Browsing by referee "MATOUŠEK, Bohuslav"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Aram Chačaturjan - koncert pro housle a orchestrMichalová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07Tato diplomová práce se zabývá houslovou tvorbou Arama Chačaturjana. Práci jsem rozdělila do šesti kapitol. V první kapitole uvádím životopis a průřez tvorbou Arama Chačaturjana. Následujících dvě kapitoly se zabývají rozborem Koncertu pro housle a orchestr d moll a porovnáváním jeho interpretací. Ve zbylých kapitolách pak stručně rozebírám i další díla pro housle – Sonátu pro housle a klavír, Tanec pro housle a klavír, Píseň – poem, Nocturno a Koncertní rapsodii pro housle a orchestr.
- Gidon Kremer - Profil interpretaSommerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-05Gidon Kremer patří k nejvýznamnějším houslistům nejen své generace. Během více než čtyřicet let trvající kariéry si vybudoval pozici uznávané umělecké osobnosti, která osobitým a neotřelým způsobem interpretuje díla klasického repertoáru a zároveň objevuje pro publikum díla soudobých autorů. G. Kremer má pozoruhodný životopis umělce pocházejícího ze Sovětského svazu, odkud odešel při hledání umělecké svobody na Západ. Tato práce se snaží zmapovat jeho neobvyklé životní cesty, od dětství v lotyšské Rize, přes studia u Davida Oistracha a mezinárodní úspěchy až po odchod z Východního bloku a následný život v emigraci. Nastíněn je široký záběr jeho uměleckých aktivit, mj. spolupráce s jeho ensemblem Kremerata Baltica, a dlouhodobý zájem o soudobou hudbu. Pozornost je věnována také jeho pojetí Bachových sonát a partit pro sólové housle. V neposlední řadě se tato práce pokouší zprostředkovat alespoň střípky jeho zajímavých uměleckých názorů.
- Houslové koncerty J. Sibelia a B. Bartóka č. 2 v podání J. Sterna, G. Shahama a V. MullovéAl-Ashhab, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato diplomová práce je zaměřena na porovnání stylů hry tří houslistů světového významu – Isaaca Sterna, Gila Shahama a Viktorie Mullové. Této komparace je dosaženo pomocí zevrubné analýzy interpretace dvou vybraných houslových koncertů rozdílné hudební povahy. Z jednotlivých detailů provedení vyvodíme celkovou charakteristiku pojetí houslového umění u jednotlivých interpretů. Práce je rozdělena do tří kapitol. První se zabývá stručnými životopisy dotyčných skladatelů i interpretů. Tématem druhé kapitoly je porovnání konkrétních interpretací houslového koncertu Jeana Sibelia, třetí srovnává provedení Bartókova druhého houslového koncertu.
- Jiří Fišer - houslista a pedagogBoková, Jenovefa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významném českém profesorovi Jiřím Fišerovi. V první kapitole se věnuje obecné teorii o pedagogice. Druhá kapitola pojednává o samotném Jiřím Fišerovi, jeho životě, hudebních zkušenostech a jeho pedagogické praxi a třetí kapitola o jeho studentech - Olze Šroubkové a Janu Mráčkovi.
- Julia Fischer - osobnost a interpretační profilChrastilová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Julia Fischer je dnes právem označována jako přední světová houslová interpretka. Ve svém mladém věku má za sebou vystoupení na všech významných světových pódiích, spolupráci s řadou věhlasných dirigentů a špičkových muzikantů. V současné době se Fischer intenzivně věnuje kromě nabitého koncertního programu také pedagogické činnosti, hře na klavír na profesionální úrovni a komorní hře-především prostřednictvím kvartetu. Zároveň je Julia manželkou a matkou dvou dětí. V této práci bych se ráda věnovala mimo doby jejích studijních let také všem dalším jmenovaným aspektům hudebního života.
- Orchestr Národního divadlaVovsová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Magisterská práce se zaměřuje na Národní divadlo v Praze od jeho znovuotevření v roce 1883 do současnosti, tedy do sezony 2011/2012. Seznamuje s jeho orchestrem a významnými hudebními osobnostmi, s jeho dirigenty a členy a upozorňuje na významné body v tomto období. Prvních 10 kapitol mapuje postupně jednotlivé historické éry a tvorbu významných hudebních osobností, které v ND působily. 11. kapitola se soustředí na současný stav v divadle a jeho vedení . 12.kapitola je velmi rozsáhlá a obsahuje dva rozhovory.
- Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslíPetříková, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Diplomová práce Pavel Haas: Komorní tvorba s využitím houslí se zabývá jeho třemi smyčcovými kvartety v kontextu skladatelova života. Hodnotí Haasův skladatelský styl a vzory a rámcové ho zařazuje do kontextu doby. Diplomová práce se zaměřuje na smyčcový kvartet č. 1 cis-moll, smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor op. 7 a smyčcový kvartet č. 3. op. 15. Obsahuje stručnou historii jejich prvního uvedení, rozbory a zvláštní kapitolu o interpretačních úskalích. Další kapitolou je porovnání interpretací, které zahrnuje první novodobou nahrávku od bostonského smyčcového kvarteta Hawthorne String Quartet, nahrávku Kocianova kvarteta jako zástupce tradiční české kvartetní školy a nahrávky dvou českých smyčcových kvartet mladé generace, Pavel Haas Quartet a Bennewitzovo kvarteta. Jedna z kapitol se zabývá také samotným Pavel Haas Quartet, které nese skladatelovo jméno.
- Stephane Grappelli - život a dílo, houslová technikaFerenc, Marko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Předmětem bakalářské práce na téma Stephane Grappelli – život a dílo, houslová technika je přiblížení zajímavého a rozmanitého života Stephana Grappelliho, jeho různých aspektů, které měly v průběhu času vliv na zrození oboru jazzových houslí a bezpochyby jednoho z nejlepších jazzových houslistů všech dob. Od let jeho dětství strávených v sirotčinci, vlivu bohémského otce, přes pařížskou konzervatoř a uměleckého prostředí pařížského Montmartru, dále období působení v Gregorians, Quintetu of the Hot Club of France, spolupráce s Djangem Reinhardtem až po další životní okamžiky, v průběhu kterých se houslová technika, popsaná v následující časti práce a kterou Grappelli při své hře využíval, dynamicky vyvíjela, a dává základ houslové jazzové improvizaci, která z jeho díla, sice ne hmatatelného a skládajícího se z ucelených skladeb, udělala dokonalý návod pro jazzové houslisty dnešní doby.
- Tvorba Igora Stravinského pro housleSkalický, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-05Za téma bakalářské práce jsem zvolil život a dílo Igora Stravinského, s užším zaměřením na kompozice pro housle. Větší důraz pak přikládám skladbám Koncert in D pro housle a orchestr a Italská suita, se kterými mám osobní zkušenosti. Igor Stravinskij složil většinu skladeb pro housle ve 30. letech, ve spolupráci s houslistou Samuelem Duškinem. Zcela originálních děl je mezi nimi pouze několik, častěji autor využíval hudební motivy z vlastních, dříve složených baletů, např. z děl Pták Ohnivák, Petruška, Příběh vojáka, Pulcinella, nebo Polibek víly. Skladatel Igor Stravinskij je jistě rozporuplná osobnost. Ač v podstatě pragmatik, v hudební tvorbě se vždy řídil spíše instinktem; svému niternému cítění dával většinou přednost před pouhým používáním naučených kompozičních technik. Výsledkem pak byla díla plná originality a hudebního překvapení. Chtěl bych seznámit nejen houslisty s některými zajímavými okolnostmi vzniku skladeb, o nichž je v běžně dostupných pramenech jen velmi málo informací.
- Velcí světoví houslisté první poloviny 1 9.století Koncertní činnost a skladatelský odkazZrostlík, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Práce se zabývá představením nejvýraznějších osobností houslové hry první poloviny 19. století, se zaměřením na jejich interpretační styl a celkový přínos houslové hře. Představuje jednotlivé houslisty v rámci nejvýznamnějších houslových stylových škol, tedy školy francouzské a s ní úzce související školy belgické, dále školy německé a italské, dle toho, ke které náleželi. Zvláštní pozornost je v této práci věnována osobě Niccoli Paganiniho, který svou originalitou a mimořádně inovativním způsobem nevídaně obohatil především technické možnosti houslové hry. V závěru práce stručně pojednává o některých významných houslistech období následujícího, kteří úspěšně a výrazně navázali na odkaz svých předchůdců a stali se tak jejich důstojnými pokračovateli.
- Vývoj tradiční korejské hudby se zaměřením na strunné nástrojeKim, Sang-A(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09Kim, S. Vývoj tradiční korejské hudby se zaměřením na strunné nástroje, Praha, 2014 Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta. Cílem práce je popsat vývoj korejské hudby od roku 220 př. n. l až do současnosti. Zaměřuji se na hudební styly a nástroje v průběhu korejské historie. Soustředila jsem se převážně na strunné nástroje, které jsou podrobně popsány ve čtvrté části této práce a na charakteristiku a proměny jednotlivých hudebních stylů. Dále se tato práce zabývá historickými souvislostmi a objasňuje tak vliv královských dynastií na vývoj korejské hudby. Výsledky této práce poskytují jasný přehled o celkovém hudebním vývoji tradiční korejské hudby od počátků až po nástup hudby klasické.