Browsing by referee "Matoušek, Bohuslav"
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
- Alexej Rosík: Magisterský koncertRosík, Alexej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Bohuslav Martinů a jeho houslová tvorbaDvorská, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04Cílem této práce je blizší seznámení s životním příběhem Bohuslava Martinů a také seznámení s těmi skladbami, ve kterých se pojednává o profesních začátcích B.M., o studiích a pozdějším skladatelském vývoji v zahraničí. Další část se pak zabývá jeho soukromým životem, přibližuje skladatelovo nejblizší okolí, jeho přátele a manželku. V části, která je věnována houslové tvorbě B.M. jsou nejprve uvedena všechna tato díle, která jsou seřazena dla data vzniku a některá z ních jsou i poté i podrobněji rozebrána.
- Eliška Dvorská: Magisterský koncertDvorská, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Ferdinand Laub - život a díloPolášek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04Cílem magisterské práce Ferdinand Laub - život a dílo je podat pokud možno ucelený, byť ne vyčerpávající přehled o tomto polozapomenutém českém houslistovi, dirigentovi a skladateli. V textu jsou shrnuty dostupné prameny a provedeny jejich revize, neboť poslední monografie byla vydána v roce 1951. Nejvíce prostoru je věnováno životu a uměleckému významu F. Lauba, jenž je všeobecně opomíjen. Práce se zabývá také jeho nepočetnými skladbami, které jsou vhodné k uvádění i v dnešní době. Na Laubově patrně nejhranější skladbě - Polonéze, op. 8 - je dokumentován jeho kompoziční styl. Dále práce obsahuje kapitolu o houslových předchůdcích F. Lauba na Pražské konzervatoři. Text je uzavřen subjektivním hodnocením Lauba v kontextu české hudební kultury.
- Fialová Kristina : Bakalářský koncertFialová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-09-05
- Gabriel Faure: Život a dílo se zaměřením na klavírní kvartet.Fialová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-05Tato práce pojednává o životě a díle francouzského skladatele Gabriela Faurého a zaměřuje se na jeho první Klavírní kvartet op. 15. Jeho životopis je rozdělen do osmi kapitol podle období, devátá kapitola je rozbor Klavírního kvartetu op. 15.
- Historie české filharmonie a její koncertní mistřiVrabcová, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-08Za datum vzniku České filharmonie považujeme 4.leden 1896, kdy Antonín Dvořák dirigoval v sále Rudolfina ( dnešní Dvořákova síň) koncert členů orchestru Národního divadla, kteří vytvořili podpůrný Spolek. Ten si vytkl za cíl uspořádat v Praze v každé sezóně čtyři symfonické koncerty. Spolek brzy zanikl v důsledku nepromyšlené vzpoury proti přísnému dirigentovi Karlu Kovařovicovi, ale Česká filharmonie byla 15.října 1902 znovu obnovena na jiném základě. Vznikem českého profesionálního symfonického orchestru byla po Národním muzeu a Národním divadle vytvořena instituce, která až dosud citelně chyběla a tím de facto dokončen proces kulturní emancipace národa. Několik desetiletí byla Česká filharmonie bez pravidelné státní podpory odkázána pouze na výtěžek vlastní koncertní činnosti a na nevelké dary osvícených mecenášů. Živořila v nedůstojných podmínkách. Prostředky na svou činnost si opatřovala koncerty na dlouhých zájezdech po Čechách, neboť v Praze byla poptávka po klasické hudbě již téměř nasycena, ale přesto společným úsilím dokázala všechny potíže - často v poslední chvíli - překonat. Mezi dirigenty první doby je nutno jmenovat Oskara nedbala, bývalého violistu slavného Českého kvarteta a autora řady úspěšných operet a Ladislava Čelanského. Toto první období existence České filharmonie, které můžeme charakterizovat nejstručněji jako " boj o přežití", skončilo nástupem Václava Talicha do funkce šéfdirigenta. Talich byl vynikající muzikant s velkými zkušenostmi i v komorní hře. Uvedl se 30.října 1918 nastudováním skladby Zrání od Josefa Suka a potom vedl orchestr pevnou rukou a dostal jej na vynikající evropskou úroveň. I když každoroční turné po republice zůstala stále nezbytností, prosazovala se Česká filharmonie stále výrazněji i v cizině a její jméno získávalo mezinárodní zvuk. Talich, který v té době byl i šéfem Národního divadla, převedl orchestr až do těžké doby nacistické okupace, ale v roce 1941 se musel vzdát své funkce, aby ve válečných podmínkách neohrozil celou instituci. Nastoupil místo něho Rafael Kubelík, syn slavného houslového virtuosa. Ten vedl Českou filharmonii až do roku 1948, kdy odešel do emigrace na protest proti politickým poměrům. I v podmínkách komunistické diktatury všakpokračovala stále vzrůstající umělecká úroveň orchestru. V roce 1945 přibyl do českého kulturního světa ještě hudební festival Pražské jaro, zřízený na paměť 50. výročí vzniku filharmonie, z něhož se postupem času vyvinul světově proslulý hudební svátek a v padesátých letech se Česká filharmonie rozšířila na velký umělecký ústav, když k ní přistoupila dvě sborová tělesa a řada komorních souborů a sólistů. po Kubelíkovi převzal otěže České filharmonie Karel Ančerl. Pod jeho taktovkou vznikla zejména celá řada skvělých gramofonových nahrávek, které získaly mnoho prestižních mezinárodních gramofonových cen. Dalším umělcem v čele České filharmonie, který nastoupil v roce 1968, byl Václav Neumann. V době jeho působení se akční rádius zahraničních cest orchestru velice rozšířil o další země, zejména americké a Česká filharmonie si udržela renomé světového orchestru také díky mnoha vynikajícím gramofonovým nahrávkám. Po smrti Václava Neumanna se v čele České filharmonie na tři roky objevil Jiří Bělohlávek, ale byl již 1. ledna 1998 vystřídán Vladimírem Aškenázym , světově proslulým pianistou, který se rozhodl pro dráhu dirigenta. Orchestr profitoval z jeho světové proslulosti a uskutečnil několik velice úspěšných zahraničních turné. Jeho nástupcem byl 1.srpna 2003 jmenován Zdeněk Mácal, který dirigoval Českou filharmonii již na festivalu Pražské jaro v roce 1966 a nyní se po dlouhé době emigrace k orchestru vrátil. Nelze zapomenout na tři dirigenty, kteří sice nebyli nikdy šéfdirigenty, ale svými uměleckými výkony zanechali v nedávné histori iČeské filharmonie trvalou stopu mimo jiné i svými gramofonovými nahrávkami. Jsou to Zdeněk Košler, Sir Charles Mackerras a Ken-Ičiro Kobajaši.
- Houslové skladby Franze SchubertaSedláček, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28Tato práce se zabývá rozborem skladeb Franze Schuberta, psaných pro housle a orchestr a pro housle a klavír. První kapitola pojednává o skladatelově životě, v druhé se stručně hovoří o skladatelově komorní tvorbě. Těžiště je ve třetí kapitole, ve které se jednotlivě rozebírají všechny skladby pro housle. Též nastinuje situace, za kterých vznikaly, jejich postavení a působnost na koncertních pódiích a také se zde hovoří o problémech spojených s interpretací těchto skladeb a o situaci, proč nepatří tyto skladby mezi přední repertoárové kusy. Čtvrtá kapitola patří ke krátkému nástinu k interpretaci.
- Houslový virtuos Váša PříhodaTýml, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04Magisterská práce " Houslový virtuos Váša Příhoda" je zaměřena na osobnost velkého českého houslisty první poloviny 20. století. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a jejich částí.Úvod seznamuje čtenáře s houslemi jako hudebním nástrojem a hudebním cítěním obyvatel českých zemí v průběhu staletí. První kapitola je rozdělena na sedm podkapitol, ojednávám v ní o profesním životě Váši Příhody, druhá je jakýmsi pohledem do Příhodova osobního života. Třetí kapitola nabízí rozbor Příhodovy hry na housle a srovnání jeho stylu se současným stylem hry na základě nahrávek. V závěru shrnuji všechny své myšlenky a uvedené informace. Práce obsahuje seznam použité literatury a multimediální přílohy.
- Iva Kramperová : bakalářský koncertKramperová, Iva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, )
- Kocianovo kvartetoRůžková, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Tato magisterská práce pojednává o Kocianově kvartetu, které patřilo k nejlepším českým souborům uplynulých desetiletí. Zabývám se vznikem ansámblu a jeho vývojem v průběhu let . Popisuji rozsáhlou koncertní činnost, speciální projekty, pedagogickou a nahrávací činnost. Důležité a cenné jsou přehledy diskografie, repertoáru, premiér soudobých skladeb, rozhlasových nahrávek, zahraničních cest, veřejných vystoupení, které jsou přiloženy. Při vzniku práce mně pomohli členové souboru, primárius Pavel Hůla a violoncellista Václav Bernášek, kteří mně vše z historie kvarteta osobně vyprávěli. Všechny informace jsou tedy více než autentické. Zároveň mně Kociánovci poskytli veškeré podkladové materiály ( programové brožury, plakáty, kritiky, fotky aj.),jimiž práci doplňuji.
- Lískovcová Kateřina : Magisterský koncertLískovcová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Magdaléna Mašlanová: Magisterský koncertMašlaňová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Martin Týml: Magisterský koncertTýml, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Matěj Polášek: Magisterský koncertPolášek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Max Reger a jeho významná umělecká přátelství, která výrazně ovlivnila jeho houslovou tvorbu.Kvita, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04Ve své diplomové práci nahlížím na osobnost Maxe Regera zejména ve vztahu ke královskému nástroji - houslím. Reger věnoval ve své době mnoho svých skladeb slavným houslovým virtuózům. Převážně se ve své práci zabývám Regerovým významným přátelstvím s houslisty - Adolfem Buschem a Henri Marteauem, kteří měli bezpochyby velký vliv na jeho tvorbu. V závěrečné části práce se zabývám také jeho přátelstvím s Českým kvartetem - souborem, který také provedl mnoho Regerových komorních děl.
- Michal Sedláček - bakalářský koncertSedláček, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28
- Michal Vladimír : Magisterský koncertMichal, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Monika Vrabcová - magisterský koncertVrabcová, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-08
- Muzikoterapie a její využití v psychické krizi .Lískovcová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Tato diplomová práce pojednává o muzikoterapii z pohledu jejího uplatnění v psychické krizi. Rozebírá složky hudby, věnuje se psychoterapii a uvádí i konkrétní případy využití muzikoterapie v praxi.