Browsing by referee "MUSILOVÁ, Martina"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- "Ani smrti se nebudeme bát...": motivy přírody a smrti v dramatech Srpnová neděle a Křišťálová nocKrajčová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-15Tato bakalářská práce se zabývá rozborem motivů smrti a přírody ve dvou hrách Františka Hrubína – Srpnová neděle a Křišťálová noc. Ve svém bádání se opírám o východiska existencialismu, který se projevuje v autorově poválečné tvorbě. Pomocí tohoto filozofického směru potom analyzuji vztahy mezi postavami Srpnové neděle a Křišťálové noci. V práci jsem objevila tematické a formální podobnosti těchto her týkající se motivů smrti a přírody.
- Čekání na Godota s Kočkou na kolejích (formální a tematické přesahy hry Samuela Becketta ve hře Josefa Topola)Kykalová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-17Tato bakalářská práce zkoumá formální a tematické přesahy hry Čekání na Godota Samuela Becketta ve hře Kočka na kolejích Josefa Topola. Skrze komparaci obou textů nachází podobnosti i odlišnosti v jejich žánrech, kompozici, dialogu, jazyce, časoprostoru, rozvržení a charakteristice postav, tématu i jednotlivých motivech. Výchozím podnětem k jejímu vzniku bylo nalezení shodné základní situace čekání v obou hrách a tématu vykořeněnosti lidské existence, jež promlouvá ústy obou ústředních dvojic, které se vždy doplňují svými protikladnými povahami. Postupně ovšem nachází i zásadní odlišnost textů, a sice v umístění dramatického konfliktu, který v Kočce na kolejích rozděluje Évi a Vénu, zatímco v Čekání na Godota stojí mezi dvěma tuláky a bezútěšným lidským údělem.
- Dodo Gombár - umelecký šéf a režisér Švandovho divadla na SmíchověForkovičová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07Diplomová práca s názvom Dodo Gombár – umelecký šéf a režisér Švandovho divadla na Smíchově sa zameriava na osemročné obdobie smíchovskej scény (2010 – 2018), počas ktorého bol jej umeleckým šéfom Dodo Gombár. Autorka sleduje jeho pôsobenie v divadle z dvoch aspektov. V prvej časti rozoberá jeho vplyv na smíchovskú scénu z pozície umeleckého šéfa, so zameraním na analýzu dramaturgických plánov pre divadlo. V nadväzujúcej druhej časti sa pokúša nájsť ich odozvu v inscenáciách, ktoré režisér na tejto scéne realizoval. Pomocou analýz vybraných diel sa autorka takisto pokúša zachytiť režisérove inscenačné postupy a tým prehĺbiť obraz činnosti súčasného Švandovho divadla na Smíchově.
- Fenomén úzkosti v Beckettově Konci hryHorčicová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-01-18Tato diplomová práce se zabývá problematikou úzkosti v dramatu Konec hry od Samuela Becketta. Úzkost je zde chápána jako z hlediska fenomenologické filosofie, nicméně součástí práce je pro lepší pochopení i výklad fenoménu úzkosti z hlediska psychologie a psychiatrie. Na základě vymezení pojmu úzkosti, jak jej chápe fenomenologie, zejména jeden z jejích předních představitelů Martin Heidegger, a daseinsanalýza, se pak práce pokouší analyzovat drama Konec hry, zejména co se týče situace postav a světa, do kterého je hra zasazena. Ukazuje se, že obecně lidská situace a existování ve světě mohou být výraznými prameny úzkosti. Z analýzy textu hry vyplývá, že existenciální úzkost je jedním z konstituujících pocitů člověka ve světě. Přesto, že jednoznačně vyložit a pochopit Konec hry nejspíš nelze, pokouší se tato práce proniknout blíže k jejímu porozumění právě prostřednictvím fenoménu úzkosti. Součástí této práce je i překlad části eseje Stanleyho Cavella Ending the Waiting Game, která se pokouší o odlišný způsob výkladu Beckettova textu, než jak bývá obvykle interpretován.
- Gottland Mariusze Szczygieła na českých jevištíchHolá, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato bakalářská práce se zabývá dvěma doposud jedinými českými inscenacemi Gottland podle stejnojmenné knihy reportáží polského spisovatele Mariusze Szczygieła - českou premiérou v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě roku 2011 a pozdější inscenací ve Švandově divadle v Praze. Soustředí se především na jejich analýzu a porovnání odlišných přístupů k dramatizaci nedramatické literatury. Pomocí analýz dramaturgicko-režijních pojetí srovnává rovněž použití montážního principu na jevišti. Součástí práce je i krátký úvod do života a díla Mariusze Szczygieła a Polské školy reportáže, v jejíž tradici Szczygieł píše.
- Herectví animované tvorbyJarošová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-22Diplomová práce Herectví animované tvorby reflektuje autorčinu zkušenost, kterou získala propojením oboru animované tvorby a oboru autorského herectví. Pokouší se objasnit a zformulovat, co lze zahrnout do teorie herectví animované tvorby. Následně hledá obecné závěry, které by mohli animátoři či tvůrci autorských animovaných filmů uplatnit ve své praxi. Lze animátora označit za herce? Jaké lze vysledovat principy hereckého projevu animovaných aktérů? Kdo je autorský animátor?
- Reflexe normalizace v současném divadle a dramatuŠvecová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Tato bakalářská diplomová práce zkoumá, jakým způsobem současní divadelní tvůrci a dramatici reflektují období normalizace. Analýze jsou podrobeny následující inscenace a texty: aktovky Protest Václava Havla a Rest Marka Hejduka spojené do inscenace Protest/Rest v režii Daniela Hrbka, Elity Jiřího Havelky, Elity Martiny Schlegelové, Agent tzv. společenský Martiny Kinské, Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho Jana Mikuláška a drama Komunismus Viliama Klimáčka. Vybrané inscenace a texty jsou analyzovány ve vztahu k tématu, tedy jakými prostředky tvůrci předkládají divákovi své vidění 70. a 80. let minulého století v Československu, kterých fenoménu té doby si všímají a jakým způsobem danou dobu vztahují k dnešní společenské situaci.