Browsing by referee "POPELKA, Josef"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Interpretační tradice české varhanní tvorby 2. poloviny 20. stoletíKubátová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Práce podává výčet nejvýznamnějších skladeb pro varhany od několika desítek českých autorů, kteří tvořili převážně ve druhé polovině 20. stol. Druhá kapitola se věnuje rozboru Kabeláčových Čtyř preludií pro varhany a Máchova cyklu Tři toccaty pro varhany. Jsou připojeny poznámky k registraci a další pokyny k interpretaci notového textu, založené na zkušenosti a svědectví interpreta, který se přímo účastnil premiéry těchto skladeb. Třetí kapitola zachycuje autentické postřehy doc. Václava Rabase v ucelené formě.
- Maurice Duruflé - vplyv na jeho hudobný vývoj a tvorbuBudáčová, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-06Cieľom práce je predstaviť osobnosť skladateľa a interpreta francúzskeho pôvodu 20. storočia Maurica Duruflého. V práci je zahrnutý Duruflého kompletný skladateľský odkaz.
- Oddelenie organovej hry na Súkromnom konzervatóriu D. Kardoša v TopolčanochMosnár, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Organové oddelenie na Súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša v Topoľčanoch funguje už takmer 25 rokov pripravuje po odbornej umeleckej stránke svojich študentov, odborne umelecky zameraných organistov, ktorí pôsobia v rámci hudobne činnosti nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Cieľom našej diplomovej práce je získať potrebné informácie a údaje o vzniku, vývoji a celkovej činnosti organového oddelenia na Súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša v Topoľčanoch a na základe ich analýzy interpretovať a zdokumentovať úlohy, pôsobenie a činnosť daného organového oddelenia na konzervatóriu v Topoľčanoch. Vzhľadom k tomu, že nie je dostatok zaznamenaných kompletných informácií o tomto organovom oddelení, je preto cieľom diplomovej práce písomne spracovať a skompletizovať fakty, ktoré popisujú už spomínané organové oddelenia z hľadiska jeho vzniku, vývoja, pedagógov hry na organ, opis nástrojov, ktoré organové oddelenie využíva, činnosti, ktorú realizuje od svojho vzniku a zároveň sa zameriame aj na budúce perspektívy, ktoré organové oddelenie prináša.
- Olivier Messiaen a jeho varhanní tvorbaZahrádková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Diplomová práce je zaměřena na významného francouzského skladatele, varhaníka a pedagoga Oliviera Messiaena a jeho varhanní tvorbu. První polovina práce obsahuje důležité životopisné údaje o skladateli, přehled jeho tvorby, kompoziční inspirace, pojednání o složkách a stránkách Messiaenova hudebního jazyka (o rytmu, harmonii, melodii, formách). V následující části se práce věnuje varhannímu dílu: nejen kompozičním technikám, ale především hlubším analýzám konkrétního notového materiálu, ne však tradičně z hlediska čistě hudebně analytického, ale spíše na základě mimohudebních často teologických souvislostí. Hlavním cílem předložené práce je proniknout skrze znalost Messiaenova hudebního jazyka, jeho života a jeho filosofických úvah k jádru jeho kompozičních technik, inspirací a motivací. Na základě analýzy gregoriánských citací, biblických citátů a liturgických textů je na skladbách ?Priere avant la communio? a ?La Nativité du Seigneur? demonstrována originalita tvůrce.
- Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.Kopáčik, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
- Organ vo svetle katolíckej liturgie.Flamíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Organ sa stal v priebehu dejín hudobným nástrojom chrámu Katolíckej cirkvi. Stal sa posvätným nástrojom, ktorý mohol znieť na Božiu oslavu a plne vystihoval Božiu majestátnosť. V tomto putovaní dejinami však jeho miesto, miesto organu v katolíckej Liturgii sprevádzala dramatická cesta ujasňovania, k čomu má organ slúžiť a čo jeho zvuk vyjadruje. V Katolíckej cirkvi bolo vždy miesto pre umenie a pre veľkolepé umenie aj organ ako hudobný nástroj chrámu stal sa súčasťou jeho krásy a veľkoleposti a dokonalosti. História pokračuje a zasahuje umenie, zasahuje cirkev, zasahuje ľudstvo a vykresľuje obrovské hranice medzi profánnym a náboženským životom. Dokonca niekedy sa tieto dve nedeliteľné časti dajú do protikladu. A tu bolo a je dôležité obhájiť hodnoty a zmysel chrámu, jeho existencie a sním aj existencie liturgického nástroja - organu. Aj napriek spochybňujúcim hlasom, ktoré útočia na liturgické zhromaždenie, jeho význam, ozýva sa naďalej aj obraňujúci hlas pápežov, hudobníkov organistov a aj samotný hlas veriacich. Hovoria o veľkej hodnote, ktorú sme zdedili z pera nadaných umelcov, ale aj o krásnom živote našich predkov, ktorý hudbu organa, ako nástroja chrámu, brali na povznesenie ducha k Bohu a k pravému životu hodnôt. Určite má cenu aj dnes tieto skutočnosti si pripomenúť a brániť ich.
- Rakovnická varhanní kulturaNosek, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Má práce s názvem Rakovnická varhanní kultura pojednává v první kapitole o nejstarších známých hudebních útvarech na území města, především o těch, majících původ v chrámu sv. Bartoloměje, kde se ostatně téměř veškerá hudba v historii provozovala a kde také bylo a je středisko varhanní hudby na Rakovnicku. Zmiňuji se nejprve o varhanících, kteří varhany studovali většinou na pražské varhanické škole či později na Konzervatoři, ale při chrámu téměř vůbec nepůsobili a posléze také z města odešli úplně. Ve druhé kapitole je ve stručnosti pojednáno o vlastní historii chrámu sv. Bartoloměje a posléze hlavně o varhanách, které se zde nacházely počínaje 16. stoletím přes století 17.-varhany Tobiáše Hanzala z roku 1610, dále diskutabilní epocha 18. století a podkapitola je zakončena stávajícím nástrojem z roku 1896 od pražského varhanáře Em. Š. Petra op.94. Pozornost je také věnována Kantorům, ředitelům kůru a varhaníkům. Ve třetí kapitole píši o varhanářích a varhanách, které se nacházejí v blízkém okolí města Rakovníka. Okres popisuji pro lepší ilustraci z více pohledů. Je pojednáno o různých mimoregionálních varhanářských firmách, které na našem okrese v minulosti stavěli své nástroje. Významnou regionální firmou je varhanářský rod Guthů, sídlící po 150 let v blízké obci Čistá u Rakovníka. Tato rodina stavěla své nástroje jak v Čisté, tak na Rakovnicku, tak také ve velké části Čech.
- Středotónová ladění a jejich modifikacePernet, Daniel Knut(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato práce se věnuje středotónovým laděním, na která se snaží nahlížet nikoli z pohledu současné doby, jak je v jiných odborných pracích zvykem, nýbrž z pohledu středověkého pozorovatele zvyklého na pythagorejské ladění a pythagorejské uvažování. V práci je nastíněn vývoj hudebních ladění; nejprve se mluví o intervalech, poté o jejich vzájemné interakci a nakonec o vývoji hudebního myšlení pozdního středověku. Jsou nastíněny podmínky vzniku středotónových ladění a jako model mezistupně je použito ladění Španěle Bartholomea Rama de Pareia. Široká část práce je věnována archicembalu a problematice umisťování dvojitých černých kláves na nástroje se středotónovým laděním. Samotný závěr práce přináší přehled nejdůležitějších ladění i s postupy, jak se ladí.
- Varhany děkanství Žďár nad SázavouHorňas, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá vybranými varhanami děkanství Žďár nad Sázavou. Přináší základní historii a popis těchto nástrojů. Snaží se zmapovat varhany několika historických období od baroka až po současnost. Kromě popisu je také každý nástroj zdokumentován fotografiemi, nechybí ani pocit ze hry a návrh možného repertoáru.
- Vybrané nástroje Em. Š. Petra a jejich v liv na interpretaciSvoboda, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Magisterská práce se zabývá dílem varhanáře Emanuela Štěpána Petra a jeho vlivem na repertoár. Detailně se zmiňuje o jeho vybraných nástrojích. Popisuje vývoj situace kolem varhan v jeho rodišti a zamýšlí se nad možnostmi a variantami oprav nástrojů z tohoto období.
- Žalmy v katolíckej liturgii (Harmonizáci a žalmových tónov Howarda Hughesa pre organ a návrh interpetácie)Slovík, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05V práci sa venujem téme žalmov, uvádzam ich štruktúru a klasifikáciu podla obsahu. Ťažiskom je vytvorenie harmonického sprievodu pri spievaní žalmov. Ako melódie sú použité nápevy Howarda Hughesa.V práci uvádzam existujúcu literatúru na Slovensku, kde sú niektoré žalmy zhudobnené. Cielom práce je ponúknuť alternatívu sprievodov na každodenné použitie v liturgii. Zároveň formulujem návrh interpretácie.