Browsing by referee "Mareš, Vlastimil"
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
- Carl Nielsen - Klarinetový koncert z pohledu interpretaVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-25Magisterská práce s názvem Carl Nielsen - Koncert pro klarinet z pohledu interpreta, se zabývá jak už název napovídá interpretačními problémy, které mohou vyvstat při studiu Koncertu pro klarinet a orchestr Op. 57 Carl Nielsena. Toto, jak technicky, tak výrazově náročné dílo jsem s přestávkami studoval po dobu delší než ? li dva roky. Vzhledem k času strávenému nejen praktickým, ale i teoretickým studiem jsem měl možnost nástrahy skladby postupně odhalit, následně důkladně řešit a posléze výsledky ověřit v koncertní praxi. V kapitole ?Původ koncertu? poukazuji nejen na okolnosti vzniku koncertu, ale zároveň na hudební vlivy pod kterými byl koncert komponován.
- Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. stoletíVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-08Magisterská práce s názvem Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. století podrobně pojednává o čtyřech významných českých dílech pro dechové trio: Ervín Schulhoff - Divertissement pro hoboj, klarinet a fagot (1927), Bohuslav Martinů - Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot (1937), Iša Krejčí - Trio ? divertimento pro hoboj, klarinet a fagot (1935) a Klement Slavický - Trio per Oboe, Clarinetto in B e Fagotto (1937). Kapitoly obsahují jednak životopisy skladatelů, jejich inspirační zdroje a podněty, jednak podrobné interpretační rozbory jednotlivých dechových trií, s přihlédnutím k originálnímu přínosu českých skladatelů evropskému neoklasicismu. Práce je doplněna o soupis dalších českých dechových trií 20. století. Příloha obsahuje partitury čtyř rozebíraných děl.
- Dittrichová L.: Bakalářský koncertDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Důležité aspekty klarinetové hryVašek, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-05Ve své práci se zabývám převážně současnou hudbou v kontextu s neustálým vývojem techniky ve hře na klarinet. Hlavním cílem této práce bylo seznámení se všemi možnými technikami hry a jejich nácvikem. Dalším důležitým aspektem práce bylo poukázat na pozici klarinetu v soudobé hudbě a na jeho přínos u současných skladatelů. Na současnou hudbu je v textu také brán zřetel v kontextu světových mezinárodních soutěží typu ARD Mnichov, mezinárodní hudební soutěž v Markneukirchen nebo Pražské jaro, kde je většinou podmínkou nacvičení nejtěžších moderních skladeb od autorů jakými jsou například Luciano Berio, Karel Husa, Karlheinz Stockhausen, Tiberiu Olah či Edison Denisov. V textu jsou zmíněny dosud známé techniky a způsoby moderní hry na klarinet (mikrointervaly, multifonika, glissando, frulato, smorzato, slap tón, cirkulované dýchání), které se v dnešní hudbě často objevují. Na druhou stranu, dalším cílem bylo neopomenout techniky základní (rozsah, dynamika, legato, dýchání, barva zvuku,staccato) a zaměřit tak pozornost na neustálý technický vývoj, který je jistě nejen v klarinetové hře patrný. Tato práce by neměla sloužit jako metodická pomůcka, ale jako určité zasvěcení do současné hudby ve hře na klarinet 21. století.
- Igor Stravinskij - komorní tvorba s klarinetemVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-05Tato bakalářská práce je koncipována jako praktický přehled komorních skladeb Igora Stravinského, v nichž je použit klarinet. Obsahuje stručný přehled života, tvorby a jednotlivých tvůrčích proměn skladatele, jeho estetická hlediska i umělecké názory. Hlavní částí je přehled konkrétních komorních skladeb s klarinetem rozdělených podle Stravinského tvůrčích etap. Každá skladba je doplněna krátkým rozborem a zhodnocením významu v celkovém kontextu tvorby. Pro praktické využití je práce doplněna seznamem některých hudebních nakladatelství, ve kterých byla tato komorní díla vydána. Byla bych ráda, kdyby má práce přispěla k častějšímu provozování skladeb Igora Stravinského nejen klarinetisty, i když těm především je určena, ale všemi, kteří se komorní hudbě aktivně věnují.
- Interpretace vrcholných klarinetových koncertů 20. st. v jejich estetické jedinečnosti i proměnlivostiVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-13Interpretace vrcholných klarinetových koncertů 20. století v jejich estetické rozmanitosti a proměnlivosti? pojednává o čtyřech stěžejních dílech klarinetové literatury 20. století: Carl Nielsen ? Koncert pro klarinet a orchestr Op. 57 (1928), Aaron Copland - Koncert pro klarinet, smyčce, harfu a klavír (1948) Jeana Francaix ? Koncert pro klarinet a orchestr (1967), Jorge Calandrelli ? Koncert pro jazzový klarinet a orchestr (1986). Kromě mapování geneze koncertů, řeší práce především problematiku praktické interpretace nejobtížnějších pasáží těchto extrémně náročných koncertů. Její součástí je i seznam chyb v partiturách a sólových partech jednotlivých skladeb.
- Juráň J.: Bakalářský koncertJuráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Klarinet a jeho žánrová všestrannost v hudbě 20. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-01Práce se zabývá žánrovou rozmanitostí klarinetu ve 20. století a zaměřuje se na interprety, kteří se pohybují na pomezí klasiky a jazzu. První kapitola uvádí obecný vývoj klarinetu až po současnost. Druhá popisuje využití klarinetu, jak v různých hudebních seskupeních, tak v nonartificiální hudbě. Třetí kapitola se zaměřuje na stěžejní klasické skladby pro klarinet, zkomponované skladateli ovlivněnými folklórem. Čtvrtá a pátá kapitola obsahuje nejvýznamnější interprety světové a české scény, jež se celý svůj život vyskytovali mezi klasikou a jazzem. V poslední kapitole přináším své vlastní poznatky a zkušenosti z hudby žánrových přesahů.
- Klarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. stoletíPařík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-21Klarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. stoletíKlarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. století
- Lahodná J.: Magisterský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Lahodná Jana: Bakalářský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-15
- Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury v 21. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-05V mé práci s názvem "Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury 21. století" se nejprve věnuji životu L.B. Pokouším se zdůraznit hlavní událostí jeho hudební kariéry. V další kapitole shrnuji Bernsteinovo skladatelské dílo. Zvláště se věnuji skladbám, v kterých autor využil klarinet jako sólový nástroj. Sonátou pro klarinet a klavír se poté zabývám v následujících dvou částech. Zároveň se zabývám Bernsteinovým dílem v kontextu dnešního hudebního života, neboť jeho skladby jsou do dnes oblíbené a hrané. Týká se to i Sonáty pro klarinet a klavír, která je běžnou součástí repertoáru dnešních klarinetistů.
- Makarovič Jozef : Magisterský koncertMakarovič, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-06
- Metodická pravidla při hře na klarinet a saxofonDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06Moje bakalářská práce se zabývá problematikou odlišných způsobů hry, potažmo výuky na klarinet a saxofon. Kromě odlišných a společných znaků hry na oba nástroje je v~práci uvedeno porovnání a zhodnocení některých metodických klarinetových i saxofonových škol a jejich využití ve výuce. Hlavní částí bakalářské práce je kapitola, která pojednává o~prvních krůčcích začátečníka klarinetisty nebo saxofonisty, včetně průpravy na přípravné nástroje (zobcová flétna, chalumeau, sopránsaxofon), výběru vhodného vybavení a denního cvičebního rozvržení.
- Metodika hry na klarinet a basklarinetLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Ve své magisterské práci se zabývám metodikou hry na klarinet a basklarinet a zohledňuji přitom rozdíly hry sólové, komorní a orchestrální. Stručně a přehledně popisuji důležité aspekty hry, jednotlivé techniky, výrazové prostředky jejich nácvik a jejich využití v praxi. Vše poté demonstruji na jednotlivých ukázkách partů komorních a orchestrálních. Práce je doplněna kapitolami o vývoji klarinetu a basklarinetu, etudami a jejich přínosem a významné roli Josefa Horáka a dalších průkopníků hry na basklarinet.
- Osobnost Carla Marii von Webera se zaměřením na Grand duo Concertant pro klarinet a klavír op. 48Juráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06Hlavním tématem této bakalářské práce je přiblížení života Carla Marii von Webera a jeho stěžejních děl. Práce je rozdělena do tří kapitol. V první je charakterizována doba, v níž skladatel žil a tvořil, druhá se věnuje přímo Weberově osobnosti a dílu a třetí pojednává podrobně o skladbě Grand duo concertant. Kapitoly jsou dále rozděleny do pěti podkapitol. Třetí kapitola se nejdříve snaží přiblížit vznik této skladby, poté následuje její formální, tektonický a harmonický rozbor, zkoumání z hlediska interpretace a nakonec výčet některých nahrávek tohoto díla.
- Pelikánová Milena : Magisterský koncertPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-04-30
- Petr Vašek : Bakalářský koncertVašek, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-05
- Proměny českých klarinetových školPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-06Diplomová práce je zaměřena na české klarinetové školy, jejich odlišnosti a proměny. Každá kapitola obsahuje stručný životopis autora a rozbor jednotlivých částí škol. Porovnávány jsou zde školy: Stanislav Krtička - Velká dvojdílná škola pro normální a francouzský systém, Lidová a praktická škola pro klarinet; Jiří Kratochvíl: Škola hry na klarinet; Bedřich Zákostelecký ? Škola hry na klarinet I.,II., díl; Antonín Doležal ? Elementární škola hry na klarinet.
- R. Wagner: Siegfried a Soumrak bohů - klarinetový a orchestrální partPařík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-15Ve své diplomové magisterské práci se zabývám popisem klarinetovývh partů oper Siegfried a Soumrak bohů od Richarda Wagnera. Jednotlivé party není jednoduché popsat. Měl jsem však možnost se s těmito party blíže seznámit a zahrát si tyto díly teatrologie. Chci však poukázat na leitmotivy hrané klarinety a problematiku a obtížnost techto partů, délku, intonaci a výraz. Ne všechny pasáže a leitmotivy jsou obtížné a proto jen jejich část je použita jako ukázka v textu. Kompletní tabulka je uvedena jako součást přílohy. Práce je rozdělena do několika kapitol - dle jednání jednotlivých oper. Více jich je v partu prvního klarinetu a v souhře prvního a druhého klarinetu. Proto rozbor některých těchto motivů je zaměřen více na druhé jednání v Siegfriedovi a první jednání v Soumraku bohů.