Browsing by referee "MALÝ, František"
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- Být korepetitoremGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Text této práce je shrnutím toho, co všechno dělá korepetitor, jak rozmanitá je jeho práce a proč ji lze považovat za uměleckou a naplňující. Díky přehledné struktuře si může čtenář vybrat, zda si přečte práci celou nebo jen tu kapitolu, která se ho v blízké budoucnosti bude týkat a nemá třeba s tímto klavírním oborem moc zkušeností. Závěr práce je formou tří rozhovorů, ve kterých je zřetelně patrný rozdíl v očekávání různých nástrojových skupin a pěveckých tříd. Díky zkušenostem, které jsou nezbytnou součástí tohoto textu, možná až jeho hlavním přínosem, práce balancuje mezi objektivitou a nutnou dávkou subjektivních poznámek a pohledů.
- Camille Sanint-Saens: Karneval zvířat. Pohled interpreta na díloRůžička, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Tato práce detailně rozebírá skladbu od francouzského skladatele Camille Saint-Saënse - Karneval zvířat. Pozornost je zaměřena zejména na interpretační stránku díla z pohledu klavíristy. Dále je dílo rozebráno po formové stránce. Práce obsahuje také krátký životopis autora a využití díla v umění a kultuře.
- Elementární hudební nauka pro klavíristyHolcová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Magisterská práce na téma „Elementární hudební nauka pro klavíristy“ se zabývá výukou základů hudební teorie pro žáky nejnižších ročníků ZUŠ, zejména PHV a prvního ročníku se zaměřením na pianisty. Hlavním cílem je vytvořit co nejpřitažlivější a zároveň nejefektivnější systém výuky základních teoretických poznatků, pojmů a jejich uvedení do praxe. Největší důraz je kladen na rychlou a kvalitní výuku not. Práce se snaží stavět na principu hry a využívá přirozenou dětskou tendenci objevovat vše nové a vypořádat se kreativně s problémy, které se jim postaví do cesty. Mezi další využívané principy patří zejména názornost postavená do souvislosti s osobní zkušeností dítěte a také s principem emocionálnosti, který – jak známo – pomáhá lepšímu zapamatování probírané látky. Všechny teoretické poznatky jsou uváděny do jednotné soustavy a vztahy mezi nimi tvoří často jednolitý ekosystém tak, aby se teorie dávala od začátku do bezprostřední souvislosti s praxí. Metodologicky stojí práce na principu komparace často užívaných publikací, metodik, odborných materiálů či ústně předávaných zkušeností starších učitelů s vlastními poznatky autorky této práce. Množství ilustrací (z nichž většinu tvoří autorkou inspirované originální kresby) zde není doplňkem, nýbrž v mnoha případech jádrem práce, k nimž jsou dopsány texty jako vysvětlivky či návod na jejich využití v praxi. Nechybí ani bohatý poznámkový aparát a množství odkazů na literaturu i prameny. Práce se dělí na dvě základní kapitoly: Zápis času v hudbě a Učíme se noty. Jim podřazeny jsou dílčí podkapitoly, které se zaobírají jednotlivými užšími tématy. Za účelem začlenění do kontextu existující literatury oboru je na konci zařazen nejen seznam literatury ale také podrobný soupis použitých obrázků. Typickým čtenářem práce by měl být pedagog hudební nauky nebo i hlavního oboru klavír, který může tento text využít jako doplněk ostatních moderních metodik či zdroj nových nápadů, použitelných přímo ve výukové praxi.
- Ida Kelarová - přínos a význam pro romsk ou hudební kulturuKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03Tato práce popisuje život osobnosti Idy Kelarové a zachycuje část její celoživotní činnosti. Není zcela možné zachytit všechny důležité momenty, které paní Kelarová učinila. Proto se zaměřím na okamžiky, při kterých jsem mohl sám přihlížet či být jejich součástí. Je pro mne velkou ctí psát svou práci právě o paní Kelarové, a to proto, že jsem měl tu čest s ní spolupracovat. Velká část této práce pochází z osobních setkání a zážitků.
- Ilona Štěpánová Kurzová - pedagog a interpretŠkrobánek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významné osobnosti české klavírní pedagogiky Iloně Štěpánové-Kurzové a měla by dát čtenáři představu o významnosti odkazu této pianistky. Kromě stručného nastínění jejího života a koncertní dráhy je jejím cílem také zachycení Ilony Štěpánové po stránce lidské a jejího přístupu k žákům a výuce obecně. Práce se věnuje také jejímu dílu Klavírní technika a popisuje v čem byla kniha ve své době přelomová a jaké je její využití v dnešní praxi. K dokreslení obrazu o významnosti Ilony Štěpánové se čtenář dočte také pár informací o jejích nejvýznamnějších žácích.
- Inspirační zdroje v díle Sergeje RachmaninovaStepasjuková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato bakalářská práce je analýzou inspiračních zdrojů a vlivů vybraného díla Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova se zaměřením na klavírní, komorní a orchestrální skladby. Obsahuje stručný životopis autora, zabývá se charakteristikou jednotlivých vybraných děl a jejich stručným rozborem. Díla jsou rozdělena do kapitol podle příslušných, volně vybraných inspiračních zdrojů.
- Interpretační tradice a analýza skladby ”Pan” od Vítězslava NovákaBrizhaneva, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Cílem této diplomové práce je všestranná a zevrubná analýza programové Básně v tonéch Vítězslava Nováka „Pan“ opus 43. Tato práce současně představuje perlu českého klavírního repertoáru. Jen málo klavíristů zařazovalo toto dílo do svých programů pro jeho délku trvání a technickou obtížnost. Přesto by, díky svéráznosti, bohatosti harmonických a melodických zdrojů i kvalitě propracovanosti detailů, klavírní hudba Vítězslava Nováka zasloužila mnohem častějšího provedení v koncertních sálech. Autorka se opírala hlavně o české tištěné zdroje, například monografie a sborníky statí o Novákovi, jeho biografické poznámky a pokusila se tak nashromáždit do jednoho celku informace o vzniku myšlenek „Pana“, historii jeho tvorby a o úspěšných interpretech tohoto jedinečného cyklu. Jako cenný materiál pro srovnávací analýzu různých interpretací posloužily nahrávky Františka Maxiána, Františka Raucha, Martina Vojtíška, Margaret Fingerhut a nahrávka Orchestru slovenské filharmonie pod řízením Zdeňka Bíleka. Pro tuto práci autorka použila i vlastní pozorování, které získala během studia a interpretace „Pana“ a představila analýzu formy celého díla.
- J. Iršai - Přehled života a dílaStráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Diplomová práca J. Iršai – Prehľad života a diela obsahuje 6 kapitol. V prvej sme hovorili o živote J. Iršaia v Rusku, poukázali sme aj na negatívny vplyv sovietskeho režimu na život umelcov. V druhej kapitole sme hovorili o J. Iršaiovi už po jeho emigrácií na Slovensko. Tretia kapitola sa celá venovala tvorbe J. Iršaia, štvrtá len jeho cyklu Listy Ofodurovi. Piata kapitola je venovaná klavírnej tvorbe J. Iršaia. V šiestej kapitole sme robili rozbor vybranej tvorby J. Iršaia – a to klavírnych skladieb Tasaufi a druhú klavírnu sonátu Sny môjho detstva. Poslednú kapitolu sme venovali problémom, ktorým musia súčasní autori čeliť.
- Klavírní dílo S. Rachmaninova se zaměřením na cyklus Moments Musicaux.Švehláková, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-06Tato práce pojednává o skladateli Sergeji Vasiljeviči Rachmaninovi. Obsahuje stručný životopis a soupis jeho klavírního díla. Hlavní část práce je zaměřena na klavírní cyklus Moments musicaux, který se skládá ze šesti skladeb. Je zde uveden formální rozbor díla, doporučení ke hře cyklu a možnosti jeho nácviku. Závěrečná část práce je věnována nahrávkám cyklu. Obsahuje seznam interpretů, kteří dílo nahráli a srovnání tří vybraných nahrávek: Alaina Lefévra, Victora Ryabchikova a Nikolaie Luganského. O každém z nich jsou též uvedeny základní informace.
- Klavírní dílo Viktora KalabiseKollert, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03Viktor Kalabis (1923 - 2006) je jedním z nejvýznamnějších českých skladatelů dvacátého století. Jeho klavírní tvorba je svým značným rozsahem výjimečná mezi tvorbou jeho vrstevníků (dva klavírní koncerty s orchestrem, tři klavírní sonáty a šest dalších sólových skladeb). Většina děl je zachycena na zvukových nosičích a vydána tiskem. V práci jsem se zabýval osobností skladatele, charakteristikou jeho hudební řeči, vyjadřování se prostřednictvím klavíru. Tento nástroj mu byl nejbližší a svěřil mu často nejvnitřnější citovou výpověď. Měl jsem za cíl prozkoumat dílo Viktora Kalabise z pohledu interpreta, vývoj hudebního vyjadřování skladatele, využití možností nástroje, nové přístupy a postupy. Chtěl jsem podnítit zájem pianistů o pozoruhodné kvality klavírního díla tohoto skladatele. Vystoupil jsem na významných akcích s jeho kompozicemi, z recitálu věnovaného výročí V. Kalabise byla pořízena rozhlasová nahrávka a CD. Základní metodou mi byla hudební analýza. Kromě formy, harmonické a rytmické složky, jsem si všímal klavírní faktury, využití zvukových a barevných možností nástroje; v koncertantní tvorbě navíc role klavíru, jeho pozice vůči orchestru. Kalabis nebyl výbojným novátorem a nepřijal ani metodu dodekafonické práce, nicméně ji studoval a přijal některé principy. Prošel obdobím neoklasické práce a také inspirací folklórem. Vychází z tradiční harmonie, obohacuje ji o sekundy a septimy, dostává se k bitonalitě i v částech skladeb k atonalitě. Používá volné i tradiční formy. Novátorství se projevuje v osobité zvukovosti, v osobitém spojení nástrojů, v dramaturgickém naplnění obsahu skladby. Zaměřoval pozornost ke sdělnosti a přístupnosti pro posluchače, aniž by se snažil podbízet. Vytvořil vlastní jazyk neromantické syntézy.
- Klavírní koncerty S. ProkofjevaAl-Ashhabová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato magisterská práce se zabývá klavírními koncerty Sergeje Prokofjeva. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce. Poukazuje nejen na krásu a nadčasovost těchto skladeb, ale i na okolnosti vzniku Prokofjevových klavírních koncertů. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol - každá kapitola zahrnuje jeden klavírní koncert. Na začátek práce navíc připojuji stručný životopis skladatele pro lepší orientaci čtenáře v daném tématu.
- Klavírní tvorba Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato diplomová práce na téma Klavírní tvorba Adama Skoumala důkladně rozebírá tvorbu českého soudobého skladatele. Seznamuje jednak s okolnostmi vzniku děl, které jsou spojeny s autorovým životopisem, dále zkoumá díla jak z hlediska harmonického, tak i formálního. Účelem této práce je vyvodit charakteristické rysy spojující klavírní tvorbu Adama Skoumala. Skladby rozebírané v této práci jsou Variace na lidovou píseň, Romantické kusy, Klavírní koncert, Etudy pro klavír, Corsaresca, Kejklíř, tvorba pro děti a částečně i komorní tvorba se zastoupením klavíru.
- Nahrávky kompletního klavírního díla Bedřicha Smetany v interpretaci českých pianistůHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Práce popisuje interpretační pojetí klavírního díla Bedřicha Smetany v podání Věry Řepkové, Jana Novotného a Ivana Klánského, kteří v průběhu dvacátého století natočili jeho kompletní dílo. Interpretační analýza se zaměřuje na pojmenování rozdílů komplexního pojetí v stěžejní a nejhranější skladbách.
- Olivier Messiaen - Symfonie Turangalîla (pro klavír, Martenotovy vlny a orchestr)Vrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato diplomová práce se zabývá jedním z největších milníků hudební tvorby 20. století - Symfonií Turangalîla Oliviera Messiaena. První polovina studie se zabývá životem skladatele a jeho hudebním stylem. Druhá se pak již věnuje kompletní analýze symfonie, přičemž každé části je věnována jedna kapitola. Sólový klavír je jednou z nejdůležitějších součástí díla. Jakožto klavírista, který měl možnost part nastudovat, se na něj při rozboru zaměřuji hlouběji. Vycházím z originálního, skladatelem revidovaného klavírního výtahu z roku 1990, stejně jako z orchestrální partitury. Ke konci připojuji chronologický seznam Messiaenova kompletního díla a přehled nejvýznamnějších nahrávek této symfonie.
- Oskar Nedbal: Klavírní dílo a komorní skladby s klavíremBrabcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce se zabývá klavírním a komorním dílem Oskara Nedbala. V první kapitole je popsán skladatelův život, s přihlédnutím k zásadním uměleckým pozicím, které ve svém životě zastával. Jednotlivé podkapitoly se zabývají studiem na konzervatoři, členstvím v Českém kvartetu a dirigentskou činností. Druhá kapitola se věnuje interpretačnímu rozboru Nedbalovy klavírní tvorby a obsahuje výčet všech klavírních děl. Zvláštní pozornost je zde věnována Variacím na téma Antonína Dvořáka op. 1. Třetí kapitola se zabývá komorními skladbami s průvodem klavíru. Největší pozornost je v této kapitole věnována zejména Sonátě h moll pro housle a klavír op. 9, která patří mezi Nedbalovy nejcennější komorní skladby.
- Osobnost Leopolda Godowského se zaměřením na skladatelskou tvorbu pro klavír, rozbor vybraných částí Jávské suityŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Leopold Godowsky, významná osobnost ?zlaté éry klavíru? v XIX. století se do dějin zapsal především jako klavírní virtuoz a inovátor na poli klavírní techniky a fyziologické stránky klavírní interpretace. Poněkud opomíjena je jeho skladatelská tvorba, která je z většiny zaměřena na klavír a ve které zúročil všchny své poznatky a zkušenosti, které nabyl jako klavírista a pedagog. Tato práce má za cíl seznámit čtenáře s osobností Leopolda Godowského a jeho přínosem do hudebních dějin se zřetelem na jeho originální skladatelskou tvorbu pro klavír. Součástí této práce je rozbor čtyř částí Javské suity, který autorovi pomáhá v definici kompozičního stylu a vlastních tvůrčích prostředků.
- Osobnost Pierre-Laurenta Aimarda a jeho vliv na poválečnou klavírní interpretaciŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato práce je zaměřena na osobnost Pierre-Laurenta Aimarda - pianisty na vrcholu své mezinárodní kariéry, který patří mezi nejvýznamnější klavírní osobnosti druhé poloviny dvacátého století a je úzce spjat se skladately evropské poválečné avantgardy. Cílem práce je zmapovat jeho umělecký život, přínos jeho myšlenek a názorů pro klavírního interpreta a také přínos jeho úzké spolupráce s předními skladateli poválečného období. Práce je doplňena o analýzu a komparaci jeho vybraných nahrávek skladeb Gyorgy Ligetiho, na jejichž přípravě s ním osobně spolupracoval.
- Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W.A. MozartaLangerová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Diplomová práce na téma „Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W. A. Mozarta“ obsahuje souhrn všemožných aspektů, které mohou různými způsoby ovlivňovat použití pedálu při interpretaci klasicistní klavírní hudby, zejména pak tvorby W. A. Mozarta. Vycházejíc z protichůdných tezí o tom, zda je správné či nikoli používat při takové interpretaci pedál, hledá autorka argumenty hrající ve prospěch i neprospěch obou tvrzení, aby pak v závěru dovodila určitá pravidla, která mohou posloužit jako návod při pedalizaci hudby napsané zejména v poslední třetině 18. století. Tato práce je určena především klavíristům, ale i všem ostatním, kteří se zajímají o hudbu W. A. Mozarta i dalších klasicistních skladatelů a jimž není lhostejné, jak je tato interpretována.
- Pochopení skladby z hlediska její struktury a styluRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Práce se věnuje analýze první řady cyklu Po zarostlém chodníčku od Leoše Janáčka. Práce obsahuje stručný životopis a popis hudebního vývoje skladatele, analýzu jednotlivých skladeb z první řady cyklu Po zarostlém chodníčku, srovnání jednotlivých edic s autorizovaným opisem a interpretační analýzu nahrávek skladeb z cyklu.
- Proměny Chopinovy mezinárodní klavírní s outěže ve VaršavěKołatek, Beata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Cílem bakalářské práce bylo představení historie, vývoje a dnešní podoby Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě. Úvod práce se zabývá pojmem Chopinovy tradice a oblastmi, které jsou skladatelovou tvorbou ovlivněny. Hlavní část práce se věnuje vzniku soutěže a jejímu zakladateli, společnostem, které akci organizovaly a průběhu od prvních ročníků až po současnost. Pozornost je věnována termínům konání jednotlivých ročníků, počtu účastníků, státům, ze kterých přijeli, složení poroty a cenám, které kdy byly uděleny. U každého ročníku je také uveden program každého kola, který museli soutěžící přednést. Závěr práce se zabývá českou stopou na soutěži a podrobnými výsledky, kterých čeští klavíristé dosáhli. Příloha obsahuje kompletní výsledky všech ročníků a ukázky propagačních materiálů Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě.