přístupu k životu vůbec.
- Kočovné divadlo včera a dnesTěšínská, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce pojednává o činoherním kočovném divadle v českých zemích od poloviny 19. století do současnosti. Zároveň v ní srovnávám zkušenosti vybraných původních kočovných společností s mými zkušenostmi z realizace projektu ?Putování?, dvouměsíčního kočování českými kraji v létě 2012. Cílem práce je zamyšlení, v čem může být dnešní kočovnictví podobné a v čem odlišné od původních kočovacích aktivit.
- Nezávislé loutkové divadlo po roce 1989Vašíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-13Předmětem této diplomové práce je reflexe nezávislého loutkového divadla pro dospělé po roce 1989. Popisuji v ní ?nástup? fenoménu nezávislých skupin, jeho kořeny a specifika. Zabývám se též reflexí inscenací, které mě ? v takto vymezeném prostoru ? nejvíce zaujaly a inspirovaly. V druhé části práce reflektuji svoji vlastní tvorbu v rámci nezávislého divadla a zkoumám, jak se v ní projevily vlivy popsané v první části.
- Potenciál loutkového divadla pro dospělé reflexe české divadelní scény na počátku 21. stoletíPodrazil, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-13Hlavním tématem této diplomové práce je loutkové divadlo. Sleduje se v ní historický vývoj loutky a její pozice na evropském kontinentu v průběhu posledních více než 150 let. Tyto informace jsou obohaceny i o poznatky mimoevropské , např. z oblasti Japonska a Indonésie. Autor se zabývá samotným původem loutky, její funkcí, dělením, herectvím s loutkou, možnostmi loutky a jejím významem na jevišti. Stejně tak je předmětem zkoumání samotný význam divadla pro člověka. Dále se v této práci hledají rozdílnosti mezi divadlem hereckým (neloutkovým) a loutkovým. V neposlední řadě autor zkoumá jak se liší dětský divák od dospělého a jaký je aktuální stav loutkového divadla pro dospělé na české divadelní scéně.
- Rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé na základě vlastních zkušenostíValenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-23Diplomová práce se zabývá rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé, popisuje a analyzuje je pomocí dvou autorských loutkových inscenací Batosnění a Sólo Matches. Teoretická část krátce shrnuje poznatky o psychickém vývoji dítěte, uvádí příklady současných loutkových scén v České republice a hovoří o fenoménu zvaném Theatre for the Very Young, tedy divadlo pro nejmladší. Praktická část staví proti sobě inscenaci Batosnění, jakožto zástupce tvorby pro děti a to i již zmiňované tvorby pro děti do tří let, a Sólo Matches jako projekt určený primárně dospělým divákům. Na základě práce na těchto inscenacích prezentuje zkušenosti a poznatky spjaté s jejich přípravou a získané následným uváděním. Součástí diplomové práce jsou fotografie a DVD se záznamy z představení.
- Svět animacíCikán, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-19Tato bakalářská práce je teoretické shrnutí příprav, postupů a procesu na zrealizovaném školním projektu, který byl zadaný na volném tématu v předmětu Animace. Má poukázat na možnosti, které se objevují při přípravách inscenace. Zároveň detailně popisuje jaké to je, když chcete napsat svůj vlastní scénář podle počítačové hry a využít potenciál na interakcích s diváky. Částečné ovlivnění děje ze strany diváků je hlavním bodem, ze kterého jsem vycházel. Popisuji zde, i jak moc pro mě byla důležitá práce se zvukem a střihem. V závěru poukazuji na chyby a nedostatky, které se během výstupu objevily a ze kterých budu do budoucna vycházet při dokončování tohoto projektu.
- Utřít si nos židlí.Krupa, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-24Práce reflektuje a porovnává studium činoherního herectví na střední umělecké škole se studiem herectví v alternativních formách na Akademii múzických umění. Dále si klade za cíl pojmenovat vlastním smýšlením o divadle osobní přístup k tvorbě a praxi. Snaží se také na základě nabytých zkušeností sledovat dvousměrnou cestu mezi tradicí a experimentem. Dochází k zjištění, že funkčnost a komunikace díla stojí daleko před vnímáním jeho estetiky, která je a bude vždy z podstaty převážně individuální.
- Vnímání prostoru - dimenze pohledovosti.Vondruška, Prokop(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-20Práce pojednává o vnímání prostoru, jak divadelního, tak veřejného. Snaží se najít způsob, jak s vnímáním prostoru pracovat a jak prostor oživit pomocí aktivátorů. Dále vysvětluje pojem pohledovost a jaký je vliv pohledovosti na práci s prostorem. Vše vysvětluje na zpětných reflexích projektů, které vznikly během studia v letech 2010-2013. Práce je rozdělena do sedmi částí. V první části je vysvětlen cíl práce a její podněty. Druhá část objasňuje myšlenkové postupy vedoucí k vnímání prostoru. Třetí část popisuje vývoj úvah k aktivátoru. Čtvrtá část popisuje výrobu, aplikaci a transformaci aktivátoru. Pátá část se zabývá vnímáním divadelního prostoru a pohledovostí. Šestá část shrnuje mé poznatky. Sedmá obsahuje použité zdroje.
- Vyšehrátky aneb hra-umění-vzděláváníPlíhalová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-14Program VyšeHrátky v produkci studia Damúza, se už sedm let věnuje tvorbě kvalitního zábavně-edukačního programu pro školy a rodiny s dětmi. Do této chvíle však jejich snahy nebyly nikde teoreticky podloženy, zaznamenány a publikovány. Tato práce se zabývá teoriemi, ze kterých VyšeHrátky čerpají inspiraci, podává návod k tvorbě divadelní bojovky - těžiště VyšeHrátkovského programu a reflektuje sedmiletou tvorbu VyšeHrátek, především jich festivalovou aktivitu. Tato práce by měla sloužit každému, kdo hledá inspiraci pro tvorbu kvalitní zábavy pro děti, nebo využívá divadelních principů k výchově a vzdělávání.