Browsing by referee "PROCHÁZKA, Tomáš"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Dramaturgický přístup k tvorbě scénické hudbyKrtička, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15V této bakalářské práci shrnuje autor své dosavadní poznatky o dramaturgickém myšlení autora scénické a divadelní hudby. Popisuje tento jev na základě praktických a teoretických zkušeností ze studia a z jeho osobní praxe. Vysvětluje pojmy scénická hudba a hudební divadlo a ukazuje dramaturgické postupy světových tvůrců. V závěru porovnává přístupy autorů se svou vlastní prací.
- Fotografický záznam divadelního představení.Bártová, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-16Tato bakalářská práce pojednává o způsobech zachycení divadelního představení (tedy ze své podstaty nezáznamového média) skrze záznamové médium fotografie. Ústřední otázkou je přitom už samotná problematika zachycení, resp. kritéria takového zachycení. Jak taková kritéria chápeme, skrze atmosféru, pohyb, pochopení příběhu nebo skrze divadelní zážitek? A co je vůbec pro výsledný soubor fotografií nejdůležitější?
- Music as the ProtagonistBjørknes, Bård(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-28This master thesis is a research on the Music Theatre genre. My intention is to examine how the use of music and sound as main components can open for new structures and methods in a theatre process and performance. The genre is in a situation of constant exploring which is resulting in artists finding new methods for their artistic work. I am starting the thesis with a smaller research on hearing and the function of the ears in a theatre context. In this part I am aiming for a basic knowledge on how we are using our ears while attending theatre. I continue by writing about the genre, music theatre, from a historical point of view. Starting with the music theatre in the ancient Greece until the music theatre of our time, I am focusing on different forms, artists and happenings that have been of importance for the music theatre and its development. Further I write about the term music theatre and its many definitions, before ending the chapter with introducing the directors/composers Nikolaj Cederholm and Heiner Goebbels. I am analysing two different music theatre performances, one by Cederholm called Teaterkoncert Beethoven and one by Goebbels called Stifters Dinge, to get a deeper understanding of their methods and visions regarding music theatre. I am looking at differences and similarities in the two performances. The next part of my thesis is about my own experience of making music theatre. I am sharing my thoughts and reflections around the two processes and performances I have directed in my final year of studying. The last part is a discussion and reflection around the research I have done, and experiences I have had regarding music and sound in theatre and how it can open for new structures and methods in a theatre context.