Browsing by referee "Malíková, Nina"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Auditivní komponenty v loutkovém divadleLešková Dolenská, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-12-16Disertační práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První se zabývá terminologickým zařazením zkoumané oblasti a definováním základních pojmů. Následuje historický exkurz, který se zaměřuje na pouţití zvuku, hudby a hlasu v dějinách loutkového divadla a zabývá se proměnami hlasové interpretace v závislosti na dobových proměnách inscenačního stylu. V části věnované 20. století je věnována pozornost třem českým fenoménům ? dvojici S+H, voicebandu a poetice Divadla DRAK. Třetí kapitola se zaměřuje na autorčinu vlastní diváckou zkušenost a charakterizuje jak tvorbu na domácí scéně, tak pojmenovává tvůrčí postupy i ve vybraných zahraničních inscenacích, a to včetně typologie moţností ne zcela běţného inscenačního zacházení s auditivními komponenty.
- Karagöz a HacivatChvalovský, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-16Cílem této práce je přiblížit čtenáři tradiční turecké stínové loutky Karagöze a Hacivata. Jednak jako významné historicko-kulturní dědictví a jednak osobní pohled středoevropana vycházející z více jak tříletého působení v Turecku, při kterém měl možnost se seznámit se širokým spektrem uměleckých i sociálních impulsů, které jsou potřeba k pochopení turecké mentality a tím snadnějšího uchopení významu právě již výše uvedených postav Karagöze a Hacivata. Obsahem práce je původ a historie Karagöze a Hacivata. První zmínky o představeních. Jak se vyvíjela práce s loutkou a postupné přidávání dalších postav. Výroba loutek a jejich vodění. Ukázka hry. Využití her a smysl pro tehdejší osmanské zřízení a zároveň jejich význam pro současnost. Osobní pohled a názory na tento u nás ne velice rozšířený fenomén.
- Tradiční indonéské divadloČičmanová, Diana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-02-15Tato diplomová práce se zabývá tradičním indonéským divadlem, konkrétně stínovým loutkovým divadlem (zvaným wayang kulit), které můžeme vidět na ostrově Bali. V této hinduistické enklávě je divadlo velmi posvátné a prvotně není určeno lidem, nýbrž bohům. Nese v sobě mnoho symbolů a filozofických pouček, má mnoho pravidel, kterými se loutkář musí řídit. Různorodé předpisy určují nejen průběh představení ale i například výrobu loutek nebo výchovu mladého herce. Jde o nádherný poetický divadelní svět, jak jej u nás neznáme.