Browsing by referee "MATOUŠEK, Vlastislav"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
- Bicí nástroje severských zemí EvropyBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15Cílem práce je zmapovat historii a současnost bicích nástrojů nacházejících se v severských oblastech Evropy. Je také důležité se zaměřit na způsoby a účely jejich využití. Pro plnohodnotné pochopení způsobu využití bude třeba nahlédnout do mysticismu starých národů, které tato odlehlá místa Evropy obývaly.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Gamelan v České republiceDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-11V bakalářské práci se věnuji tématu gamelanu v České republice. V úvodu práce po-jednávám o obecné historii a popisu gamelanu. Dále pak zmiňuji fyzické osoby a insti-tuce, jež vlastní dané nástroje a nechali si je dovézt do České republiky. Zaměřil jsem se na popis nástrojů a jejich aktivní využití, tedy na to, kdy a kde byl daný gamelan po-užíván. Na závěr bylo mým cílem udělat rozhovory s lektory, kteří vedli či stále vedou gamelan na Indonéské ambasádě v Praze. Podařilo se mi zrealizovat čtyři rozhovory. Tato práce má pomoci zvýšit povědomí o gamelanu v České republice a poskytnout informace pro případné další použití nástrojů.
- K otázkám problematiky transcendentního času v hudbě.Míšek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Práce se zabývá vztahem hudby a času, konkrétně specifickým časovým projevem, který je známý jako transcendentní, posvátný, sakrální nebo "třetí" čas. Text je koncipován jako úvod do problematiky. Nejprve se zaobírá vztahy hudebního a nehudebního času, následně je fenomén transcendentního času dán do souvislosti s teoriemi hudebního času představenými českými i zahraničními autory. Poslední část práce obsahuje příkladný výčet kompozičních postupů, které mohou pomoci navodit prožitek transcendentního času. Tyto postupy jsou ukázány na konkrétních písních a skladbách různých žánrů a kulturního původu.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- Mikrotonalita indické klasické hudbyReindl, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-24V prastaré tradici severoindických modálních melodických struktur (rāga) hrají významnou roli jemné nuance v ladění (śruti), kdy stejný modus může mít v každé ráze odlišné mikrointervalové poměry. Tyto principy jsou tradičně stavěny do vztahů s odpovídající provozovací denní dobou dané rágy a její emocionální odezvou (rasa). Tato práce mapuje systémy ladění severoindických rág a metody odvození přesných poměrů mezi jednotlivými stupni modu dané rágy. Uvádí též na pravou míru zažité mýty o mikrointervalech śruti, zamýšlí se i nad hudebně-psychologickými a sémiotickými aspekty indické mikrotonality. V textu jsou ukázány souvislosti se systémy přirozeného ladění hudby západního kulturního okruhu a s tvorbou vybraných západních skladatelů, pro něž představují indické rágy a jejich mikro-ladění silný zdroj inspirace. Důležitým pramenem pro tuto práci byly rozhovory se špičkovým indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, dále pak i rozhovory s předními světovými mikrotonálními skladateli, jako jsou Michael Harrison či Jacques Dudon. Druhou část práce tvoří výsledky autorova hudebně psychologického výzkumu Rágy a emoce. Ten mimo jiné poukazuje i na zajímavé souvislosti mezi výskytem některých pro danou rágu charakteristických intervalů a konkrétními emocemi.
- ODKAZ JOHNA CAGE POHYBOVÉMU DIVADLUFröhlichová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato prace si vytycila za cíl obeznámit ctenare s pusobením amerického skladatele Johna Cage ve 20. století predevsim ve vztahu k tanci, pohybu a divadlu. Nejprve popisuje skladateluv hudebni vyvoj, systemy a principy prace, ke kterým na základe hudební praxe dospel. Poté vysvetluje, jak byly tyto principy Cagem aplikovány v ostatních umeleckych oborech se zamerením pozornosti prave na tanec, pohyb a divadlo. V zaveru se prace soustreduje k odkazu, jez John Cage umeni a divadlu zanechal, tedy k jeho vlastní zivotní filosofii, která se vyvíjela po dlouhá léta jeho tvorby a ve které nakonec Cage dospel k jednoduchému presvedceni, totiz, ze nejdulezitejsí je existence hudby a zvuku jako takových.