Browsing by referee "PETRÁŠ, Miroslav"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Becerra a Yamazaki: dvě chilské skladby pro violoncelloAguirre-Araya, Evelyn Nora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-06Dva názory, které reprezentují chilskou identitu prostřednictvím hudebního díla zvaného “Partita č. 2” zkomponovaného chilským skladatelem Gustavem Becerrou-Schmidtem pro violoncello sólo a nově napsanou skladbou pro violoncello a klavír s názvem "Hudební cesta po Chile" vytvořenou japonskou hudebnicí Chiaki Yamazaki.
- Friedrich Gulda a jeho violoncellový kon certChudoba, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Tato práce se zabývá rakouským pianistou a skladatelem Friedrichem Guldou a jeho koncertem pro violoncello a žesťový orchestr. V první kapitole je uveden průřez jeho životem a životopisy violoncellistů, jejichž nahrávky tohoto koncertu v poslední části práce srovnávám. Ve střední části práce se zabývám formálním rozborem koncertu. Na konci práce uvádím prameny informací a přílohy.
- György Ligeti a jeho violoncellové skladbyŠístková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato práce se zabývá zejména rozborem děl violoncellových skladeb Györgyho Ligetiho. Nabízí pohled do struktury skladby a jeho dílčích komponentů, ze kterých je tvořen celek díla. Zvláště u violoncellového koncertu jsou technické a výrazové prvky zásadní pro uchopení podstaty koncertu. U sólové sonáty je pochopení struktury díla jednodušší, pro svou jasnější členitost, ale i tak bude tato práce jistě přínosem pro další violoncellisty. K ucelený pohledu na skladby tato diplomová práce zahrnuje také životopis Ligetiho a stručný přehled díla.
- Houslařský rod DvořákůPetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Tato práce pojednává o slavném českém houslařském rodě Dvořáků a všeobecně o vývoji houslařství na území dnešní České republiky. Text je rozdělen do tří kapitol. Těžištěm práce je druhá kapitola, která je věnovaná všem čtyřem členům houslařského rodu Dvořáků. První část popisuje historický vývoj a tradici houslařství na našem území. Zároveň se snaží objasnit z jakých kořenů Dvořákové vzešli, na co navazovali, co za sebou zanechali a jaký je jejich samotný vliv na dnešní houslařství. Poslední kapitola spojuje umění houslařské a interpretační, ty spolu úzce souvisí a dávají význam jedno druhému. Cílem práce je připomenout houslařství jako plnohodnotný umělecký obor, jenž naši houslaři povznesli na nejvyšší úroveň.
- Houslová tvorba rodiny BendůŠimková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Ve své diplomové práci se zabývám houslovou tvorbou rodiny Bendů. V první kapitole pojednávám o působení českých hudebníků a skladatelů v zahraničí - v Německu, v Itálii, v Polsku i v Rusku.Druhá kapitola nese název " František Benda". Tato kapitola vypovídá o životě a díle tohoto muže. Následně popisuji život a dílo Antonína Bendy, Františkova bratra.V těchto úvodních "seznamovacích" kapitolách nezapomínám ani na Annu Hatašovou , rozenou Bendovou.V páté kapitole se zabývám důležitými okamžiky ze života bratrů Josefa a Jana Jiřího Bendových a připomínám též jejich houslouvou tvorbu. Po stručném seznámení s rodinou Bendových přistupuji ke stěžejní části, která počínaje šestou kapitolou, rozebírá charakteristiku hudebního prohjevu sourozenců Bendových. Nejprve se věnuji čtyřem houslovým sonátám Františka Bendy. Následně rozebírám dvě sonáty Františkova bratra , Jiřího Antonína Bendy. Osmá kapitola se zabývá houslovým koncertem G dur , který zkomponoval Jan Jiří Benda.Charakteristika hudební řeči Františka, Jiřího Antonína a Jana Jiřího Bendových je námětem poslední kapitoly této práce. V závěru dokazuji, že hudební život u nás , v České republice, ani v současné době nezapomíná na hudební odkaz rodiny Bendových.
- Johann Sebastian Bach - Janovy pašije, hudebně - teologický rozborKeller, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-17Bakalářská práce s názvem Johann Sebastian Bach - Janovy pašije, hudebně - teologický rozbor se zabývá pašijovým oratoriem podle Janova evangelia, které vzniklo během působení J. S. Bacha v Lipsku. Obsahuje kapitoly o historickém vývoji pašijí jakožto hudební formy, o Bachově nástupu na post lipského kantora a taktéž se zabývá okolnostmi vzniku Janových pašijí a jejich úpravami. Stěžejní částí je pak hudební analýza a rozbor tohoto díla.
- Johannes Brahms: Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll, op.102 (rozbor díla, porovnávání interpretace díla)Šístková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-04Tato bakalářská práce se zabývá rozborem díla a interpretace Dvojkoncertu Johannese Brahmse. V první řadě přichází se seznámením motivické práce a tématickým materiálem, na který se v rozboru zaměřuje nejvíce, poté na strukturu celé skladby. Následně nahlíží stručně do Brahmsovy kompozice a je zaměřena na okolnosti vzniku Dvojkoncertu. Nakonec srovnává interpretaci tohoto díla z několika vydaných nahrávek a nabízí k nahlédnutí seznam dostupných nahrávek. Smyslem práce je nastínit pohled instrumentalisty na dílo, které sám prováděl.
- Klavírní tria Bohuslava Martinů se zaměřením na Trio č. 3Petras, Vilém(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Cílem práce je prozkoumat tvorbu Bohuslava Martinů pro klavírní trio. Autor práce se snažil stručně shrnout skladatelův život se zaměřením na jeho hudební kariéru, nastínit okolnosti vzniku těchto děl, interpretační tradice. Informace jsou čerpány z knih a studií, hudebních periodik, audionahrávek i rozhovorů s interprety děl B. Martinů.
- Tvorba Jana Klusáka a Marka KopelentaNečaský, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-06Bakalářská práce o fenoménu Nové hudby a dvou představitelích Marku Kopelentovi a Janu Klusákovi. Práce je rozdělena na dvě části, část teoreticko-historickou a analytickou. Teoreticko-historická část pojednává o Nové hudbě a hudebním ţivotě obou skladatelů, jejich působení v hudebních tělesech Musica viva pragensis (Kopelent) a Komorní harmonii (Klusák) o moderních postupech, která skladatele ovlivnila. Tato část je rozdělena na tři kapitoly. První se týká Nové hudbě a charakterizuje ji, další pojednávají o skladatelích. Druhá část bakalářské práce je analytická. Jedná se o rozbor skladeb Jitřní chvalozpěv (1978) Marka Kopelenta a VII. invence pro orchestr (1972−73) Jana Klusáka. Práce je napsána s pouţitím uvedené literatury a na základě osobních rozhovorů s oběma skladateli. V analytické části jsou přiloţeny skeny rozebíraných partitur.
- Vývoj interpretačních hudebních škol od 18. st. po současnost - lesní roh v Čechách, Německu a FranciiŠvadlenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-18V mé práci se zabývám vývojem hudebních metodik pro lesní roh. Zkoumám původní prameny a rozebírám význámné metodiky od Domnicha, Duvernoy, Fröhlicha, Farkase a Kauckého. Uvádím úspěšné pedagogické odobnosti. Přeložila jsem dosud v českém jazyce nevydané materiály a tím vytvořila přehled již zapomenutých a pro interprety vzácných příruček. Následuje porovnání kapitol z vybraných škol, se základnímy atributy hry. Zmapovala jsem způsob dnešní výuky na prestižních hudebních školách ve Francii, Německu a Praze. Vytvořila jsem soupis vydaných škol, etud a metodik pro lesní roh, dostupných v Evropě.
- Židovské náboženské motivy v tvorbě pro violoncelloWeissová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-02Tato práce mapuje klasický sólový repertoár pro violoncello, který explicitně odkazuje ke své inspiraci v synagogální liturgii. První část této práce postupuje podle jednotlivých židovských liturgických textů. Po krátkém uvedení do jejich historického kontextu a do jejich role v synagogální bohoslužbě a židovské kultuře následuje rozbor skladeb inspirovaných těmito texty. Zvláštní zřetel je kladen na interpretaci konkrétních míst tak, aby odpovídala liturgickému či kulturnímu kontextu svých liturgických předloh, ale i technické i estetické konvenci kantoriální performance. U liturgických textů, kde existuje velké množství instrumentálních zpracování pro sólové violoncello, jako jsou Kol Nidrei či Kadiš, se rozbor omezuje na vybrané kusy. Tímto způsobem jsou v první části práce zpracovány skladby nesoucí název Jizkor, Kadiš, Kina, Kol Nidrei, Ejcha, Viduj, Hamavdil, Haftara, Adon Olam, Eli Zion, Barechu, Bracha, Halel nebo Kohelet. Vedle skladeb inspirovaných konkrétními liturgickými texty přináší práce i rozbor suity Ze židovského života Ernesta Blocha a jeho rapsodie Schelomo. Autoři klasických skladeb pro sólové violoncello, jež se nechávají inspirovat výše zmíněnými židovskými liturgickými texty, pokrývají široké časové období od Francie a Německa konce 19. století až po současné izraelské a americké skladatele. Violoncello ve většině těchto skladeb zaujímá roli synagogálního kantora a interpret se proto musí přizpůsobit hudební estetické konvenci aškenázské synagogy. Druhá část práce se věnuje čistě teorii intepretace a přináí obecnější závěry založné na poznatcích vyplývajících z podrobné analýzy jednotlivých skladeb v první části práce. Vedle obecných principů přístupu ke studiu a interpretaci klasické hudby inspirované synagogální liturgií je zvláštní pozornost věnována těm specifickým výrazovým prostředkům při hře na violoncello, které představují instrumentální imitaci kantoriálního zpěvu. Práce přináší rozsáhlou evidenci o výjimečné roli, jíž má violoncello v klasických skladbách zpracovávajícíh témata synagogální liturgie, i o nutném minimálním povědomí o synagogální liturgii, bez něhož se interpret neobejde, usiluje-li o autentický hudební výraz.
- Život a violoncellová tvorba Luboše FišeraNečaský, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato práce představuje výzkum života a díla českého skladatele druhé poloviny dvacátého století Luboše Fišera (1935 – 1999). První částí je uvedení skladatele nejen do hudebně-historické souvislosti, ale je též vhledem do vnímání umění ve dvacátém století. Popisuje též Fišerovy současníky a hudební směry, které skladatelé minulého století využívali. Druhá kapitola se věnuje životu a dílu Luboše Fišera. Hovoří se zde nejen o osudech skladatele, ale též i o zásadních dílech, charakteristických pro jednotlivá životní a umělecká období Fišera. Třetí kapitolu tvoří tři analýzy violoncellových sonát Luboše Fišera.