Browsing by referee "PŠENIČKA, Martin"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Co je to divadloNeznal, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-26Dizertační práce Víta Neznala nejprve vymezuje divadlo jako specifickou mediální oblast. Takové pojetí je podle autora umožněno návazností na tradici české teorie divadla (nezáznamová povaha jako systémový rys média, syntetický základ, nesubstanční pojetí díla, herectví jako řídící umění, totální trojrozměrná zpětnovazební komunikace, která má zásadní důsledky pro specifickou povahu divadelního herectví, a aktivní pozice diváka). Na tomto podkladě Neznal následně vysvětluje, proč v divadelní teorii neexistuje opodstatnění rušit dichotomii ve vztahu umění - skutečnost. Vychází přitom z předpokladu, že divadlo je sice zakořeněné v životě, nicméně mediálně je z něj současně automaticky a nezvratně vytržené. Proto je z hlediska teorie divadla rozdíl mezi tím, když „život” v intenzifikované podobě vstupuje na jeviště a tvoří podstatu výrazového projevu (intenzifikace „života” tvoří základ vyjadřovacích prostředků a je tak „zezáměrněná”) a mezi jeho integrací s ostatními pilíři, které tvoří konstitutivní základ divadelního aktu jako takového na vysloveně mediální úrovni (umělé prostupované „životem”).
- Pervazivnost v uměních živé interakceBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03Cílem práce je nabídnout uplatnění konceptu pervazivity pro oblast umění živé interakce. První kapitola představuje koncept, jak byl formulován v prostředí herních studií, především badateli sdruženými kolem tamperské školy. K tomuto účelu využívá terminologický aparát pocházející především ze sociálních věd. Druhá kapitola nastiňuje vztah hry a divadla, odvozuje společné i odlišné aspekty těchto jevů a díky nim poté adaptuje model pervazivity pro oblast divadelního umění. Třetí kapitola nabízí možné podoby aplikace modelu na třech případech přístupu díla ke každodennosti: skrze akcentaci, fabrikaci a konstrukci. Závěr poté shrnuje možné podoby pervazivních aspektů uplatněných ve zkoumaných dílech.
- Vzdušná akrobacie jako východisko tvorby v cirkusovém uměníBrtnická, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-11-14Práce analyzuje proces tvorby inscenace současného cirkusu z pohledu vzájemných souvislosí obsahu a formy. Forma, v tomto případě akrobatický pohyb na visuté hrazdě, je výchozím bodem uměleckého výzkumu. Byla provedena řada popsaných cvičení, které byly zaměřeny na hledání nových choreografických možností vzdušné akrobacie. Tato cvičení přinesla několik zajímavých pohybových motivů. Na nich je následně postavena dramaturgie inscenace. Ta se během procesu dále setkává s japonskou estetikou, která vytváří platformu celého díla. Součástí práce je výsledný scénář s dramaturgicko-režijní koncepcí.