Browsing by referee "Novák Zemek, Pavel"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- Prostor a tektonika v hudební kompoziciPálka, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-11Předkládaná práce je výsledkem hledání vztahů mezi hudbou a prostorem, mezi hudebními parametry a akustickými vlastnostmi sálů a objektů pro hudební produkci. V hudební historii až do dnešní doby vznikaly a vznikají kompozice, které vlastnosti prostoru reflektují ve své struktuře, anebo jsou prostorově řešeny ? instrumentovány. Prostor se tak přímo odráží v jejich tektonickém plánu. Dvacáté století přineslo významný posun ve vnímání vlivů prostoru na posluchače. V této souvislosti se objevily i tendence k úzké spolupráci mezi skladatelem a architektem. Zmínit bychom mohli například pavilon Philips v Bruselu ve spolupráci skladatele Edgarda Var?se a architekta Le Corbusiera. Iannis Xenakis, skladatel a architekt v jedné osobě, navrhuje později budovu Polyptopu v Montréalu. Velký podíl na zmíněném posunu ve vnímání má od padesátých let 20. století sílící vliv hudby elektroakustické. O akustické jevy z oblasti architektury a elektroakustiky se opírá i tato práce. Ve vnitřní struktuře vybraných děl sledujeme principy echa, dozvukovosti, jasnosti, ale rovněž například třepotavé ozvěny nebo ?reverze? dozvukovosti. Rozbory těchto primárních a odvozených akustických jevů v hudební kompozici jsou meritem předkládané práce. Celek je členěn do dvou hlavních oddílů: První část popisuje vybrané akustické vlastnosti sálů, které jsou využívány v kompozicích, a principy vytváření prostor s takovými akustickými vlastnostmi ve stavitelské teorii. Definuji zde rovněž konceptuální typy prostorů. Druhá část je hudebně analytická. Přináší rozbory vybraných skladeb z hlediska práce s prostorem nebo z hlediska začlenění prostoru do tektoniky díla. V této části se opírám nejen o skladby hudební historie ? Lasso, Gabrieli, Tallis, Vivaldi?, ale především pak o skladby z 20. století ? Ives, Martinů, Kopelent, Nono? Výběr zahrnuje takové spektrum skladeb, které se jednotlivými přístupy liší, a současně doplňují. Zároveň přináší souhrn poznatků z analyzovaných skladeb, které jsou zde utříděny podle typu daného jevu.