Browsing by referee "MIKOTOVÁ, Zoja"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Divadelní praxe s lidmi s mentálním postiženímPtáčníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-09Tato práce je zaměřena na divadel ní tvorbu ve specifické s kupině lidí s mentálním postižením . Jedná se o praktický úvod do každodenních záležitostí spojených s tímto tématem komunikace s ústavy, vznik inscenace od začátku do konce nebo například žádání o finanční podporu. Nechybí ani t eoretická část s vymezení m základních pojmů jako jsou dramaterapie, arteterapie, sociální divadlo a jejich konfrontace. V další části mapuji nejvýznam n ější divadelní skupiny této oblasti, které dokládám rozhovory s jejich členy. Jejich prostřednictvím je možno nahlédnout do vnitřní struktury divadla, poznat jejich praktická doporučení jak toto divadlo vést, jak se posouvat k novým cílům a jak být svobodný a nezávislý. Následuje zevrubný popis mé několikaleté praxe a doporučená sesbíraná cvičení, kter á je možno využívat v další divadelní praxi.
- Možnosti a problémy klasických pohádek v divadle pro dětiVojtíšková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-10-19Klasické pohádky a jejich motivy patří k látkám, které se v divadle pro děti u nás zpracovávají nejčastěji. Z historického pohledu je zřejmé, že je nelze považovat za zakonzervovaný materiál. Proměňovaly se a formovaly po staletí a není možné, ani reálné omezovat či zastavovat jejich další vývoj. Otázkou je, jak současní tvůrci s těmito látkami zacházejí, jak je vykládají a do jaké míry mohou s pohádkou volně pracovat, vkládat do ní nová témata, aby ještě zůstala svébytným a smysluplným tvarem, soudržným s výchozím příběhem. Jsou pohádky ve své podstatě pro současné tvůrce stále životné a mohou dnešní děti něčím oslovit? Jakou roli v jejich rozkrývání a sdílení může hrát divadlo? Jsou dnes děti schopny vnímat znaky, symboly a metafory tvořené divadelní zkratkou, scénografií a hereckým jednáním? Pro zkoumání těchto otázek jsem si stanovila tři základní okruhy a vybrala tři známé pohádky, které slouží jako konkrétní příklady a poskytují materiál pro následné zobecnění. V případě Otesánka se zaměřuji především na literární zdroje, jejich komparaci i možnosti inspirace pro divadelní tvůrce. Proměny a problémy tvůrčího procesu přípravy inscenace přibližuji na příkladu Šípkové Růženky, kterou v roce 2019 nastudovalo Divadlo rozmanitostí v Mostě. Prostřednictvím pohádky Kráska a zvíře zkoumám vnímání divadelních symbolů dětmi. Za tímto účelem proběhl v roce 2019 praktický výzkum v bratislavské BIBIANĚ – Mezinárodním domě umění pro děti. Všechny zvolené okruhy a pohádky navíc zasazuji do širšího historického, divadelního i výkladového kontextu.
- Nepočujúcí v slovenskej pantomímeRadzová, Valéria(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-08Bakalárska práca s názvom Nepočujúci v slovenskej pantomíme, s podtitulom Divadlo Tiché Iskry pojednáva o využití pantomímy v dramatickej výchove nepočujúcich ale aj ich tvorbe, ktorú reprezentujú umelci Divadla Tiché Iskry. Podstatnou časťou bakalárskej práce je pohľad na pedagogickú činnosť a využitie pantomímy ako vzdelávacej metódy dramatoterapeutov, a vychovávateľov. Na základe zhliadnutí predstavení a rozhovorov s nepočujúcimi hercami, som získala možnosť porovnať ponímanie a využitie pantomímy v súčastnosti. Nachádzanie spoločných a odlišných znakov vo vyjadrovaní sa tichým umením je obohacujúcim poznatkom pre počujúcich i nepočujúcich hercov. V pátraní po týchto znakoch mi ochotne pomáhal umelecký riaditeľ divadla Tiché Iskry, Peter Vrťo. V práci sa nachádza mnoho citácii zo zmienených rozhovorov, ktoré mi poskytli členovia divadla Tiché Iskry. Prehľad a opis tvorby jediného profesionálneho divadla nepočujúcich na Slovensku, očami profesionálneho míma a nezainteresovaného diváka, tvorí druhú časť bakalárskej práce. Rozhovory a stretnutia s nepočujúcimi hercami boli pre mňa, ako autorku bakalárskej práce obrovských obohatením nielen po profesionálnej ale i osobnostnej stránke.