Browsing by referee "MRAVCOVÁ, Marie"
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
- Čechovovské pojetí dramatu a jeho uplatnění v raném dramatickém pokusu Darebák Platonov - komparace hry a její filmové verze upravené a natočené Nikitou MichalkovemTopolová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tématem práce je Michalkovův film Nedokončená skladba pro mechanické piáno, který je adaptací Čechovovy první hry Platonov. V první kapitole práce se snažím s pomocí vybrané odborné literatury pojmenovat základní principy Čechovovy vrcholné dramatiky, ve druhé pak sledují, jak a kde se projevily již v Čechovově dramatické prvotině. V závěrečné kapitole mapuji způsob, jakým tuto předlohu převádí Nikita Michalkov do filmové řeči. Sleduji filmové prostředky, které k tomu využívá (úprava příběhu, způsob snímání kamerou, celková vizualita, obsazení) a analyzuji jejich význam. Na tomto základě dospívám k závěru, že Michalkovova adaptace, vyrůstá z komplexní znalosti Čechovova díla a soustředí v sobě hlavní významy a obsahy Čechovovy dramatické výpovědi.
- Česká Road MovieHašek, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Tato teoretická práce se zaměřuje na žánr road movie. Konkrétně na jeho zpracování v české kinematografii. Pracuje s předpokladem, že české prostředí není pro tento žánr, vycházející ze specifického geografického i kulturního prostředí Ameriky, příliš vhodné. Analýzou několika vybraných českých road movie zkoumá, jak tyto filmy s žánrem, jeho znaky a postupy pracují a zároveň se snaží původní předpoklad potvrdit, nebo vyvrátit.
- Človek ako bytosť v hraničnej situácii prostriedky štylizácie autenticity v súč asnej autorskej kinematografiiMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-10-11Diplomová práca Človek ako bytosť v hraničnej situácii. Prostriedky štylizácie autenticity v súčasnej autorskej kinematografii sa zaoberá analýzou piatich súčasných autorských filmov, ktoré v sebe nesú znaky realistickosti, dokumentárnosti a autenticity. Práca sa zameriava na prostriedky a sposoby, akými sa autenticita v daných filmoch dosahuje. Zároveň sa po obsahovej stránke sústredí na postavy, ktoré sa v rámci autentického filmového pohľadu nachádzajú v hraničnej životnej situácii bez výraznej možnosti voľby.
- Dvacet jedna gramů. Modulární vyprávěníÚšela, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Tato práce se zabývá analýzou Iňárritova filmu Dvacet jedna gramů z hlediska stavby. Speciální narativní metoda je zkoumána formou hloubkového čtení motivů, rozboru fragmentů vyprávění, jejich chronologického a tematického řazení. Postupováno je podle pětice částí dramatického oblouku. Každý dramatický akt je pojat a vysvětlen zvlášť. Následuje srovnání s dvojicí jiných Iňárritových snímků vyznačujících se experimentální skladbou.
- Dvojí cesta KrálovnyBobreková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-09Tato práce je zaměřena na analýzu narativní skladby filmu dvojí cesty Královna podle tří struktur vyprávění - klasické tříaktové, sekvenční a cesty hrdiny. Každá z těchto analytických metod zkoumá příběh filmu s důrazem na to, že jde o film se dvěma protagonisty. Zaměřuje se rovněž na to, jakým způsobem je možné upravit vybrané modely tak, aby seděly právě tomuto konkrétnímu příběhu. Ve výsledku dokazuje, že každá z těchto metod je svým způsobem přínosná, použije-li se ve službách vybraného tématu.
- Dvojí filmová adaptace dramatu Henrika Ibsena Divoká kachnaPetrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato bakalářská práce se věnuje filmové adaptaci klasické divadelní hry. Na základě představení jedné předlohy (Ibsenovy Divoké kachny) a analýzy a vzájemného srovnání dvou z ní vycházejících snímků (Divoké kachny - 1984 a Dcery - 2015) se snaží nalézt a popsat možnosti adaptačního přístupu k tomuto specifickému typu předlohy.
- Historický film a historiografiePoláček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Bílá Stuha Michala Hanekeho, Nevěstinec Bertranda Bonella, Dívka s perlou Petera Webbera nebo Johanka v zajetí Philippa Ramose jsou evropské artové filmy, které by šlo zahrnout do žánru historického filmu. Pro vlastní originální konstruování reality se ale na rozdíl od filmů s podobnou tématikou řazených k mainstreamu inspirují v proměnách, kterými za poslední půlstoletí prošla (nejen evropská) historiografie. Kromě konkrétních příkladů a analýzy těchto filmů se diplomová práce zabývá i diváckou recepcí filmů popisujících historické události nebo postavy a ochotou diváků uvěřit předkládanému obrazu.
- Horizonty svaté KlárySoučková, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Bakalářská práce je srovnávací studií filmu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, režie Vojtěch Jasný, scénář Jelena Mašínová a Pavel Kohout), románu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, autor Pavel Kohout) a filmové adaptace této knihy Svatá Klára (1996, Izrael, režie Ari Folman a Ori Sivan). Sleduje obsahové a stylotvorné proměny látky ve třech různých zpracováních s ohledem na dobový kontext a osobnosti autorů. Cílem bakalářské práce je poukázat na nepříliš reflektované tituly zásadních českých autorů, které byly za dob tzv. normalizace vytvořeny v exilu a které v devadesátých letech inspirovaly izraelské filmaře k originální a posléze mezinárodně oceňované adaptaci.
- In the Campion CutNedvědová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19V bakalářské práci se chci zabývat zdravě feministickým pohledem na autorskou tvorbu režisérky, která otevřeně přiznává ženské touhy, ale zároveň se stále jedná o erotiku a ne porno. Chci popsat autorčin styl, který dle mého názoru, krásně vyvažuje poetičnost ženského vnímání světa, stejně tak jako jeho ?temnější? vzrušující, často opomíjenou stránku.
- Léta s Monikou aneb ženské hrdinky v raném díle Ingmara BergmanaPochobradská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Cílem této bakalářské práce je seznámit čtenáře s ranou tvorbou švédského režiséra Ingmara Bergmana a popsat režijní styl, kterým dal na počátku 50. let vzniknout několika silným ženským postavám. Na ženské hrdinky se tato práce soustředí primárně a stává se ze tří analýz tří filmů. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérovu filmografií.
- Možnosti adaptace - Ladislav FuksPeroutka, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17V naší práci se zabýváme rozborem románu Pasáček z doliny a jeho filmové adaptace. Snažíme se postihnout způsob, jakým byl tento román převeden na filmové plátno. Zjišťujeme, nakolik se filmoví tvůrci drželi předlohy a nakolik využili její možnosti. K tomuto rozboru využíváme vybrané aspekty díla a metodu komparace filmu s knižní předlohou. Snažíme se však překročit limity filmové a literární vědy a poskytnout také náhled z pozice filmového tvůrce, který zkoumá využití nebo nevyužití potenciálu knižní předlohy. Mimo jiné bereme v potaz i kontext doby v níž vznikl román Ladislava Fukse a adaptace Františka Vláčila a rovněž se snažíme o pochopení těchto děl v kontextu tvorby obou autorů.
- Mýtus amerického snu ve filmu Jima Jarmusche Podivnější než rájMatochová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-02-04Po staletí je Amerika pro zbytek světa místem, kde lze žít svobodně, kde je možné zažít cosi výjimečného, dosáhnout na štěstí nedosažitelné kdekoli jinde. Se svými ideály svobody a rovnosti, rozlehlou krajinou a pestrou populární kulturou se Amerika stala místem veskrze mýtickým, kde je reálně možné prožít sen. Konkrétně ten americký. Málokterý americký režisér se ve své tvorbě zabývá americkým snem tolik jako Jim Jarmusch. Snad nejzřetelněji s ním pracuje ve svém druhém celovečerním filmu Podivnější než ráj. Ve své diplomové práci zkoumám nejprve linii filmové tradice, na kterou Jarmusch v tomto filmu navazuje, následně se zaměřuji na způsob, jakým Jarmusch s mýtem amerického snu ve filmu pracuje. Dějová linka filmu de facto kopíruje cesty prvních Američanů – film začíná příjezdem do Nového světa, pokračuje objevitelskou cestou na západ a uzavírá jej vytvoření ráje na zemi – jde o dosažení amerického snu se vším všudy. Onen mýtický ráj je zde nicméně trochu podivnější, než by postavy pod okouzlením vidiny amerického snu čekaly. Jarmusch si zde s tradicí mýtu pohrává a mýtus dekonstruuje a aktualizuje. V práci se zaměřuji zejména na prostředky, kterými Jarmusch oné dekonstrukce a aktualizace dosahuje.
- Od postavy k příběhuBělorová, Klára-Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Cílem této práce je zodpovědět otázku, na jakých formálních a obsahových principech jsou vystavěny tři celovečerní filmy německé filmařky Maren Ade Les pro stromy, Všichni ostatní a Toni Erdmann. K výběru těchto filmů mě vedl hlavně zájem o hlubší porozumění fungování tzv. character driven vyprávění, filmů založených na podrobném prokreslení charakterů a vzájemných vztahů ústředních postav. Z výraznosti protagonistů filmů Ade jsem usuzovala, že by character driven vyprávěními mohly být. V závěru této práce se tak na základě východisek dramaturgických analýz výše jmenovaných filmů zabývám také tím, zda jimi opravdu jsou a jaký to má vliv na jejich působení na diváka.
- Patos jako přirozená součást filmového vyprávěníSoukupová, Irena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Práce se zabývá fenoménem velmi diskutovaným a špatně uchopitelným. Patos má totiž pro současnou společnost mnoho významů a ne vždy kladných. Proto se jej ve své práci pokusím uchopit a v rámci možností i definovat. Součástí práce bude také popis využití či zneužití patosu ve filmu. A také zamyšlení nad měřítkem patosu, resp. tím co určuje, zda jde ještě stále o patos, nebo o cosi, co někteří označují sentimentem. Patos má totiž, na rozdíl od sentimentu, své historické odůvodnění. Analýzou konkrétních filmů a scén pak bude v této práci názorně popsána práce s patosem a vytváření patosu a pateticky laděných scén prostřednictvím jednotlivých prostředků filmové řeči.
- Postavy s mentálním hendikepem v české kinematografii 1993 - 2007Mištová, Jaroslava(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-15V této bakalářské práci nejprve popisuji změny pohledu společnosti na osoby s mentálním hendikepem v posledních stoletích, následně přibližuji významy slov „mentální hendikep“ a stručně vysvětluji různé druhy klasifikace těchto hendikepů. Dále se zabývám přímo problematikou pojetí postav s mentálním hendikepem v české kinematografii v letech 1993 - 2007. Pro odhalení negativních stereotypů v českých filmech využívám rozboru konkrétních filmů z daného časového období a v závěru nejčastější negativní stereotypy objevující se v těchto filmech stručně shrnuji. Jedním z nejčastějších negativních stereotypů je například prezentace smrti – nebo nějaké formy zneškodnění, umlčení, či uvěznění - postavy s mentálním hendikepem jako jediné možné řešení pro takovou postavu i pro společnost.
- Pravdivé legendy Jánošík a BáthoryLévyová, Lívia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-10-11Práca skúma dve časovo blízke súčasné spracovania legendárnych tém, ktoré majú ambíciu stať sa stredoeurópskym veľkofilmom. Zameriava sa na ich zaradenie do globálneho kontextu. Zároveň ich analyzuje i ako jednotlivé diela, ktoré nesú mnoho spoločných i odlišných znakov.
- Prvky žánru road movie s využitím subjektu rodiny v současné kinematografiiHonzková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18V teoretické práci se budu věnovat proměnám a práci se žánrem road movie, které se zabývají tématem rodiny. Road movie je sice mnohotvárný žánr, ale s přesně vymezeným pravidlem - z bodu A do bodu Z. Co se stane na cestě, to je otevřené. Na příkladu road movie, hlavně té současné, se dá demonstrovat, jak se vytrácejí naše závěry, sny a cíle. Co vlastně chceme, kdy to chceme, proč to chceme? Co hledáme. Naše generace se učí dosáhnout všeho a pokud možno hned. Co nejvíc a co nejrychleji. Ale to vede jen ke vzniků rebelů, antihrdinů, které známe z road movie. Stejně jako oni se vydáváme na cesty a pátráme po tom něčem "onom," co dá našemu životu smysl.
- Reflexe hluchoty ve filmu a televiziKadlec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10V této bakalářské práci se nejdříve zabývám postavením kultury Neslyšících a v návaznosti na to analyzuji reflexi jejich tématu ve filmovém a televizním médiu. K tomu si vybírám filmy s co nejpestřejším možným záběrem. V práci se objeví analýzy filmů amerického, ukrajinského, japonského i českého původu. Tyto filmy spojuje zmiňované téma, narativní a obrazové postupy se však výrazně liší. Mimo jiné se v jednotlivých kapitolách věnuji tématu estetizace znakového jazyka ve filmech Tvář vody a Piano, vymezuji rozdíl mezi filmovou reflexí hluchoty a neslyšící postavou a srovnávám hluchotu a nevidomost v kulturním kontextu. V závěru komparuji analyzované filmy.
- Stáří v českém filmu po roce 89Jestřábová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11ABSTRAKT Ústředním tématem diplomové práce je analýza způsobu zobrazování stáří a atributů s ním spojených v současném českém filmu ve srovnání s nejnovějšími sociologickými výzkumy zabývající se českými seniory. Práce si klade za cíl zjistit, zdali způsob prezentace seniorů ve filmech koresponduje s realitou a pokud ne, tak proč tomu tak je. Dále se zabývá otázkami, jako jsou specifika současné generace českých seniorů, jejich ekonomické, sociální, ale i rodinné situace a způsoby, jakými jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří převést na plátno téma paměti a vzpomínání, které se stářím nerozlučně souvisí.
- Strachem k přeneseníKarásek, Jan Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Práce Strachem k přenesení: Role rodiny a překonávání traumatu ve filmech Ariho Astera si klade za cíl popsat společná témata dvou filmů současného amerického filmaře Ariho Astera. Konkrétně se jedná o snímky Děsivé dědictví (Hereditary, 2018) a Slunovrat (Midsommar, 2019). Podrobným rozborem těchto filmů si ukážeme způsoby, jakými se hororové filmy mohou dotýkat filozofických, sociologických i antropologických teorií a myšlenek. K tomuto účelu budu citovat z několika zahraničních teoretických esejí a akademických prací, které se Asterovou tvorbou zabývají. Záměrem práce je především tyto dva filmy porovnat a zjistit, v čem jsou si podobné a v čem se liší z hlediska vyrovnávání se s traumatem skrz rodinu. Rád bych textem přispěl ke skrovné reflexi hororového žánru, která se tomuto tématu v českém akademickém prostoru zatím dostává.