Browsing by referee "Makonj, Karel"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Divadlo jako domovGolubovič-Dragin, Biljana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-19Tato disertační práce sleduje divadlo jako místo osobního i profesního růstu a prostor, odkud je možné odpovídat realitě. Jmenuje se Divadlo jako domov s podtitulem Identita, paměť, prostor.rvní kapitola, Divadlo a alchymie, pojednává o mé stáži u Mina Tanaky a o transformačním potenciálu divadla, o zasvěcování pohybem v rozpětí mezi tradičním obděláváním země a sublimovaným tanečním pohybem butó, v němž si tělo a krajina odpovídají. Tato současná taneční technika čerpá ze specifické kulturní paměti i specické dějinné situace, a tím mi ukázala, že propojení života a tance není jen sen a může být nástrojem odhalování identity.
- Divadlo v pohybuKout, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-02-17Divadelní inscenace jsou v mé práci nazírány v širších souvislostech vlivu na inscenátory i diváky. Jedná se o rozbor tří projektů různých divadelních směrů site-specific-theatre, musical-social-theatre a poetry-physical-theatre. Na tato představení nazírám z hledisek Divadlo jako komunikace, Divadlo jako výpověď a Divadlo jako terapie. V mé práci je také zahrnut vliv na mojí osobu jako herce, jenž účinkoval v projektu Titus Andronicus_Let mouchy.
- Fraška jako žánerSpišák, Šimon(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-15V práci sa zaoberám fraškou ako zadaním pre semestrálnu prácu, pričom sa zároveň snažím vystihnúť frašku ako takú. Práca popisuje kompletný priebeh teoretickej aj praktickej časti zadania.
- Geneze představení Člověče, zkus toBohadlo, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-07-02Anotace V této práci se snažím nahlédnout na vznik a vývoj autorského představení Člověče, zkus to od samotného počátku až k jeho realizaci. Zajímá mě postup a prostředky, které jsou k tomu použity. Z pozice herce zkoumám odlišný pracovní postup a snažím se objevit novou hereckou dimenzi. Chci zároveň ukázat divadelní představení jako stále se měnící a žijící celek.
- Herec a komplexyVančura, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-02-15Práce Herec a komplexy vychází ze snahy zachytit nejistoty a pochybnosti začínajícího herce. Mám-li na mysli herce, myslím tím sebe a píšu-li o komplexech, zase se jedná jen o jedinečnou konstelaci mých nedostatků a bolestí. Záměrem není odborná psychologická práce, ale ambice odborněji se vyznat sám v sobě. Nedovoluji si hodnotit někoho jiného, ale ostatní nechť hodnotí mě a porovnají, v čem jsme si podobní. Komplexy jako sochař formují naši osobnost a ačkoliv u každého pracují s jiným materiálem, výsledek je nepopiratelně podobný. Jeho výtvorem jsem já sám a abych se mohl vidět, potřebuji zrcadlo. Tato práce je zrcadlem mé divadelní praxe, ve kterém se snažím vidět nejen svůj obraz, ale i jeho podstatu.
- Legnavská divadelní pouťVanišová, Apolena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-13Social specific projekt Legnavská divadelní pouť se odehrává ve východoslovenské rusínské obci Legnava. Jedná se o projekt s dlouhodobou koncepcí, jehož hlavním cílem je znovunastolení místní tradice letních kulturních setkání. Prozatím v Legnavě byly realizovány první dva ročníky projektu. Jejich ústředním tématem se stala místní kulturní a náboženská tradice. Na přípravě a výsledné prezentaci prvního i druhého ročníku pracoval česko - slovenský tvůrčí tým společně s místními obyvateli a klienty Domova sociálních služeb Legnava, který se na území obce nachází. V současné době je hlavní prioritou projektu jeho úspěšné předání do rukou místních obyvatel a nalezení vhodného klíče pro cyklické předávání organizační zodpovědnosti nad ním.
- Loutkové divadlo pro dospělé z hlediska vlastní divadelní zkušenostiVolpi, Elena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-29Loutkové divadlo svou poetikou zásadně liší od ostatních divadelních forem, neboť existuje v neustálém napětí mezi vnitřním a vnějším, mezi formou a obsahem, mezi metaforou a konkrétní podobou. Síla jeho zobrazivosti podporuje neomezené výrazové možnosti. Prace vychází z přesvědčení, že loutkové divadlo je vysoce současné divadlo, neboť jeho funkce zcela vyhovují duchu doby. Na základě divadelní zkušenosti se odhalují paralely mezi loutkovým divadlem na jedné straně a postmodernismem v literatuře, komiksem v literatuře a japonským divadlem na straně druhé.
- Odkrývání prostoru na základě vlastní inscenační praxeTrpišovský, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-03-22Disertační práce zkoumá na základě mé vlastní inscenační praxe a konkrétních příkladů prostor vznikající mezi jevištěm a hledištěm. V prvních třech kapitolách se dotýká pojmů: 1/ mikrosvět a makrosvět jako prostor, 2/ paměť jako prostor a 3/ hudba a zvuk jako prostor. V poslední kapitole se zabývá vztahem herce a diváka k těmto prostorům na základě mé práce na inscenaci Neograničené linije/ Borderless Lines/ Neohraničené linie v srbském Bělehradě. Na závěr práce zmiňuje několik základních pravidel, jak nakládat s prostorem, který vzniká mezi jevištěm a hledištěm. Přirovnává tento prostor ke krajině, kde dochází ke vztahu bytosti místa a bytosti člověka
- Rekonstrukce inscenace hry Černé maskyBurianová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Ve své bakalářské práci se věnuji rekonstrukci Královehradecké inscenace studia Beseda Černé masky. Důležitým bodem je životopis Leonida Andrejeva a pokus o zachycení událostí, které mohly ovlivnit jeho dramatickou tvorbu. Zdrojem informací byly převážně monografie vydané v anglickém jazyce. Dalším těžištěm mého výzkumu bylo nastínění společenské situace v době po Sametové revoluci a s tím spjaté problémy, které po komunistickém režimu v Klicperově divadle nastaly. K tomu mne posloužily články z Hradeckých novin, které dokumentovaly veškeré kulturní i sociální změny v okrese. Při rekonstrukci samotné jsem pracovala s jedinými dostupnými materiály. Těmi jsou černobílé fotografie z inscenace, dvě recenze a program. Výsledkem mé práce je zpracování všech dostupných informací a z nich sestavená podoba inscenace Černé masky, která měla 5. 5. 1990 svou první Československou premiéru. Zároveň jsem touto prací chtěla poukázat na fakt, že od té doby se u nás tato hra nikdy více nehrála.
- Sinclair versus Sternenhoch - proces vzniku představeníTejnorová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-27Tuto bakalářskou práci s názvem Sinclair versus Sternenhoch vnímám jako příležitost pro to zachytit, zreflektovat a zamyslet se nad procesem vzniku dvou inscenací - John Sinclair a Utrpení knížete Sternenhocha, které jsem realizovala v rámci tříletého bakalářského studia na DAMU v oboru režie-dramaturgie alternativního a loutkového divadla. Každá z obou inscenací si žádala jiný přístup a oba dva procesy vzniku prošly jinými dramaturgicko-režijními postupy, počínaje prací na scénáři, přes samotné zkoušení až k výslednému tvaru. Tato práce mi poskytuje možnost dotknout se hlavních bodů procesu zkoušení obecně, ale zároveň také příležitost srovnat dvě konkrétní zkušenosti.
- Specifické prvky polského divadla nového tisíciletíJiřička, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-12Diplomová práce je souhrnem analýz a popisů vybraných inscenací polských režisérů posledního desetiletí. Je rozdělena do čtyř kapitol sledujících různé podoby a proměny identity a jejího divadelního zobrazování, které autor považuje za signifikantní pro současný pohyb v polské činoherní divadelní kultuře. Těmito analyzovanými okruhy jsou: identita sexuální a společenská, identita prostoru, identita psychiky člověka a identita textů ve spojení s narušením dramatického kánonu. Jednotlivé podoby identity jsou nahlíženy jak z pozice teatrologické či analytické, stejně jako z perspektivy sociální podmíněnosti, historické zkušenosti nebo proměny společenského a uměleckého diskursu. Mezi sledované režiséry patří tvůrci prakticky všech generací a stylistik: Jerzy Jarocki, Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, Grzegorz Jarzyna, Paweł Miśkiewicz, Wojciech Klemm, Jan Klata, Przemysław Wojcieszek, Michał Zadara a Michał Borczuch.
- Techniky herecké koncentraceBazalová, Alena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-02-15Autorka se zabývá hereckou koncentrací. Shrnuje divadelně-teoretické přístupy k ní a popisuje jednotlivé metody. Postihuje i vnější faktory při představení, které hereckou koncentraci ovlivňují, a představuje nedivadelní formy koncentrace. Předkládá kompendium koncentračních technik. Většinu cvičení zkouší sama na sobě a komentuje je. Klíčová slova: divadelní koncentrace, koncentrační cvičení, nedivadelní formy koncentrace
- TleskačVašíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-09Abstrakt Tato práce se vztahuje k inscenaci Tleskač. Autor, který je režisérem této inscenace, popisuje deníkovou formou proces vzniku představení od výběru předlohy, přes hledání tématu, vznik výtvarné složky inscenace až ke zkoušení s herci v prostoru a následné premiéře.
- Uplatnění herce ALD v praxiČech, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-13Ve své diplomové práci Uplatnění herce ALD v praxi jsem se rozhodl zkoumat skutečné možnosti pracovního uplatnění herce a pokusit se popsat jejich známé i méně známé varianty.
- Vliv vedlejších komunikací na zkoušení autorského divadlaDušková, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-13Tato bakalářská práce se pokouší nastínit možné komunikační problémy v osobním vztahu mezi režisérem a herci a najít jejich kořeny v psychologii. Zpracovány jsou především situace vzniklé při zkoušení autorského divadla v rámci studentského prostředí na DAMU, a to zejména při zkoušení klauzurní inscenace Nesladim (premiéra 19. 1. 2011). Jedním z hlavních aspektů komunikace je manipulace ve všech svých podobách. Práce se zaměřuje na způsoby vzájemné lidské manipulace, a to jak ze strany herce vůči režisérovi, tak v běžném osobním i pracovním životě. Problémy jsou v jednotlivých kapitolách rozebírány na přímých příkladech z praxe a ze života, doprovázeny socio-psychologickým vhledem do situací.